...námet - úder na plexus solaris :-), spracovanie - klobúk dole
...**
Taky by mě zajímalo, kdo se omluví Cikánům
http://www.youtube.com/watch?v=yZqlY0TMhTA
Jo a ještě koukám, verše to jsou politické! :)) To je mazec, vzpomínám si na politické dvouverší ze školy:
"Dneska rudě, krásně září
sedmička v mém kalendáři."
Tak obvykle dopadají politické a často jiné *ické verše
verše? volné? quo vadis? a komu to? Romům? Oni o to stojí? Ty to máš zapotřebí?
Člověk se člověku nikdy nemá omlouvat. A když už se mermomocí omluvit chce,a je tak přeplněn sebelítostí, že si nemůže pomoct, měl by to učinit jako člověk člověku, jako Franta Pepovi, ne jako nick zastávající nespecifikované "my" anonymní skupině v podobě "vy".
moje hluboká kritika? chybama se člověk učí...
Každá mince má dvě strany a ten kdo vidí jen jednu z nich je slepý. Cikánsko-většinový problém už není mince, ale diamant... nepodepíšu UchoNaKoleji asi jen proto, že v reakci na jiné komentáře a vlastní osud upřednostňuje jen určité roviny problému... ono je to opravdu alespoň na esej nebo deset piv v hospodě.
Vzhledem k okolostojičnostem báseň nehodnotím.
Měl jsem v životě tři skorokamarády cikány. Jejich společnou vlastností byla pracovitost. Měl jsem i nadřízeného - vedoucího odboru nákupu skutečného Roma... neměl jsem s tím problémy. To nebyli ti, co mi ukradli auto a ani ti, co mi vykradli byt. Odkud pochází můj postoj? z rasové nesnášnlivosti, nebo z nepřijatelnosti specifik cikánského způsobu občanského soužití? Vím, že nejsou všichni stejní, ale těch, s kterými bych mohl žít v jedné ulici, je tak deset procent a ve společném domě tak dvě procenta....
No tak to je nářez. Nečekala jsem, že poezie může být tak ... jak to napsat ... "dokumentární"... * A dobře mi tak, že mám pořád zalepené oči.
Ucho - Je tu nějaký rozdíl. Ty ses tu narodil, máš tu historické kořeny a jsi více méně obětí souhry nepříznivých náhod a dějů. Lidí jako jsi ty není mnoho. Např. můj mladší bratr je na tom stejně jako ty (je absolventem VŠUPrum, dlouhodobě bez práce)... Cikáni (skutečných Romů je mezi nimi velmi málo) sem většinou přivandrovali ze Slovenska, které rázně ukončilo podporu tohoto nepřizpůsobivého etnika. Myslím, že tvůj případ s romskými cikány srovnávat nelze - oba případy mají jiné historické pozadí a vývoj...¨Ty hledáš práci, oni - až na výjimky - hledají snadnou obživu bez nutnosti pracovat. To je na dlouhou debatu....
Lyryku, po přečtení si musím jen povzdechnout. Buď jsi Ježíš, nebo žiješ na Marsu...
je fakt, že se nedokážu přenést do té makrosféry, kdy jsem k tomuto tématu buď "za", nebo "proti", případně "měkce za" x "měkce proti". konkrétní případy setkání s romy jsou ale jak skvělé, tak hrozné. naprosto stejně jako s "bílými", takže proč ne tahle angažovanost.
Tomáši,
tady se už lišíme (naprosto přirozeně) ve vnímání, např. ...ubytování... lze číst jako ukřižováni, a pak lze mluvit o metafoře, nicméně já ji čtu jako v kontextu doby, pro kterou je aranžmá koncipováno, jako zahnání do ghet či zbavení jejich kočovného života a v souvislosti s častým v dobovém tisku užívaným ....ubytovny, atd.... to vnímám příliš přímočaře. A pak třeba ...rajský plyn... zdá se mi, že je to přespříliš vyšroubované a o to méně působivější, jakkoliv nepopírám, že tyto výkřiky je třeba napadnout.
Tomáši,
tady se už lišíme (naprosto přirozeně) ve vnímání, např. ...ubytování... lze číst jako ukřižováni, a pak lze mluvit o metafoře, nicméně já ji čtu jako v kontextu doby, pro kterou je aranžmá koncipováno, jako zahnání do ghet či zbavení jejich kočovného života a v souvislosti s častým v dobovém tisku užívaným ....ubytovny, atd.... to vnímám příliš přímočaře. A pak třeba ...rajský plyn... zdá se mi, že je to přespříliš vyšroubované a o to méně působivější, jakkoliv nepopírám, že tyto výkřiky je třeba napadnout.
Ubytování jako ukřižování, nebezpečně věčné hodnoty, hodnoty jako krvavé brány, pouhé vysvětlování konfrontace, zahraznutí do vzteklin lidství... Pro mě je v tom textu daleko víc básnických prvků než jen ty zřejmé obrazy s žebráckým stínem a omluvou nárazem do zdi - dokonce bych řekl, že je to tak tak na hranici, kdyby bylo takových obrazů ještě trochu víc, už by vypadaly samoúčelně právě ve stínu okolní obraznosti hnané nikoli expresí, ale slovem. Dva řádky jsou tak akorát na okořenění. A co se týče té ne/sledovatelnosti sarkasmu, tak máš pravdu, že přeci jen je jasné, že Romové jsou tu za ty dobré. Ale zároveň zesměšněné.
Jinovata,
nemyslel jsem si, že by se Lyryk Rómům jakkoliv posmíval, proto má poznámka, že v dobrém provokuje, mám však za to, že s výjimkou druhé sloky a jejich dvou posledních veršů, které nepostrádají nejen metaforu, ale i míří na oba póly střetu, působí text až pateticky horlivě, a pokud jde o onen sarkasmus, ten je dle mého vnímání naprosto zřetelný a působí tak prvoplánovitě, ale to mi nijak nevadí, jen tak reaguji na tvé vnímání, že není snadné ho stopovat. Naopak mi přijde v působení až jednostranný, jakkoliv s obsahem musím do značné míry souhlasit.
Jinovata - dík, trochu se to vysvětlilo. Zatím neumíme lépe prosazovat "lidskost", než tím, že ctíme pravidla. Ať už jde o zákony nebo desatero. Kolik procent lidí v naší společnosti by jednalo "lidsky", kdyby neexistovaly zákony a pravidla a tím strach ze sankcí, z ostudy, z veřejného mínění atd.? Schválně, zkus to odhadnout. Vidím to černě a to jsem velmi pozitivní a filantropní osoba.
sarkasmus tam je a přitom to myslí vážně
a já tomu rozumím.. (a trochu .. malinko .. vím o čem to je)
Mi se líbí, že víte co žijící autor chtěl říct a on sám nereaguje
Nemyslím, že se jedná o prvoplánovou agitku. Je v tom sarkastický podtón, který ovšem neznamená, že by Lyryk vše myslel obráceně - jako výsměch romům - ale přecijen to výsměch je, ovšem především našim hodnotám, našemu kulturnímu střetu. Ne jedné straně, ale celému tomu absurdnímu střetu. Je to výsměch všem kulturním vzorcům kultur - kdekoli tyto vzorce mají navrch před lidskostí, kterou by chtěly reprezentovat.
"Omlouvám se všem romům.... zvláště se omlouvám..." Takováto dikce přeci jasně signalizuje odstup od obsahu promluvy, sarkasmus. Tento sarkasmus stopovat není snadné a popravdě právě při jeho stopování se dostává čtenář do hlubší roviny textu, řeší dilema vážnosti obsahu a kacířské ironie. Tím vzniká prostor pro opravdové obnažení problému - kterým je nadvláda kulturních vzorců nad lidskostí. Jednoznačný postoj zde vystopovat nelze, přesto je dojem jednotný. Proto (nejen) v textu vidím poezii.
Nemyslím, že je to dobrá báseň, neposuzuji obsah, snad Lyrik úmyslně a v dobrém provokuje a není to od věci, ale jako poezie, třebaže i v rozměru "angažovaná" mi vůbec nepřijde.
To snad nemyslíš vážně ne? Takhle hájit kofoly a přilejvat olej do velkýho a nebezpečnýho ohně rasismu naruby, co v týhle zemi je. Tytyty, kdyby to tak viděl vůdce! :D
Mne také okradli. Dvakrát a dvakrát se o to pokusili. Za bílého dne na rušné ulici. Takže bych se jim možná měla omluvit, že jsem víc peněz už neměla...
Jako báseň je to zpracované se zkušenou rutinou. Myšlenka sama ač dovedně zpracovaná je poznamenána osobní nezkušeností o podstatě tématu. Nevzali jsem cígoše do rodiny? ježíšmarjá, Lyryku - vždyť oni nám na to serou. Oni chtějí žít svůj život, do kterého se práce pomalu jen vkrádá, úcta k cizímu majetku sem tam vypučí a nezřídka zvadne ještě dřív, než jako list se rozvine. Podívej se do lokalit s větší koncentrací cikánského obyvatelstva, zak jak jsem je poznal já. Mrdník je rák čistoty o pořádku proti tomu, co jsem viděl v Ústí, v Mostě, Přerově a mnoha dalších... Myslím, žes to ani nemyslel vážně - snad je to štychpróba, co se zase na Písmoni občas vyvalí a vyvolá debatu o tisíci vstupech... Téma mohu rozebrat, ale báseň jako taková si zaslouží kladné hodnocení.
Angažovaná poezie je fajn, jen ji nesmí dojít fantazie. První úsek textu je (hodně) fajn, ty úsečně nasekané omluvy, kde si autor nemá potřebu zastírat svou angažovanost "básnickým dichtungem". V závěru se ale mačká patos.
měli jsme je nechat kočovat, bílá rasa zkurví všechno, na co sáhne!
Potřeboval bych zlikvidovat sršní hnízdo na zahradě, neujmeš se té práce?
Ty, Lyriku, ty pomíjíš úplně hloubku toho problému... Tahle dementní politická korektnost, jakože vezmu náckovinu a přehodim znamínka, prostě nefunguje.
jinovatovi výběr neukradli
...jo, az je nastehujou k vam do baraku, bude tvuj angazovany zpev, jak myslim, znit jinak. Mne vybrali byt do mrte. Pri konfrontaci na kriminalce Margitta , v poutech, zeo, rika:"Zme nemeli penyze, ne?Zme vedeli, ze zi v blazinci na tri mesice, zme si vzali, dety ,meli hlad!"
Kriminalista vse peclive zapsal.
Stepan, jeji muz, mi rek:"Ja ti rikal, Franto, dej si tam lepci zamek!Podobnej ti ukopnu jedna adva, a taky jo, zme si vzali jen hodinky, televízi, ´setopox´, pocitac, ale jen tu televizi vod toho, a dalsi veci, chapej!"...No, vybilili mi byt uplne...a ze by to bylo neco divnyho? Nene.
Napsal jsem to kamosce, a ta mi odeúpsala: "Voni ti Cikani jsou takovy veseli, otevreny a nespoutany, ale ja je radsi vidim spoutany". Jisteze nektery, ale podobny "vlajkovy vomluvy" (si) muze skutzecne psat njen ten, kdo si s nima, treba na Zizkove,m nezazil svy..jo, pak se vomluv...)))
honzyk a kluci...
p.s. ale vypada text moc, moc hezky, veru...(
tentokrát opravdu překlep, díky .)
Tomu říkám angažovaná poezie. Doplň si "s" do koňskými - i když u tebe jeden neví ;-)