Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNějak bude
Autor
Ivča H.
Bílá místa
občas jako bys nevěděl
čí jsou ty prsty
kterýma se mě dotýkáš a možná
snad ani vědět nechceš
a já?
zavírám oči ve snaze zazdít všechna
svá bílá místa
hic sunt leones
krajní sebekázeň téměř vykleštěné mysli
osnova nitek na polštáři
asi v sobě nemám dost kýče
abych ti znovu otevřela
i své srdce
Zklamaní
pokud je to tak raději půjdu pryč
hledat své štěstí jinam
a nebudu se v půli cesty
dívat do očí těch zklamaných
vracejících se zpět
s účtenkou za splněná přání
zmuchlanou v levé kapse otrhaných džínů
Nějak bylo…
aby zítřek zůstal čistý
je třeba si uchovat tvář
navzdory všem ironiím
a rozvíjet se stejně tak nedbale
jako cizí hovor ve vedlejším pokoji
o pastelových barvách tenkých stěn
jemně nastínit všechny ty nepodstatné detaily minulosti
a pak…
konec konců nějak bylo nějak bude
7 názorů
Evženie Brambůrková
07. 04. 2013líbí*
Hm, ten odstavec po těch tečkách je trochu autistní, promiň.
To s tím kýčem... jo, jasně:-). Už to vidím.
Robine, nejsem si jistá jestli máš pravdu...ale kdo ví :-) díky za zastavení
No Maxi, každopádně díky za čtení a především za reakci, takový komentář už stojí za zamyšlení...jsem líná nebo mám strach? :-)
jen mě mrzí to nepochopené "otevřené srdce", ten kýč je tam vcelku záměrně...ale taky nerada vysvětluji a objasňuji...prostě to buď jde a nebo je to blbě :-)
ještě jednou díky
Hezké tři kusy, rozhodně na tipa.
To první je krásně nitrosvětské - za nehledícíma očima rozprostírá se bílá, když tam čtu to hic sunt leones, tak ta báseň strašně zpomalí, jako čas v initimních chvílích se zasekává. Ještě bych měl trochu výhrady k tomu závěru: "otevřít někomu své srdce" sice vlastně je básnický obraz, ale starý, dávno zevšednělý. Nějaký nový popis toho pocitu vymyslet, hm?
Zklamání je hodně poznámkovitá báseň - s určitou kusostí zdáš se mi vůbec jako autorka bojovat. Líbí se mi tam ten úvodní verš, nevím, jestli to tak bylo zamýšleno, ale absence čárky oddělující vedlejší větu umožňuje různé způsoby čtení, rozkládá větu:
"pokud je to, tak raději půjdu pryč"
"pokud je to tak, raději půjdu pryč"
Pak je to takové, že člověk čte a říká si: Jasně, jasně, klasický popis zklamání, spojeného s láskou, než na konci básně začneš zase básnit: zmíníš tu zmuchlanou účtenku v kapse otrhaných džínů: a to je obraz.
V poslední básni se mi líbí to napětí vzhledem k rozhovoru, který se děje někde kousek jinde, sice odstíněně, ale ne dostatečně. Ve spojení s těmi pastely. Konec básně se ale zase vrací k zavedeným postupům, které obyčejná řeč používá, aby se popasovala se situací, kterou v básni řešíš. A tím se to pak stává víc arteterapií než uměním.
........
Nevím, čím to je, jestli jsi líná používat svůj evidentní talent plošně, nebo jestli se bojíš, že bys byla příliš kryptická, ale básníš jen polovinu času, co píšeš - a když to pak jsou ještě básně krátké, tak tomu dochází dech.
Čtenáři obvykle stačí malé náznaky, jedna blbá poznámka, aby si uvědomil, do jaké situace ho básní chceš uvést. A pak už nemusíš psát o tom, že stojíš na určitém zlomu (nerad vysvětluju básně, ale v tomto případě to bude, dejme tomu, konec vztahu), ale můžeš psát o tom, jaký konkrétně ten zlom je, což je teprve přidaná hodnota. Protože to, že jsou v životě zlomy, ví každý z vlastní zkušenosti až příliš dobře.