Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se12
Autor
0-negativ
Pokrývač zpívá
do hromů
z plechů
Krok sun krok
tlačí pejska
do vchodu
19 názorů
snake zdravím- Pokud je senrjú, ok. Tady je pod haiku a tím se řídím. Kdo toto dílo vůbec vložil do Zlatého vyběru?
- on ten pokrývač může zpívat ze střechy do opravdových hromů :) - jako by se ty verše daly ohýbat ... ale dobrý obraz i zvuk u všech:) teda pro mě
Magdalene:
1. haiku to skutečně není - je to senrjú (psané ještě v době, kdy Písmák tyto dvě kategorie nerozlišoval)
2. Pro senrjú neplatí tak přísná pravidla jako pro haiku.
3. Krok-sun-krok není metafora. Je to zcela přesný popis skutečného pohybu (to, že to umožňuje metaforické čtení, je věc jiná, která text spíše obohacuje, než že by mu škodila).
4. O dopovězenosti/nedopovězenosti bych zde neuvažoval, jednak proto, že to není haiku, ale senrjú, jednak proto, že základem obou je jazyková a situační komika, která plně nahrazuje myšlenkový přesah.
Ahoj Můro. Krok sun krok je podle mě metafora. Haiku i když ani jedno haiku není, je hodně, ale hodně dopovězené. Co přichází po kroku? Samozřejmě - posun, tlak. Uděláš krok a okamžitě se ti vybaví posun. Těším se na tvé zdůvodnění , posune mě dál. A naučila jsi mě toho o haiku hodně, možná ani nevíš. Zato ti děkuji. M.
Absolutně to nepatří do skupiny Haiku , není to haiku a do Zlatého výběru už vůbec ne. M
je to vtipné,
obzvláště to první opravdu navozuje obrázek
taky jsem měla problém trochu vstřebat to druhé,
ale možná jednou nohou drží dveře a rukama psa tlačí do vchodu, a ten jak brzdí, tak uděla krok, sun .... :-)
Hezké momentky, jenom mi nějak nejde do hlavy to tlačení pejska... já spíš občas vidím, jak pejska, kterému se někam nechce, člověk táhne. Představa tlačení mi s pejskem nejde dohromady. Nebo to chápu špatně a něco jsem přehlídla?
Goro, určitě jsou to senrjú - publikovaná ovšem ještě v době, kdy tu tato forma nebyla pojmenovaná.
Výborná senrju, pokud mohu posoudit, zvlášť sluchový "obrázek", ale i neposlucha pes....
Tohle jsou typická senryu, ale špičková, DŠ má pravdu v tom, že vizualizace spojení krok-sun-krok v tomhle kontextu je opravdu legrace až na půdu :o)
Darmo-šlap
14. 03. 2014Po ránu jsem se zachechtal, a to je zdravější, než joint nebo ranní frťan, hlavně to druhé mě dostalo a souboj dvou orchestrů, tedy hlasu a plechu je také dobrý. I když Můrka má v něčem pravdu, hrom plechů je metafora, kupodivu zvuková, nikoliv obrazná. Možná - ale zase je to popisné:
Pokrývač zpívá
do hromujících plechů.
P.S. Může mi někdo v pc vzdělanější vysvětlit, proč mi to při psaní komentářů vždy odrazí u veršů jeden řádek?
hromy plechů jsou dost metaforické na haiku, ale i přesto * - v textu je zachycený skrytý pohyb, nálada, protiklad.
a druhé, to je pro mě prostě parádní