Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdpočítávání (Unthinkable) - extended version
Autor
Repulsion
Takže, čím začneme?
Na počátku filmu všechno vypadá jako v klasické americké teroristické krimi. Máme tady úvodní zápletku, sympatickou (alespoň pro mě - mám Carrie-Anne Moss velice rád), takže očekáváme standardní thriller - patrně něco ve stylu Mlčení jehňátek... tento dojem zesílí, když se na scéně objeví od počátku kontroverzní Henry Harold 'H' Humphries v podání Samuela J. Jacksona.
Ovšem od tohoto okamžiku je všechno špatně - tedy „špatně“ vzhledem k zavedenému schématu amerických filmů. Mým základním dojmem bylo, že ve filmu se zdánlivě nic neděje, přestože se ve skutečnosti děje velmi mnoho - důkazem čehož je, že jsem musel sledování filmu přerušit pouze jednou, a to, abych si odpočinul, nikoliv proto, že mě film začal nudit, což se mi stává poměrně často.
Jak už jsem napsal v úvodu, je to film psychologický. Všechny další prvky - akční, thrillerové - jsou podružné, a tomu odpovídá i konec filmu (který samozřejmě neprozradím).
Ale naznačím - v klasickém thrilleru či krimi se kladný hrdina postupně dostává na stopu „toho zlého“, řeší záhady apod. Tady v podstatě nic z toho není.
Docela by mě zajímalo, zda se tvůrci filmu inspirovali dílem Vojáček http://www.youtube.com/watch?v=pJZ3xEkDaSs&feature=related Jeana Luca Goddarda. Na rozdíl od Vojačka zde sice fyzické mučení zaujímá víc prostoru, ale také se odehrává jaksi „na pozadí“ a my z něj vidíme jen nepatrné útržky, většinou přes sklo či monitor. Každopádně, každý, kdo Vojáčka viděl, si patrně vzpomene na větu z tohoto filmu: Mučení je tak monotónní a smutné, že je těžké o něm hovořit... dále už zase nemohu nic prozradit, aby se z recenze nestal spoiler... každopádně fyzické mučení zde není pro milovníky gore a exploitation žánru. Má zde svůj zneklidňující význam. A to nejen samotné mučení, ale také jeho výsledky a to, jak k němu přistupuje mučitel a ti, co mu přihlížejí.
Celková atmosféra a vyznění filmu si tedy u mě vysloužila oněch 5 hvězdčik na ČSFD. To ovšem neznamená, že bych byl se vším spokojen.
Pominu nějaké nesrovnalosti v ději, protože, jak už jsem uvedl v prologu, mi zde nepřipadají důležité.
Ale protože celý film stojí a padá na výkonu tři hlavních představitelů: Samuela L. Jacksona, Carrie-Anne Mossové, a Michaela Sheena, tak se na ně podívejme podrobněji. Podle mě je zde naprosto stěžejní postavou Jackson a jeho „H“. Tato postava byla asi nejzajímavější už ve scénáří a Jackson se jí zhostil velice dobře. Takže člověka napadne, že je možná škoda, že tato postava nedostala víc prostoru. Naopak agentka FBI Helen Brodyová v podání Mossové je určitým zklamáním. Až na pár okamžiků, z nichž některé lze označit za filmová klišé, zde víceméně statuje, přestože to na počátku vypadalo, že zde bude mít klíčovou úlohu. Michael Sheen jako Steven Arthur Younger byl scénáristou odsouzen do poměrně jednoznačné role, což někdy funguje, někdy ne. Tady by se hodilo napsat toho víc, ale to by to byl zase spoiler. Takže napíšu jen tolik, že tato postava je v jistém ohledu nejméně uvěřitelná.
Každopádně film doporučuju (silnějším povahám, kterým nevadí nějaký ten useknutý prst, podříznuté hrdlo apod.). Protože k vám možná něčím promluví.