Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRichard a Mariana
01. 11. 2010
6
24
1894
Autor
selviskhed
dočasně staženo z písmáka (soutěž)
24 názorů
selviskhed
14. 11. 2010
z čeho to je ty fotky?
btw. náhodou sem narazil na tvůj profil /přes džandreu/ na fejsbůůku, ta profilová fotka je skvělá, připomněls mi principála z cirkusu bernes, na kterym sme se byli nedávno podívat :)))
selviskhed
07. 11. 2010selviskhed
04. 11. 2010selviskhed
04. 11. 2010
Prolog zve dál do mysli autora...
Přátelé, je to fantastická věc, tak docela Vás nechápu. Rozhodně se jedná o nejlepší věc, se kterou autor tady vyrukoval. Jako celek je to výborné. Dialogy mi nepřijdou špatné. Vždy lze něco vylepšit...vždy lze ale další úpravou taky něco pokazit. Zvláště si cením způsobu proměny místa děje z chaty do nového bytu. Ty scény na konci působí dojímavě. Mariana je v závěru úžasná a tak velkorysá.*T
Mně se naopak ty pasáže s podřazováním a spojkou moc líbily. Chyb je tam hodně. Ten závěr mě, na to jak je závažný, příliš nezasáhl.
ufff, nevim jak v pocitaci, ale pri cteni z mobilu, se to zdalo hodne dlouhe... nicmene kdyz uz jsem to zacal cist, cetlo se to dobre, hezky to odsejpa... rozsahle kritiky nemam ve zvyku psat, takze to shrnu tim, ze dam tip =).
selviskhed
01. 11. 2010selviskhed
01. 11. 2010selviskhed
01. 11. 2010
Je před večeří takže:
Líbila se mi první část, způsob jak Richarda utváříš skrze skákání do řeči a vymezování se vůči něčemu naprosto zbytečnému a nepodstatnému jako je umění - to dá čtenáři dvakrát víc než explicitní popisy, jejichž slabé místa vystihl reka. Narozdíl od něj si ale nemyslím, že věty jako "převalila se přes něj ohromná..." jsou a priori špatné, občas mají ohromující účinek, ale člověk je nemůže plácnout jen tak, bez toho, aby vybudoval tu atmosféru; ve správné chvíli pak taková věta působí jako určitá "synchronizace" čtenáře a postavy. Pokud však přijdou ve špatné chvíli jsou naopak jako facka. Vůbec Rekova kritika je vynikající, protože jsem měl stejné pocity.
Se pustím do mírně spekulativní polohy, ale mám pocit, že tenhle způsob psaní vyvěrá z přespříliš abstraktního uvažování: člověk si utvoří určité modely postav, načež text napíše jako suchopárnou studii jejich charakterů než jako záznam "skutečného" žití. Má pak tendenci i zbytečně tlačit na pilu - což možná jde u nějaké satiry ale u psychologické povídky ne.
Uvozovací věty jsou k ničemu
Wagner (opět) pro snoby a
kapitalismus smrd
The_MaRtinečka
01. 11. 2010selviskhed
01. 11. 2010
ty vsuvky se značkama > alfa rómejo, postel Hopen; je to nutný? cejtil sem se jak při sledování Mamas and Papas od Alice Nelis, ten byl tak nenápadně přecpanej product placementem, až to bolelo...
udělej si pořádek v jí/ji atd. celkově při čtení docela ruší gramatický/jazykový nedůslednosti, který by se daly jednoduše ODSRANIT, kdyby si dělo před publikovánim dal přečíst někomu dalšímu..jak řekla Džandrea - ta scénářová syrová forma tomu vyprávění nepomůže, chtělo by to asi hodit víc důrazu na jazyk a celkově to pročistit a zpoetizovat..
jinak obsahuje to atmosféru Višňovýho sadu kapitalistickýho věku s lehkou příměsí groteskní telenovely /nebrat jako urážku/, já nejsem empatik a do tohohle typu příběhu se nedokážu řádně vcejtit a vůbec mi v tom nepomáhá chladnej postup vyprávění, kdy ona je žena - pipka; on muž - degen/kapitalista/umělec
tip dávám, poněvadž u takhle dlouhejch textů se tady většinou začnu nudit a nedočtu je, naopak ten tvůj mě i přes zmíněný chyby bavil
andrea mi připomněla ještě jednu věc, na kterou jsem zapomněl: promluvy postav působí nereálně. Ty lidé mluví strašně monologicky, s utříděnými myšlenkami, vybranou větnou stavbou. Tohle možná není tak úplně výtka, dokážu si představit text, kde takový způsob psaní přímé řeči bude fungovat, ale tady mě to trochu zaráželo.
Méně je někdy více. Už první věta: "pokračoval Richard, podřadil o dva stupně a odbočil doleva na lesní cestu." - proč je tam ten popis o tom, že Richard podřazuje? Ty přímé řeči se strašně utápějí v popisech, které tomu textu nic nedávají, jen ho uspávají - tohle platí hlavně pro první část. Působí to pak na mě celé zbytečně sterilně, jako by odkoukané z literatury 19. století, všechny ty popisy tam jsou jen proto, protože se tak dřív psalo.
U psychologické povídky je důležité, aby ti vývoj postav a jejich srážky čtenář věřil. Což jsem tady nedokázal. Můžeš napsat "Náhle se přes něj převalila vlna ohromného smutku, která ho úplně ochromila.", ale když nevybuduješ v textu žádnou oporu k tomu, abych jako čtenář téhle emotivní vlně uvěřil, tak je to jen laciný efekt. Postavy procházejí traumaty a rozepřemi a depresemi, ale já jako čtenář jim nerozumím; žádná z těchhle emocí z ničeho nevyvěrá, jsou jen připlácnuté k postavám jako tričko nebo kalhoty, bez motivace. Nepiš "náhle ho zavalila vlna smutku", napiš ten text tak, aby čtenář věděl, že se přes Richarda převalila vlna smutku, i když to explicitně není napsané.
Ještě jinak: ten text nevytváří žádné živé postavy, jen dvojrozměrné figurky a informuje nás, jak se v jakém okamžiku cítěj.
Interpunkce je špatná. Chybí ti tam hodně čárek. Ale fakt hodně.
Pozitiva: když si odmyslím tu upovídanost, přijde mi dobrá první část. Tady vytváříš charakter Richarda mnohem intuitivněji než v dalších částech. Ta jeho výpověď o divadle... poví to mnohem víc než všechny ty explicitní pasáže o tom, co Richard cítil a jaký byl. Drž se jich!
A další pozitivum je Wagner, což je můj oblíbenec. I když nevím, nakolik se hodí k Richardovi, který nemá rád divadlo 19. století:)
kluci hurá za balónem
01. 11. 2010sepotvkorunachstromu
01. 11. 2010
s kůží na trh s ták dlouhou věcí :)
přečtu ráno, teď už na to fakt nemam sílu...