Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePamäť 3
Autor
8hanka
...a postupne som sa sama zamotávala... s inteligentným, spoločenským, kultúrne a inak rozhľadeným Braňom s príjemným hlasom.
Spočiatku bol problém so Sidkou, zotrvávajúcou v nefunkčnom manželstve s Lojzíkom, no zdalo sa, že Pišta ju nenecháva ľahostajnou a ona sa konečne rozhúpe k rozvodu.
S manželom pracovala v jednom podniku, on vedúci, ona účtovníčka. Nakoľko šlo o stavebniny s úzkoprofilovými komponentmi, Lojzík bol veľmi žiadaný, zahŕňaný úplatkami, najmä tekutými a papierovými.
Darcov uprednostňoval, poradie objednávok nedodržiaval a faktúry jednoducho neboli. Lojzík spolu s kumpánmi vyzeral v práci často pod obraz Boží, problémom bolo potrafiť domov. Zabúdal vypisovať papiere, odovzdávať peniaze do pokladne. Sidka bol zúfalá, bála sa kontroly, „sekera“ v pokladni aj v sklade sa zvyšovala, Lojzík by ju stiahol so sebou. Začala premýšľať, ako z toho von, videla šancu v Pištovi a jeho konexiách.
Jedného neskorého večera nás pozvala k sebe do práce. Po dvadsiatej druhej hodine boli všetky podniky zatvorené a potrebovali sme prebrať, čo ďalej ...
Nápis „Nezamestnaným vstup prísne zakázaný“ sme trikrát ignorovali. Chatrné pletivo nebolo žiadnou prekážkou, ani pre moje podpätky nie, trochu som sa však bála, či na nás nejuknú spoza rohu zlodeji, firma bola na okraji mesta, nikde svetielka.
Horčičáky sme štedro napĺňali vínom, debata plynula stále príjemnejšie, keď tu zrazu buch-buch na vrátka...nezľakli sme sa, predsa nie sme kozliatka, no keď Sidka otvorila dvere a za nimi sa zazelenelo, pochopili sme, ako sa kozliatka asi cítili. Dovnútra totiž vkročili dvaja príslušníci VB. Bytosti totálne nežiadúce, ich výskyt sľuboval len a len nepríjemnosti. Spustili na nás hrmotným hlasom, kto sme, čo sme, čo tam robíme, ako sme sa tam dostali...
Sidka špitla niečo o dokončovaní účtovnej uzávierky a našom garde, v noci predsa nemôže byť sama na pracovisku. Mladší zo zelených ironicky podotkol, že pri práci je zakázané používať alkoholické nápoje, našu odpoveď, že pijeme len my traja zmietol zo stola, vraj do štyroch pohárikov ešte narátať vie.. .
Starší prikázal legitimovať sa, pri pozeraní do môjho občianskeho preukazu zľahka nadvihol obočie“...hm...občianka pracuje na emesenvééé (MsNV – mestský národný výbor) , pekné kádre to tam máme, preverím si, čo ste zač...“
Vedela som, že môže byť zle, jeden iniciatívny policajt je horší než desať lenivých komunistov, mohla som prísť o prácu, ktorá ma bavila, stačilo jedno hlásenie. Zväzácku kravatu som odhodila hneď po skončení školy, v strane som nebola, celá rodina apolitická, o to viac som bola zraniteľná.
V krajnom ohrození sa prebúdza moja ukecanosť a ehm, spájanie reality s nereálnym:
„pán policajt ( takmer osudová chyba, bol to súdruh príslušník), všetci , čo sme tu, hráme ochotnícke divadlo, dnes sme mali predstavenie pre BSP ( pre istotu, BSP– brigáda socialistickej práce), kolegyňa nás nechcela nechať v štichu, teraz musí dorobiť prácu. Vidíte sám, na akej periférii pracuje, nemohli sme ju tu nechať samotnú. Víno je poďakovaním za vystúpenie.
Zabral aj Pišta, začal sa ich vypytovať na kolegu, ktorý bol spolu s ním v nejakom zväzáckom, či straníckom výbore a debata skončila v úplne inom duchu, ako začala. Málo chýbalo a boli by popíjali s nami.
Prečo vlastne spomínam na tento deň? Pretože...
Pravdepodobne ešte pod vplyvom kontroly OP príslušníkmi VB som sa Braňa spýtala, ako sa vlastne volá druhým menom. Dovtedy mi to nenapadlo. Stretávali sme sa dva mesiace a nevedela som vlastne s kým.
Andel – odpovedal. Hohóóó, to môže povedať každý, berúc si príklad z odíduvších VB som zavelila -ukáž občiansky! Fakt, bol Andel.
Teraz skĺznem do... – nebolo by úžasné mať doma andela?