Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDílo vs osobnost autora
Autor
oran
Ahoj lidi,
jeden z mých vnitřních rozporů je hodnocení díla a jeho přijetí, vzhledem k osobnosti autora. Nejsem schopen dílo přijmout, pokud nepřijímám osobu autora.
Typický příklad je J. Nohavica, jehož věci, hlavně ty starší, jsou pro mě fajn a vyrůstal jsem na nich, na druhou stranu jako osobu, agenta stb, šovinistického a pyšného člověka, ho bytostně nesnáším. Podobně to mám s Landou a některými jeho věcmi.
Jak to máte vy?
Váš Oran Komoďan.
58 názorů
Jaroslav Popelínský
19. 03. 2015dobrý téma -
přečíst kus, aniž bych tušil, kdo je autorem -kolikrát, nebo kde se tak může stát, často ne, žejo...,ale text pak "funguje" poněkud jinak
...a jak naznačil Garth (parafrázuju):znám spoustu vynikajících lidí, co píšou hovadiny,a stejně tak spoustu hovad, jejichž texty sou skvostný
Tak stačí se podívat na Woody Allena.. jeho filmy jsou plné zakázané lásky a souvislosti s jeho životem se není třeba dlouho dohledávat.. Mohli bychom vlastně říct, že je to pěkný šmejd :D .. ale kdo jsme my, abychom ho soudili? Autory našich oblíbených děl máme poměrně často tendenci idealizovat, ale často zapomínáme, že jsou to taky lidé.. :)
Červený Vrabbec
20. 09. 2014Příklad k Diane - třeba Céline.
Dílo je dílo a nemusí být obrazem autora.. Hezky to ukázal Forman na Mozartovi. i když je tento film založern na neodpustitelné pomluvě. Dnes, kdy ovšem nezáleží na tom něco umět, ale být "někým", se víc hrabeme v autorech, než v dílech.
Jaroslav Seifert za Protektorátu pronesl rozhlasový projev, kde projevoval loajalitu vůči Německu, Pavel Kohout, nadšený svazácký básník 50. let a příkladů by se našlo víc. Jak bychom se zachovali my na jejich místě za stejných okolností? Myslím, že je to otázka svědomí každého a pokud se člověk chce s tím poctivě vypořádat, pak, myslím si, že snad ani nemáme právo být soudci, jakkoliv jimi podvědomě jsme. Ale je dobře, že jimi ve svém vědomí jsme. Za sebe říkám, že musím překonávat nedůvěru vůči dílům či umělecké činnosti lidí, kteří nějakým způsobem selhali, ale pokud ji překonám a dílo ocením, mám radost.
Dílo samotné lze a mnohdy je nutné chápat autonomně. O jeho interpretaci to už tak jasně neplatí, ale psychologizované výklady jsou nutně omezené a mohou působit cimrmanovsky. O nějaké morálce a zodpovědnosti toho samozřejmě bylo řečeno a napsáno mnoho, svoboda slova na Západě je brána jako nedotknutelná výsada proto, že nějaký kauzální řetězec fundamentalistů by nám měl být cizí. I toho Nezvala by bylo nutné usvědčit (skutečné postoje a motivy), vždyť víme, jak se dobrý agent může krýt za "uměleckou tvorbu", i když jde o jeho konspirační aktivity.
Já toho o autorovi vlastně nepotřebuju moc vědět. Zdá se mi lepší přistoupit k dílu bez všeho, co by mě rozptylovalo a předem nějak „směrovalo“. Chápu, že je fajn dokázat si autora zařadit, v jaké době a kde a za jakých podmínek žil a tvořil, ale myslím, že by bylo dost zjednodušené pokoušet se na základě těchto faktů „vysvětlit“ jeho dílo. Docela mě štvou takové ty školské medailonky - narodil se, vystudoval, pracoval, cestoval... není to jedno? V ideálním případě se mu povedlo vytvořit něco, co jeho osobnost daleko přesahuje. To je to, co mě zajímá. A člověk má v sobě tolik stránek, tolik možností (líbí se mi Čapkovo pojetí v „Obyčejném člověku“), dá třeba prostor těm temnějším a napíše vynikající horor, ale je proto skrytý psychopat a sadista? Takhle se to nedá zjednodušovat. Autor dobrého díla je hoden mého obdivu, že ho dokázal vytvořit, ale to je asi tak všechno, co ho jako jedince pro mě s dílem spojuje.Pokud můžu mluvit o těch málo autorech, které znám osobně, fungují tam úplně normální sympatie a antipatie jako u jiných lidí, ale fascinuje mě, jak mi jejich dílo naznačuje, že se v těch „obyčejných“ lidech skrývá mnohem víc, než se zdá na první pohled a pokec. Schopnost tvořit je úžasná, fascinující. A ta mě na nich zajímá. Fakt je mi jedno, co dělají v hospodě :-) a jestli na mě někdo působí třeba namyšleně, nebo má pro mě nepříjemný způsob humoru, tak s ním holt netoužím jít na kafe, ale proč by kvůli tomu měl být jeho román horší?(P.S. Ta záležitost s Nohavicovým „agentstvím“ je nejasná, neuzavřená, brala bych ji s rezervou jako všechno, a nesoudila bych. Můžeme si představovat, jak bychom se na jeho místě zachovali my, ale představa je něco zatraceně jiného, než realita... A sněhobíle andělský hrdina, který se nikdy neušpiní, by byl teda pěkně nudnej, a pochybuju, že by byl schopen napsat jedinou dobrou báseň :-))
oran.. s tebou, když mě vadí autor, tak mam problém i s jeho tvorbou..
asi záleží na tom, v jakym oboru to je.. někdo může skládat geniální hudbu (a přitom být kokot) a asi to není tolik poznat.
do textu může autor promítnout víc sebe, ovlivňuje ho vědomě a může to být propojený, na druhou stranu mistři pera nakonec dovedou i kokotství trochu zakrýt....
Pomerančová
12. 08. 2014Orane, jde ti jen o literární díla? Nebo myslíš jakékoliv umělecké dílo? Například Rodin, alespoň podle životopisu, který jsem četla, nebyl zrovna skvělý člověk - jeho sochy ale obdivuji a líbí se mi.
Obrazy, sochy, hudba zajímá mě především dílo, jeho "osobnost". U klasiků ani není možné pátrat po tom, jestli přijímám autora samostatně jako člověka. I když souhlasím se Stvnem, že: Podle me to autor nedokaze oddelit tak, aby psal o nejakych myslenkach a sam byl pritom uplne jiny.
Takže pokud se mi něco opravdu líbí, oslovuje mě to, je pravděpodobné, že nebudu naprosto odmítat autora jako člověka - a naopak.
aleš-novák
12. 08. 2014Přišlo mi avízo, od mnou již komentované diskuse, ale zjišťuji, že takovouhle demagogii nelze tolerovat:
> ...Nepřímo jsi Nezvala obvinila z podílu na srmti 6 milionů lidí a na zlech...
Diana Nezvala obvinila ze souhlasu s páchanými zly, NIKOLI Z PODÍLU NA NICH. A to je velký rozdíl. Nebo si někdo myslí, že není?
Bez avíz. Notoričtí kverulanti číhají, ostatní to nezajímá.
Diano, jen jsem naznačil mírnou skepsi. Přišlo mi to vhodné. Teď už toho nechám. Nepřímo jsi Nezvala obvinila z podílu na srmti 6 milionů lidí a na zlech páchaných v lágrech, k tomu už se nemá smysl vyjadřovat, tak se nezlob.
Antoncek. Ale ne, je to dobry priklad. Tvoje tvorba me nezaujala a kdyz jsme se pak bavili, tak jsme zjistili, ze si ani moc nerozumime. A to je to, co jsem mel na mysli uplne na zacatku. Podle me to autor nedokaze oddelit tak, aby psal o nejakych myslenkach a sam byl pritom uplne jiny. To uz by prece nebyl takovy, jaky je.
To je prece jedno, jaka je motivace k nejakym cinum. Jestli nekdo z vypocitavosti napise basen nemuze byt horsi, nez pokud nekdo z uprimneho presvedceni a s temi nejcistsimi umysly nekoho zavrazdi. V tom odkaze zadny dukaz neni. Je to obycejny clanek. Nemuzes prece lidi soudit podle toho, co se o nich pise v novinach nebo co slysis v radiu. Vzdyt o tom nic nevis. Kdyz Nezval rekne, ze jim vysere zase nejakou sbirku, byla to ironie, byl to sarkasmus, komu a proc tohle rikal? Mohu ti jen zopakovat tu poznamku o premysleni. Nerekl bych, ze nad tim nepremyslim. Jen nesnasim, kdyz mi nekdo rika, ze bych mel nekoho odsuzovat a jako argumenty uvadi to, co uvadis ty. A ze ho odsuzujes ty, to je tvoje volba, ale nerikej mi, ze nad tim nepremyslim nebo ze jsem pohodlny jenom proto, ze s tebou nesouhlasim. To je prece blbost.
Diano. Hodne chytrych lidi veri v Boha. To ale neni duvod k tomu, abychom o nich smysleli negativne. To je pak tezke pokud autora soudime dle vyznani, at uz nabozenskeho nebo politickeho.
Ahá, diskuze, to je dobrý!
Ale když už o mně, tak k věci: No, že jsem v biblickém slova smyslu hříšník, čili bahno, nepochybuji. A že, ked Pámbu dopuscí, aj motyka spuscí, o to meněj (Kateřina Tučková).
Jinak, Stývne, dals mi dobrou lekci, OK.
Diano díky. Ano, nejsem placený básník a nejsem vůbec básník, tudíž nemám ani pupínky z toho, že bych se zaprodal, páč jsem byl "na hraně" věkem. Pravděpodobně bych však narazil. Bohudíky za osmdesátýdevátý!!
Mějte se všichnï fajn, pokud o to stojíte.
Diano, ok chápu. Já mám měřítko trochu jinde, alespoň co se alkoholu a hospodského života týká. To pro mě není tak důležité. Člověk se může chovat jako kretén i za střízliva a je spousta lidí, kteří tě podrazí nebo ti nepomohou nebo tě budou využívat, ale na venek před sousedy budou vypadat jako ti správní. Znám až moc rozporných příkladů toho, jak se o lidech mluví a jací doopravdy jsou. V tomhle jsem hodně opatrný. Není snadné o někom říci pravdu. Jak snadno lidé podléhají předsudkům.
Ohledně sympatizování s nějakým režimem nebo vírou je otázka, jestli člověk hájí myšlenku, protože ta nebývá zpravidla špatná, nebo zda hájí konkrétní činy. U Stalina by asi těžko někdo obhajoval zločiny, které se mu připisují, ale věděl o nich Nezval? Tak to je jenom řečnická otázka.
ales: jako ze nekdo chlasta alesi, to je asi jedno ne, at si kazdy dela co chce, me spis serou lidi, kteri vedome delaji zlo.
ale to je subjektivni a kazdy to mame jinak, ale to, ze nas nekdo, jako clovek, muze stvat a pritom jeho veci se nam muzou libit, to je to, co me zajima. nekdo to neresi treba vubec, ja se ale nekdy fakt neudrzim.
hynajs: co se tyce pisnovych textu nohavicy, tak ve starych vecech je pro me hodne dobry, bohuzel.
aleš-novák
11. 08. 2014nohavica nikdy nebyl dobrý textař ani dobrý zpěvák
osobně mám podobný problém jen s tím, pokud autor píše o sobě a já ho znám jako jiného člověka, jinak mi to je jedno
Červený Vrabbec
10. 08. 2014Už dospěj, všem se uleví. Hlavně tobě :)
Zacházíš trochu daleko. Nezavírám oči před pravdou, pokud mi tu tak zvanou pravdu neříkají sousedé.
Ohledně básně na počest Stalina. Upřímně nevím, v za jakých okolností byla napsána, takže nesoudím.
Tím to nechci popírat, to ne, já z Nezvala odvařenej nejsem a Manon Lescaut ani není jeho příběh. Jen mě zarazily ti očití svědci a definice "prodejný všeho schopný ožrala". Protože to je právě to, čeho by se měl člověk vyvarovat, pokud si chce udělat obrázek o nějakém člověku, kterého osobně nezná. Je to strašně zrádné soudit někoho na základě zaujatého vyprávění, případně bez znalostí okolností. Věřím tomu, že když si chce člověk udělat poctivý úsudek, tak ho založí na faktech.
Diana, tohle jsou obyčejné pomluvy. To bohužel nelze brát ani trochu vážně.
Antoncek, ty jsi celkem dobrý příklad:)
Diano, mas nejaky priklad, kdy na louzi plne blata vykvetl nadherny leknin? Jen pro predstavu.
Asi to (autora a dílo) tak přímo nespojuju. Každý udělá občas něco dobrého, jindy zas něco špatného, a tak si z toho vybírám to lepší. Připouštím ovšem, že tohle jsou má měřítka platná pro psaná díla (literaturu) nebo pro další formy projevů (vytvarné), při nichž autor není přímo "na očích". Na "veřejný" -- třeba herecký nebo zpěvácký -- projev, mám v tomhle ohledu měřítka jiná. Nepřeju si, aby byli odivováni ti (interpreti nebo veřejní činitelé), kteří dle mého názoru udělali nebo dělají něco špatného. A to právě proto, že vím, k jakému "spojení" a idealizaci intepreta v myslích jeho diváků nebo posluchačů dochází, a jak to dokáže posunou mínění "publika" (dle mě) nesprávným směrem.
Dobrá diskuse. Ty příklady jsi možná uvádět nemusel. Jsou podsunutími, která by tu diskusi mohla snadno odvést jiným směrem.
Nemám takový vnitřní rozpor. Když mě osloví text, tak i autor. Jde to ruku v ruce. Když mě text neosloví, tak většinou ani autor ne. Nestává se, že by někdo, kdo by mi nebyl nějak myšlenkově blízký, byl schopen napsat text, který by byl úplně jiný než autor. Vidíš to i tady na Písmáku.
Kamil Sikora
09. 08. 2014Dvakrát jsem s ním mluvil a přišel mi v pohodě. Ale žádní známí nejsme, šlo o neformální pokec ohledně hudebních nástrojů, které jsem kdysi prodával:)
Kamil Sikora
08. 08. 2014Znáš ho osobně?
blacksabbath
08. 08. 2014A pokud neznáš autora...a dílo Tě osloví....a máš při něm husí kůži....co pak????