Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mrtví v nás

25. 11. 2010
8
30
3683
Autor
Saetri-Ihn

Já to Písmácký formátování tak moc nemám rád!!! :( Kazí to text... NEVÍTE NĚKDO, JAK SE ZBAVIT TOHO VLOŽENÉHO ŘÁDKU ZA KAŽDÝM ENTREM? aby byl text celistvý? Předem děkuju za každou radu :) Odpověď: shift+enter, dík Pomerančová :)

 

     Se západem slunce a příchodem tmy se zužuje svět. Každou chvílí je menší a menší, až z něj zůstanou jen malé ostrůvky pod světly lamp, dva vysílače na kopci, tisíce hvězd a jedna zářivá obrazovka televize, jež dokola bliká obývákem. To jen těchto pár věci a nic víc, zůstane k pozorování člověku, který se rozhodl překonat noc a neusnout.
     Jenže ty hvězdy tam jen nehybně visí a viset budou i zítra a stejně tak i oba vysílače a noční program televize, na který se stejně nikdy nedalo dívat. A proto nezbývá nic jiného, než sedět u toho okna a tiše doufat, že tam venku pod mohutným kuželem světla projde opilec nebo mladá dívka vracející se z tahu domů, aby svým výstupem alespoň na chvíli zaměstnala čekající mysl a dala ji tak kýženou chvíli klidu. Avšak ona je doba, kdy se už nikdo nevrací. Je středa - dvě hodiny po půlnoci a oči tíží až příliš a proto
     Karel ulehá do prázdné postele, obklopen temnotou a chladnými stěnami, po nichž se jako pavouci plíží stíny reálných věcí (nyní rozplizlých k nepoznání), přes které sem tam přeběhnou světla aut – bílé zářící přízraky, které jej pokaždé vyděsí. A budou tam stát. A budou tam viset a plout, dokud si nezakryje svůj běsy zkřivený obličej dlaněmi a celý se neschová pod tlustou peřinu
     pod jejichž vrstvou mizí všechno kolem
     a zůstává jen moment těsně před usnutím. Okamžik, kdy se on samotný vytrácí a přesto je sám sebou víc, než kdy jindy. Chvíle, v níž tma i ticho berou zrak i sluch a nechávají až příliš hlasité a jasné myšlenky, které se rojí z hlubin mysli jako klubka mořských hadů, krutých leviatanů, co se třou a kroutí navzdor těm nejsilnějším silám. A právě těch se děsí. To kvůli nim sedí celé noci za oknem a nechce jít spát.
     Nebo spíš usínat.
    Protože pak se mu tichem a tmou ozve hlas. Několik hlasů, které se zpočátku jeví jak pouhé zdání, pouhý přelud; avšak když si jich konečně všimne a začne jim naslouchat, najednou jsou tak zvláštně moc hmatatelné, že není vůbec žádných pochyb o jejich existenci. Vnímá jejich tóny, vidí obličeje a záblesky míst, na nichž je vídal, ale žádná slova. Žádné hlásky. A proto se zaposlouchá ještě víc, aby je uslyšel
     jenže když se tak stane, dostane náhlý pocit, jakoby ty věty říkal on samotný. A tak to má být! V hlavě mi nemají znít žádné cizí hlasy, to si jen já samotný povídám sám se sebou. Zaplať pánbůh! Vždyť já cítím dohasínající kinetiku vlastního jazyka... Já cítím vlastní moc, kterou ovládám svoji řeč - s níž můžu kdykoliv přestat
     avšak ty věty i tak znějí dál a dál, nové a nové.
     A není to tak dobře, Karle? Copak mě už nechceš? Copak se se mnou nechceš potkávat? řekla a on uviděl její tvář a také ruku, co míchala šálek kávy, velkého pressa s mlékem, které pila v malé kavárně, jež je malá i na sen.
     A co na vzpomínky, Karle? Copak to můžeš zapomenout? Utíkala loukou a její šaty vlály. On stál o několik desítek metrů níže a zvedal druhou balerínu. Počkej, vždyť jsi bosá, něco si uděláš! Avšak ona běžela dál, ani se neohlédla, jenom zvolala: Copak tu nemůžu utíkat navěky?
     A pak se vše vrátilo na začátek. Ona běžela loukou, ale on se probudil a bylo po věčnosti.
     Bez ní. Jen tma a ticho, v němž se pavouci a hadi a přízraky světa zas o kousek přiblížili. Slyšel jejich rytmické krůčky, vysoké šustění šupin i basové nádechy éterických plic a tak si vší silou obepnul hlavu polštářem. Mohutně zatlačil dlaněmi do uší a potom tvář hluboko do matrace. Jenže zvuk neustoupil, pořád tu byl a zněl jeho hlavou jako neodkladný šelest, který se nešíří zvenku, nýbrž zevnitř; k čemuž se navíc v té černočerné tmě přidal i zrak. Vystupoval z hlubin jako hrubé zrnění fialových a zelených teček, pod nimiž se skýtá jakýsi rudý podklad, jakoby snad svítila krev v očních víčkách. Těžko říct proč nebo jak. A tečky mezitím pomalu rostou, jsou větší a větší, až přejdou v tak obrovské čtverce, že vypadají jako
     domy, mezi nimiž se táhne ulice. Pak po jejích stranách stromy, plůtky a lidé, načež se nebe zbarví z červené do modra a... Ty víš, že je to fikce, že nic z toho není, uslyšel, přičemž se objevila přímo před ním. Stejně tak jako nejsi ty, řekl jí a ucítil sevření v krku. Ona se usmála: takže to víš, a už zase utíkala pryč.
     Z jedné strany ulice na druhou.
     Načež zleva přijíždí auto - všechno je najednou jasné a zřetelné. Ale Karel je zahleděn do čtyř točících se kol a tak věci kolem skoro nevnímá: Ona upadá a ony přes ni jedou. A z její odvrácené tváře, z jejích úst teče krev. Dusí se. A ta kola se točí dál. Z okolí přibíhají lidé a zírají. Ona už nedýchá. Ale konce a začátky těch čtyř kružnic se neustále dohání, jeden za druhým.
     A tak to má být, Karle, řekne mu, aniž by se její tělo hnulo. Hadi se zakousli do vlastních konců. Zvuk přišel odkudsi.
     Tak to má být, Karle, mumlá pak i ten zástup lidí kolem, a nedá se s tím nic dělat. Tak už to vzdej. Ale on padá na kolena. Sklání se k ní a chce něco udělat, jenže neví co. Vidí jen na stranu otočenou hlavu a mohutný pramen krve z pravého koutku. Zděšeně sleduje pozici těla, gesto v rukou, výraz v obličeji i její oči, jež jsou ještě otevřené a stále září životem.
     A jak to víš tak přesně, Karle? Copak jsi tam byl? Nebyl. Tak vidíš... tak se tím netrap. Netrap se výrazem očí, něčím, co nikdy nebylo. Ani se netrap těmi čtyřmi kruhy... Zlehka vstala a rozběhla se loukou. Tady ti můžu utíkat navždycky! Aspoň tady, ale venku vyjde měsíc a pak zas slunce, všechno se nezastaví. Nemůže. Nesmí se zastavit, Karle!
     Načež jej vzbudily paprsky slunce, které už dávno vyšlo, schoulil se na bok, aby jej nepálilo v očích, a postupně si vybavil všechno dění dnešní noci - tři události: kavárnu, louku a silnici, avšak i tak cítil tam hluboko na duši jizev mnohem víc. Přejel si dlaní po hrudníku, tom domnělém sídle věčného člověka a potom i po hlavě, kterou zoufale chytil, a ucítil všechny ty nové krvácející rány, na jejichž viníky si už nevzpomíná. Avšak i tak ví, že se ty hrůzné činy udály a dít se budou každou nocí - a jejich bolest přetrvá navzdor paměti. Ta se v něm usadí, tu v sobě už navěky ponese.
     Chvíli zůstal schoulený v klubíčku, v té pozici, v níž malé plody plavou lůnem své matky.
     V té pozici, která navždy zůstane zarostlá v jejich kostech: někteří tak i nadále spí, choulí se jeden k druhému, choulí se strachem v koutě a nakonec i pod poslední přikrývkou. Jak bys chtěl zemřít? zeptala se ho kdysi a Karel nevěděl. Jenom si představil sám sebe, jak si drží kolena a pluje hlubinou. Avšak dnes ho to vyděsilo, protože víc než otázkou, bylo to celé důkazem moci Hlasů. Rychle se zvednul a kráčel bytem. Byly to dlouhé nekončící smyčky, které se táhly a motaly samy do sebe, až se nakonec utáhly a on sletěl zpátky do židle, co stála vedle okna.
     Seděl tam a už zase koukal, neschopný pohybu: po ulici přejelo auto - zleva doprava. Chodci udělali asi tak dvanáct kroků. A pak další. Když v tom Karlova ruka zavadila o hromádku papírů, z nichž se několik sesypalo na zem. Byly to diktáty jeho bývalých žáku, které se chystal už tři týdny opravit; říkával si, že i když jej vyhodili z práce, mohl by to udělat nikoliv ze slušnosti, ale jako službu povolání, tomu nádhernému poslání učit, které si vybral; jenže nikdy se k tomu aktu neměl. Nikdy do těch papírů neudělal ani čárku, jenom tu seděl.
     Avšak dnes se ta neschopnost již nedala vydržet, nicnedělání už nebylo tím nejlehčím možným řešením života, nýbrž holým utrpením. Sledoval ta auta a chodce, co se mezi nimi jen tak tak proplétají, někdy jen o centimetry, viděl stromy směřující k nebesům, jejichž větve se nakonec stejně vždycky zohnou k zemi, slyšel zpěv ptáků, ale když otevřel okno, všechno přehlušil ruch vzdálené továrny. Neustálý kovový cinkot a temné hučení. Musel pryč, musel něco udělat. A proto se oblékl a vyběhl z bytu
     do jiného bytu, jehož adresu měl tolikrát mezi prsty, tolikrát omílanou v hlavě, tolikrát vyřčenou a pak zamítnutou, nikoliv však
     dnes
     k němu doběhl. Dveře byly otevřené a tak vkročil do chodby, skrz níž se přímo plulo. Zlehka jako nesený nějakým neznámým proudem, vlněním vzduchu, co vychází z obrovských úst kdesi vzadu, jež neustále šeptají. Tady doleva, zahnul a spatřil Hledaného, jakoby věděl, kudy jít. Seděl za jídelním stolkem a prázdně zíral z okna, aniž by si příchozího Karla jakkoliv všimnul. Ten udělal ještě několik kroků vpřed, než se rozhodl něco říct: To jste vy? Co jste mi zabil ženu? Hledaného ruce se roztřásly, taktéž jeho nohy a vůbec celé tělo. Zkoprněl a jeho pohled jen stěží stoupal vzhůru.
     Z lesku jeho očí byl poznat pláč a z krve naběhlých žilek zas to, jak dlouho už pořádně nespal; tik v půlce obličeje a padající koutky, stejně tak jako celá jeho kůže, jež na něm visela snad už jen kvůli rozpakům z toho, co bude méně bizarnější: zda-li spadnout na zem, nebo jej i nadále halit svou přítomností; prsty nahnědlé od cigaret, vlasy mastné s bílými kousky, jsem tu, abych vás zabil. Řekl Karel a současně s tím sunul svou ruku do pravé kapsy u kalhot.
     Pak plynová zbraň pomalu stoupala, až mezi ní a dvěma obličeji byla jasná přímka. Hledaného pohyby umlkly, zprázdna se podíval a pak sklopil oči, aniž by cokoliv řekl, jakoby snad tuto chvíli čekal, modlil se k ní, nebo mu byla úplně jedno. Okamžiku se zhostilo ticho a Karla vysoký pískot i hluboké vrčení. A také dunivé ozvěny, jež se nesly zezadu, jako pavoučí kroky dnešní - a všech předcházejících nocí.
     Tatínku, tatínku, tatínku, umyla, umyla, ruce, řekl kdos dívčím hlasem, jež zněl ozvěnou, přičemž se zvuky začaly rozlévat okolím jako mléko s kávou. Hrníček i s podtáckem spadly na zem - na šachovnicí dlážděnou podlahu. A v rukou zůstala jenom lžička. Položila ji na stůl a stejně tak i
    Karel
     jim oběma kouknul do očí, protože tam stály jedna přes druhou. Presso se rostékalo po dlažbě kavárny víc a víc. A malá holčička, jejíž úsměv mu zalézal hluboko do mysli, se usmívala. Sotva popadal dech. Ale i tak vykročil vlnobitím (dříve rovných) linií z bytu někam ven, jenom aby uniknul, byla to nehoda. Karel šmátrá rukama po zárubni a snaží se projít, jel jsem okolo a ona prostě spadla, jakoby omdlela nebo tak prostě skočila schválně, a pak se otočí, opět koukne na malou holku a potom na Hledaného, co řekne: Já za to nemoh.
     A není to už jedno?
    odvětil načež odplul předsíní mořem vln a proudů jež s ním házely o zdi káva dotekla do pravého rohu a smočila bílého krále v rošádě dostal se na chodbu a byl celý špinavý proti němu šel malý chlapec s aktovkou a zavřel dveře od bytu on spadnul na schodiště a čekal na mat jenže nikdo ještě dlouho nešel hrany kamenných bloků se vyhladily do skluzavky začal po nich ztékat dolů světla pomalu ubývalo až se nakonec všechna okna nadobro ztratila a s tím i slunce ptáci utichli a ruch města taky ušima se ozvalo podivné hučení zvuk houkaček na které čekal pištění vzdálené dunění podobné krokům pavouka černé nohy nebo boty všechno bliká a píská tak nesnesitelně nelidské pískání které mi doktor diagnostikoval už tehdy řekl to znějí mrtví v nás mrtvé buňky tehdy v tom roce co jsem musel nechat kapelu mou lásku a život a potkal tebe já vím Karle já vím a už nikdy tě tu nenechám slibuju já nechtěla pak hadi vystupují z hlubin a mě drží dlouhá a silná chapadla vidím záblesky světel přízraky se skleněnými meči a nějaká plácání o vodu dunění mých vlastních tváří třískání mých vlastních pat o vlny schodiště načež se dveře zavírají dveře kavárny se zavírají a pak už my oba jdeme dlouhou alejí jako tenkrát Karle


30 názorů

Saetri-Ihn
15. 12. 2010
Dát tip
Tangens: Není to špatné formátování, když jsem sem dokázal vložit 20 povídek normálně, nedám sem 21. nechtěně takhle extrémně zmutovanou. Odstavce jsem takto chtěl a některé čárky na jejich koncích také. Jinak Ti děkuju za kritiku, kouknu na ten zbytek "chyb", zkusím s tím něco udělat a třeba se toho příště vyvarovat.

Saetri-Ihn
13. 12. 2010
Dát tip
StvN: Děkuju za kritiku a doporučení.

StvN
13. 12. 2010
Dát tip
Musím přiznat, že jsem se do textu nedostal. Na můj vkus už jsi překročil pro mě snesitelnou hranici nedějovosti. Doporučuji Prousta a hledání ztraceného času. Hned úvod je v podstatě popis okamžiku před probuzením, napsaný na několika, možná třiceti stranách, ale není to ani na chvíli nuda. To by mohla být dobrá inspiraci. Popis je prostě ošemetná záležitost a tady se to moc nepovedlo.

Janina6
12. 12. 2010
Dát tip
Já jako dlouholetá migrenička vím, co je obepínat hlavu polštářem! Dá se do něj hlavou snad i vrůstat, ale většinou je to stejně prd platný :-(

blbjenka
12. 12. 2010
Dát tip
málo chaosu, málo :) a když jáá nevim, si myslim, že obepínat se dá jenom něco, co má sponku. nebo přezku. ale třeba ne. plíce ted chápu, ok :)

Saetri-Ihn
12. 12. 2010
Dát tip
blbjenka: dík, nechápu jak sem mohl napsat zda-li :D éterické plíce - nadzemské, prchavé, vzdušné (nehmatatelné) plíce přízraků (vzhledem k tomu, že hned předtím jsou pavouci - tvoří to takovou trojici - pavouci, hadi, přízraky). obepínat hlavu polštářem - to zná asi každej, kdo měl někdy pořádnou migrénu nebo chtěl usnout, i když všude kolem byl strašnej hluk či měl šelest ušní (tinnitus auris) - prostě polštář kolem hlavy a tlačíš... v druhém případě pomůže, v prvním a druhém těžko říct, ale lidi to tak dělaj :) méně bizarnější není nejvíc nejlepší, ale nejméně nejhorší. A ztrátu tu nevidím jen ve ztrátě interpunkce, už konstrukce samotných vět a míchání dějových rovin je docela chaos (dle mne) hodný částečné ztráty reality.

Velmi, velmi dobré. Více k tomu snad napíšu později. Co se týče posledního odstavce: Bravo.

Tragicus
11. 12. 2010
Dát tip
Zacatek, resp. 2/3 byly takove unyle, byt dobre napsane; postupne, jak s gradici se i text zacal hroutit az se sesypal uplne, mne to chytlo, takze konecny dojem velmi dobry.

blbjenka
09. 12. 2010
Dát tip
námět výborný, zpracování já myslim dobrý, aspoń na mě zapůsobilo, první půlka nejvíc - pak ta pasáž s tím Hledaným, ona možná měla bejt ústřední, ale buď jsem ji moc nepobrala a nebo nevim. Pak zase dobrý a v tom závěrečným odstavci já bych klidně i přitvrdila, ono když už člověk definitivně ztratí kontrolu, projeví se to výraznějc než ztrátou interpunkce, to se projeví tak, že... ale jak já to mužu vědět, žejo :)) ale rozhodně zaujalo a jestli tu hrajete hru kdo je větší rejpal, tak to já se přidám, to mě ba, takže: co jsou sakra éterické plíce a jak se "obepíná" polštářem? méně bizarnější je něco jako nejvíc nejlepší? nikdy se k tomu aktu neměl je divná formulace. tolikrát vyřčenou a pak zamítnutou, nikoliv však dnes k němu doběhl je tak divné, až to ani trochu nechápu. a to že zdejší autority šípek a míwa nevědí jak se píše zdali ještě neznamená, že je tu oficiálně dovoleno psát to blbě, takže bysem prosila zdali, děkuji. ale jinak opravdu líbilo

Saetri-Ihn
09. 12. 2010
Dát tip
jo

Saetri-Ihn
09. 12. 2010
Dát tip
Ahoj VT :) dík za návštěvu... "Avšak" cítím jako docela velký problém a vůbec spojení vět pomocí "ale". Na akt se kouknu tento víkend, jak bude čas tu povídku trochu opravit, máš asi pravdu, že to tam moc nesedí. Shift+enter se mi zdá, že zafungovalo akorát (pokud se to teda mě zobrazuje jako tobě - odstavce nalepené na sebe jako v normální knize.) Je to tak podivně navázaný, protože cítím, že někde členění odstavců neodpovídá obsahu a nutnosti s odstavce ukončit větu. Líbí se mi, že takto je to svobodnější, věta může jít dál jako cosi co zní a odstavec končí. Viz třeba NIKOLIV VŠAK DNES K NĚMU DOBĚHL, tam je to schválně, jenom otázka, jak to působí na jiný, než na mě :) "ky, jsem tu, abych vás zabil. Řekl Karel a současně“ to mělo zaskočit :) tak jako Hledaného Přetáhnutej konec beru na vědomí :) příště to budu muset trošku krotit asi. Díky ti za kritiku :)

Lakrov
06. 12. 2010
Dát tip
Hodnotím snahu o přehlednou grafickou podobu textu, k níž směřuje otázka v prologu. A že se to napoprvé nepovedlo? Co na tom. Všechno je jednou poprvé a (skoro) všechno se dá opravit, grafická podoba i text samotný. Tenhle nese známky jisté nezkušenosti s písemným vyjadřováním, projevující se například necitlivým střídáním přítomného a minulého času nebo příliš častým opakováním některých slov (jasně vede slovo "načež"). Všechno se dá opravit. Výsledek bývá spíš zásluha chuti a výdrže než čehosi tak těžko definovatelného, jako je talent.

Janina6
04. 12. 2010
Dát tip
Máš lepší povídky, ale i tak, když procházím "listopadovou úrodu", řekla bych, že tenhle text z ní výrazně vyčnívá. Dovolím si nominovat ho do Povídky měsíce. Nevím, jak se na to díváš, samozřejmě můžeš případně odmítnout. Avi StvNovi.

Saetri-Ihn
30. 11. 2010
Dát tip
Pravopis neberu jako tu věc, kterou si kritiky beru jako hlavní. Přecijenom tu nejsme klub pisatelů diktátu za 1. Takže děkuji lidem za to, že vím jak určité pasáže působí a vůbec za zpětnou vazbu... Pravopisné chyby samozřejmě opravím, ale bohužel jsem teď nenašel více času, abych to udělal.

Edvin1
30. 11. 2010
Dát tip
Text je velice dobrý, při jehož čtení jsem si představoval, jak by zněl, kdyby jej někdo předčítal, pokud možno hezky dramatizovaně. Zněl mi v hlavě jako zvon. Díky za literární zážitek! :-) Ale chyb je tam daleko více, než Ti bylo výše vytknuto. Děkuješ za kritiku, která Ti prý "pomáhá nalézat určité plusy v textu, kterých bys se rád držel". Všimni si prosím i té kritiky, jež Ti něco vytýká. Bude to jen ke Tvému dobru. I náš zážitek ze čtení se tím značně zvýší. Nic ve zlém. dědEd:-)

Janina6
28. 11. 2010
Dát tip
Tohle je náročný text, přesto se mi četlo dobře. Obdivuju, že ses odvážně pustil do popisu něčeho tak složitého a mnohovrstevného, jako jsou děje probíhající v naší mysli. Líbí se mi, že této složitosti a spletitosti odpovídá i stavba tvého textu - někdy jednolitý proud a jindy se hádají skutečnost se snem, přítomnost s minulostí, vědomí s podvědomím... závěrečný odstavec je v tomto směru až lahůdkový - pro čtenáře, který "přistoupí na hru". Nebyla bych to já, kdybych neměla i pár připomínek - pár míst, kde jsem se "zasekla": - mladá dívka se vracející z tahu (přirozené pořadí je vracející se) - přeběhnou světla aut... A budou tam stát. (světla – přízraky přebíhají, pohybují se, takže ta věta o stání překvapí) - Načež zleva přijíždí auto - Načež jej vzbudily paprsky slunce (začínat odstavec spojkou načež mi přijde nepřirozené, "uhodí" to do očí) - mumle (raději mumlá) - tlustý pramen krve (nenašel by se vhodnější přívlastek?) - ztékat dolů (stékat) Díky za zážitek. Ráda jsem se nechala nést proudem tvých slov.

Saetri-Ihn
27. 11. 2010
Dát tip
Nevím, s tím hraním si to asi moc nepůjde, protože už s tímhle jsem si dost hrál a nevím, či tomu mám ještě dát co navíc... spíš se vykašlu na tu dějovou linku pomsty a využiju jen toho zvonění v uších a vzpomínek na mrtvé, hold probíhající děj s tímhle stylem asi není kompatibilní, nebo toho nejsem schopen. Jinak děkuju za kritiku, pomáhá mi to nalézat určité plusy v textu, kterých bych se rád držel :)

...anebo nad moje... námět je silný sám o sobě, možná se k němu ještě vrátíš? potřebě vypsání se , naléhavosti psát o něčem plně rozumím - a přes oje výhrady k formě je to z toho textu znát - že to není psaní o psaní, že je to abych tak řekla "prožité", autentické a upřímné... možná pohrat si trochu s formou?

Saetri-Ihn
27. 11. 2010
Dát tip
Dík, shift+enter funguje. Tenhle námět a spousta věcí z povídky mi ležely v hlavě už dlouho a bylo potřeba se toho nějak zbavit, vypsat se. Asi máš pravdu s nestravitelností, bylo to asi nad moje síly.

Řádky za enterem by se možná daly obejít nahrazením enteru kombinací kláves shift + enter. K textu - přijde mi příliš rozbitý a nesouvislý. Jako čtenář mám problém se zorientovat, proč po dlohém popisu někod, kdo chce zůstat vzhůru, zničehonic ulehá do postele - ano, píšeš to tam, ale právě tím rozbtím textu mi dalo práci tu informaci postřehnout. Stejně tak mě jako čtenáře mate přechod do první osoby v tuším osmém odstavci a návrat ke třetí... a matou mě i výrazy jako kinetika jazyka - já vím, čtenář nemá číst povrchně a čeká se, že bude nad textem přemýšlet, ale tohle mi prostě přijde za hranicí - překombinované a nesouvislé. Jiné Tvé texty se mi líbí víc... Hezký den.

Saetri-Ihn
25. 11. 2010
Dát tip
z open office, ale místo enterů se vždycky objeví odřádkování a řádek navíc.. taky taby jsou fuč a musím vkládat 5 mezer - pak se nedá zarovnávat do bloku ani... bojuju s tím tady dlouho, ale až teď mi to začalo vadit.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru