Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Preußische Kavallerie Darstellung

Výběr: vk
14. 03. 2013
11
38
2365
Autor
torpedo

Office job

 

V kancelárii vybuchol Peter

jeho vnútornosti sa rozleteli po ekonomickom

no efektnom kancelárskom nábytku

úlomky jeho lebky sa zaryli do steny

 

Petrova odtrhnutá ruka sa kŕčovito

zachytila ventilačky

 

Martina jačí

Fedor sa so záujmom prizerá

 

z vedľajšej kancelárie vyjde Ondrej

prejde do prostriedku miestnosti

a naberie kus Petra do dlane

 

s odporom zahryzne

 

Martina jačí odrazu ešte viac

 

videl som to v televízii

rozhodne vysvetlí Ondrej

pokiaľ skonzumuješ ľubovoľnú časť kolegu

zvýši sa tvoja platová trieda o pätinu jeho

a pripočíta sa ti desatina jeho odpracovaných rokov

 

vstane

prejde po miestnosti

 

prehŕňa sa v Petrových zvyškoch

kým nenájde

čo hľadal

 

víťazoslávne zodvihne Petrovo krvavé oko

a s chuťou doň zakusne

 

ospravedlňujúco sa usmeje

s očným mokom

do teba prejdú tri náhodné

administratívne kompetencie

 

zapáli si cigaretu

a pohodlne sa usadí do kresla

Martina zvracia

Fedor sa vrátil k práci

 

nechápem

čo robíš

povie Ondrej

toto sú ľudské zdroje

 

Nový archivár

 

Nenápadne

zmeniť históriu

 

po kúskoch

nejak ojebávať redakčný systém

wikipédie

 

nikto si nevšimne

že von Humboldt sa v skutočnosti narodil

štrnásteho deviaty

a nie trinásteho

 

že Henry VIII

zomrel na rakovinu

 

pochopiteľne

to niekomu bude podozrivé

ale toto sú pravdepodobne len

teraz objavené fakty

 

žiaci to použijú v referátoch

študenti to použijú v referátoch

 

dospelým to bude jedno

 

vyrastie nová generácia

ťažko poškodených bytostí

 

predstavte si totiž drobné zmeny

vo veľkom

 

toto je guerilla

stvoriť novú spoločnosť

je tak jednoduché

a nikomu

to nevadí

 

Chlapi chlapcami chlapmi

 

Nie je nič krajšie

ako robiť z chlapca chlapa

nauč ho

ako na zabijačke podrezať prasa

nauč ho

prehŕňať sa v krvi

 

predstav si ako raz hovorí

miloval som svojho otca

bol to posledný pravý muž

čo iné ťa motivuje

ak nie toto

 

nalej synovi prvého panáka

poriadne a ešte na tej zabijačke sa

rozbite

 

pravý chlap sa neobmedzuje

 

predstav si ako raz hovorí

môj otec

zniesol ako bujak

pretože bol pravým mužom

to bude tvoja odmena

 

ukáž mu ako sa šuká

v noci ho zobuď

 

a predveď mu to na matke

aj na milenke

chlapec sa musí naučiť

že pravý chlap šuká vždy

viac ako jedn ženskú

a zásadne zozadu

o partnerkinom klitorise samozrejme

dobre vie vie

ale ostentatívne ho ignoruje

 

kurva

toto v tom dnešnom

zženštilom porne chalan neuvidí

 

nauč ho všetko

ako prežiť za pomoci jedinej zápalky

vreckovky a kľúča

 

ako splaviť hornád proti prúdu

 

vždy si predstav

ako sedí

a hovorí svojej budúcej rodine

toto ma naučil môj otec

on bol totiž posledný

skutočný chlap

 

ak sa ti narodí dcéra

kľudne sa upi

od žiaľu trebárs


38 názorů

max: nekonci. pomluva sa nekona. nejde za tvoj chrbat. len je to bez ambicie vyvracat kazdu povrchnu picovinu rozpravami


Max Hutar
17. 03. 2013
Dát tip

Aššurbalit: Ano, rozpoznáním toho, co se ti nelíbí, končí tvůj intelektuální výkon, a pak dál už je jen buranská promluva.

torpedo:

Inspirace fenoménem a výběr vhodného beletristického materiálu jsou vlastní veškeré literatuře. Otázka není, jestli je nebo není intence, ale spíš jaká konkrétní intence v psaní je. Do diskursu publikováním poesie vstoupíš, ať chceš nebo nechceš.

Co se týče škatulek - ani mne nelákají, neboj. Jména jsem zmiňoval (a to je v mé modré kritice dohledatelné), abych ilustroval svou únavu nad odpoetizovanou prací s ironickou hyperbolou a bulvárními tématy (sex, násilí), stejně jako využívání této hyperboly pro konfrontaci se současným konformním životem.

Rozuměj, já nejsem analytik. Já jsem náročný čtenář: hledám nové. A tady už je pro mě všechny postupy pojmenovatelné a osvědčené.


torpedo
15. 03. 2013
Dát tip

Max H: texty s filozofiou neprepajam, to sa zhodneme, ze je hlupost. akurat mi to prislo ako celkom vseobecne znamy termin z deleuza. je to samozrejme dost nadsadene, ziadna filozofia v tom texte nie je. intertext s ironiu. nie je to intelektualna onania, tu knihu som ani nedocital :)

 

prave - ja ziadne zameranie sa na spolocensky problem nevidim. je to len inspiracia fenomenom, vhodny beletristicky material. ambiciou textu nie je axiologicky sud a nezda sa mi, ze by som ho niekde implikoval. dalsie prirovnanie - ako keby si v reflexivnej poezii riesil, ci ma subjekt problemy so zrakom. to totiz potom najdes angazovanu poeziu vsade, v kazdom texte, nech akokolvek reflektuje cokolvek aktualne ci spolocenske. ten termin nie je poriadne zadefinovany - a kto tu angazovanu poeziu vlastne pise? (okrem tesnohlidka) je v tejto kope trebars aj stengl? 

 

nikoho tvorba nie je uplne homogenna - a rasisticka poezie je ukazkou tesnohlidkovho konceptualneho pristupu, som ochotny sa s takymto textom stotoznit - co ale trebars texty, ktore postol vk a ktore tvoria vacsiu cast naplne rakoviny a nasili? podobne, ako sa nedistancujem od niektorych bukowskeho textov (myslim, ze rozne zaujimave prvky mal hlavne v poviedkach, trebars ti mali ludia v jednej). napriek tomu mala vacsia cast jeho tvorby charakter aky som uz opisoval, diametralne odlisny od mojich. takto mi mozes nasekat jednotlive basne od kohokolvek a hladat paralely a kontexty. 

 

ten text som vysvetlil, pretoze mi tvoja interpretacia pride scestna. vyhladavas nieco, co v nom nie je. automaticky si vyrukoval s detekovanim vplyvov, ktore su len minimalne (v tych podstatnych aspektoch textu, nebavme sa o nejakom volnom versi etc.) a nevenoval sa tomu, co povazujem za podstatnejsie.

ale jasne, tiez mi pride smiesne takto vysvetlovat svoje basnicky a sugerovat nejake interpretacie tebe. tak ma kludne zarad k bukowskemu a bitnikom. ach jo. zarad ma kam chces, toto nema zmysel. tazko sa mozem nejak pohybovat, ked mi vycitas vykladanie svojho textu - ako sa potom branit.  

diskusiu o potenciale jednotlivych literarnych pristupov viest nebudem.

 

/

predtym som to trocha presvihol, uznavam, princip ale zostava


viem aj povedat ze je to picovina 


Max Hutar
15. 03. 2013
Dát tip

Aššurbalit: To je tak jediné, co s píčovinami kolem sebe dovedeš udělat - identifikovat je.  (Začíná to být docela solidní flame tady! dlouho žádný nebyl)

torpedo: OK, přestanu dělat drahoty a odpovím ti:

Bukowski a beatnici byli první z dlouhé řady, kteří začali s kontrastem syrovosti a umělosti, o kterém mluvím. To není epigonismus, ze kterého tě obviňuju. Obviňuju tě v pokračování ve stylu, který se podle mě už vyčerpal. Beatnici možná byli víc autentičtí, ale Bukowski měl i fantasmagorické hyperboly a fikce (western, apokalypsa, kanibalismus - teď bohužel nemám možnost dohledat jména těch povídek).

Pokud přistoupím na to, že vysvětluješ vlastní báseň, tak anglický název a systém "buffů" ze sežrání zbytků ještě nemusí nutně poukazovat k počítačovým hrám, už samotný kancelářský život je dost spjatý s angličtinou a matematizovaným předáváním kompetencí.

Že je to svět fikční, není v případě poezie volitelné kritérium - i ta nejautentičtější poezie se nakonec, pokud předložena čtenářovi, stává fikcí, a to právě takovou, která má nějakou návaznost na náš svět.

Co se týče Derridy, ač studuju filosofii a kurzy (post)strukturalismu už mám za sebou, opravdu si nevybavuju názvy kapitol. Ještě název bych možná znal, ale nadpis kapitoly fakt ne. Co chudáci laici? Ze své praxe pak ještě můžu říct, že snažit se propojit filosofický diskurs a vlastní básnickou tvorbu má šanci proniknout ke čtenáři skoro nulovou a lepší je vůbec to tam necpat.

Nesouhlasil bych s tím, že Těsnohlídek vychází ze životního pocitu, viz třeba jeho báseň Rasistická poezie, to je přímo ukázkový konceptuál, to přece nemůže myslet vážně, to je provokace jak hrom.

Konkrétně proč je možné tyto básně označit za angažované: Nesnaží se spatřit půvab či zachytit jedinečné, jako spíš zaměřit někam pozornost čtenáře, k nějakému společenskému problému. Ani se nesnaží obrazy těchto problémů (nelidskost kancelářské kultury, krize informace, mačismus) zvrhle glorifikovat - ty sám mluvíš o ironické hyperbole, kterou jsem samozřejmě nepřehlédl, ale počítám ji jako jeden z prostředků, kterým chceš vyprovokovat čtenáře.

vk: Jo, Měrku jsem měl taky rád, pak se mi už přejedl, bylo to furt to samé...


M: nemam ambiciu byt tvoj foter. o tvoj respekt nestojim.  takisto ako nemal ambiciu rozvadzat kritiku. 

slo mi o danie veci na pravu mieru. to je cele

 

buransky slovnik mam. ale piicovinu identifikovat stale viem


torpedo
15. 03. 2013
Dát tip

myslim, ze som dost jasne uznal vkho kritiku - ak text nefunguje, tak to respektujem, chyba je pravdepodobne aj v nom (nie je to pravidlo, ale v tomto pripade to tak bude).

 

myslim si, ze rozsiahly komentar, ktory si mi sem napisal bol skoro uplne mimo - ako som povedal uz vk, s angazovanou poeziu nemam ani trocha spolocne, s tesnohlidkovou poetikou len minimum - spominanu prirodzenu naraciu, ktora ale nie je, si myslim, pre tieto texty nejak charakteristicka.

ako som spomenul, moje inspiracie su niekde uplne inde ako bukowski. jedine, co ma s nim moze spajat je opat len jazyk a dodrzavanie konkretnej chronologie v texte - narativna strategia, resp. rozne aspekty textu, ktore su tak bezne, ze ich nie je mozne brat ako epigonstvo. 

 

takze tak, ako som hovoril - chybne si tie texty klasifikoval, rozmyslas o nich v slepych ulickach


Max Hutar
15. 03. 2013
Dát tip

Aššurbalit: To bys musel mít u mě mnohem větší respekt, abych se zabýval něčím, co jsi ty ze mě vypíchnul a označil za píčovinu. Nejsi můj fotr.

Tvůj buranský slovník a neochota rozvádět ho je ti dobrou vizitkou.


Max Hutar
15. 03. 2013
Dát tip

Nejenže jsem tvá východiska nepochopil, já ani nemám šanci je pochopit, protože "na to nemám intelekt a o poezii nevím ani zbla".

Dokud je kritika v rámci tvého diskurzu, fajn, to se ti líbí, ale názorové polemiky se evidentně bojíš, když se potřebuješ takhle ponižovat. Raději budeš doufat, že nemám cit a kapacity pro nadinterpretaci, než aby sis připustil, že bych možná mohl najít něco, co by ti dalo nové perspektivy pro kritiku vlastní tvorby.


MH: to je dost mozne. ze keby si pisal sebaviac tak ma nepresvedcis. vzhladom na to co si popisal.

 

bez dalsieho oznacenia? dokonca som vypichol jednu z najvacsich picovin co si povedal.

 

 


torpedo
15. 03. 2013
Dát tip

ono to ani nie je vasnive prostredie, ja o kritiku stojim - akurat si myslim, ze - ako som povedal - si vobec nepochopil moje vychodiska, strategie a charakter toho textu. a myslim, ze tie texty zasadzujes do zleho kontextu.

ad vk - nie je pravda, ze to nie je dolezite, vezmi si uplne najelementarnejsie cagea  4 33 - ak by si nevedel, co je za tym, pocujes len ticho. ale, samozrejme, ak ten text nefunguje, chyba bude vsade.

ja s tym honzom tesnohlidkom suhlasit nemozem, aj ked respektujem jeho pracu, myslim, ze toto su velmi odlisne texty a ponatie. 


Max Hutar
15. 03. 2013
Dát tip

Nikde jsi mě neurazil, to bys musel být větší king  :-).

Ale pokusil jses o to, když jsi moji kritiku bez dalšího označil za píčoviny, kokotiny a bláboly. Sorry, na to fakt nejde nic říct, proti takhle silnému názoru i kdybych psal sebevíc, tak už tě nepřesvědčím.

Nejsem uražený, bavím se tu furt s vámi, jen kritizovat už se mi nechce, když tu panuje tak vášnivé prostředí.


kde som ta urazil?


Max Hutar
15. 03. 2013
Dát tip

Torpédo, Aššurbalite, myslíte si, že mám chuť tady cokoliv obhajovat, když se mě pokoušíte urážet? To mi neříkejte, že jste na tom tak špatně, že to berete osobně:-D. Já nejsem zvyklý takhle pracovat a seru vám na to. Vezměte si příklad z vk, s ním jedině by se tady dala vést nějaká debata.

čus


vk
15. 03. 2013
Dát tip

ako vravím, východiská aj tvoja autorská stratégia sú pre mňa irelevantné, ja som to tam intuitívne našiel, Max nie - čo keď je chyba v texte?

podobnosť: prirodzená narácia, angažovanosť, námatkovo: http://www.h-aluze.cz/2011/11/24/2848/


torpedo
15. 03. 2013
Dát tip

prave si myslim, ze tieto sirsie suvislosti su dosledkom nespravnej identifikacie vychodisk s mojej autorskej strategie a nasledne aplikaciou nespravnych interpretacnych matric. a ze su teda uplne mimo. je to hladat kopyta na benzinovom motore

 

vsak samozrejme, - toto ani nie je ziadna velka intertextovost, je to len urcita indicia

kde vidite podobnost s tesnohlidkom?


vk
15. 03. 2013
Dát tip

Aššurballit: hej, s tou kuchyňou je to odveci, ale celkovo mi kritika hodila text do širších súvislostí, aj keď sa so všetkým nestotožňujem - napr. porovnanie s Měrkom je trefné + zaváňa to "angažovanosťou"

torpedo: z čoho vychádzaš je zaujímavé, ale konceptuálne východiská a intertextový odkaz na prvú kapitolu znamej Deleuzovej knihy o Michelovi Foucaultovi ku mne nemajú šancu preniknúť. Len text.

Výsledok Tesnohlídkovho "životného pocitu" a tvojho "konceptu, intertextu, fikcnej reality" môže byť podobný - so what?


torpedo
15. 03. 2013
Dát tip

Takze, Max. Obsahovo sa odvolavam na svoj predchadzajuci prispevok, ale asi si to ziada kompletne odovodnenie, co.

Moj autorsky pristup nema nic co docinenia s Bukowskim, aj ked chapem, ze klasifikovat kazdy text, pisany volnym versom a bez reflexivneho nadychu ako bukowcinu je velmi jednoduche. Vychadzam skor z konceptualneho (a v tomto je ten zasadny rozdiel s bukowskym a beatnikmi, ktori proklamuju urcitu mieru autenticity, zivej skusenosti a k textu pristupuju inak) pristupu Iva Vodsedalka, Egona Bondyho ci narativnych technik Jiriho Kolare. To, ze ja nereflektujem ziaden zivotny pocit, ale pracujem s inou realitou, ti asi uniklo. Presne to vidime na tvojej analyze Office jobu, ktory ihned spravne trafil vk – nejde o ziaden kontrast zivocisneho a vymydleneho, anglicky nazov a popisana mechanika odkazuje k diskurzu pocitacovych hier, zbytok je len napad a jazykova hracka. Fikcny svet. Novy archivar – mozno si spomenies, ze toto je nazov prvej kapitoly znamej Deleuzovej knihy o Michelovi Foucaultovi – ktory prave proces vytvarania dejin popisuje. Odpichni sa od toho. Intertext, voe. Fejetony a eseje nepisem.

Ad Tesnohlidek, s nim nemam nic spolocne. Mozno prirodzenu naraciu. Prave tu sa mylis – a to uplne katastrofalne, v Tesnohlidkovych textoch ide o zivotny pocit, u mna je to koncept, intertext, fikcna realita. Tieto pristupy su rovnocenne. V poslednom texte ti uplne usla ironicka hyperbola.

Jednoducho si ma zle klasifikoval a asi nevies citat text.


vk: kritika je dobry namet na zamyslenie pokial kritik nepise picoviny. a max hutar tie picoviny pise

 

uz len samotna teoria michelinu je kokotina. pretoze zakladnou ingredienciou poezie su slova a tie torpedo ako vidime pouzil

 

a podobnych blabolov je tam viac


vk
15. 03. 2013
Dát tip

torpedo: bez vánku sa ani lístok nepohne (hop hop hop hop Těsnohlídek style)

Max: mne sa napr. páči Měrka, takže aj toto, ale máš pravdu, že smerom nadol je to čoraz odfláknutejšie, kritika je dobrý námet na zamyslenie


torpedo
15. 03. 2013
Dát tip

ani trocha, Max zjavne nema cit pre nadinterpretacie a ani intelekt na to, aby ich praktival. ale gratulujem mu, ze preukazal, ze o poezii nevie ani zbla-


Rajmund
14. 03. 2013
Dát tip

S Max-Hutarovým lazením ještě zajímavější.


Max Hutar
14. 03. 2013
Dát tip

Office job: Zobrazené násilí je vzhledem k námi prožívané realitě - nalejme si čistého vína - nadsazené. Je jako z jiného světa, ale stejně živočišné jako pojídání. V kontrastu s kancelářským životem, o kterém se všeobecně ví, jak je "špatný". Kontrastní protiklad onoho divokého, tělesného, zvířecího v nás s tím lhostejným a vymydleným je téma nejmíň od beatniků a Bukowského. Lze ale zmínit i rakouského dramatika Wernera Schwaba z přelomu 80. a 90. let, nebo, tady na písmáku, Petra Měrku, kterému se někdy podaří i v tomto (podle mě) vyčpělému lazení vykřesat nějakou novou lištu. Není to ale jen literatura, je to Freud, jsou to surrealisti, jsou to blbí montypythoni. Tarantinovo zobrazování násilí páchané klidnými a vyrovnanými osobami. Už mě to nijak nevyvádí z míry.

Nový archivár: Nihilistická poezie, opět inspirovaná americkou "syrovou" lyrikou druhé půlky 20. století. Žádné figury řeči, žádná nejasnost. Office job měl ještě ambice mít nějakou výstavbu, ale tady je to pouhý výkřik do tmy.

Představ si, že máš v kuchyni vybavení srovnatelné s vybavením michelinské restaurace, a chodíš tam akorát dělat papírování, vyřizovat na notebooku emaily. Nic z tisíce nástrojů poesie/kuchyně nepoužiješ, jen ten prostor, abys mohl říkat, že "pracuješ v kuchyni", a uvádět lidi v pomýlení, že jsi kuchař. Tohle je jen lití obsahu do formičky řádků po několika slovech. Nic jiného než řádkování to s poesií nemá společného. Kdybys to dal všechno na jeden řádek, tak ani nikdo nepozná, že to je báseň.

Přitom když to vezmeš kolem a kolem, tak takovéhle téma vůbec není špatné pro esej nebo fejeton. A naopak. To téma by potřebovalo prostor, které mu v básni není dáno. Argumenty, příklady, souvislosti. Spoléháš na to, že se ti podaří do krátkého sloganu narvat všechno tak, aby to fungovalo, ale to se ti nepodaří - neburcuješ masy (protože na poesii - a na přemýšlení co se sebou už vůbec! - ti každý sere), a nezasahuješ ani přemýšlivé jednotlivce, kteří pro takto jednoduchý typ informace nepotřebují, aby jim byl připomínán.

V současnosti v Česku dohořívá proud tzv. angažované poesie, která v čele se svým guru Těsnohlídkem usiluje právě o taková díla, jako píšeš ty. Tedy zase zívačka, nuda, nic nového.

Chlapci chlapcami chlapmi: Opět velmi odbásněné, napsatelné za deset minut, děsně fascinované nesmutnějšími věcmi bez šance je básní změnit, bulvárně se soustředící na sex, chlast a mačismus. Většina věcí, co jsem řekl o předchozích dvou, platí i o tomto.

Jsem dost názorný?


nackovske


nazí nazi?


torpedo
14. 03. 2013
Dát tip

nahota predovsetkym


aleš: podla mna sa tak dejiny upravuju aby boli nazi


věci odhalené až na dřeň...s tou wikipedií se to zdá jako pitomost, ale přesně takto se postupně dějiny upravují, aby byly politicky korektní a multi-kulti...

Nejvíc se mi líbily lidské zdroje.


torpedo
14. 03. 2013
Dát tip

možno tak do maďarčiny


Rajmund
14. 03. 2013
Dát tip

S názory čtenářů tvoří zajímavý objekt.


ľudské zdroje veľmi fajn, wiki bola priehľadná, posledná ukecaná


"Martina zvracia". :) * -

k té třetí básni, stále nevím, zda si mám myslet, že na Slovensku převažuje matriarchát, či patriarchát. - ona by se mohla nechat vyložit obojím směrem. jako symbolická kompenzace jednoho druhým.

mám občas pocit, že v tom, co čtu ve slovenštině, někdy převažují takové silácké, naoko nesentimentální pózy; ale přitom ta měkkost či citová nevyváženost, možná až nevyzrálost, je z nich též poznat; ona se určitá míra hysterie může projevit tak i tak. bude to v různých vydáních asi obecně slovanský rys. - v češtině se to zas zakrývá intelektualismem a snobismem.    

 


torpedo
14. 03. 2013
Dát tip

ach, dik - ocnym mokom. neviem, nakolko je to spravny termin.

 

dik.

hej, ten treti text potrebuje asi este nejake upravy


vk
14. 03. 2013
Dát tip

prvé dve sú pecky

ten surový význam ľudských "zdrojov" + získavanie bonusov ako z PC hry, ale WTF - očné oko?

2. je presná, najmä tým kopírovaním info, ktoré sú "jedno" (ale z Henryho by som spravil Henricha), škoda poslednej dopovedajúcej slohy

tá tretia je nejaká ukecaná, hlavne od šukania, správny chlap hovorí úsečne ;-)

 


torpedo
14. 03. 2013
Dát tip

nevidim na tom nic rvave. mozno posledna je explicitnou narazkou na assurballitov styl, ktory je pomerne agresivny, ale inak nie.

takze - kde si tieto myslienky a sceny videl? 


Max Hutar
14. 03. 2013
Dát tip

Je to velmi řvavé, ale není v tom žádná fantasie. Všechny ty scény a myšlenky jako bych už někde četl nebo viděl. Obecně to totiž není jen tak, šokovat a nesahat k osvědčenému.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru