podzim mám ráda stejně jako jaro, chápu že blízkost zimy může navodit i chvilkový splín, pro mne takové kolísání nálady mezi radostí a melancholií :-) */
Mám rád taková slova, a děkuji za ně.
příjemná podzimní náladovka...hlavně kolem křížal :) TIP
Pro mě nej konec ... Tipipit
žádat po ženě, aby nebyla tajemná potažmo po básnířce, aby mluvila jasně...uch, uch...to je trochu taková citově čtenářská hladovka, nemyslíš?
jakékoli zastavení není marné, bylo mi ctí, muselo to dát práci
jardo, moc díky, taky Tě mám rády, vždyť víš...
i vlčici moc díky, k vlkům celkově mám vřelý vztah
protože tady serou na operu
tak z FF
i já se připojím k tý vod vlků
mám tě rád, tvý věci taky, to je jasný no
Zuzulinko tvůj podzim je příběh
u sta hromů!
moc dobrej
mám ráda tvoje psaní
(jo pozdrav z plzně)
s denním odstupem bych dodal, že básnička se tvaruje, - není nenahmatatelná - a náboj v ní taky je. - prožitek z ní mám. - takže o co jde, že jo? - asi opravdu o to, že by se mohla ostřeji a přesněji složit. - nestačí mi při čtení zůstávat u dojmové neurčitosti. - ale dal by se v tom rozostření najít i záměr. - např. jako odpověď na jiný, dopovídající styl, v němž se vše přesně poskládá a nezbyde místo pro tajemství. a který proto může být pociťován jako vyčerpaný.
mezi nepřesností a záměrnou tajemností vede tenká hranice. - z pohledu autora/-ky je posledním kritériem, jak zůstal/-a věrný/-a své představě o tom, co chce slovy vyjádřit, jak má báseň ve výsledku vypadat. - o tom si každý/-á rozhoduje jen sám/-a za sebe.
vedle toho je zde čtenářský pohled, který vnímá text v kontextu jiných textů, skrz svou čtenářskou zkušenost, a vidí, čím jej co může obohatit, co se opakuje, čemu se věřit nedá a kde se naopak otevírá cesta k neznámé zkušenosti. - i tohle podléhá časovému průběhu. - autoři musejí snášet všelijaké reakce - to už k publikování patří. :)
ani z mé strany zastávka nebyla marná - musel jsem si pro sebe ujasňovat věci. - takže díky za příležitost.
další básně zcela jistě přijdou, možná i na dovysvětlenou této, kdo ví?... teď to záleží na údobí, neb momentálně je mé nitro v sevření příliš těsném, které nedovoluje rozletu a hledání poetiky v mém tolik nepoetickém životě, v našem tolik nepoetickém světě:-)
díky za zastávku, opětovně...způsoby nazírání jiných na mé věci mě vždycky obohatí
:D - jsem-li mimo, pak dozajista ke své škodě - ale neztrácím naději; básně jsem se nadýchal a je možné, že ve mně bude dál účinkovat - to jeden neví.
s tím tedy musím odmítnout i nabídku o dovysvětlení :) - leda by přišla ve formě další básně (a nebyl by právě to přirozený vývoj událostí? - neb zůstal-li po napsání básně pocit, že vše nebylo řečeno, že něco by mělo být dovysvětleno - pak je zde již zárodek básně další.)
přeji hodně zdaru a vnímavé čtenáře! :)
já děkuji za čas, obdivuhodný rozbor, nikdy jsem nechápala, jak tohle lidi dokážou!!!
zdá se, že ses netrefil ani do jednoho významu, spíše a po pravdě jsi úplně mimo
ta báseň není ani za mám o smrti, a už vůbec ne o umírání, alespoň ne v tom doslovném významu
chápu, že jisté asociace mohly směrovat ke smrti, ale to by bylo příliš průhledné, tam by mohl nakouknout kde kdo
víc možná vysvětlím soukromně, kdybys o to stál
tady bych ponechala s úctou k obrazotvornosti prostor čtenáři
Něco se mi zde líbí, něco ne, pokusím se postupně dospět k jádru svého čtení, protože ještě smutnější než podzim je vidět nadějnou básničku, která to "nedala" :)
- do jakých chórů? ("chorů" podzimní nálady?) - a proč přirovnávat vraní křik ke kradoucímu se zloději, kde je motivace? - vždyť nejsou právě alespoň vrány tím, co by tento "chór", tuto náladu ještě tak věrohodně vytvářelo? - a těžko si uchovat představu "zlatých chórů" po následujících obrazech stínání a šedivění. - pravda, přílet vran koresponduje s dobou, kdy se zlatost barev ztrácí - aspoň nějaká souvislot. - ale na vyvolání "chóru" zlatavosti je její pouhé konstatování ("zlatavý podzim") přeci málo.
- proč ptáci šediví? (i kdyby konotace stárnutí - stejně, ptáků se to netýká; - nebo mám jít až ke spoji ptáci=listí? - vždyť ani to listí nešediví)
- "sny stárnou" - nicneřikající vyprahlá metafora plynoucího času (a copak stárnou jen sny? - ne, ale "sen" to je přece takový neutrální "poetický" symbol, tak proč ho tam nedat?)
- "
zubatá", nu dobrá, podzim je umírání, ale jak se to slučuje s představou zvonů, které mají přestat zvonit, jen kvůli tomu, že je podzim? navíc když se u nich aktivuje zvukový motiv větru, který by měl přirozeně zvony rozhoupat a rozezvučet? - to druhé by dávalo smysl, to by bylo pěkné, ale ta smrt je do toho naroubována nefunkčně, svévolně, - ba spíše protismyslně. -
mám podezření, že na základě rychlospoje se slepou nadějí, že ono se to v té náladě nějak rozpustí ...
- "ticho kolem úst" - dobře, chápu, ale kde se tam vzala "pěna", která mi asociuje zuřivé šílenství a hluk (je tam pěna jen proto, aby se dala krájet ... - "byl podzim, že i pěna se dala krájet"?; nebo doslova: "ticho bylo tak silné, že až vypěnilo"? - mošt pění, to jo, mošt-podzim, to by šlo, ale ten přechod z ticha musím číst jako účelové spojení obrazů;
- nakonec obraz čtu takto: podzim-samota-smutek-popíjení moštu-pojídání křížal;
dobře: jablka vyschla, křížaly jsou smutné, je to jakžtakž, i když křížaly by měly být spíš veselé z toho, že vyschly, protože by bez toho jinak nebyly). -
"pěna" kolem úst vzešlá z ticha se ukázala být pěnou z moštu - spojení opravdu visí na vlásku a řeší se ex post; než se objeví motiv "moštu", musím si zuřivé šílenství asociovat.
takže horko těžko rozřešená vazba mezi motivy, které jsou tu nakupeny z půlky naslepo. (zvláště přechod stupňované intezity ticha do sladkosti moštu je krkolomný a děravý)
- zvolání jako by tu smutek tlumící sladkost pěny opět obracelo v negativum. - tak to asi přeci jen bude pěna šílenství.
- kde je "hlavolam" - ve tmě, nebo v pěně? - nelze ze syntaxe poznat;
závěr zcela beze smyslu: řekněme, že "hlavolam" odkazuje ke "tmě"; a co je tím hlavolamem? - že nevíme, nemůžeme přijít na to, jak to udělat, z pohledu mluvčího, aby
někdo a
někde mohl umřít a být pohřben? - mám z toho opět dojem naroubování motivů vůdčího tématu (tj. umírání) do rámce nefunkčního obrazu. - ještě horší to dělá násilná syntax: rozvíjený člen: "hlavolam"; přívlastek: "... chtělo by se míti složit" - ???
nezabýval jsem se tolik originalitou obrazností, nebo úvahami, co je jak provařené, ale chtěl jsem poukázat, jak nepřesně, až k defektnosti dění smyslu, je v básni nakládáno s motivy. - výsledkem je povrchní impresionistická mixáž z vybrané tematické oblasti. -
a není to, bohužel, ani čistý impresionismus ani čistá dekadence, protože takový záměr, pokud zde byl, je narušován polovičatými výboji, které kalí i to, co si báseň ve své náladě ponechává. - a není proto potřeba být při čtení analytický, to se týká jen podkládání mých poznatků. - výchozím popudem byl dojem, že se zde něco pěkného rozmazává a škrtí ve slepých uličkách. - odtud nebylo daleko k dojmu frázovitosti, která se nepřesně leskne postřehy, reflexemi a hlubšími významy nacházenými u jiných autorů.
to, že není možné fráze doslovně dohledat (i když předpokládám, že v pokleslejší tvorbě by se jejich obdoby našly) může svědčit víc než o (ne)originalitě příspěvku o tom, že jiní autoři je používali přesněji, a tudíž v jiných konstelacích. -
proto
závěrem: negativním rysem básně
1) není tolik doslovné přebírání frází a obrazů, jako jejich nepřesné uspořádání vzhledem k významu. - v té nepřesnosti shledávám původ dojmu "tohle mi zní nějak povědomě, tohle mi něco připomíná";
2) je polovičatost na úrovni usouvztažňování motivů, kterou vnímám jako nejvážnější stylový prohřešek.
když se příště podaří dospět k čistějšímu výrazu, který si patrně vyžádá silnější vědomí toho, co se mezi slovy děje, bude to určitě lepší. - věřím, že nic není ztraceno. :)
Nádhera... Moc se ti to povedlo :)
Trefila se mi do nálady *
S obdivem...* a Zbora má pravdu!
Zaslouženě čtyřikrát ve výběru! Nádherný obrázek a mistrovská báseň. Jako hudba, velký hold podzimu a nejen jemu.
Děkuji! Moc rád jsem si přečetl :) *****
na rozdíl od Zbory si myslím, že už je to za hranicí, možná proto, že už tu čtu asi pátou báseň o podzimu
díky nově příchozím, foukavě moc
výborné***
podepisuji poslední Zborův odstavec v komentáři :)
občas mívám pocit, že to čmárání po stovkách papírků, paragónů a lepících lístků, má smysl
Melacholické a bez patosu!*
Děkuji Zborovi, velmi si vážím jeho názoru.
a všem ostatním děkuji také, že mě čtou a zachovávají mi přízeň
hezkej rytmus a zní to lehounce *
az na ten do oci bijici obrazek teda...
tipujeme!
hmmm, moooooc :O))))))))) ***
Zuzu - pěkná náladovka s lyrickým akcentem. Trošku mi vadí ty roztahané řádky, ale to je niťovka. *
Tak tomu říkám báseň, krásné obrazy.*
Snažil jsem se najít někde obrat stromům stíná hlavy seč mi síly stačily. Je to jakoby známé, povědomé. A nic. Přestože ten obrat působí velmi frázovitě, je dost možné, že ho před Tebou ještě nikdo v této souvislosti nepoužil.
Myslím si, že je podstatně těžší psát dnes tímto romantizujícím způsobem tak, aby autor nesklouzl do zneužívání ověřených figur, než napodobit styl některého z dnešních současníků. Přeci jen, jsou to texty, které plní stránky sbírek už velmi dlouho.
Ty si často zachováváš nápaditost a třeba tady dokazuješ, že umíš balancovat na hranici klišé aniž bys k němu byť jen na okamžik přepadala. Navíc řemeslo máš zdá se pod kůží stále víc a víc.
Medvědi vpodstatě pochvalně bručí *
..sakryš..Zuzu..tak to je něco!
..ani nevím cobych...
..včetně obrázku..uf..paráda...)