Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seChodit tam častěji
Autor
Jinovata
Na chvíli tvůj, svěží vzduch
trvá lesu věčnost. Vždy podle rady:
obejmi strom, vyber si takový,
který neobejmeš. Vesnice z paměti
mizí, není ji přes stromy vidět.
Ani tvůj strom není vidět
z takové blízkosti.
Vyplaší tě až srnka, nebyl to kanec, sci-fi:
srdce ti přestane tlouci
až někdy někde v budoucnosti.
36 názorů
Martas1985
03. 05. 2014Martas1985
04. 04. 2014ACatGotMyTongue
18. 05. 2013asi po přečtení tvé vydané sbírky jsem se bez zeptání naučil dívat za dveře a tam si potvrzovat své asociace - sci - fi. A tak mi, pokud by zde nebylo diskuse, toto slovo nepřišlo vůbec nepřirozené, dokonce ani z tvé strany tam není prvoplánově jako nějaká vyrovnávací plocha, např. já jsem to četl jako pojmenování vlastní úzkosti, když jsme neočekávaně postaveni před náhlý šelest a představa najednou předčí skutečnost a tak to sci - fi je jen sebeironické konstatování vytvářených a neuskutečněných dramat. A je to tedy i možná, v druhém sledu ona vyrovnávací plocha či spíše pomlčka, která dovoluje spolknout vřelost celé druhé sloky a bránit ji tak před módním nařčením z nedostatku cynismu.
IQ ani články ze studentských dob nepředurčují k chápání literatury. Stejně jako elitní neurochirurg není expertem na mokročipy. Inteligence je možná obecná vlastnost, čtení ale není podmíněné pouze inteligencí, ale také vědomostmi z oboru - tedy musíš mít načtenou literaturu podobného žánru a ještě k tomu mít talent pro čtení takového žánru. Tím se nevyjadřuji k tomu, zda je tato báseň dobrá či špatná - nijak jsi proti ní ostatně neargumentoval. Jenom se vyjadřuju k tvému účivu že ani s dost dobrým IQ a články něčemu nerozumíš. Mohl bys klidně dodat že tě udivuje, že tomu nerozumíš také vzhledem k tomu, že si umíš uvařit čaj, že jsi včera šel do práce obdivuhodně rychlým krokem atd... Člověk, který tohle dělá, je podle Nietzscheho definice tzv "šosák".
a teď už jen zbývá všimnout si malého kluka v krátkých kalhotách s odřenými koleny a kusem tureckého medu upatlaného kolem pusy, jak se skrze tleskající dav, vzdávající holt hloubce té básně, nebo co to má být, snaží prodrat až k podiu a tam slabým hláskem nezkušeného vznáší dotaz......proboha o čem to je? ...a snaží se být slyšen a vyslyšen.....zadaří se?
Nechápu psychologa jenž mi na vojně měřil IQ a řekl "dost dobré"....nerozumím redakci Mladé fronty když mi řekla na články z dob studentských "na pulitzera to není ale na práci v oboru to bohatě stačí"...Kam se podělo všechno mé vědění, když si tu čtu díla u nichž nechápu ani to co mají sdělovat, natož pak proč.......kde jsi literaturo?
občas se mi stálvalo, že jsem v prvních chvílích byla z tvých textů jelen... nyní jsem po třetím čtení bezmála stromem :) příjemná meditace....
Já mám právě pocit, nebo aspoň tvůrčí záměr, že ta přehnanost sci-fi koresponduje s absurní přehnanosti budoucnosti jako takové. No každopádně číst to místo je vyložený masochismus.
výborná, ale stejně jako Bergovi mi v ní "vadí sci:fi "- přijde mi, že text narušuje příliš... **
vindal drámo
27. 01. 2013něco mezi Zitou Legátovou a Total Recal, gratuluju
Cesta k lidem
23. 01. 2013jednou bych tě rád viděl, jak jedeš na tom kanci
a tohle je dobrá výchozí pozice (chodit tam častěji než do kanclu)
berg: Díky za komentář. Co se toho sci-fi týče, je to taková moje sabotáž. Dělám to docela často, je to takový můj vzdor proti přílišné medovosti textu, jako probuzení ze sklonu ke stereotypní interpretaci, jako osobně zabarvený zneklidňující bod v básni. V životě taky nechodí vznešenost odděleně od nízkosti. Ovlivňují se, kontaminují se jedna druhou. To se snažím zachytit. Neříkám, že se to musí líbit, jen se dělím o záměr.
Heh, cos tím.
První strofa ajnfach super. Sám často chodím kolem vesnic, které (už) nejsou. Tady souzním, celkově, v tom pocitu fascinace a neuchopitelnosti. A pak ten úlek a zároveň úleva, která jednou nepřijde... kdoví, jak to bude (i když už i bylo, je...).
Vlastně mi vadí jen sci-fi. Nějak mi nezapadá do celkové atmosféry básně. Asi chápu důvod a smysl použití téhle zkratky, ale stejně mně v kontextu celé básně nějak (spíš podvědomě) irituje. Ale i tak dvě a půl zvězdočky určitě.
alcap on e
10. 01. 2013tippppp :)
Báseň pro Miloše Zemana, chtělo by se napsat. Až srdce přestane tlouci, namouduši!
Je zvláštní. Člověk by řekl: normální - banální věci, no a co? ...ale něco za tím stojí, je cítit jak se to protahuje do hloubky (lesa :o) ...a taknějak nenásilně z ní ční ten prožitek. Už teď vím, že mi pocit z ní zůstane v paměti a bude se při určitých situacích nejspíš vyvolávat. Takhle to mám rád.
alcap on e
07. 01. 2013dobrý-tip