nejsem odborník na haiku, to raději předesílám, avšak jestli se v tomto stylu stále dokola ve všech světových jazycích podle několika formálních pravidel opakují ta samá slova a ty samé obrazy, potom nevím, kde hledat vzrušení z objevu a nepoznaného, kde naplnit čtenářské očekávání.
kdybych měl tyhle dva příklady číst bez ohledu na to, zda formálně odpovídají haiku, nebo ne, potom první z nich čtu jako čisté trojverší s nápadem a druhé bez výrazného nápadu. (snad i ta "žabička", kdyby tam skákala, způsobila by zajímavější situaci)
ani od pohledu není ta druhá báseň čistá. - je-li pro haiku typická kondenzace, potom "kulatý měsíc" je zbytečné zabírání slabik ("kulatý" je aspoň zvukomalebné, to hraje roli), kam by se vešel "úplněk", a ještě by zbylo místo pro další tříslabičné slovo. - podobně sloveso "chystá se" mi přijde významově slabé - jak důležitá nuance může být mezi "chystá se skočit" a "skáče", když jej v té tůňce už stejnak vidím? :); z nějakého důvodu, když se napíše "chystá se skočit do temné tůňky", tak mě tam ten měsíc už vůbec nepřekvapí, skoro jako bych tam nečekal nic jiného.
nechci ti to ani v nejmenším opravovat, ale když napíšeme:
"skáče / do temné horské tůňky /úplněk" ušetříme
6 slabik! - sice obětujeme zvukomalebné slovo, ale můžeme je nahradit jiným zvukomalebným, významově zatíženějším. - proč to rozebírám? - protože si nemyslím, že by v poezii mělo jít o zaplňování slabik, aby daly určitý počet - přičemž předpokládám, že to je jen jedno z kritérií, a snad ani ne nejdůležitější.
"temný" je tak tak. - motiv temnoty v kontrastu s úplňkem není k zahození, ale temnost tůňky by se také dala evokovat jiným adjektivem, nepřímo, které by mělo ještě další konotační schopnosti. - prázdné to není, to ne. je tam několik kontrastů. - motiv "hor" tvoří dobrý spojovník.
z hlediska kondenzace mi tedy prostor v druhé básni nepřijde úplně dobře využitý; ale jak říkám, jestli to tak má v haiku být, nemohu proti tomu nic říct. *
(docela by mě zajímalo, jak by moje výtky vyzněly z pohledu teorie haiku; nechal bych se i rád poučit)