Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePovídka měsíce - Prosinec 2011 - K vyhlášeným dílům
Autor
.duke.
Za prosincové kolo minulého roku bylo do Povídky měsíce nominováno pět děl. Šest hlasujících uživatelů: zenda, Janina6, K3, Lakrov,Rášek, těša zvolilo na první tři místa autory: StvN (10 bodů), Edvin1 (7 bodů) a Madlen7 (5 bodů).
1. místo
StvN,30tiletý Štěpán z Písku, na Písmáku od července 2000, zvítězil s prozaickou miniaturou Ježíšek naruby. Miniatura je popisem pracovního dne jednoho exekutora, který na Štědrý den staré ženě zabavuje v bytě majetek. Dílo k dnešnímu dni dostalo dva výběry (Lyryk, Pomerančová) a od čitatelů 30 tipů.
Čitatelé dílo hodnotili slovy jako: tragikomické, mrazivě přesné, akurátní. VůněSlov vytýká dílu příliš zjednodušenou dějovou linii.57188418432178751875 oceňuje autorovu schopnost psaní krátkých próz, námět díla mu však připadá trochu okázalý. Styl považuje za chladný a přímočarý, jazyk oddramatizovaný, obsah melodramatický. Edvin1 vnímá dílo jako zručně sepsané, DavidaPetrika oslovilo, že povídka nemoralizuje. Guy a Květoň Zahájský se shodli, že žena, které jsou věci zabavovány, má štěstí, že jí zůstala alespoň židle.Winterovi vadí poslední odstavec, kde je podle něj hlavní hrdina vylíčen jako asociál, K3 a těša polemizují nad funkčností poslední věty díla.
2. místo
Povídka Byl Štědrý večer (část rozsáhlejšího celku) Edvina1, 63letého Zdislava Wegnera z Havířova, který v současnosti vyučuje polštinu, na Písmáku od října 2008, je zasazena, podobně jako vítězná miniatura, do období Vánoc. Dílo k dnešnímu dni dostalo od čitatelů 10 tipů. Osamělý starý muž na vozíčku v šestém patře činžovního domu při pohledu z okna vzpomíná na své děti, vnoučata, vztah s přítelkyní Mařenou. Starý muž se v afektu pokouší vstát a omdlí. Sousedi mu přijdou na pomoc. Sousedka u něj zůstává a zvedá telefon, v kterém se ozve Mařena, která muže nechává pozdravovat, i od jeho syna. Po půlnoci sousedka v bytě starého muže usne. Neslyší tak jeho smrtelný chrapot.
3. místo
V pasti, povídka Madlen7, Magdalény, 18tileté studentky z Olomouce, která je na Písmáku od listopadu 2011, dostala k dnešnímu dni 5 tipů. Děj začíná narozeninovým dnem 17tileté Naděždy, která příběh vypráví. Prostředím je dům, ve kterém dívka bydlí společně s babičkou a matkou. Babička s bizarnímí projevy v chování a paranoidním nastavením, které se však v průběhu vyprávění stává opodstatněným, brojí spolu s dcerou a matkou proti kontrole, která nečekaně do domu přichází. Od začátku do konce příběhu není jasné, proč je dům a osoby v něm kontrolován, atmosféra povídky je však příznačná svou naléhavostí.