http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=270353
..špatně se to hledá..pošleš odkaz?
Ahoj, přečetla jsem si to a je mi strašně smutno. Moje maminka umřela také v nemocnici v tomtéž roce, co jsi napsala tuhle básničku. Moc se mi líbí. Mám dílko na stejné téma, pokud chceš, přečti si to. Jmenuje se Už nikdy...***
..děkuji pěkně..)
..budou tam drobné změny..ovšem kvůli té obrovské diskusi co vyvolala jí tady nechávám tak..)
krásná:) moc se mi líbí..
..horavine..moc ti děkuji za kritiku..:)
..ani nevím co bych ti odepsala..anděl nejsem ani náhodou a z Eugiášová chléva jsem unavená a rezignovaná..
..už mě napadlo co v básní změním..ovšem vzhledem k rozdílným názorům to tady nechám tak..jak to leží..))
T*** Patrně mimořádně dobrá báseň v pozoruhodné formě. Už proto, že upoutala značnou pozornost a strhla na Písmáku tak bouřlivou diskuzi, zni poněkud trapně výlevy odsuzujících a vzájemně se hašteřících kritiků. Kategorie volného verše naprosto ve všem odpovídá zvolené formě.
Forma básně je sice nenápadná, graficky vypadá jako úřední dokument. Pokud snad nejsme povahy poněkud mdlé, nevšímaví nebo úplně lhostejní, musí nás přinejmenším znepokojit, ne-li ohromit, že nejde o kancelářský formulář, ale o báseň, vnitřní reflexi člověka, který pozorně vnímá, empaticky přemýšlí a je schopen soucitu.
Patrně nebude náhodou, že autorkou je zdravotní sestřička, která k tomu, aby mohla vykonávat tak náročnou práci v podmínkách Augiášova chlíva českého zdravotnictví, musí mít vlastnosti anděla s nohama na zemi, nekonečnou trpělivost, empatii obětavost, odborně a lidsky neporovnatelně převyšovat úroveň průměrného doktora, jehož archetypem se staly odpuzující persóny typu Ratha a Svobody.
..neroušku..děkuji ti..:))
Nerouškovi přijde, že Krytyk je tragéd......operuje s pojmem kýč a neví přesně, o co jde. Tak toto kýč určitě není.Lehce nadprůměrná báseň ano.*****
ginger Souhlas, pokud ztratíš elementární lidský soucit, pak musíš od válu! To si snad můžu dovolit po více než 40 letech ve špitále říct!
..žárovečko..myslím..že se s tím poperou..:)))
..gingerbread..ehm..děkuji..:)
šepot jen aby z toho potom, chudáci, neměli zle!
..žárovečko..ty nudle budou nefalšované a dlouhé..to je jistá věc..:))
jen jestli se mi splní!! Představa, že umřu kýčovitě, jako každý a třeba někdo uroní i slzu, vytvarovanou jinak, než chce EU a než odpovídá stylové čistotě a třeba mým dětem potečou nechutné a nefalšované nudle, tak to je TO, čeho se bojím CELÝ ŽIVOT
..žárovečko..no to je parádní přání..:))))
Až zdraví mi definitivně doslouží
až ztahaný personál mě do rakve položí,
bude mi všechno buřt a bolet nic nebude
Ale teď žiju a přemýšlím, můj osude!
Přála bych si, aby u mého konce
nehrálo techno, ale zvonily zvonce
a byla při mě nějaká šepotka a její kýče
ne sterilní houf perfektních kritiků a Nietzche
..neeee..se mi fakt nechce..:)))
..půjdu spát..hříšně brzo vstávám..dobrou noc..Mettíku..:))
přelož do polštiny nějaký ty kritiky:)
..že by?
..no..můžu..:)a tobě bych taky něco mohla..:)
přeložíš totok do polštiny?
..dobrá..ještě chvilku vydržím..:)
nehyň - nevydechuj naposled !!! ted eště ne !
:o))))))))))))))))))))))))..já zhynu..:))))
..meto..ty čuně!!!!..:)))))))
..víš že za život sníš ve spánku několik pavouků?
Zbylé nechme krtkům. Zima je zlá
..se domluv s Junem..:)
..jsem tam hlavním kritike.,.ještě jsem ale žádnou kritiku nenapsla..beru si příklad z písmáka..:))
N1: mouchy se polykají. velice účinné
ném ale mohla by to být podeskce těch Kroků :P
k čemu by to bylo. k odhánění much?
..já už ty kluby nestíham..tvé kroky tě zavedou mě dost zaměstnává..ale jestli založiš..vstoupím..:))
nechcete založit klub My poslední blbci ?
:o))))))))))))))))))..s vámi je sranda..:))
jak poslední blb? jen hezky čekej v řadě a nepředbíhej
..nj..:))))
..ale je fakt..že si tu někdy příjdu jako poslední blb..:))
mezery má každý, vygůglíš a je to
..noo..ehm..tak trochu..mezery mám..:)
Máš pocit, že jsi nevzdělaná?
:o))))))))))))))))..no je vzdělanej..že ano..:)
a jak umí argumentovat. líp než večerní zprávy
:o))))))))))))))))))))))))..já kvůli tobě ani neusnu ale taky si z něj vezmu příklad..:))
hltám každé jeho slovo. je mi příkladem
vůbec nemá žádnou vadu řeči, jak zní ty hlasy divné
:)..si mě dostal..víš to?
..teda..to je poetické..:)
časem si zvykneš, na chlapce i na děvčata, přesto tě to neodradí a naopak, ke svým pólům vyšvihnuta, na temnotu nemyslíš, píšeš, z vln a pěn jakoby zrozena
plodíš svá nejlepší díla
az janka konecne zalehne, asi o tom napisu veledilo, mozu?
:o))))))))))))))))))..se obávám..že před blbosti nás neochrání nic..:)))
neda se z ni udelat patronka pismaka? jako aby nas ochranovala pred blbosti...
..možná ano..Metto..:)
..asi se směje jaký poprask vyvolala..:))
a ta pani si to treba z nebe cte a...?
..no..Norsko..udělal mi reklamu jako bych byla nějaká Bartošová..:)))
..no..Metto..ehm..ono to zas tak příjemné není..v první chvíli se z toho tak trochu osypeš a jsi tříbarevná..aspoň já ano...)
jo zacinam mit mindrak z teho, ze pod zadnym mym dilem jeste nikdo takto ne...no, nediskotoval
Jak je něco hustý, tak si toho važ, šepote. Lidé jsou zblblí bulvárem, být tebou, tak Krytykovy poděkuji
:-)
a přijde mi velmi uměřený tomu, o čem píše...kýčem mi nezavání ani náhodou
..děkuji ti dadaik..není vymyšlený..:)
pro mě je text důvěryhodný, věřím mu....
šepot, nebýt egilova avíza, málem bych o tak zajímavé komentáře přišla a že se jeden doví !!!!
Zboro, však ano. Jak jsem už psal v té diskusi vedle, v tomhle kontextu ten Výběr (jeden) považuji za správný.
A hranici kýče nedefinujeme paušálně, ani kdybysme se na hlavu stavěli, s tím jsem též srozuměn:)
..doufám..že se mi to podaří..deep..:)
Milý egile, vůbec nechápu, proč se ve svém povýšeném traktátu, opěvujícím tvou vlastní poezii, vůči mě vymezuješ. Chlapče, až mě odblokuješ a milostivě mi dovolíš utrousit cos pod tvá veledíla, dovolím ti pro změnu já, abyses se o mě otíral, až zas budeš muset někomu vysvětlit, jak má psát.
..Egile..přečetla jsem báseň a máš pravdu..je přímo zázračná..
souhlasím, paryb je fantastická, pro mě jedna z nejlepších!*
Pišto, stačí, děkuju. Dobře jsi to napsal.
Jenže ona je ta hranice mezi kýčem a nekýčem třeba u děl podobného charakteru nejistá a právě vzhledem k imaginativnosti ji každý může mít trošku někde jinde. Ono podle mustrů pro rozpoznávání kýče lze za kýč při troše snahy označit ledasco. Mně osobně se text líbí, i přes to, co jsi napsal a s čím musím vpodstatě souhlasit, protože v něm vidím několik malých příběhů, které se na chvilku střetávají v jednom bodě. A právě ty příběhy mi poskytují dostatek prostoru pro představivost. I když je fakt, že jako komplet je to dílo postavené tak, že působí přímo na city čtenáře. Uznávám, i když si myslím, že se tady setkáváme u podobných děl ještě s daleko větší přímočarostí. Proto mi tenhle případ přišel jako dobrá ukázka cesty, kterou se lze vydat. A proto jsem ho vypíchnul. Protože autorka patří do okruhu autorů do kterého patří, ale podle mého ten okruh určitým způsobem převyšuje - snaží se jít dál, má snahu rozvíjet se, snaží se být dobrá, narozdíl od spousty lidí (na které, jak jsi si nedávno posteskl, tady narážíš neustále), kteří si myslí, že prostě dobří jsou. Zkus ten výběr prosím brát v tomto kontextu ;)
Báseň rozhodně nepatří k nejzdařilejším (ale není ani tragická; a nepochybuji, že má autorka na víc)..
nicméně chápu, že zborovi prostě text mohl sednout - poté, co si přečetl pár pitomých rýmovánek, pár laciných raz-dva-tři(jakoby)přesahovek a lá Norsko, chápu, že tak prostý text, bezmála výčet, na něj mohl zapůsobit úlevně....
trochu mi stylem připomněl jeden z nejlepších textů, jaký jsem kdy na netových serverech četl... Konkrétně tenhle:
http://www.totem.cz/enda.php?a=244221
Jenže je zde několik rozdílů, díky nimž je onen text podmanivý, i ve své prostotě magický, zatímco tento je pouze obyčejný. Tím rozdílem je poezie (která, ať už se to kdekomu jakkoli nelíbí, se prostě uchovává v jazyce - jímž někdo vládne a jiný ne - jazyk JE jejím nosičem, ale zároveň je i strukturou - oknem, vitráží -, která více či méně determinuje sdílené "alethés" - jeho úplnost, bytnost, hutnost........).
Je totiž rozdíl mezi poetickým a mezi poezií (ačkoli to kdekdo směšuje). Ano, jazyk, o ten tu - vedle jiného - rozhodně běží, a ne že ne. Někomu jazyk "funguje", jiný - bez ohledu na to, jak citlivě a v nímavě svět kolem sebe vidí - prostě poezii netvoří. Nemá ty správné pastičky, do kterých by svoje oči chytil. A ty mu stále utíkají.
___
Avi - spíš kvůli odkazu na báseň, která stojí za více než jen přečtení, než kvůli té mé slovní omáčce kolem (ať už si za ní jakkoli stojím).
..tobě taky hezký den..:)
..budu..:)
Zbora: Pokusím se.
Předně - zcela neinvenční a jednoznačně rádobyefektní (nikoli však efektivní) užití provařené "hodiny mezi psem a vlkem". Tenhle obrat si dnes může dovolit málokdo, skoro bych řekl, že nikdo.
Dále. Název a závěr textu. Opět zoufale nenápaditý, o buzení čtenářské fantazie se nedá mluvit ani v náznaku. Chtěné navádění do patřičných kolejí. Fuj.
A zejména: Vlastní tělo textu je shlukem nesoudržných plácání do vody. "...přemýšlím jak žila/první krůčky/možná mívala hlad/jak zasněně splétala si vlasy když poprvé milovala..." Však si sám zkus - cokoli z těch řádek prohodit, vyměnit či dokonce úplně vypustit, případně pokračovat v řetězení podobného až do alelujá. A nestane se nic.
Pořád stejný blábol. V porovnání s Tebou uvedeným textem pana Borkovce - tam je každý řádek nitkou, která má své místo, a přesunutí nebo vypuštění by znamenalo destrukci celého textu (ergo - dokonalé řemeslo je pro dobrou poezii nutností).
Stačí to takhle, můj obecný příteli? :)
..no..taky bych ráda věděla..proč vlastně..
..možná jsem dílko zařadila do špatné kategorie..?)
A hlavně mi nepiš, že jsem přestřelil, jó. Je to moje volba. Já Ti taky nekecám do Tvých reakcí, i když s nimi často nesouhlasim.
Tak mi, pišto, napiš, proč je to kýč. Docela mě zajímají Tvé argumenty. Ale nechci slyšet žádný obecný žvásty ;)
No, taky si myslím,že tady H. s tím výběrem trochu "ulít". Přitom on sám umí se sentimentem a "otisky minulého času" ve svých vlastních textech zacházet víc než zručně, s citem pro míru.
Vono je to fakt vošajstlich, nepřepálit tu úzkou a křehkou hranici mezi sentimentem jemně kořenícím text a jeho "plnou dávkou" do oka čtenářova.÷) A tady je to, dle mého, fakt nezvládnutý, dost banální a s naprosto "smrtící" pointou.
Věřím, že autorka má určitě podstatně lepší poezii, protože tenhle způsob básnění se mi zdá ústící na slepou kolej literární.
..nj..považ..že jsem pomalejší a měj to na paměti..:))))
..prosím..:)
"brád příklat", když už. Dodržujte nový kánon:)
..to je správný přístup..chválím tě a budu si z tebe brát příklad..:)
I svatému semtam ono slovo uklouzne, i svatý se někdy u svého oltáříčku motlí, pro mě svatým zůstává
..k tobě..patrone náš???
..abych zas něco nezblbla..víš..
Je čas na motlitbu, chátro.
ano. nezbývá, než za ním poslušně cupitat a hltat každé jeho slovo
..jo a musím čučet na klávesnici..když něco píšu..pak to podle toho vypadá!!!!
..no..tak o tom přemýšlím...
..jsem přečetla QUO VADIS až ve dvanácti v originále..to je ten zkluz..který uř nikdy nedohoním..:(
Bloudi. Všichni jste bloudi.
jak brzo začal, tak brzo skončil. jeho luciferničky jsou sice hezké, ale věčně svítit nemohou, viď, hufnágle
..noo..začal brzo..o tom žádná!
..no..to víš..kritik si to může dovolit..:)
..my ostatní si musíme dát větší pozor na jazykové prostředky..potažmo na hubu..:))
s nímž vzpomíná na hříchy svého mládí
přelouskal.., všimni si toho vytříbeného jazykového citu
..to je šlendrián..nenechala bych to tak!!!
Ve dvou letech jsem přelouskal Manon Lescaut, na to se též zapomíná.
Hufnágl má totiž patent na rozum a jestli to nevíš, již ve třech letech přečetl cel=ho shakespeara v originále a když mu bylo pět, složil svou první operu, která neprávem upadla v zapomenutí
..a dost si to sleduju..:)
..tak to pardon..jsem si nevšimla..no..:))
Sepot: Není to poprvé. Ale dosud jsem nenašel důvod se k tvým textům vyjadřovat.
Já se budu mýlit, kdykoli se mi zachce, Nore.
..no..vašak to bude asi poprvé co ses u mně objevil..Pišto..:))
..Norsko..:)
Nemejlil, ty se mýlíš a ještě to hrdě přiznáváš, ťulo
To by ses teda sakra mejlil, tělocviku!
Milý Pišto, kdybys něco takového sepsal ty, myslel bych si, že jsi dobrý člověk, který má navíc spisovatelský talent
No co... Musel jsem se mrknout, jestli Kryťák nekecá jako vždycky :)
..dík za kritiku..Pišto..
Zboro, tady, ač nerad, musím souhlasit s Krytykem (brrr!). Toto je kýč přímo učebnicový, a vsadím boty, že ne "záměrně".
Tento text mi unikl, ale díky Krytykovi jsem ho objevil.
Jsem za to rád. Na rozdíl od něj totiž toto dílko nepovažuji za sladkobolný kýč.
V tom textu je taková hrozně zvlášní smutná něha - něco jako v Obyčejné vraždě v Čapkových povídkách z kapes. Je tam plno porozumění a pochopení a slova, co mohou pro jedny vypadat vyumělkovaně a neprožitě, na mě působí právě prožitkem a procítěním,
kdybych mohl, výběruji,
s populárností autorky či počtem tipů pod jejími díly tohle nemá nic společného,
Marek
..děkuji ti..Dave..to jsi napsal tak krásně..že ani nevím co bych na to řekla..
..je to tak..sebastiano..
znám to, jako bych tam byla. Ano, mrtví se popisují fixkou, aby se nepopletli- náhodou, nejhorší je, když není žádný příbuzný.
no tedy..něžnou silou zlámala úsměvy..*
..děkuji..Juno..:)
..no..snažím se vrátit a nepoužívat tolik metafor a vzletných slov..:)
smrt patří k životu, verše také a ty´s to hezky napsala *
..jasně..nes..děkuji že se ti Hrčava líbila..:)
..ano..je..děkuji..holky..:)
bohužel, i to je život .... T***
..děkuji ti brack..jsi hodná..:)
tady to je!!!! no ja gratuluji a gratuluji a mam velkou radost!!!
..jeeee..Zboro..moc ti děkujiiii..:)
..mám hroznou radost..)
..děkuji ..koloušku..:)
Když se tak vracím, dovolím si výběr. Je jasné, že k sepsání podobného textu není zapotřebí perfektní ovládání básnického jazyka, teorie, ani kdovíjaká genialita. Ale přesto si podle mého názoru text výběr zaslouží, kvůli schopnosti autorky vcítit se do druhých lidí a jemně, a tady s jistou mírou banality (která je ovšem účelová), to potom přenést na papír.
Říká se: nestačí nasednout na pocit a začít psát, a většinou to platí. Ale jsou okamžiky, kdy i to jistě lze.
Osobně u mě navíc umění empatie stojí v pomyslném žebříčku schopností básníka stejně vysoko, ne-li výše, než jakákoli jazyková dovednost.
A taky mám slabost pro podobné texty, no :)
Taky mlčím... takové tiché T.
..já vím..makovečku..:)
..neboj...)
Tročku jiný styl,. Mám-li být upříný ten předtím byl lepší.Ale i tohle je čtivé.
drndíku..asi budem ségry..))))
..nechme to být..zatím žijeme a o to jde!!!!!!!!!!!!!!
eva souhlasí s Evou :O) * i když raději :O(
..nj..se už polepším..brack...)
..drndíku..tím slovakem jsem přece nemyslela tebe..nýbrž slovaka co mi napsal milou kritiku...)))
..jináč..jsem totéž jako ty...))
..drndíku..slovaku..děkuji..:)
Autentické ako sam život.Smutné, ale fajn.
šep, smutné, ale ze života, tedy pravdivé...
..Zuzu..každý z nás se občas takhle rouhá..to je normální..:)
..Jaro já jsem je pochopila..báseň jim prostě přišla jako reportář a to se jim nelíbilo..nakonec..sama moc nemiluju básně o smrti o beznaději..jen to občas ze mně vytryskne..
Seymor..děkuji a úplně přesně ti rozumím..viz výže..:))
..já vím..můj milý axlíku..:)
tééma no..spracovanie fajn
každý tam musíme, občas se rouhám a přeji si, abych už tam byla také
..hodně..oldjery..děkuji ti...)
Odvrácená tvář života - laskavý byť smutný pohled na rozloučení se s neznámou. Kolik takových rozloučení? *
..já tobě taky..potřebuješ ji víc než já..já jsem aspoň doma..
..děkuji za vysvětlení..
..tušila jsem že jde o něco takového..jen mě mátly některé obrazy...)
..pa...)
tak já musím taky do práce
přeju zdar a sílu a tu energii.)
..dobře ti rozumím..mátl mě ten Altersheim..tak jsme dnes asi podobně naladěné...)
u mentálně handicapovaných dospělých
Altersheim je hned vedle, často tam chodím
někteří obyvatelé jsou /a byli/ dost xenofobní a nechovají se dobře k pečovatelům z ciziny
komplikuje to vcítění a někdy bere energii, kterou je potřeba dávat
..aha..už rozumím..
..kde pracuješ?
no, chtěla jsem říct, že oni mají strach umírat sami, jen jako "klienti" -někdy mají jenom nás
potřebují podporu v něčem, kam nedohlédnu
jakoby prosili o nějaké rozhřešení...
Tak málo zůstane po člověku, když zemře.Pár věcí, kterých se dotýkal.Dík za to zamyšlení a báseň.Někdo by se rozloučit měl a tys to napsala moc pěkně.
..Metto..z toho jsem moudrá..jako z té dnešní básně..jem se domýšlím...)
..jsem v práci..ještě na ni kouknu,..ovšem nerozumím...)
to jsou city*, ne hra na ně
skoro všechny obyvatelky vedlejšího altersheimu byly znásilněny ruskými vojáky
..děkuji ti..Zboro..potěšil si mě..:)
Mívám podobné otázky. Nedávno jsem si od babičky přivezl štos starých fotek, které chtěla spálit. Jsou na nich lidé, které jsem nemohl poznat. Občas jimi listuju a předsatvuju si, jací asi mohli být a jaká byla doba ve které žili. Někteří lidé by Ti asi vyčetli, že tady moc přímočaře působíš na city. Mně se líbila. Hezky jsi to napsala.
..kluci..šmánkote..copak vás nutím?????..neblázněre...))))
VT Marvine..máš pravdu..uvažovala jsem jestli ano..nebo ne..:)
- a kdybysme ti dali tip, nebylo by to upřímný, chápej...
rozumím,,kluci...)
..musím jít makat ale vrátím se...)))
jasněže jo, to dávala už napoprvé, akorát bychom to napsali jinak, úspornějc.... ale každej jsme jinej....
..nj..
..už vám ta báseň dává lepší smysl?
...aha, tak ty děláš v nemce...no jo, blbý.
..kluci..není to přece v bytě ale v nemocnici...)
..ty city tam jsou..marná sláva..?)
..černou fixkou..
jo, Jirkova máma dělá v nemocnici, tam mrtvolu prej eště popíšou modrou tlustou fixou - děsný.
jéžiš, report z pohřbu bude taky ?
Nám teda připadá, že až moc hraješ na city, někdy míň bejvá víc....a i kdyby to byl, chápej, skutečnej "záznam", jako že vlezeš do toho bytu a vona už tam leží mrtvá, tak napsaný to pak vypadá jináč - my bychom si teda aspoň ten zápisníček nebo co vodpustili...no, tvuj text, žeo....ale promiň, i když se k nám (zatim teda tady) chováš slušně, už v tvým zájmu
netipujeme!
Vynikající práce, která vyniká :)
šepotko na tohle jsem si nikdy nezvykla, asi si na to nejde zvyknout, pokud jsi normální. Ve chvíli, kdy si zvykneš, musíš od válu, protože už nejsi normální člověk!