Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tajemství listů

Výběr: Carodej
27. 11. 2001
16
0
3283
Autor
Feeling

Skláním se k pokroucenému listu,

co mi leží u nohou, 

potřísněn barvami podzimu.

 

Trošku se chvěje,

v dechu chladného vánku,

a já se ho šeptem ptám,

ptám se ho na to,

co mě nejvíc zajímá.

 

Ne, kdo jsem,

ani proč tu jsem,

ale kdo jste vy všichni,

co je vaším úkolem??

 

Zkoušet mě?

Trápit mě?

Těšit mě?

Nenávidět mě a milovat?

 

Snad...

 

Pokládám list na vodní hladinu,

zasněně sleduji,

jak pomaloučku odplouvá a vím,

že až se jednou vrátí,

zodpoví mi všechny otázky....

 

 

 

 


oleandr
24. 05. 2005
Dát tip
pěkné...TIP


Kytička
28. 02. 2003
Dát tip
*****************************beze slov *****************************

alim
10. 02. 2003
Dát tip
no je to uz prokecany dost...dycha to a to je na tom to hezke...:-))))

Imagine
20. 12. 2002
Dát tip
Sklaním se k pokroucenému listu co mi leží u nohou potřísněn barvami podzimu... To je krásný, moc se mi líbí ten námět ve smyslu Kdo jste vy Fakt moc krásný

Notreal
02. 11. 2002
Dát tip
je to plné otázek a také zvláštní vášně líbí*

Ještě k velkému Vy: já jsem si představoval, že tam stojí Někdo,kdo je sice cizí,ale když ho oslovuji,říkám Vy... Prostě pocit, feeling,*

Josefk
04. 06. 2002
Dát tip
pocity sedmnáctileté, ty jsou většinou vždycky skvělý :-)

Marwin
02. 06. 2002
Dát tip
Tak jsem pomalu přelouskal ty tuny názorů přede mnou, z nichž poslední byly ke kritice obecně a ne k dílu... Tedy k dílu, líbí se mi jednoduchost a prostost i přesto, že mě dílo nějak vyjímečně neoslovilo...

Yeziiinka
05. 12. 2001
Dát tip
Sonata: Já to nemyslela takhle. Nechtěla jsem říct, že Krytyk ve své kritice nebyl dostatečně vlídný a že by měl být... To, co jsem napsala bylo myšleno prostě, tak, jak to stojí a leží - prostě si jeho názoru vážím byl pro mě určitou informací a na jeho základě jsem se tedy nepouštěla do hájení pocitové složky básně, která by se mi asi jinak nabízela... jako jediná :) (a tedy už jsem se nepouštěla do ničeho :))). S pozdravem jezínky.

cup_of_tea
02. 12. 2001
Dát tip
Ja za to nemuzu,ale proste sem zas musim napsat. Zdráhám se, až bojím, přiznat tu veřejně, že jde o zdařilý kýč. Autor není nezkušený, dávkuje co má působit, dávkuje příliš jednoduše, bez hledání originálního výrazu. Pokud by "nepopsaný list" nebyl chronicky známým motivem, báseň by již tolik nepůsobila, chápu, že Wopi zahlédl banálnost samostatných veršů, odhlížel-li od celku sdělení, neutrálně, formálně báseň prostě není příliš kouzelná, je jen dávkovaně nadbíhavá naší zkušenosti. Proc tohle psat?Mam pocit,ze v tom vsichni hledate moc...Samozrejme ze respektuju vas nazor,jen ...salinka mi mluvila ze srdce.ta basnicka je o necem,ukazuje na nakou hodnotu a je to o tom ze je neco v autorovi,nemyslim,ze by mela byt za kazdou cenu originalni...Nemuzu si pomoct,ale me pripadaj povrchni spis ty kritiky,ktery se zabyvaj jen formou a o pocity jim vubec nejde... :(

OverII
02. 12. 2001
Dát tip
řeknu nejdříve... pěkně se to tu rozpovídává libi ... ma to tzv. ten správný šmrnc... i uvažovat se dá co měl bych říci já? neb vše co rekl bych vysloveno již bylo...

Lyryk
02. 12. 2001
Dát tip
cup_of_tea: zde je v každém autorovi něco lidsky zvláštního, většina autorů zde jsou zřejmě milí, romantičtí a poctiví lidé, ale jsou to dobří autoři?? Originalita za každou cenu je jistě k ničemu, protože jen požadavek originality není ukázkou umění. Tvoje formulace ale také zní pejorativně, jako kdyby origina¨lita byla špatně. Originalita je nezbytná, ale není všelékem pro neumění. Jako kritik hledám u každého autora co nejvíc, pokud zařadí báseň do Arény, kde musí očekávat, že bude rozpoutána diskuse, jistě zvážil, zdali se na ni cítí. Formální kritka je jistě povrchní z hlediska pocitů, pocity totiž kritizovat nejde. Mohu snad někomu přikázat, aby neměl pocity lásky, aby neměl pocity smutku nebo radosti? Mohu mu přikázat jaké by je měl mít?? Z hlediska pocitu jistě není nic odsouzeníhodného na sentimentálním nad podzimním listem, ale není na tom také nic výjimečného a výjimečnost k umění patří. Autor zde stojí o hlubší kritiku, věří zřejmě, že je jeho báseň výjimečná a já kritik se k tomu prostě vyjadřuji jen tal, abych lidskou důstojnost autora nesnižoval. To doufám nedělám, ale rozhodně ani nemám v úmyslu. Jestliže ovšem autorka nepopisuje nějaký mimořádný - výjimečný pocit, nezbývá mi než se bavit o formálních prostředcích básně, neboť na své pocity a na jejich subjektivní výjimečnost má samozřejmě výlučné právo. :-)))

Stevenson
02. 12. 2001
Dát tip
jen otazka...stoji-li autor o hlubsi kritiku znamena, ze si autor mysli ze je jeho dilo vyjimecne ?? Ja bych spis o tu hlubsi kritiku stal prave v pripade, ze si tim nejsem jisty... Mimochodem Lyryku, jak si Tvych hodnoceni povazuji asi opravdu tim stylem trochu odrazujes ( viz jezinka..)) ale vse v dobrem, ze?))

cup_of_tea
02. 12. 2001
Dát tip
Lyryk :Vis,umeni je hodne sporna vec.Proste a jednoduse,myslim ze pokud ma basen co rict,je to dobry,protoze je videt,ze autor je schopnej se vyjadrit.Samozrejme uznavam,ze si to vsechno formuloval moc hezky,ale zas je tam neco co beru jinak.Ale kazdej je jinej.Me se to libi hodne a originalitu neodsuzuju,jen myslim,ze se da hodnotit pouze kdyz je ve vyvazenym stavu s ostatnima hodnotama a ne jako neco co je az tak podstatne.Pravdou je,ze i ohratej obrat,kterej pouziva kdekdo muze vytvorit uzasny a ojedinely pocit. Proti nikomu tady nic nemam :) Jen navazuju na vami recene :) Takze vsechny zdravim :)

cup_of_tea
02. 12. 2001
Dát tip
Sonatina :precetla sem si tvou kritiku a padla sem na zadek.Musim uznat,ze ackoliv nazorove trsicku jina,hodne obsahla a hlavne hodne vystihujici :) A jak si psala,ze kritika by se mela psat spis na to jakym zpusobem je dilo psane atd.Jo,ja vim!Vim,ze se neda kritizovat pocit!Ale da se rozebrat,da se procitit,da se najit...:)

cup_of_tea
02. 12. 2001
Dát tip
Sonatina :to je taky pravda...faktem je ze by me asi kritiky "normalnich" kritiku zabili.Vzali by mi iluze asi hodne rychle,co :))

Stevenson
02. 12. 2001
Dát tip
.. )) Cup of tea.. to urcite.. ) uz z hlediska te gramatiky..))

Stevenson
02. 12. 2001
Dát tip
.. )) Cup of tea.. to urcite.. ) uz z hlediska te gramatiky..))

šálinka
30. 11. 2001
Dát tip
V té básni je otisk nitra, jednoduchostí a prostotou září, možná víc, než vyumělkované básně, které nejsou psané ze srdce, ale vedené spíš snahou o originalitu. Cítím, že pokud je báseň poznamenána snažením o originalitu, ztrácí se více nebo méně její kouzlo, které do ní může vložit básník svým srdcem. Tobě se to povedlo... střípek radosti ponechala ta báseň ve mně... * Vždyť sklonit se k pokroucenému listu, který nám leží u nohou, patří mezi největší umění v životě......... ***

Lyryk
29. 11. 2001
Dát tip
Zdráhám se, až bojím, přiznat tu veřejně, že jde o zdařilý kýč. Autor není nezkušený, dávkuje co má působit, dávkuje příliš jednoduše, bez hledání originálního výrazu. Pokud by "nepopsaný list" nebyl chronicky známým motivem, báseň by již tolik nepůsobila, chápu, že Wopi zahlédl banálnost samostatných veršů, odhlížel-li od celku sdělení, neutrálně, formálně báseň prostě není příliš kouzelná, je jen dávkovaně nadbíhavá naší zkušenosti. Relativizace hodnot z hlediska soukromých pohledů již neobstojí, jde jen o záchranný argument, kdy se do polemiky oponenti vážně pouštět nechtějí. Nikoho ve vší úctě nechci urážet, všechny mám rád a autorce přeji jen to nejlepší.

cup_of_tea
29. 11. 2001
Dát tip
Wopi: no,...ja to preci chapu :)))

Alela
29. 11. 2001
Dát tip
na to, co všechno o tomto díle už padlo, je zbytečné se vyjadřovat... :-)

Soptík
29. 11. 2001
Dát tip
bla bla bla,sorry že jsem řekl vlastní názor-diem perdidi(teda jestli viš,co to znamená).

Yeziiinka
29. 11. 2001
Dát tip
Lyrykovo: "Relativizace hodnot z hlediska soukromých pohledů již neobstojí, jde jen o záchranný argument, kdy se do polemiky oponenti vážně pouštět nechtějí." mě srazilo k zemi :)). Ač bych se do něčeho takového samozřejmě pustila, tato věta mi v tom včas zabránila :))... Raději to tu pokládám a sklápím uši... na mě prostě zapůsobil první dojem a zapomněla jsem se nořit. ALE ZAPŮSOBIL!!! :)))

Wopi
28. 11. 2001
Dát tip
Ach, pozdě... už se stalo... :) Snad se vyhrabu aspoň z toho listí...

Wopi
28. 11. 2001
Dát tip
Vyhrabal. Jedna z těch listných odpovědí vypadala takto: Nevím, co to znamená. Někdy jsou odpovědi plné otázek.

Carodej
28. 11. 2001
Dát tip
Wopi - já bych to nazval - just the feeling. Mne ta báseň oslovila natolik, že jsem ji ocenil výběrem. Pokud budeme vést polemiku o originalitě, můžeme se dostat až vytváření spletice slov bez hlubšího významu, ale v zásadě originální. Přitom - dva obrazy postavené vedle sebe se stejným motivem, stejnou kompozicí - mohou být originály a mohou oslovovat diváka naprosto jinak a rozdílně. Tato báseň ve mně vytvořila obrazy, otázky, asociace a přinutila mne zpracovat pocity, které ve mne vytvořila. Její originálnost tedy neposuzuji z hlediska volby a skladby slov, ale z hlediska "dojmologie", celkové koncepce myšlenky, položené otázky a jejího (ne) zodpovězení.

Wopi
28. 11. 2001
Dát tip
Nechápu, ale nechci to tu zaneřádit ještě víc.

cup_of_tea
28. 11. 2001
Dát tip
No,pěkně se to tu rozjíždí... Wopi+Feeling -takze vy spolu tak trochu tahnete,ne? :)))

Soptík
28. 11. 2001
Dát tip
Dost mě překvapilo,co se tu rozpoutalo za debatu.Čistě podle mě-u básní,které jsou psány jako proud myšlenek(v čemž je jejich silná i slabá stránka)je těžké nesklouznout občas k obratům,které se na první pohled nezdají banální.Ale což mi známe myšlenky,pocity a vnímání jiných lidí???Tady ho máte in natura,tak si toho važte.Zdravím a držím palce:o)))

Wopi
28. 11. 2001
Dát tip
cup_of_tea: ale ne :)) ale byl bych moc nerad, kdyby to vypadalo, že jsem proti ní, neb opak jest pravdou :))

Marigold
27. 11. 2001
Dát tip
Hmm... takže ty už víš, kdo jsi? Myslím, že až budeš vědět, kdo jsi, tak taky pochopíš, kdo jsou ostatní...je to tajemství, ale jsme mu blízko, stačí se ptát a samo odpoví...a možná, že v tom bude i nějak ten list:)...

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Je příjemné umět brát všechno z více stránek, já jsem toho využila při psaní tohodle dílka. Zaléží zase jen na tom, jak se k němu postavíš. :-)

Carodej
27. 11. 2001
Dát tip
Hodně dobrá báseň. Otázka - "kdo jste vy" je nečekaná a je zajímavě rozvedená. I poslední sloka, na první pohled jednoduchá skrývá hlubší ráz - list se ve skutečnosti nikdy nevrátí a tudíž ani otázky nebudou zodpovězeny. Z čistě gramatického hlediska - oprav si to velké V ve Vy na malé. Velké písmeno u Vy se používá jen ve vyjímečných případech k uctivému oslovení jednotlivce, nikoliv skupiny, ta je vždy s malým "v".

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
Mno, tohle mi přijde poněkud banální... "...k pokroucenému listu, co mi leží u nohou, potřísněn barvami podzimu" - to je básnická šeď a prádnota "Trošku se chvěje, v dechu chladného vánku..." - pořád adi jeden originální obraz, ani jedna originální myšlenka až snad ten závěr... "až se jednou vrátí, zodpoví mi všechny otázky...." - budiž Chtělo by to zapojit trochu obrazotvornosti, aby to zaujalo...
Carodej - souhlasím jen s tím Vy.

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
nevypnul jsem italik... no nic...

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Wopi: Díky za názor. Co se originality týče, píšu zcela spontánně tak, jak to cítím. Co na tom, že to není originální? Samozřejmě mě velmi těší, když se to někomu líbí, ale nepíšu to pro množství tipů, ale pro svou touhu výjádřit se, pár lidí tím třeba potěšit, nebo jim dát popud k zamýšlení.

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
O.K., Feeling. Já Tě chápu a chápu i to, cos chtěla říct! Reagoval jsem spíš na vážnou kritiku přede mnou. Vím, že je to spontánní báseň a jako takovou ji beru. Psal jsem pohled v kontextu s ostatními zde a ve výběru.

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
avi

Yeziiinka
27. 11. 2001
Dát tip
Tys... věděl, proč si dáváš jméno Feeling, viď? :) Tohle je moc krásné, díky a samozřejmě * pro ostatní...

valerinka
27. 11. 2001
Dát tip
krásné...pomalu čertík odpluje a zanechá jen jeden šrám na vdní hladině, ale jen tak aby ji neporušil...vrátí se a už nikdy nepromluví, protože to nebude potřebné...tip

cup_of_tea
27. 11. 2001
Dát tip
Tohle se mi strasne libi!A nechapu ty kritiky :) Me to prijde nadherny :))) A ten to s tim :kdo ste vy? Je hodne necekany,ale vlastne strasne hluboky.A celkove to je bozi. Obzvlaste ten zaver!Guda! TIP*** :)

Stevenson
27. 11. 2001
Dát tip
Tak kdyz hlubsi..-)) nesouhlasim tak uplne ani s jednim hodnocenim. Co je originalni pro nekoho nemusi byt pro jineho.. Ono vlastne uz temer vsechno bylo temer stejne napsano, jen pokazde holt nekym jinym.) S carodejem souhlasim hlavne pro oceneni nadhozene otazky "proc jste tu vy"..to je opravdu zajimavy pohled.. i kdyz kdyby se ta myslenka rozvinula, asi by se odpoved zase musela hledat v odpovedi na to.. proc jsem tu ja.. nebo to tak neni Feeling? Podle mne to ma do TIPU jen maly krucek...

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Stevenson: Je a není, záleží jen na tom, jak se na to podíváš. Ostatně, zeptej se listu.:-) Jsem ráda, že o tom přemýšlíš. Tím pádem to splnilo účel a to mě těší.:-)

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
Mno..."strašně hluboký"... to mě opravdu udivuje. To, že někdo nepoloží otázku "kdo jsem?" ale "kdo jste vy" (a proč s velkým??) je v něčem tak moc překvapující, že se nad tím všichni pozastavujete?? Já většinou vím, kdo jsem, a také se většinou ptám, kdo jsou ti druzí. Na tom nevidím nic překvapujícího ani hlubokého. Zvlášť, když se to pak rozvede "co je Vaším úkolem?? Zkoušet mě? Trápit mě?..." :(( - ať koukám, jak koukám, pořád z toho nemůžu vydolovat hloubku - jen narcistně sebestředný pohled, toť vše. Mohl by mi někdo z vás nadšených vysvětlit, v čem je to skvělé?

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Wopi: to velké V jsem tam dala úmyslně pro zdůraznění, možná jsem to měla zdůraznit jinak, ale co už. To dílko je spontánní tak ať jsou i reakce na něj spontánní. Někomu se líbí, někomu zase ne, co na tom? :-) Všechno je to jen o tom, jak se na to díváš.:-)

cup_of_tea
27. 11. 2001
Dát tip
Wopi: víš,hloubka je ve vložení citu a když můžeš mezi řádkama najít něco víc... A to tady je.Jde o to,že na první pohled se to mlže zdát přímočaré (i když to asi není ten správnej výraz),tak když se podíváš líp (někdy) vidís víc,než jen to co je napsaný.Ale de o to,že někdy je člověk naladěnej na jinou frekvenci a pak není schopen to tam najít... :)

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
Feeling: Já vím, že jo. Já teď pouze polemizuji s ostatními, k čemuž mi dává právo Tvá volba povolení hlubší kritiky. Svůj názor už jsem Ti napsal a klidně ho zopakuju: pokud jsi svým dílem potěšila aspoň jednoho člověka, stálo za to ho napsat!

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
přesně tak, pokud jte prostě nalazení přesně tak, jako já, když jsem to psala, osloví vás to, když ne, tak ne :-)

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Wopi: Nijak jsem Tě rozhodně nechtěla dotknout, jestli se tak stalo, omlouvám se. Jsem ráda, že to řešíte a vážím si Tvého názoru.

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
cup_of_tea: o.k. - to beru, ve mně to nic nerozrezonovalo, v Tobě ano. Takhle to beru.

cup_of_tea
27. 11. 2001
Dát tip
Feeling: jo,nějak tak...je krásný najít spřízněnou duši...a někdy se hledá těžko :)

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
Feeling: ne, nedotkla ses mě, to spíš já Tebe - ale koneckonců - lepší, než naprostý nezájem, že? ;-)

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Wopi: Ani Tobě se nepodařilo dotknout se mě, ale prosím, nepokoušej se o to ;-)))

Wopi
27. 11. 2001
Dát tip
Ne, neboj :)), to bych si nedovolil :)), dotknu se jen nějakého stromu, jestli neuhne.

Feeling
27. 11. 2001
Dát tip
Wopi: Hlavně dej pozor, ať se neotřese, to by na Tebe spadlo příliš mnoho listů a příliš mnoho odpovědí.:-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru