Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Předchystané odpovědi velkých korporací

17. 10. 2012
7
9
1318
Autor
Grunge

"k sakru a chutnala, tak mi chutnala, že jsem zapomněl na všechny zasraně předchystané odpovědi velkých korporací" napsal jsem v jedné básni a čtenáře to přirozeně vyrušilo. S vrozenou opovážlivostí jsem tam vsunul tu bezkontextovou poznámku, která mi tam v tu chvíli tak patřila. A ušákovi jsem v reakci naznačil, čeho se týká ten rušivý element v mém díle a jeho odpověď byla stejně přirozená. Zasloužil by si prý vlastní dílo. Líbil se mi ten nápad a tak sem teď vkládám svůj mail s dotazem, adresovaný jedné velké korporaci, která vyrábí dobrotu jménem Piškotík. Nevím, jak se na to dívají pravidla Písmáka, snad se nedopustím nějaké zakázané reklamy.

Dlouho jsem se chystal tento email napsat a pořád tak trochu doufal a čekal, že se mýlím a vše se dá do pořádku. Pak už ale nebylo zbytí a má zvědavost překročila míru, po kterou jsem byl schopen se ještě nezeptat.

Dobrý den,

 

obracím se na Vás s dotazem z pozice věrného, leč zklamaného zákazníka.

 

Když jsem poprvé otevřel Piškotíka, který k mému údivu najednou obsahoval čokoládu na svém dně, byl jsem přesvědčen, že došlo k chybě na výrobní lince. Při opakovaných nemilých překvapeních jsem pořád doufal v prostě jen velkou várku nezdařených Piškotíků. Když jsem ale uviděl toto uspořádání i v reklamě, došlo mi, že to myslíte vážně a jedná se o záměr.

 

Moje otázka je jednoduchá - proč?

 

Oblíbil jsem si tuto pochoutku a byl jsem nadšený z dokonale čistého kelímku, když jsem skončil svůj rituál s Piškotíkem. Tak krásně se ukrajoval a já se postupně dostal až na konec a vše bylo dokonalé. Mělo to smysl, mělo to úroveň, nemusel jsem myslet na nic, protože vše šlo jakoby samo. Nic podobného jsem k pamlsku nikdy necítil. Na ty dvě minuty jsem byl dítětem osvobozeným od veškerých starostí světa. Nebývalý to pocit pro třicátníka, kterým skutečně jsem.

 

Teď ovšem matlám čokoládu po dně kelímku a pokaždé myslím na to, jaké to bývalo. Už to není ten rituál, jakým pohár Piškotíka býval, už si ho nekoupím tak často, jako dřív, protože vždy myslím na to jak je mi líto čokolády, která dříve obklopena z obou stran byla tak šťastná a teď tak smutně hyzdí každý záhyb, každou spáru svého kelímku. A připadám si tak zlý, když silou šťourám do těch krajů a bojuji o ni jako hladový mravenečník dobývající se do termitiště.

 

Nevnímejte prosím tento mail jako rozzlobený či s jakkoli zlým úmyslem. Jen to nechápu. Ale je mi jasné, že musíte mít důvod, proč k té změně došlo a já bych ho chtěl znát. Možná, pokud bude pádný, bude mít logiku, pochopím ho a smířím se s tím. A třeba znovu najdu zalíbení takové, jako dřív.

 

Děkuji Vám předem za odpověď na mou otázku a jsem s uctivým pozdravem.

 

Josef Vohradský

 

 

Odpověd jsem obdržel ještě ten den.

 

Dobrý den, pane Vohradský,

děkujeme za Váš e-mail a zájem o naše výrobky.
V příloze Vám zasíláme vyjádření k Vašemu dotazu na změnu vrstev u výrobku Pribináček Piškotík.

S přátelským pozdravem

*Jedna dáma zaměstnaná korporací, jejíž jméno není důležité*

 

Obsahem přílohy byl následující text:

V Praze dne 25.9.2012

 

Vážený pane Vohradský,

 

děkujeme za Váš dotaz, připomínky od vás, našich spotřebitelů, nám pomáhají zlepšovat naši práci do budoucna.

Pribináčkova historie sahá více než půl století zpátky. Již v roce 1947 byl na trh uveden dezert z čerstvého tvarohu a smetany, který se stal předchůdcem dnešního Pribináčku. Samotný Pribináček, jak ho známe, byl představen v roce 1954, a dodnes si díky téměř nezměněné receptuře a poctivým surovinám, ze kterých je vyráběn, zachoval oblíbenou typickou chuť a hustou konzistenci.

Zaslal jste nám dotaz na vrstvení složek v Pribináčku Piškotík. Původní složení v pořadí piškot, marmeláda/čokoláda, smetanový krém bylo z technologických důvodů nahrazeno variantou marmeláda/čokoláda, piškot, smetanový krém, která však nyní nabízí o 10% více čokoládové nebo ovocné (marmeládové) složky než předchozí varianta.

 

Věříme, že i nadále zachováte značce Pribináček věrnost. I díky Vám, zůstává Pribináček jednou z oblíbených českých značek na trhu.

 

S pozdravem,

Tým značky Pribináček

 

_____________________________________________________________________________

Ano, zachoval jsem i původní font, ve kterém jsem přílohu obdržel a hned první, letmý pohled na ni mě šokoval a uvedl v úlek. A jako člověku, byť jen lehce znalému několika typografických zásad, leč dobře obeznámenému s tímto fontem, jeho povahou i pověstí nejen na Internetu, mi nezbylo, než nejprve hlasitě zvolat: "Comic Saaaaaaaans!!!" a poté teprve začít číst.

?Jasnovidec, který strávil zhotovením té zprávy určitě alespoň dvě minuty, mi odpověděl na všechny nevyřčené otázky a potom bravurně a přesně popsal prohození vrstev, na které jsem se tázal. Ale nějak se mi nedařilo v tom textu naleznout odpověď na otázku, kterou jsem skutečně položil. A v tu chvíli bych si přál být malý princ, ten malý chlapec, co nikdy neopustí otázku, kterou položil, dokud na ni nedostane odpověď.  No uvědomil jsem si, jak jsem malý proti všem korporacím, vzdal jsem svou touhu po ní a cítil se trochu podveden. A vlastně pořád tak stejně. Byl jsem zklamaný. Důvod byl technologický a já, ve své dětské naivitě, kterou ve mně vyvolává možná právě ten piškot, a na kterou jsem svým způsobem hrdý, nevím, co to znamená. Deset procent navíc bylo už jen třešničkou, která navždy zůstane na dně každého kelímku Piškotíka.

Někdo mi řekl, že můj mail, jeho forma a obsah, může v lidech evokovat deviaci. A tak možná by mě zajímalo, co si myslí vzorek lidí z písmáka, který zabloudil sem, do tohoto díla/nedíla. Myslíte, že Josef Vohradský je deviant? :)


9 názorů

Garth
18. 10. 2012
Dát tip

díky za poučení, zajímavej fenomén.. .)


Grunge
18. 10. 2012
Dát tip

Garth - ten font je čistě neformální, hodí se možná pro pozvánku na nedělní grilování spolku veselých novorodiček :) Mezi určitou populací, nejen na internetu, existuje nepsané pravidlo, že když vidíš tento font, musíš jeho jméno nahlas zvolat (zabědovat). Když jeho název zadáš do googlu, pochopíš, jak je to diskutovaný font :)

nechápu - díky :D

ušák - DÍKY - tvá slova mě potěšila a jsem rád, že ses bavil :) svět je pestrý a baví mě. Znám jednu dívku, která ho tak rovněž vnímá a povídá mi o svém světě, je to nádherné. Odpustil jsem jim a mám své tužby, jsou důležité, určitě, jako ty jemné deviace :o)

Ostrich - díky. Taky si umím představit co je technologický důvod, ale víš, prostě jsem si možná říkal, že když jim to takhle napíšu, pochopí, že to myslím vážně :D Řekl bych že můj mail bude v Pribině předmětem slušné zábavy.. :D

aleš-novák - díky, pochopil jsi to úplně, je to přesně jako s tou Kofilou, taky ji miluju, kupujeme si ji s bratrancem každou neděli, kdy si chodíme hrát :D Taky si ji pamatuju v tom původním obalu, o kterém mluvíš. :)


krása. To není úchylka, když bojuješ za svět takový, jaký ho máš rád...Mám podobnou slabost pro čokoládu Kofila, taky má padesát let stejnou recepturu...jsem rád za každý den, kdy ji najdu na regálu v svém obchodě. To, že už není zabalená v alobalu a v papírovém obalu, jsem časem přijal...

Ostrich
17. 10. 2012
Dát tip

Skvělý! Tak tohle jsem tady ještě nikdy nečetl - a je to škoda. 

Potíž s těmi odpovědmi je samozřejmě velká - pravý důvod se nelze dozvědět obvykle pro to, že není pro firmu lichotivý. Typicky to bývá třeba výměna starého stroje za nový, který spoustu věcí umí - jen dělat původní výrobek tak dobře, jako to uměl ten starý stroj, mu na potvoru dělá velké potíže. Nebo se vymění surovina - a pak to tudíž "nedrží".  Nebo se musí zlevnit, takže třeba zrychlit linku - a tudíž třeba cpát tam ingredience rychleji.. nebo v jiném pořadí, protože v tom původním to rychleji nejde.

Prostě "technologické důvody" jsou především dva:

1. Neumíme to dělat jako dřív

2.Nechceme to dělat jako dřív.

A ani jedním se vám přece firma nemůže pochlubit. Myslí si, že když o něčem nebude mluvit, neexistuje to. Ale naštěstí jazyk funguje. Stačí třeba nové piškotíky překřtít. A pak se třeba McDonald podiví, že ve slovníku se objevuje třeba "McJob: podřadná práce za málo peněz vhodná jen pro brigádníky".. a snaží se dokonce i do slovníku procpat "technologické důvody" a jiné eufemismy.... Ale dokud lidi úplně nezblbnou, nepovede se jim to.

Co tedy na to jít vtipem? Třeba poslat firmě poetickou výhrůžku "Dokud se nevrátite k původnímu výrobku, budu piškotíkům říkat "ty nové s hnědým dole pod sebou".....

Nebo nějak podobně.

Díky za tuhle poetickou aktivitu :)

 

 

 

 

 


ušák
17. 10. 2012
Dát tip

:-D královsky se bavím, svět mi připadá najednou tak pestrý! Grunge, jsi můj hrdina. Rozhodně jsi byl v právu, tedy ne v legislativním slova smyslu, ale tak nějak... lidsky :-) Ale nemůžeš přece čekat pochopení u PR oddělení výrobce. Odpusť jim to, konec konců, nač pátrat po důvodech. Je jedině dobře  že jsi vzdal touhu po odpovědi. Možná je lépe se držet jiných tužeb.  Deviant? Ano, ale to je dobře, ne? 


Garth
17. 10. 2012
Dát tip

no podáváš to trochu jako gastronomickou erotiku :) každopádně neodpověděli ti krásně :D

co znamená ten font? co se o něm šíří za drby? :D


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru