Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Věčný Poutník - část 6.

10. 01. 2013
1
5
622

Po dlouhé době zase krátký kousek vytouženého celku. Nebijte mě moc silně, píšu to po nocích a je to předkorekturní verze.

Utíkali jsme dlouho. Až moc dlouho. Tak dlouho, že moje kuřácké plíce posledních pět deset kilometrů neběžely se mnou. Ale Nina odmítala zvolnit tempo, tak mi nezbylo, než dávat nohu před nohu a pokračovat. Kyslíkový deficit si začal vybírat svou daň. Začalo mi pískat v uších, pak se začaly objevovat mžitky před očima, a nakonec jsem sebou seknul o chodník. Dopadl jsem naštěstí na kolena a ne na obličej. Funěl jsem a snažil se neomdlít. Nakonec jsem se spokojil s převalením se na bok. Paprsky slunce mi vnikaly do očí skrz pootevřená víčka.

„Vidím světlo! Ale kde je tunel?“ blábolil jsem mezi hlubokými nádechy. Ninu jsem nikde neviděl, ale měl jsem takové tušení, že bude někde poblíž. Tenhle předpoklad se záhy potvrdil. Stála nade mnou, dech v normě a káravě na mě shlížela.

„Co jsi to sakra za padavku?“ vyčítala mi a dál mě sledovala se založenýma rukama. Trvalo mi dobrých deset minut se vydýchat natolik, abych si mohl alespoň sednout.

„Víš, ještě před pár hodinami jsem nepředpokládal, že bych někdy běžel maraton,“ odsekl jsem a složil si hlavu mezi kolena. Skoro jsem čekal, že dostanu další ránu za drzost, ale žádná nepřišla. Místo toho jsem, když jsem zvedl hlavu, našel napřaženou ruku. Tázavě jsem se podíval na její majitelku. Pořád ten kamenný výraz. Tak jsem se té ruky chytil a nechal se vytáhnout na nohy. Znovu jsme vyrazili, tentokrát však normálním tempem. Šel jsem několik kroků za Ninou, která zřejmě stále ještě věděla, kde to jsme a kam jdeme. Mlčeli jsme.

Přemýšlel jsem, jestli jí mám nejdřív poděkovat, že mi zachránila krk, zavalit ji spoustou otázek, nebo se nenápadně vytratit. Nakonec jsem se spokojil s tichem, přeci jen jsem jím nemohl nic zkazit.

Ušli jsme ještě pěkný kus cesty. Budovy kolem už začaly vypadat trochu k světu a podél chodníku zaparkovaná auta náležela ke střední třídě vozů.  Na rohu jedné z ulic mě Nina zastavila zvednutou dlaní. Chtěl jsem vědět, co se děje tentokrát, ale než jsem stihl cokoliv říct, zmizela v průchodu do nějakého dvora.

Čekal jsem opřený o zeď a snažil se neusnout. Mlha se už úplně rozplynula a oteplilo se. Na ulicích bylo mrtvo. Ještě aby ne, byla sobota, všichni si užívali víkendu. Už jsem skoro prohrál bitvu se spánkem, když z průchodu vykoukla ninina hlava a houkla na mě:

„Hej, můžeme jít dovnitř.“ Líně jsem se protáhl, a vyrazil za ní. Ranní káva přestávala účinkovat a dostavil se spánkový deficit.

Prošel jsem krátkou tmavou chodbičkou do nevelkého vydlážděného prostoru, do kterého ústilo několik vchodů. Nina mě chytla za zápěstí a vedla mě do jednoho z nich.


5 názorů

Wau... díky rozhodně za hromadu konstruktivní kritiky ;) Je fakt, že je to dost umělý, ale na tom se snažim zapracovat. Průběžně to projíždim od začátku a postupně zaobluju špičaté hrany.

1. Spádu tam asi skutečně moc neni. S tím jsem měl problém odjakživa, ale stejně se pořád snažím, třeba se to jednou zlomí.

2. Na hlavním hrdinovi by se určitě zapracovat mělo, ale celý příběh *spoiler alert... ehm* je vlastně o tom, že lidé se změnit můžou i z toho nejhoršího.

3. Humoru v téhle podobě se asi nezbavím... přeci jenom je to součást mě jakožto pisálka :D Dost často tam používám zvláštní připodobnění, který ale, když si člověk nad nimi chvíli sedne a představí si je, jsou možná i úsměvná.

4. Uvěřitelnost... Ono to teď ještě není tak poznat, ale později bude vidět, že je toho o dost víc, čemu se nedá uvěřit. On totiž vedle toho našeho existuje ještě jeden svět, který běžně nevidíme, ačkoli je tu pořád s námi. Pak už nějaké prostřílení se podlahou nebude úplně to hlavní nepředstavitelné. Mimochodem tu poslahu mám z Underworldu ;)

 

Suma sumárum: ještě na to kouknu, projedu to celý, s hloubkovou revizí a pak to sem strčím ve finální podobě. Díky každopádně za tvůj čas ;)


Janina6
15. 01. 2013
Dát tip

Na tenhle zábavně – akční žánr se snažím nemít přehnané nároky, ale tohle mě opravdu nebavilo. Zkusím pár odpovědí na otázku F9, "co tomu chybí".

1. Spád. Možná to zní divně u příběhu, kde hlavního hrdinu pořád někdo buď mlátí, nebo pronásleduje, ale je to tak. I napínavý děj se dá uspat způsobem vyprávění. Kde by šikovný vypravěč použil jednu výstižnou větu, ty příliš "okecáváš" dokola, navíc často opakuješ stejné výrazy blízko sebe, takže text působí po jazykové stránce chudě ("...a chtěl jsem utéct pryč, od toho všeho tady... zmocnila se mě panika... a panika se prohlubovala. Musel jsem odtamtud pryč... udělal on tři kroky pryč..." nebo "dneska tu však nebyli. Nijak mi to nevadilo. Sám jsem tu ale nebyl.") Dialogy, které by měly text hodně oživovat, působí taky hodně rozvláčně a na mluvenou řeč nepřirozeně ("Snad jste ke mně nezabloudila naprosto neúmyslně?" nebo "Nemysli si o sobě, že bys byl natolik důležitý, abys stál mně za námahu tě hledat" – ne, takhle se prostě běžně nemluví, dokonce i na čtení je to zbytečně složité).

2. Uvěřitelnost hlavního hrdiny. Ono to s tím spádem souvisí – není třeba čtenáři všechno líčit prostým popisem, spoustu věcí můžeme "vidět" očima hrdiny, tak, jak to bezprostředně prožívá. Když jde do tuhého, určitě nebude uvažovat v dlouhých souvětích. Existují třeba věty zvolací. Cože? Nesmysl! Ale proč by - ... a místo toho čteme: "To poslední, co bych potřeboval, by bylo, aby na mě někdo poslal zabijáka. To už bych si vážně šel hodit. I když by to nemělo valného významu." Nebo třeba ve chvíli, kdy zjistí, že k jeho bytu spěchají zabijáci, od něj uslyšíme, že "se mu nechtělo opouštět byt, ale zvědavost byla silnější". V takové krajní situaci snad hraje roli nějaká zvědavost? Podobně při "běhu o život" uvažuje o takových prkotinách, jako že káva přestává účinkovat a dostavil se spánkový deficit :-) Hrdina prostě neustále působí dojmem, že věci aktuálně neprožívá, ale někde v klidu u stolu si o nich přemýšlí. A snaží se být u toho vtipný.

3. Humor. Snaží se, ale místy dost křečovitě. Líbila se mi sebeironická poznámka o tom, že v dopravních prostředcích nerad sedává vedle smrdutých lidí (v situaci, kdy sám určitě nevoněl). "S výrazem nemluvněte na dlažebních kostkách" už ale jde poněkud mimo mě, podobně jako tahle, předpokládám, že taky vtipná, pasáž: "co po mně chce v tuhle hodinu? Sice bylo už skoro jedenáct, ale to není podstatné." Poznámka o kuřáckých plicích, které "posledních pět deset kilometrů neběžely se mnou" je sice pěkná, ale člověk si říká, co je to za nesmysl, to si jako v situaci, kdy mají v patách ozbrojené zabijáky, dají uprostřed města desetikilometrový běh, místo aby se snažili schovat, setřást je, případně jim v něčem ujet? S tím souvisí

4. Uvěřitelnost děje. Klišé "tajemné krásky, která hlavního hrdinu zabije nebo zachrání, to se časem uvidí" je sice už strašně omleté, ale to bych ještě překousla. Představa prostřílení se podlahou skrz několik pater mi už moc uvěřitelná nepřipadne. Možná v Matrixu. Ale vysloveně mě naštvalo, jak si paní na chodbě nevšimne střelby a dupotu nohou (oni se přece honili po schodech, neplížili se tím domem po špičkách!) – jedině že by byla hluchá - a navíc stojí „otočená zády k otevřeným dveřím do své ubikace“ – tedy čelem k příchozím, ne? a přitom je nevidí?

Tolik moje postřehy. Napínavých příběhů v tomhle duchu je dneska všude plno, takže k odlišení bude třeby asi hlavně zapracovat na stylu a vyjadřování.


Super, děkuju předem ;)


Janina6
11. 01. 2013
Dát tip

Ráda na to mrknu, ale řekla bych, že bude dobré přečíst si všechny části. Takže mi to chvilku potrvá, ale určitě se ozvu.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru