Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Básníkům písmáckým

04. 02. 2002
1
0
2361
Autor
mejdej

Není všechno básník, co s múzou koketuje..... Autor však spíše než o hlubší kritiku stojí o hlubší zamyšlení!

Básníkům písmáckým

 

Vy - žvatlaví lyričtí depresáři,

se pseudointelektuální tváří,

ve snaze překonat chrámový chór,

skryti za nesmyslností svých vlastních metafor,

zdánlivě pitváte duše své domnělé,

ve stylizaci naivně zemdlelé,

ve snaze probudit lítost čtenářovu,

pláčete do řádek, zase a znovu.....

Schouleni do věčné své hrobky,

těkavě sledujete pomyslné stopky

měřící kulturní hodnotu středoproudu,

vrazi i soudci jste v nehmatném soudu,

snažíte se nastolit vlastní vládu hnusu,

a běda všem, co dle vašeho vkusu

a gusta básně netvoří,

\"Těm ať se nikdo nedvoří!\",

přece nedostali Ti od múzy pusu,

když jsou schopni takového zvěrstva,

že nepíšou o depresi, ale zčerstva

vstanou ráno z  postele

bez žalu ve veselé

náladě a nemísí své verše s hektolitry bolu,

zpiti jsou ne z lásky - ale z alkoholu!

A snaží se trochu citu v básně vplést

a ne přesladit je ostošest,

či udělat z nich tesknou elegii,

Oni jiným veršem žijí.

Touhou a vášní, chutí BÝT,

nechtěj\' se vašim podvolit

názorům na to co se má líbit,

a jak moh\' někdo takhle chybit,

když napsal o přítulném štěněti

místo o vřelém obětí,

o skladu ředitelných barev

místo o nicotnosti lidských larev,

o tom jak často a rád chodí do hospod

místo toho, aby popsal něčí svod,

o tom jak v slunce svitu zlát

ne kdo má koho a proč rád........

Vždyť přece není to oč tu běží,

kdo na kom a kde v trávě leží,

možná kdekomu je i putna,

jak láska voní a jak chutná,

Zkuste se radši zamyslet,

nad tím jak nechat všechno přebolet

a usmívat se do objektivu,

sednout si v klidu někde k pivu

a životem se neprotrápit,

zkusit si kousek štěstí lapit,

to ať vás také inspiruje,

ne jen jak \'větřík něžně kolem Tvých ramen duje,\'

vy žvatlaví lyričtí depresáří,

co se s múzou nelíbají - ale PÁŘÍ...........

 

 


Helča
24. 05. 2002
Dát tip
Občas jsem mívala podobné pocity, ale poslední dobou ne, asi je to tím, že mám už "své" autory vybrané. A nekejhám, nejsem husa :)

Helča
24. 05. 2002
Dát tip
tenkrát jsem napsala Povzdech bezradné čtenářky ... Roztrhl se pytel s obratnými rýmy, básníku chytej ať splníš plán. Roztrhla se nůše se vzletnými verši, básník už kluše, ať uznání má. Roztrhl se váček s jitřenými city, básník tu pláče a je o čem psát Proč jenom malá krabička moudra, ranám odolává, nejde potrhat ? ... ... Až na výjimky. Nebo neumím číst? Dnes už si člověk ničím není jist. ... pak jsem to smázla, jednak jsem nemyslela všechny písmáky... navíc to teď vidím jinak.

Yonáš
27. 02. 2002
Dát tip
Hm - to žijeme zřejmě každej na jiný planetě ...

Sidonius
26. 02. 2002
Dát tip
Nevím, zda jde o překlep či ironii, ale "domnělý" je od "domnívat se" to zase od staročeského "mníti", ergo se to píše s "mně" a ne "mě". Ale nejsem tak hrubý, abych někomu nadával do nedouků, jistě šlo jen o překlep. Nikdo tady samozřejmě netvrdí, že nejde "jen" o osobní názory. Jenže důležité je, že nic jiného než osobní názory nikdo z nás ani napsat nemůže: ledaže by psal názory cizí, ať už vykradené či osvojené (rozdíl je jen v rétorice). Anebo že by nepsal nic a psal to mnoha slovy, navíc blbými. Právě o ty třetí nám (mně a Mejdejovi) jde. Mejdej svůj názor má: není snad poctivější ho lidem vyjevit a nabídnout jim ho, než někde vskrytu čekat, až se tě na něj zeptají? A Mejdej ho vskutku nabídl: vždyť fyzicky nikomu nenadává, kdo má chuť, může ho nečíst a ignorovat... Kdyby si to všechno nechal pro sebe, byla by to vskutku lhostejnost a sobectví: nechávat si své nápady pro sebe je ten nejhorší druh sobectví na světě.

Sidonius
15. 02. 2002
Dát tip
Domnívám se, že báseň (?) má na začátku jasné oslovení, které není nadávkou vzhledem k osobám v nadpisu (básníci písmáčtí), ale jejich bližší specifikací. A také to tak funguje. Jak pozoruji, ozvaly se potrefené husy (kachny). Ale bez urážky: mejdej se zaměřil na kritiku konkrétních nešvarů, které lze na písmáku dohledat. Koho se to týká, ať si to vetkne za uši, koho ne, ať netlachá. A buďte rádi za mejdeje. TOLERANCE BÝVÁ ČASTO JEN NEDOSTATKEM ZÁJMU a pokud ji vyýadujete, pletete si na sebe lžibič.

Yonáš
15. 02. 2002
Dát tip
Tlachat ...básnit.... psát .... slovíčka-nic víc. Důležitá je PODSTATA. - není pravda co si tu do trenek zažlutil Sidon, že nenadáváš - on má pravdu jen co se nadpisu týče. Nadáváš lidem do "pseudointelektuálů", nadřazeně jim předhazuješ nesmyslnost metafor v jejich dílech, jejich duše označuješ za "domělé" - jako by si každý nemohl věřit čemu chce ?!? Prostě tvý názory na to, co je dobrý a co je špatný nesou nic jiného než TVOJE názory. Žádný "nešvary" tu netepeš - jenom prosazuješ SVOJE názory - hrubým způsobem ... plným nadřazenosti a bez stopy tolerance: tak se nediv, že ti oplácím stejnym platidlem ...

Yonáš
11. 02. 2002
Dát tip
Kdybys četl, co píšu, dočetl bys se, že jsem napsal TLACHAT TEDY MŮŽEŠ... / a ty mi odpovíš...cit: "...pokud máš ty pocit, že já se nemohu vyjádřit obecně k tvorbě na písmáku jsi arogantní ty ..." .... tak FAKT nevím .... a navíc: Ty se nevyjadřuješ obecně ke tvorbě na Písmáku: ty jsi si vybral nějakou skupinu autorů (nepřesně definovaných "depresářů" ..) a s těmi si to řádně vyříkáváš - to NENÍ obecná kritika ! To je, jako bys někomu (ovšem nekonkrétnímu) řekl: " jseš blbej, pravdu mám já ...." .... a vzhledem k výšeuvedené debatě si nejsem tak docela jist, zdali ses poněkud neblamoval .... Jó - kdyby se ti do toho dílka podařilo nějak tu ironii - nadsázku dostat - tak aby byla vtipná a ne urážlivá, to bych ti zatleskal ! Jenže takhle je to jenom poštěkávání po čtenějších autorech, jehož vlastní motiv a důvod nemusí bejt zrovna dvakrát ušlechtilý .... nevím ...

mejdej
11. 02. 2002
Dát tip
Ano, napsal jsi, že tlachat tedy můžu, ale mě to co jsem tu popsal nepřipadá jako plané tlachání. Mimochodem, obecně se samozřejmě vyjadřuji, protože jak už jsem jednou napsal, moje kritika je dvojjaká a nezužuje pohled pouze na "žvatlavé lyrické depresáře", ale chválí básníky, teří se nevyhýbají či dokonce zaměřují na červeně zbarvené témata. Navíc si s nikým nic nevyříkávám a už vůbec tady netvrdím, že pravdu mám já a nikdo jinej, třeba Vojtek, Stephca........mají taky pravdu a já jejich názor uznávám. Takže shrnuto: Psal jsem o poezii na písmáku obecně. Pravdu mají i jiní lidé. Nikdy bych tě neurážel, tak jak se o to neustále snažíš ty -Yonáši. Vyždycky jsem si myslel, že na písmáku se hodnotí dílo nikoli autor. (Neboli jestliže sem někdo napíše úryvek svého perverzního, erotického románu, budeš mu Yonáši nadávat do zvrácenců a úchyláků?)

Sidonius
08. 02. 2002
Dát tip
Samozřejmě bych to moh sfleku podepsat, ale to ty víš. Líbí se mi, jak jsi všechny naštval.

mejdej
08. 02. 2002
Dát tip
Necítím se být borcem, natožpak někým chytrým, jen jsem vyjádřil svůj názor a reakce většiny z vás právě dokazuje, že každý asi nemůže psát o tom o čem chce. Napsal jsem tady o autorech, všudypřítomných a nehynoucím obdivem ctěných autorech. Nechtěl jsem se nikoho dotknout, a proč taky? Zamysleli jste se Vy nad tím, kolik vaše básně způsobily třeba mně utrpení? Copak když někdo může planě, hloupě a nebo za pomoci nevědomého vykrádání jiných, tlachat o lásce, nemohu já tlachat o autorech. Nevím, vaše argumenty se svým pojetím a úrovní trochu sami vyvracejí. Já jsem aspoň kritizoval umělecky, ale vy mi tady nadáváte nespisovně, v próze a ještě k tomu pronic zanic. (Pro pravdu se člověk zřejmě opravdu zlobí.)

Yonáš
08. 02. 2002
Dát tip
mejdeji - jak vidíš, hloupě tlacháš - a tlachat tedy můžeš. Na druhou stranu ale počítej s tím, že i ostatní k tomu napíšou svůj názor. To zas můžou oni. Kolik ti naše básně způsobily utrpení je tvůj (legrační) problém. Předpokládám, že míň, nežli třeba návštěva u zubaře - a navíc ti to utrpení nezpůsobily naše básně, ale ty sám. Nikdo tě totiž nenutí číst. Jestli jsi kritizoval umělecky si netroufám posoudit - zato si troufám tvrdit, že jsi kritizoval blbě. (to není nadávka, to je můj vulgární slovník) A to proto, že do toho, co se komu a jak líbí, nebo nelíbí tobě v podstatě nic není. A pokud máš pocit, že je, tak zase já mám pocit, že jsi arogantní.

mejdej
08. 02. 2002
Dát tip
Pokud máš ty pocit, že já se nemohu vyjádřit obecně k tvorbě na písmáku jsi arogantní ty. Navíc, jsou zde i takoví autoři, kterým jsem svou kritikou složil nemalou poklonu, protože je jasně vidět že si jich vážím, a to je taky rozdíl mezi spoustou básníků zde a třeba touhle kritikou. Každý tady a nepiš mi že ne se snaží zaujmout a oslovit co nejvíce lidí. A také od nich očekávat uznání. Tahle kritika jen ukazuje jiné způsoby a jiná východiska v poezii, nechce být uctívána a uznávána. A ty jsi zřejmě Yonáši nečetl prolog, kde není psáno nic o kritizování autora (mě), ale že chci aby se nad tím lidi zamysleli. A odsoudit autora kvůli dílu, je přinejmenším stupidita, pokud ti něco říkají pojmy jako stylizace, nadsázka, či ironie. Nechci tím samozřejmě říci, že tato kritika je humorná, to ani v nejmenším, ale napiš mi něco k ní a nenapadej pořád jen mě. Zajímá mě Tvůj názor na popsanou věc, ne Tvůj názor na mé myšlenkové pochody.....

Stepca
08. 02. 2002
Dát tip
..... sklouzlo to asi jinam než jsi chtěl ...jednu chybu asi Písmák má; ikdyž jak to tak s Oldou vypadá, je to jenom otázka času :-).....; člověk čte něčí básně a nemůže slyšet ani tón jeho hlasu, ani se mu podívat do očí, jestli to myslí upřímně .... možná, že právě tohle je otázka, kterou by si měl člověk položit, než klikne na "Nové dílo"? P.S. Sám osobně si myslím, že i přes výše napsané řádky, se dá upřímnost textu také vycítit...

Yonáš
07. 02. 2002
Dát tip
mejdej: Ty jsi přečet Sajfrta a Šejkspíra, - že víš o čem tu píšou lidi? A ty těm lidem tady tak vidíš do hlavy, že víš - o co jim jde? Seš FAKT borec !!! To musí bejt skvělej pocit bejt tebou označenej za "opravdového lyryka" ,,, FAKT nevím, proč by o "lásce" nebo čemkoli nemohl psát kdokoli udrží péro v ruce - když to tak cítí. Vždyť o tom, co ta láska je, nebo není se ani dva lidi neshodnou ... To mám moc rád, když někdo "chytrej" ostatním říká, co mají, nebo nemají .... - aneb: trhni si !!!!

Hippie
07. 02. 2002
Dát tip
Milý Vašku!Taky bych řekla,že vyčítat ostatním jejich poesii je nerozumné.Vždyť každej máme jinej vkus,a to,že většina lidí zde píše zdánlivě jednoduchou nerýmovanou lyriku,je přece neodsouvá kamsi do pozadí.Prostě pokud se někdo tak chce vyjadřovat,ať to s klidem přece dělá dál.Ty nemáš právo někomu podsouvat,JAK a CO by měl psát,i když se ti na jeho tvorbě nelíbí ani zbla!!!Každej nemá chuť to dotáhnout na vydávanýho ,či uznávanýho poetu.A stačí mu se jenom vykecat,proč ne pomocí,třebas stupidních,metafor?Každej nemá ani talent a myslim,že i když se přesto o něco literárního pokouší,je spíš obdivu,než zatracení hoden! Ale jinak,když příliš nerozpitvávám sporný obsah je báseň velmi zdařilá,to musím chtě nechtě uznat!:-)

Aki
06. 02. 2002
Dát tip
mejdej: a co říkáš mojí poezii? Já si nehraju ani na Seiferta ani na Ortena a se Shakespearem mám společný akorát to, že vím, jak se anglicky řekne Dobrý ráno... :o))

mejdej
05. 02. 2002
Dát tip
Ne, nejsem jediný, ale je málo těch autorů, kteří se snaží o trochu něco jiného než napodobovat Shakespeara, Seiferta a další vynikající básníky. Proč někdo píše už stokrát napsané, právě bez toho jiného úhlu pohledu..... Ano, jsou zde i výjimky. Opravdoví lyrici, ale je jich tak žalostně málo........ Láska je vážná věc, nezaslouží si, aby o ní psal každý blbec (sebe nevyjímám)

Vojtek
05. 02. 2002
Dát tip
hmmm já o lásce naštěstí nepíšu.... :-))) Ale nedovolil bych si hodnotit o čem má kdo psát, nebo dokonce kdo je blbec.

Stepca
05. 02. 2002
Dát tip
Některý myšlenky nejsou rozhodně od věci...., ale pořád máš možnost volby, né? "Stokrát napsané" se píše možná z nedostatečnosti naší slovní zásoby; nebo z konfekčnosti, do které většinu lidí tlačí současný trend (televize, rádia, bulvár...) na úkor vlastní fantazie; nebo prostě jen skutečnost, že patříme ke stejnému druhu; kdo ví?

Yonáš
04. 02. 2002
Dát tip
Mejdeji - to jí budeš aktualizovat každej den ? - Ne fakt jsem nepochopil, co máš vlastně na mysli - kromě toho, že jsi na Písmáka (nebo na lidi obecně) naštvanej. Co jako máme dělat podle tebe? Nechat se pasivně bavit telkou? Číst knížky vydávaný vlastním nákladem ambiciózními žvatlaly? Nebo říct po SVÝM co si kdo myslí nebo cejtí? Je mi líto, že jseš v nepohodě - ale nadávánim se to nezlepší ...

Vojtek
04. 02. 2002
Dát tip
No ne, že bys neměl právo na svůj názor...ale buďto jsem úplně blbej...nebo nakaženej dosud neznámým virem....ale já jsem nepochopil o co ti jde....

Kachna
04. 02. 2002
Dát tip
Kdyby se každý řídil touto básní,tak by to lezlo na nervy, stejně jako ti depresáři a napsal by jsi něco podobného. Ale v podstatě máš pravdu. Sedí to na mě, na Markétu, ale i na tebe... :-)) Tvoje KAčKa

mejdej
04. 02. 2002
Dát tip
Já jsem neměl v úmyslu nikomu nadávat, chtěl jsem se jen zastat všech, kteří nepíší o výše uvedeném, nesnaží se prosadit v trpce milostné poezii, nepředhání se v fantasijnosti metafor. Poezie většiny z Vás mi připomíná pop music. I ten kdo málo umí se v ní prosadí, protože na tom neni co zkazit a posluchaču (zde čtenářů) je vždycky dost, jsou to zrovna takoví, kteří se nechají rádi okouzlovat nepochopitelným a balamutit neprožitelným........ Amen

Vojtek
04. 02. 2002
Dát tip
já si myslím, že čtu ty kteří něco umí....jinak bych je nečetl:-) Ovšem, můžeme mít rozdílný názor na umění, že? Ovšem souhlasím s Tebou v tom, že zde nejsou jen samí Ortenové....ale je to server amatérské poezie...každý se snaží vypsat jak to cítí. Může (musí) se stát , že 99% Písmáckých autorů nikdy svá dílka knižně nevydá, snad se o to ani nepokoušejí.Ale osobně bych jim to (A ani sobě:-) nebral. Co se mi na Tobě líbí je to, jak označuješ "Vás" "Ti z vás"...Ty - jediný dokonalý, skvělý, stojící mimo celé prohnilé dění zde na písmáku. Tvoje básnička nedokazuje mnoho rozdílnosti....snad jen jiný úhel pohledu... :-)

Astalavista
04. 02. 2002
Dát tip
Jo, Vojtek mi mluví z duše :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru