Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePodzimem dané
Autor
Movsar
Říjnový podvečer
Není ještě dlouho večer a měsíc překryly jemné mraky jak závoj tvář nevěsty. Tramvaje cinkají o poznání méně, i lidé v nich se pomalu krčí do límců a do svých věcí. Autostrády vyprovázejí zpozdilce za město až k větvím okresních silnic, na jejichž koncích se chvějí rodinná hnízda. Kdo se zapomněl v antikvariátu, je upozorněn vyhasínajícím osvětlením, kdo v baru, je pobízen šuměním sektu. Rackové pod mosty po sobě křičí příběhy, z nichž člověk může učinit buď ornament, nebo lavinu zvuků. Jen rozumět jim může těžko. Ale stát pod žloutnoucí planetou jako pod tváří nevěsty a poslouchat, čemu se nedá rozumět, třeba právě to je říjnový podvečer.
Cestou na Barrandov
S každou zastávkou řídne civilizace, tramvaj se vyprazdňuje, zůstávají jen dobrodruzi. Padá soumrak, koleje mizí na horizontu nedohledna. Postupně se mění klima, cestující vytahují límce ke krkům, někteří se halí do kůží. V pravěké strouze pod námi se míhají stíny neznámých zvířat. Tramvaj jede z posledních sil, řidiči dávno proměnila úzkost tvář, ty naše se mění náhle. Oheň slunce daleko na západě prosvítá mraky. Skrze drobné pukliny v nebi sčítáme poslední naději. Jsme na samém konci světa. Kouř posledních tabákovek stoupá ke stropu vozu. Jsme v cíli. Filmové ateliéry, studio Barrandov. Dobrodružství zaručeno.
Prokopské údolí
Vpadne podzim zase na místo rozestoupených skal. A keře se rozhoří a země kolem kamenných vojáků zrudne. Tam vprostřed údolí, kde krajina tichých pousteven se mění v bitevní pole, zas na čas padne život, jak ze stromů listí.
Dívenka
Stála tam jak Kristus v Getsemanech. Opuštěná světem. Praha byla v prstech deště, svatí v bronzu, lidé v kvaltu. Zřela vnitřním zrakem příští chvíle?
Měl jsem chuť počkat a být u toho. Pak jsem ale jako Petr prchl a snad bych ji i zapřel, kdyby se mě dole v metru ptali.
Ale nikdo se mě nezeptal, postavy dál bloudily chodbami podzemí, vrážely do sebe a kdosi tajemný snad chystal osud té opuštěné dívence na náměstí.
8 názorů
no, líbilo všechno, ale protože jsem duše víc než poetická, mně líbila nejvíc ta dívenka, ani mi nepřišlo, že je tlačenou na city :-)) *
díky přátelé za čtení i zprávy.
máš pravdu, zboro, taky jse mo té poslední takto uvažoval a váhal. zda sem dát. nemůžu se vymlouvat, ale přece jen: to kliknutí, které člověku stačí pro to, aby poslal něco do světa, je ošemetné. dát to na papír, asi by ta delší a pracnější cesta dala víc prostoru k rozvaze. jer to jako s dnešním výtvarným uměním: udělat obraz nestojí už moc práce ,proto se v galeriích objevuje leccos.. možná umění přežije jen v sochařství, kde udělat jen tak něco nejde, prtože to stojí materiál a dřinu. taky jsem podlehl té lehkosti, s níž se dá odeslat text do světa. ta poslední je sladkobolná, uznávám.
Líbil se mi říjnový podvečer a Barrandov - hezky civilní - nevšedně všední, příjemná atmosfera, fajn metafory a přirovnání. Dívenka je na můj vkus už dost velký tlak na city...
První větu (...Není ještě dlouho večer...) si musím číst dvakrát, než mi dojde její význam, ale dál už se podobné neporozumění nedostaví, takže je asi jen potřeba "přepnout se" na tvůj styl. Po dočtení poslední epizodky zůstává otázka.