Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTajemství
Autor
Prajerla
„Cítíte se dnes lépe?“ položila otázku doktorka Záhorská. Blok na klíně stále zel prázdnotou. Pečlivě si prohlížela svou pacientku, která mezi prsty žmoulala párátko.
„Eriko, pokud se mnou nebudete mluvit, nemůžu vám pomoci,“ zkusila to znovu doktorka a zapsala si první poznámku. Erika pomalu odložila kus dřívka na stůl a zvedla hlavu. Doktorka na vteřinu zadržela dech. Stále si nemohla zvyknout na zvláštní zjev své pacientky, zvláště ne na její oči. Byly bez jakékoli jiskry života. Potemnělé, prázdné, skrývající tajemství.
„Proč mi chcete pomoci,“ zašeptala tiše Erika a přitáhla si kolena k bradě. Doktorka si přestala zapisovat a obdařila Eriku úsměvem.
„To je moje práce, pomáhat lidem.“
„Ale ty lidi, jsou zavřený na pokojích v drogovém deliriu. Já bych tam také měla být, nebo se mýlím?“ prohlásila Erika zastřeným hlasem a nespouštěla z doktorky pohled.
„Myslím, že vám moc nerozumím,“ pousmála se zaraženě Záhorská a pohodlně se opřela do kožené židle.
„Jsem nebezpečná, nebezpečný lidi zavíráte a tlumíte léky. Já vím, proč tu teď sedím,“ monotónní hlas vyvolal v doktorce nepříjemný pocit.
„V-vážně?“ zadrhla se a křečovitě sevřela opěradlo.
„Proč jste tak nervózní, bojíte se mě?“
„Ne, měla bych se snad bát? Já si nemyslím, že jste…“
„Ale ano,“ přerušila ji Erika úsečně, „bojíte se a jste zvědavá. Chcete vědět proč jsem to udělala.“
Z doktorčiny tváře náhle opadl jakýkoliv náznak úsměvu. Naopak Erika se poprvé za svůj pobyt v léčebně usmála, škodolibě s výsměchem.
Záhorská seděla a pokoušela se bojovat sama se sebou. Přece se nebude bát. Kdykoliv ji může poslat do pokoje, může zbytky jejího zdravého rozumu zničit, udělat z ní slintající trosku. To ona by se měla bát jí. Doktorka si dodávala odvahu. Na jejím vlastním poli ji nikdo neporazí.
„Já vím proč, Eriko. Protože jste nemocná,“ vychutnávala si znovu nabytou kontrolu Záhorská.
Místnost naplnil nepřirozený smích s podtónem hořkosti. Erika zvrátila hlavu a spráskla ruce nad hlavou, jako by se chtěla modlit. Smích ustal ve vteřině. Podívala se na doktorku, ruce položila na stůl a přitáhla se blíže ke stolu. Ozvalo se zaprotestování plastových koleček.
„Myslíte si, že jsem nemocná? Proč? Protože jsem splnila přání vašemu ex? Nebo proč si to myslíte? Proč si myslíte, že jsem narušená. Narušení lidé střílí bezmyšlenkovitě do lidí. Narušení lidé, zabijí pro své potěšení. Myslíte si, že mě to těšilo? Vzrušovalo?“ každé slovo vyslovovala s pečlivostí a důrazem. Vpíjela se do doktorky a nakláněla se nebezpečně blízko.
Záhorská instinktivně ucukla, před jejími prsty, které se jí téměř dotýkaly. Začínalo se jí dělat mdlo. Nepříjemný pocit zesílil, když si uvědomila, že dveře z místnosti jsou za Erikou. Pokoušela si udržet profesionální přístup, ale pohled na ženu, která horní polovinou ležela na jejím stole a natahovala k ní ruce s rozčarovaným obličejem, jí to nedovoloval.
„Eriko, mohla byste se posadit?“ autorita z jejího hlasu se definitivně vytratila.
„Opustila jste ho, protože vás nenaplňoval, že? Nebo jak jste to tehdy řekla? Nemám v tobě, co potřebuji?“ zamrkala nevině na doktorku a stáhla ruce po stole, aby se zpět usadila. Cestou vzala i notes, do kterého si doktorka zapsala pár poznámek. Záhorská nebyla schopna slova. S otevřenou pusou zírala na Eriku. Polil ji studený pot.
„J-jak to… Co si to dovoluješ?!“ vykřikla a jakékoliv předpisy byly náhle stranou.
„Ten pošťák vás naplňuje?“ poznamenala mimochodem Erika s pohledem upřeným do notesu. Záhorská si uvědomila, že stojí. Rozzuřeně shlížela na Eriku. Adrenalin se vpíjel do strachu a roztřásl její tělo.
„Nesdílná, odmítá spolupracovat?“ předčítala slova, která si doktorka zapsala.
„Tak dost!“ zavřískla Záhorská a vyškubla notes Erice z rukou.
„Posaďte se,“ přikázala Erika chladně a její výraz ztvrdl.
„Naše sezení je u konce! Nechám tě přeložit. Zařídím, abys už v životě nevylezla ven!“ doktorka měla hlas o oktávu výše, vztek s ní lomcoval a v mysli se jí honila jen jedna myšlenka ‚znič ji!‘. Rozhodným krokem se vydala ke dveřím. Erika se pootáčela v křesle se zamyšleným výrazem. Ve chvíli, kdy doktorka položila ruku na kliku, Erika promluvila.
„Budu vám to vyprávět. Vím, že to chcete, on to taky tak chtěl. Byla to jeho poslední slova. Řeknu vám, proč jsem to udělala já, a ne někdo jiný. Chcete slyšet příběh? Jistě, že chcete. Proto jste tu požádala o práci, proto jsem tady.“
Doktorka zaraženě hleděla do dveří. Chtěla odejít a nechat věci nevysvětlené. Dostala strach z té ženy v její pracovně, dostala strach z věcí, které se skrývaly za rouškou tajemství. Přesto se otočila, omámeně přešla pracovnu a usadila se zpět do křesla. Erika znovu žmoulala párátko, opět vypadla jako hromádka neštěstí, ale Záhorská moc dobře věděla, že je to jen hra. Její hra. Když se Eričiny oči upřely zpět na doktorku, měly jiskru. Temnou a nemilosrdnou.
Vteřiny vyplňovaly minuty a ty zase hodiny. Erika mluvila tiše, bez emocí. Vyprávěla příběh, který se odrážel v krutých očích. Poodhalovala nebezpečné tajemství a jeho syrovou nahotu detailně vykreslovala. Doktorka poslouchala, tiše brečela a uvnitř křičela. Rvala své já na kusy a zpětně ho slepovala, aby dál mohla pokračovat v poslechu. A ve chvíli, kdy se Erika odmlčela, pochopila.
***
Odcházela přes osvětlenou chodbu s nečitelným výrazem. Kabát jí visel na svěšených ramenech, s kabelkou v ruce a dlouhou šálou v druhé, která se za ní plazila jako had, zkracovala vzdálenost, která ji dělila od východu. Recepční ji zmateně pozorovala a ještě se naklonila přes svůj pultík, aby lépe viděla. Záhorská otevřela hlavní dveře a do místnosti vpustila studený vítr. Vyšla na chodník a prosklené dveře se za ní nekompromisně zavřely. Recepční vyklouzla zpoza pultíku a s rukama založenými se dívala na doktorčina záda. Záhorská se pomalu rozešla do silnice.
Výkřik recepční se spojil s ohlušujícím troubením kamionu, který se vyřítil ze zatáčky. Reflektory ozářily shrbenou postavu Záhorské, ve zlomku vteřiny do jejího těla narazila několikatunová váha. Praskot kostí zakrylo brzdění kol. Recepční s rukou na klice strnula. Na sklo dopadlo několik kapek krve.
Ve stejnou chvíli, Erika v pracovně zlomila párátko a zlomyslně se pousmála.
14 názorů
Mam problem s psychologii postav a s uveritelnosti reakci. Pacientka je popsana jako vicemen neziva, bez jisrky v ocich, doktorka sebejista, poklada otazky a najednou, bez jakekoliv priciny zadrhava a tiskne krecovite operadlo. Nesedi mi uz popis oci. Pokud jsou oci potemnele a predevsim pokud jsou popsane jako "prazdne", pak nemohou zaroven budit dojem, ze skryvaji nejake tajemstvi. To si protireci. Pozdeji prichazi scena s tim operadlem, coz neni nijak opodstatnene. Pro me osobne je dulezite, aby takovehle detaily davaly smysl.
Tak styl se vyvíjí, o "autorském podpisu" může být asi těžko zatím řeč. Z toho závěru jde spíše cítit to, žes nedokázala vymyslet nic dost děsivého, takže ses rozhodla spoléhat na neurčitost, nicméně to jsi paradoxně zabila těmi přehnanými výroky o trhání já apod., jak poznamenala i Janina6. Ten vztek doktorky je také trochu náhlý. Jinak je to trochu klišovitý námět, ta minulost mezi nimi tomu trochu ale dodává nádech zajímavosti.
"Co se slohu týče , je to můj podpis a myslím si ze již ho nezmenim, což je fajn. Nemuzemě psát.přes kopirak." To je pěkný názor, ovšem v momentě, kdy používáš hodně zažitých obratů - frází, těžko mluvit o tvém podpisu, protože takhle píše kdekdo. No a neobratnostmi a chybami se doufám "podepisovat" nechceš?
Nj, místo důmyslné psychologické hry máme přehlídku několika afektovaných gest. Na druhou stranu se mi líbí, že samotné "vyprávění", na které se čtenář těší nejvíc, se nakonec nekoná. Je to poťouchlé.
Hororové příběhy čtu ráda. Ten tvůj není špatný, ale mám pocit, že příliš „tlačíš na pilu“. Doktorka Záhorská je nervózní až vyděšená hned od začátku, přitom by při jejím povolání nějaký ten upřený pohled nebo divné řeči pacientů měly být celkem běžnou praxí. Zaskočit by ji mělo až to, že Erika ví něco o jejím soukromí… to je ostatně dost šikovný a působivý zlomový moment. Ke konci zase zbytečně přeháníš („Vteřiny vyplňovaly minuty a ty zase hodiny“ – těžko jí to vyprávěla několik hodin, že?) „Rvala své já na kusy a zpětně ho slepovala“, „tiše brečela a uvnitř křičela“ je taky dost patetické a přitom nekonkrétní, protože nevíme, co vlastně poslouchá. Takže bych to radila zkrátit a nechat působit pouhý náznak (a čtenářovu fantazii). Erika začne vyprávět něco pro doktorku strašného… a pak by klidně mohl následovat ten jakoby filmový „střih“, po kterém už viditelně otřesená doktorka opouští léčebnu. Mimochodem, na rozdíl od K3 si myslím, že i kdyby bylo úplně jasné, že šlo o pouhou nehodu, stále by to byl horor. Doktorka by dokonce mohla pod ten náklaďák i sama vkročit. Z nepozornosti po tom šoku, nebo schválně…
Zkus používat méně obvyklých, otřelých obratů (vztek s ní lomcoval, v mysli se jí honila myšlenka, skrývat se za rouškou tajemství, s rukou na klice strnula…). Některé formulace působí neobratně („vpíjela se do doktorky“, „natahovala k ní ruce s rozčarovaným obličejem“ – to zní, jako by jí ho podávala, „s dlouhou šálou v druhé, která se za ní plazila jako had“ – to vypadá, že se plazila ta ruka, „Záhorská se rozešla“ – pro zahájení chůze by se určitě našlo vhodnější sloveso, „praskot kostí zakrylo brzdění kol“ – zvuk něco zakryl? to mi nezní moc dobře, možná překryl či přehlušil).
Text se mi líbí, ale konec je nejasný. Asi by tam měl být nějaký náznak, jak to myslíš. Jestli jde o shodu náhod, které zapřičinily nehodu, nebo zda nehodu způsobila Erika svým párátkem...
V prvním případě by nešlo o horor.
V druhém ano.
Když jsi označila povídka za horor, tak je zřejmé, že jsi měla na mysli druhou možnost. V tom případě by stačilo, kdyby jsi do textu vložila třeba větu: "Mám Váš osud, paní doktorko, ve svých rukách."
Jinak si myslím, Ivano, že na tvůj věk je povídka velmi dobrá.
Tip.
Ahoj,
tedy nemám námitek proti tomu, že by byla nominována. Jsem poctěna, touhle nabídkou a přijímám ji. :)
Ahoj, petr.ix by chtěl tuhle povídku nominovat do soutěže Povídka měsíce, souhlasíš s účastí?
Hned od začátku mi připadá, že (na to, že jsou jen dvě) zbytečně často uvádíš jména obou protagonistek a ve snaze příliš neopakovat tatáž slova (jména) střídáš označení (doktorka) a příjmení, což zpočátku snižuje přehlednost. Číst se to dá, popisované situace, chování nebo "náhledy" do myšlenek jsou celkem věrohodné a nevyslovené tajemsví nutí prolétnout ještě jednou text. Celkový smysl mi ovšem uniká.