Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNa Křídlech Anděla
04. 01. 2011
15
58
4635
Autor
NightStalker
Ozvěna rozeznívá se v hlavě mé
Dost podobná ostatním
Které jsem slýchával
Pomalu usínám
Štěstím unešen
Smutkem vražedným zabíjen
Ozvěna zní dál
Šeptá slova něžná
Jen tak vzdychnu
A představím si tu krásu
Plout tak štěstím dál
Nikým a ničím nerušen
V pevném objetí se rozplývat
A na obličej krásy se dívat
Přemýšlet
Ale nic nevymyslet
A trápit se jen
Budoucnoust nejistá
Snad i smrtelná
Ale s andělem dá se překonat
Letět na jeho křídlech
Na křídlech lásky
Je jedno kam
Hlavně pořád
A navždy
58 názorů
NightStalker
16. 02. 2011NightStalker
01. 02. 2011Jarmila_Maršálová
01. 02. 2011NightStalker
27. 01. 2011NightStalker
12. 01. 2011Margaretta
12. 01. 2011NightStalker
11. 01. 2011NightStalker
11. 01. 2011
Hele, víc udělat nemůžu, než se omluvit. Mazat to nejde, bohužel. Schválně to není. Ale nebyl jsem to já, kdo tu říkal, že to s poezií myslí vážně... ;)
NightStalker
11. 01. 2011NightStalker
11. 01. 2011
ACA,
1. Vyváženost se týká použitých prostředků, extrémnost náboje, který se jimi snažíme zachytit.
Příklad vyváženosti
Jan Skácel: Pořád (úryvek)
Tolik se bojím ticha do němoty,
té tíhy na stromech a věčnosti,
co v lidech přestala.
To je vyvážené! Představ si, kdyby chtěl někdo podobnou myšlenku vyjádřit a přitom "psal srdcem, nepřemýšlel o tom, prostě ho to napadlo a už to moc neupravoval":
Bojím se tíhy té
na černých stromech
a věčnosti té,
co už jí není v lidech všech.
Příklad citové extrémnosti
Jan Skácel: Smuténka (úryvek)
To až se v září stmívá,
už bez sametu, drsně, naholo,
po poli chodí smuténka
a zpívá.
Jak málo slov ve skutečnosti potřebuješ, abys PŘEDALA tu silnou emoci dál, nezeslabenou a nevykastrovanou, že?
NightStalker
11. 01. 2011
Masožravko,
ještě malá technická poznámka k "přílišnému vkládání emocí a tudíž kýči":
Kýčovité se stává dílo, které ty emoce, ten náboj, ty koule nemá, ale aby to tak nevypadalo, je (vědomě či nevědomě, to je jedno) vycpáno umělinami a příkrasami, které to zdání budí.
To, co chtějí říct kritici, je IMHO, že dílo má něco hodnotného obsahovat samo o sobě. A ta hodnota by měla být vyjádřena bez příkras, slova by měla být nástrojem, nikoliv ornamentem. Pak je dílo pravdivé a uvěřitelné.
NightStalker
11. 01. 2011
NightStalkere,
nesmírně v této diskusi záleží na tom, jestli to s poezií myslíš vážně. Ze Tvé odpovědi v podstatě vyplývá, že ne. V tom případě mi, prosím, odpusť, že jsem rušil, a mojí kritiku ignoruj, protože je tímto zbytečná. Nenech se rušit, žij šťastně a tak vůbec! Lidé mohou být k sobě hodní a přátelští, aniž by sdíleli plně své záliby. :)
(Kdyby se situace někdy v budoucnu změnila, sám už budeš nejspíš vědět, co s tím.)
Masožravko,
poezie je i o vyváženosti. A kdo se stal mistrem, má cit pro věc, může si dovolit zajít k té hranici rovnováhy hodně blízko, nebo ji dokonce i maličko překročit. Ale tady na Písmáku takoví nejsme. Někteří se to teprve učíme, a někteří se tu jen tak sdružují, důvody ponechme stranou. Výjimky existují, ale my mezi ně s pravděpodobností 99,99999% nepatříme.
Více by bylo na zdlouhavou a asi i zbytečnou diskusi. Napsal jsem, co jsem napsal, a nic bych na tom nezměnil. Měj se fajn! :)
NightStalker
11. 01. 2011
Já už jsem svůj názor řekla, ono je to vždy spíš věc pohledu a ten máme každý jiný. Když už vezmu hodně přetřásaný verš
"Smutkem vražedným zabíjen" - každý by to vyjádřil jinak, nejúčinější je jednoduchost, takže třeba - "smutkem umírám" - možná by bylo pro většinu přijatelnější, ale zase je to jen můj názor. :-))
NightStalker
10. 01. 2011Alma Perdida
10. 01. 2011NightStalker
10. 01. 2011
K diskusi se Šepotkou na začátku:
(Věř, že teď budu chvíli mluvit z vlastní bolestné zkušenosti.)
NightStalkere, TOHLE taky NENÍ Tvůj styl. Akorát to ještě nevíš. Poezie je něco citově extrémního. Začínající autor to obvykle zamění za "vznešeného". A aby na to rychleji dosáhl, udělá skoro každý tu chybu, že zatím nevyvinutý cit pro sílu textu nahradí "došperkováním". A protože je obvykle nevyvinut i cit pro vkusnost, dopustí se tak hrubých věcí, jako jsou ty příšerné archaismy (viz dále) -- vždyť, co je archaické, musí znít přece dostatečně vznešeně; OPAK je pravdou!
Například inverze typu:
"Ozvěna rozeznívá se v hlavě MÉ
Smutkem VRAŽEDNÝM zabíjen
A trápit se JEN",
patetické výrazy, jako:
"slýchával
zabíjen",
klišé bez obsahu:
"Plout tak štěstím dál
V pevném objetí se rozplývat
Na křídlech lásky",
zní hrůzně, hůř, než nám dnes zní třeba Arbesovo:
"I obcovati s přítelem mým bylo mi v té době nehrubě příjemno."
Ale Arbes psal adekvátně své době, a kdyby žil dnes, napsal by to jinak. Což musíš i Ty!
DOBRÁ poezie je energie vložená autorem, která pramení z díla a PŘENÁŠÍ se na čtenáře. Dochází k tomu časem a pílí -- protože nikdo nespadl z nebe učený --, když autor najde to, co měl do díla opravdu vložit, a už to nemá zapotřebí dále vyšperkovávat. Tehdy to začne fungovat. Krátce řečeno, piš opravdově, jak Ti radí Šepotka, uč se a snad to přijde.
Promiň, že to píšu tak drsně, ale zjemňováním bych leda prodlužoval toto Tvoje bolestné období, které potřebuješ překonat co nejrychleji. A připrav se i tak, že s tím bude nutno bojovat UŽ NAPOŘÁD, pokud je pro Tebe poezie důležitá a nepověsíš jí na hřebík.
Držím palce!
NightStalker
09. 01. 2011NightStalker
09. 01. 2011NightStalker
08. 01. 2011NightStalker
08. 01. 2011NightStalker
07. 01. 2011NightStalker
07. 01. 2011NightStalker
06. 01. 2011Angel of midnight
05. 01. 2011NightStalker
05. 01. 2011
líbí se mi myšlenka, zamilovanost z toho hezky promlouvá, jen mi to neplyne tak lehce, možná řeč použitých slov je pro mně složitější. Dokáži pochopit použité obraty právě díky tomu, co cítíš, jen pro čtenáře je to příliš nadnesené.
Šepot sice použila hodně kontrastní slova :-)), ale musím s ní souhlasit