Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNa okraj jedné polemiky
Autor
Movsar
1. Přes svůj proklamativní název Krytykův neangažovaný návrat je text silně angažovaný.
Autor se - poměrně agresivně - angažuje v takovém pojetí popisu světa, které silně odlišuje jednotlivá nazírání: tady je oblast politického, tady je oblast vědeckého, tady je oblast uměleckého, tady je oblast civilního, atd. Dalo by se říci, že se angažuje za básnění jako metodu, za jakousi diskursivní čistotu.
Naproti tomu je třeba namítnout, že takové striktní oddělování diskursů sice stále přetrvává, ovšem jako nežádoucí jev. Současný svět je natolik propojen v jemnou síť souvislostí, že prostě není možné trvat na vidění poetickém, politickém, vědeckém či čistě soukromém. Žijeme v době, kdy se vše týká všech, vědec neunikne v laboratoři politice, která ho kontroluje, soudce se nevyhne konfrontaci s umělcem, který mu vmete do tváře jeho komunistickou minulost, a obyčejný člověk se už nezavře na chatě na Sázavě, protože ho šéf potřebuje o víkendech v kanceláři. Václav Bělohradský to výstižně pojmenoval jako ubývání vnějšku, zkrátka všichni jsme uvnitř dění (dokumentarista Mareček razí heslo Jedeme v tom všichni). Naposledy nám tuto vzájemnou past poměrně tvrdě a jasně ukázal stát na příkladu výtvarníka Romana Týce.
2. Trh zboží a služeb prý ano, trh idejí nikoli.
Autor se nás už na začátku polemiky snaží varovat před nápadem, abychom ideje šířili krásnou formou. Angažované verše by byl ochotný připustit (pochopit) ve službách trhu, jenže tady si prý básník už neškrtne, Vodafoni a ČEZáci konkurs na básníka nejspíš nevypíší.
Řekl bych, že to dělení na dva trhy je nekorektní, a to zvlášť v době postmoderní, o kterou se nadto v úvodu autor opírá. Ekonom by tu možná prokázal větší citlivost pro vnímání aktuálního: trh už přece dávno smísil dříve výsadní témata a kategorie poezie s prostorem poptávky a nabídky zboží a služeb. Téměř každá reklama už pracuje s pojmy jako je láska, krásné, osud, přátelství, věrnost, zkrátka se všemi těmi velkými tématy metafyzického básnění, o kterém autor nostalgicky přemítá na konci svého textu.
3. Básníkův nárok na spočinutí ve věčných metafyzických lovištích ohrožen.
Na konci textu autor volá po starém dobrém metafyzičnu. Poezie by si podle něj měla hledět svých přirozených témat a podávat je klasickou formou.
O přirozenosti platí zhruba to, co jsem psal pod bodem 1 o selekci diskursů. Ne náhodou Bruno Latour řadí mezi jedno takové - vytržené - pojetí světa právě přirozenost, přírodu. Podle mě není něco jako přirozenost témat, která by byla určena pro poezii, aby ta obstála ve zkoušce své pravosti. Pokud si TOP09 usmyslí, že bude své - jinak velmi neblahé - škrty prosazovat básnickou formou, pak půjde o stejně legitimní přístup, jako když bude láskou zklamaný mladík se zamlženým pohledem na břehu řeky veršovat o smrti. Stejně jako škrt v rozpočtu bude i hnutí mysli nešťastného mladíka dočasnou záležitostí. Co je důležitější: obojí bude neseno konkrétním účelem, žádnou velkou ideou.
Angažované poezii jde - soudím - o to, zda právě ten zcela konkrétní cíl, který má takto angažovaný básník na mysli, bude smysluplný, tedy maximálně výhodný pro život na Zemi a pro život Země. Určitá dávka estetického se předpokládá. Velkých ideí netřeba.
---
Když se s takto rozvrženým světem a právě takto rozdanými kartami smíříme, myslím, že se nám a nakonec i básníkům v nás uleví. Nebudeme pak muset ani sahat k definitivnímu řešení, jaké volil ve slavném seriálu starý Brůna, když se sekerou v ruce děl: "...nebudeme už dále v tomhle zlém světě ... teď běž a znič stromky ... bude nám dobře, jako mamince..."