Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKlubová etika pro kritiky - korektury
12. 01. 2002
0
0
2757
Autor
dokonaley
Nepovyšovat se.
Korektura je sisyfovská práce, která může zabrat dost času. Kdokoli se odhodlá napsat korekturu, měl by tak činit s vědomím, že se na ni autor díla může, lidově řečeno, vykašlat. Je třeba si uvědomit, že se možná dotýkáme choulostivého místa autora a tedy je snadné jej podráždit a naštvat, zvlášť když v kritice použijeme povýšený (\"učitelský\") tón. Má-li čas investovaný do korektury mít nějaký smysl a výsledek, měla by výsledná kritika mít formu, která umožňuje vzájemnou komunikaci - ještě jednou zdůrazňuji, že povýšeným, učitelským přístupem mohu snadno vyvolat konflikt a autor pak korekturu může odmítnout \"čistě ze vzdoru\". Nedělám korektury proto, abych mohl někomu dokázat, že já jsem lepší. Korekturu dělám tehdy, když se mi nějaké dílko líbí a rád bych, aby v něm čtenáře nerušily hrubky.
Upozornění na konkrétní chyby zasílám výhradně formou soukromé kritiky.
Jednak to umožňuje dialog (viz Nepovyšovat se), druhak - ve chvíli, kdy autor dílko opraví, je zbytečné, aby pod ním byla kritika \"ženy vědělY\".
Málokdy si dávám práci s detailní korekturou. Krátké noticky typu \"promiň, ale máš tu spoustu hrubek\" občas (výjimečně) posílám veřejně.
Korektura by měla být srozumitelná a přehledná, tedy (pro autora) funkční.
Korekturu strukturuju tak, že na jeden řádek zkopíruju část textu, ve které se vyskytuje chyba (obvykle celou větu), a na další řádek napíšu správný tvar slova, ve kterém byla hrubka. Autor tak může snadněji najít v původním textu místo, kde se chyba vyskytuje.
Samozřejmě se mi stává, že při psaní korektury narazím na něco, o čem si nejsem jist, zda je správně či špatně. V takovém případě na jev obvykle upozorním s tím, že si nejsem jist, zda jde o chybu - nechť si to autor sám zjistí.
K autorům je třeba přistupovat s tolerancí a trpělivostí.
Nelze očekávat, že se člověk gramatiku naučí za pár hodin, dnů či týdnů. Naopak, bude-li sebevzdělávání věnovat hodně času a úsilí, může mít za rok znatelně lepší výsledky. Proto nezatracujme a nezesměšňujme ty, kteří stále znovu a znovu dělají tytéž hrubky.
Pranýř je vyhrazen pro díla a autory, kteří se ke korektorům chovají hrubě a arogantně; tedy pro ty, kteří gramatiku považují za \"školní vopruz\" a nejsou ochotni vážit si jazyka, ve kterém hodlají umělecky tvořit.
Korektura je sisyfovská práce, která může zabrat dost času. Kdokoli se odhodlá napsat korekturu, měl by tak činit s vědomím, že se na ni autor díla může, lidově řečeno, vykašlat. Je třeba si uvědomit, že se možná dotýkáme choulostivého místa autora a tedy je snadné jej podráždit a naštvat, zvlášť když v kritice použijeme povýšený (\"učitelský\") tón. Má-li čas investovaný do korektury mít nějaký smysl a výsledek, měla by výsledná kritika mít formu, která umožňuje vzájemnou komunikaci - ještě jednou zdůrazňuji, že povýšeným, učitelským přístupem mohu snadno vyvolat konflikt a autor pak korekturu může odmítnout \"čistě ze vzdoru\". Nedělám korektury proto, abych mohl někomu dokázat, že já jsem lepší. Korekturu dělám tehdy, když se mi nějaké dílko líbí a rád bych, aby v něm čtenáře nerušily hrubky.
Upozornění na konkrétní chyby zasílám výhradně formou soukromé kritiky.
Jednak to umožňuje dialog (viz Nepovyšovat se), druhak - ve chvíli, kdy autor dílko opraví, je zbytečné, aby pod ním byla kritika \"ženy vědělY\".
Málokdy si dávám práci s detailní korekturou. Krátké noticky typu \"promiň, ale máš tu spoustu hrubek\" občas (výjimečně) posílám veřejně.
Korektura by měla být srozumitelná a přehledná, tedy (pro autora) funkční.
Korekturu strukturuju tak, že na jeden řádek zkopíruju část textu, ve které se vyskytuje chyba (obvykle celou větu), a na další řádek napíšu správný tvar slova, ve kterém byla hrubka. Autor tak může snadněji najít v původním textu místo, kde se chyba vyskytuje.
Samozřejmě se mi stává, že při psaní korektury narazím na něco, o čem si nejsem jist, zda je správně či špatně. V takovém případě na jev obvykle upozorním s tím, že si nejsem jist, zda jde o chybu - nechť si to autor sám zjistí.
K autorům je třeba přistupovat s tolerancí a trpělivostí.
Nelze očekávat, že se člověk gramatiku naučí za pár hodin, dnů či týdnů. Naopak, bude-li sebevzdělávání věnovat hodně času a úsilí, může mít za rok znatelně lepší výsledky. Proto nezatracujme a nezesměšňujme ty, kteří stále znovu a znovu dělají tytéž hrubky.
Pranýř je vyhrazen pro díla a autory, kteří se ke korektorům chovají hrubě a arogantně; tedy pro ty, kteří gramatiku považují za \"školní vopruz\" a nejsou ochotni vážit si jazyka, ve kterém hodlají umělecky tvořit.
Ale jo, jako vodítko dobré, některé zde uvedené body používám taky, když kritizuji :)
Jo a děkuji za přijetí do klubu ;)
........Proto jsem si nikdy netroufla upozornit na chyby, abych nenarazila..
Je škoda, když se začtu do jinak skvělýho díla, že o tyto hrubky takříkajíc "zakopávám".
Proto jsem ochotna pomoci s korekturou - v rámci svých časových možností (a dostupnosti webu).
Doufám, že nebudete považovat za nějaké povyšování, když poznamenám, že s gramatikou jsem neměla nikdy žádné problémy, to jen aby případný zájemce měl jistotu, že své dílo svěřuje do správných rukou. Samozřejmě nikdo není bezchybný, ale když si něčím nebudu jista, není pro mne problém si to někde vyhledat. Ale záleží hlavně na autorech, zda budou k tomu ochotni. Ke korekturám bych se samozřejmě stavěla diskrétně - viz dokonaley - soukromé kritiky, zprávy atd..
Ehm, krásný záměr, nicméně je zřetelně naznačeno, že dokonaley nemá morální rozměr, aby se povyšoval, neboť nám (záměrně?) ponechal chybný tvar jednak-druhak, což je klasický případ mršení naší mateřštiny. :o)
(Předpokládám, že o správném tvaru jednak-jednak jej (či tedy teď už i ji) nemusím poučovat.)
A omlouvám se za mentorský tón, koneckonců, nikdo není dokonaley... :o)
ok, ok. blbja se nad sebou zamyslela. s tím, že : ve chvíli, kdy autor dílko opraví, je zbytečné, aby pod ním byla kritika "ženy vědělY". máš pravděpodobně pravdu. a taky si dám propříště pozor na "neopatrné formulace", které by mohly vyznít "učitelsky". a vůbec. možná se radši přihlásím na terapii, kde mě naučej hrubky ignorovat :))
blbjenka:
paranoia nechť zůstane paranoiou :) ..už delší dobu nečtu, takže nemám ponětí, kdo jakým způsobem upozorňuje na chyby.. ale z minulosti vím, že taková upozornění byla často nevhodnou (povýšenou) formou, což občas vedlo k (úplně zbytečné) hádce.. myslím, že většinou je jedno, jestli je upozornění na hrubku soukromé či veřejné, hlavní je forma a následná reakce - za důležité považuji, aby se autor a kritik nepohádali, případně aby ani jeden neměl pocit křivdy.. věřím, že (nejen ty) dokážeš odhadnout, kdy už je třeba sáhnout po soukromé kritice..
ještě bych upřesnil výše zmíněný "pocit křivdy":
u autorů bych ho nejčastěji vyjádřil jako "zase mi vytýkají hrubky a díla (myšlenky) si ani nevšimnou..
u "korektorů" by to nejčastěji bylo "tak já se tu snažím a on mi akorát nadává", případně "a stejně mám pravdu, tak proč to nemůže uznat"
z psychologického hlediska není důležité, jestli je pocit křivdy oprávněný (to stejně nikdy není), důležité je jen to, že je přítomen, protože to patřičným způsobem ovlivňuje následnou komunikaci..
blb:
jo, občas jsem dobrey demagog :)))
beru na vědomí (skoro mám paranoidní pocit, že to bylo přímo směřováno na mě... )
nicméně si myslím, že se gramatická chyba může přihodit každému, takže snad není nic tak hrozného, když ji opravím veřejně. nebo jo ? jaksi mě totiž nebaví psát nejdřív názor k dílku a pak ještě zvlášť soukromě "korekturu". mimochodem, pokud mě nezaujme dílko jako takové, tak se "korekturami" obvykle nezdržuju. a ještě jedno mimochodem: dělám to z (ne)profesionální deformace, tedy proto, že si nemůžu pomoct, rozhodně se nevyvyšuju, protože sama taky nejsem dokonalá. takže milí někteří autoři, pokud vás tím štvu, tak mi to normálně řekněte a já toho nechám. s úctou blbja