Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seza nocenku
Autor
jolana.
sátántangó
do kurníku nasněžilo.
někdo pokropil zem naftou,
vylomil ceduli a zanechal obzor bez vlasů –
ale ty jsi rostla, až se ježil les.
vejdi kopřivovými dveřmi.
vejdi s rýčem do deště.
– –
jabloň splašená červeným větrem,
ohryzek nadskakující ve dřevu.
tak dlouho bratr vykřikoval rtuťové kamínky,
až zeskelnatěl pohyb ve vytřeštěnou pěst.
i tvé větve se z kapsy zimy
stáhly zpět, k pohoří prahu.
dozrály modřiny v plodech a černé jíní tváře.
jen zaraženě přicházíš, v zácloně z rozpárané mlhy,
s mňoukajícíma rukama.
– –
vlezeš plátěnými pysky okna.
v dřevěných močálech zrní cukr,
krystalové tóny klepou o podlahu.
zalesknou se pavoučí harfy a noha
sklouzne po myším hlase do prastarého dětství
v ruině skříně. zaskřípá kočka,
mechové plíce trámů.
s koleny zelenými po krk
ještě neumíš nůž, jen syknutí stínem třísky...
a zavinutá do síťoviny
– kolik porcí v rybím oku –
brousíš dálku za nehtem střechy,
kde se déšť obrací břichem vzhůru
a na ozubené šňůře vzduchu
vrávorá zvon s peckou po srdci
k vychcaným dveřím tvé matky.
– –
čí je to řetěz na pařezu před barákem?
a čí hlas zatáhne, že se rázem ocitneš zpět,
prořídlejší o nádech, obestavěna
dlouhými prsty zvuku?
a uvnitř je k nespatření, že zdi
domu se vzdalují – že po slupkách
i světlo odloučené a srážené v dutinách.
pro vidět přicházíš už jen s víčky
a odcházíš s prázdnou.
krok, zastřešený plátem vzduchu,
padá rozdvojen do očních ohnišť:
černý sluneční pavouk všude kolem.
– –
proutěné opěradlo ve hřbetu
a moučné okno s copy vody.
– tak houstne les, až i oči, termoska mléka,
sahají na průsvitnou tříšť –
přitiskla jsi nos na napjatou kůži
a prsty klovala do rozpitého rámu.
než dovrávoraly ohýnky
do plesknutí polštářů a usínání stolů,
zůstávala jsi v zásklí:
neopeřená pláňka se strmým pohledem.
až jednou se rozskočilo zorné pole
a břehy se utrhly od těla.
zurčení barev se srazilo v bílé
drápy ve dveřích mezi kmeny.
a ty, prokousaná deštěm
ještě tápeš přes vzpříčené pomlky
k úplnosti plotu. mezi tebou a tebou vzduch,
kapesní světýlka otvírající
hlad po větvích. inkoust teče do útrob
pařezů. měsíc se zahákl za krk. obloze
naběhla žilka – němý blesk – čekání ve struně ryby.
– –
u vykloubeného pramene louky
s třískami zadrhnutými v jazyce,
u kořene, kde svíjí se propast,
skloněná, ošmirglovaná větrem,
ještě jsi nevstoupila do své tíhy.
jen ať se čepýří tanec a hora
před dítětem roste do země!
vracíš se do zelených kolen
a daleko zbývá zubům k cíli,
ale už stébla trnou kamenem
a brzdy skřípou, že slyšíš v sobě matku.
že v cukrárně je ti jak v kostele
a černý smích v zádveří a strmý pes v cestě
kouše měsíc do hřbetu
– až se zdá, že nikdy už nevyjde celý... – a vítr
prosviští stromem a leknutím zděraví.
ale ty jsi přece nevstoupila do bolesti zvuku,
do vykviknutí hole, otcovsky lámané nad
a stále se komíhající ve skalní kosti
s výrazem fialových kruhů.
– –
na sklonku tmy se dům rozestoupil
v plot, v zimnici nůžek. jako by bylo nutné
zavrhnout skutečnost pro představu, nepoznat,
zda jsi v noci nebo v jejím snu. jak měsíc
padá do zarostlé studny rozstříhán stébly,
netušit, jde-li svým tělem nebo
cizí vzpomínkou na cosi nedorostlého jména.
a jestli se modrá narodila z dálek,
zapomnělo ji nebe
ve hřmotu plechových víček, nebo
v trhavém kvičení skřípnutého psa. nejsi tu,
abys příběh přerušovala otázkou po konci
nebo čekala na zneslyšnění ve zvyk.
– jistě víš, že tak ani tak neozve se ticho –
a jestli tě vidím... ale ano, i to je možností,
jak přimýšlet pláni hladinu,
znovu ji obracet v hudbu.
nocenka
(„vezmi hůl, nebo alespoň slovo,
které po sobě zanechá, aby opřelo tělo, až
se všechna voda vypaří a z domu
zůstane jen sůl, vysrážená pod podlahou,
vtištěná do propršených luk.“)
že prý jí jazyk vystřihli a ústa vycpali plyšem,
– báli se, že jim pořeže paprsky –
a ona z chlebu, měkkého jako svítání, vytahovala rybí kosti,
sestry si je napínaly mezi prsty, protože věřily v křídla.
zatímco hledala tón v kostech třešně,
až mezi zuby šepotu našla ostrokřik „žlutý jako krev,“ říkala,
až do průtrže modré
pavučiny nad sebou – a jestli snad
zůstalo něco k udržení, pak tedy ne hodiny,
ne betonem opevněné kroky,
jen ruce, které dosud neztratily prázdno.
– –
„všechny mince v čistém ubruse
zasaď v lese a poctivě zalévej –
pro lásku boží!“ kázal jí bratr.
poslechla – od té chvíle
ji navštěvoval rozzářený strom
a bratr v nových šatech
už nepromluvil jinak než dveřmi.
a byl nastolen nestinný stůl, široký hladem.
do snů se vkrádalo špinavé nádobí,
smaragdová plíseň s rubínovýma nožičkama,
okřídlený zpěv zablácených listů –
a ona znovu, pohybem prázdna, barvila talíře,
dokud nechrstlo černé mléko za krk,
– to zahřměla klika,
šípková matka se probudila jak poprvé –
a chrčivý smích jak napřažený kámen
a peří zježené na stromech.
překročila a rázem zdřevěněla prahem.
– –
zrnění světelné moči domů,
okenní struny rozechvělé v hrudi,
písmena vlající z pařezů.
„až by štěstí dostalo jméno,“ pomyslela
cestou nad mramorovou nocí
mezi ohořelými vázami. přelezla do zahrady
– na hrotech ulpěla pavučinová kůže – ,
přikrčený měsíc jak krysí nehet kynul z kaluže
vykradačce kedlubnových záhonů.
v kuchyni, pod muším blikotem,
rozřízla plod a vychrstla černá pěna,
chuchvalce nožiček vyvlečených z paměti noci
jak písmo, z nějž bys cedil člověka – ale
tam, u dna pohybu, tažných vlasů, nic
než tupý výraz větve
„jako by okno dostalo pohrabáčem...“
kolik naděje vzbuzuje obraz, dokud je nedotažen.
dokud namísto očí neuvidíš čiré sklo
a namísto sněhu bezbřehé zrcadlo.
– –
když viděl, že nocenka schovává
v šatech krysí koláč, a že stačí říct
čelem vzad a nepochybně zůstane
jak železná postel přimrzlá k vatě
v tomtéž drkotání zubů „jak jen to udělat správně...“,
když se mu sklopeně omlouvala,
až z vlasů vyskakovali mokří psi,
že ví („to tys mi ukradl strom, aby nevyrostl...“)
a svírala poslední teplo dřevěné kočky v náručí,
a jeho štípal vztek, jako když
husám je spíláno do andělů,
tak na ni vykopl
„táhni a pamatuj, že tě nespustím z očí – “
a ona vdechla ten kámen,
tehdy ještě, k nevyhnutí, byli spolu
jak práh, o nějž klení naráží.
– –
sváteční do růžova vyrážela
jednou za týden se najíst.
milá kuchařkám jak sopel, ale nechali ji
i mlčet, pokud jim matka platila jejími vlasy.
každý ale skřákal, že tohle a tamto,
i farář o ní plival, že je divná jménem
a otcem, jehož nikdy neviděla,
a když někdo ukradl kostelní zvon –
(…) „v tomhle kraji pouště nerostou!“
narvali ji do závoje a strčili do králíkárny.
aby ráno kokrhaly pařáty do břicha,
a v poledne slané polévky
stékaly ze střechy do síťovaného průhledu.
aby se z nich osypala i záda, natož oči.
měla za úkol dvanáctkrát zatleskat.
– –
nad senem v policích byly teploměry.
jeden po druhém rozbíjela, až se den orosil.
plechoví kohouti třeštěli vraty kurníku.
ale protože dešťová zrcátka
byla uvnitř rajčatová a zatékala do uší
a protože v záklonu do modrozelena
rozkvetly ořešáky,
opouštěly se prahy
a ústa se otvírala do větrné hudby,
co vzlínala za jazyky šerých,
stažených deštníků,
pomalu k ní přicházel les.
– –
ráno vzalo z police matky kašel
a napilo se.
– lomila pak čelem a nechtěla znovu otevřít –
dům se sbíral zpět od střechy.
mlha zvedla dlaně
z asfaltu přes rychlé stíny divokých hus.
vítr brunátněl do podzimu.
dlouhé bylo vyvolávání sněhu,
smýkání rameny porcelánové jabloně,
než se plody prořvaly z kapes...
a po pláni bílý plášť
a po jménu tělo.
– –
že prý ji pochovali mezi kořeny třešně:
ze dřeva bratr vyřezával píšťaly
a sestřeloval zpocené můry z kůže,
když ležel horečkou splašený
a daleko od útrob domu drmolil,
jak šíleně medové nebe padá do lebečních dutin města...
a byla k neodlišení barva od barvy, slovo od slova.
tak se i schodiště stalo nekonečným,
k nedodýchání věta,
výseč obzoru – to překřikování možností –
dům odrostl do vrásek a nebe zfialovělo jako smrt.
oči zapomenuté v záklonu.
12 názorů
josephino - dík za čtení - ale v tom textu není nic "hodné obdivu", ani žádná fantazie v něm není, jen (pouhá) skutečnost. (a o "převyprávěný film" samozřejmě nejde..)
Co se stalo? :O
Přiznám se, že jsem trochu zaskočen tou mírou hutnosti, která se z obrazových rejů tvých předešlých děl přelila i do sevřenější formy. Text je pořád napínavý, ale te´d na mě působí trochu chladněji a uzavřeněji. Zatímco u předešlých děl jsi čtenáře zahltila, zasypala, takže byl vprostřed toho všeho, zde už mu to servíruješ pod jakýmsi literárnějším poklopem. Je samozřejmě lákavé ten poklop nadzvednout a vnořit se tentokráte z vlastní vůle. Ale taková svoboda není pro kdekoho.
Jsi velmi daleko a je to super.
Stárnoucí vlk
19. 06. 2014jaká bohorovná reakce, nadčlověče? jen názor, nic víc, nic míň, i obdivný - p.s. je to tvá žákyně ...? , žes takový pitbull obranář?
Miroslawek
18. 06. 2014pro mne objev... na můj vkus místy až příliš přívlastků, ale i tak... konečně něco, co se dá číst... porce trochu hutná a tak bude trvat než ji strávím... budu si číst, tip
převyprávělas svým poetickým jazykem film? asi jsem přízemní, ale očekávám ponor do skutečného (vlastního) života tady a teď ----- ale tvá fantazie je hodna velkého obdivu! ještě si počkám :-)
Opět úžasná, vtahující masitá obraznost.
Vše je nenásilně provázané - pod lyrickým povrchem (plným básnivého jiskření) je zanořená linka několika propletených příběhů... Žádné bez-rozmyslu-kupení.
Je krásné si v textu nacházet, je opojné se v něm ztratit (jen než se zaháčkuju o nějaké transparentnější místo).
Tvoje básně jsou inspirované čistým vnitřním zřením, prosté kalkulu... Někdo metafory píše a někdo je (v nich / jimi / skrze ně) žije.
Když se řekne spontánní talent, vzpomenu si na tebe.