Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJak došla Amálka štěstí
Autor
Herr_Jaroslav
Ono už to, že jí rodiče dali jméno Amálka, nevěstilo nic dobrého. A opravdu, jako by se jí to jméno vrazilo do hlavy, Amálka to měla se vztahy těžké. Nedařilo se jí. Bytostně toužila k někomu patřit, dělat s někým všechno společně, jít s nějakým mužem životem bok po boku. Jednoduše toužila po štěstí. Jenže Amálka, estétka, milovnice haiku a orchidejí, to měla vždycky tak, že když už navázala s někým vztah, tak vztah po ní na první schůzce chtěl, aby mu dala, což Amálka vždycky odmítla. Ne, že by byla lakomá, ale měla pocit, že tam chybí souznění.
Jiná varianta Amálčiny smůly spočívala v tom, že si ji vyhlédl muž, zahleděný do sebe a Amálka mu sloužila čistě jako upřímný animátor, když se zájmem naslouchala jeho sebelítostnému žvanění a přesvědčování, co všechno by dokázal, kdyby mu ostatní neházeli klacky pod nohy. Vždy, když se po několika hodinách odvážila omluvit o sobě, chlap se zatvářil, jako by ho nepříjemně vyrušila a pokračoval v nářku.
Jeden z Amálčiných smutných příběhů tak trochu trčí mezi ostatními a byla by škoda ho nevylíčit.
Ve městě, kde Amálka žila, byl vysoký most a pod ním trať. Čas od času stál na mostě mladík, takový ten umělecký typ, bledé tváře, horečnatý pohled, husté, havraní vlasy. Takový ten typ, co potřebuje všemi prostředky dát najevo, že přišel na svět, aby nesouhlasil. Vždycky přelezl zábradlí a zahleděl se do hlubiny. Tím chtěl znázornit, že se chystá skočit dolů. Pochopitelně to nikdy neudělal, ale často mu nějaká citlivá dívka, která šla náhodou kolem, začala jeho úmysl rozmlouvat. Mladík se většinou nechal utěšit a přemluvit, aby zábradlí zase přelezl zpátky. Neobešlo se to bez slz a mladý umělec se nestačil utírat. Potom se svou zachránkyní odcházeli do města.
Amálka se s oním mladíkem setkala také. Tato mírná, nepříliš smělá estétka, milovnice haiku a orchidejí, s ním navázala oční kontakt a pokusila se proniknout do jeho zmučené, rozbolavělé duše umělce. Patrně by vše směřovalo k obvyklému závěru, umělec by se rozbrečel do kapesníku a odešli by spolu, jenomže to by nesměla být Amálka se svou životní smůlou. Tenkrát hocha něco skutečně ranilo a výjimečně stál na mostě upřímně. Někde přibližně v polovině Amálčina hezkého proslovu skočil a dole ho rozšmelcoval rychlík. Jiná žena by si podobnou příhodu nebrala osobně, ale Amálku jen utvrdila v přesvědčení, že jí je štěstí z nějakého důvodu odepřeno. No a potom se dostavilo to nejhorší, co se ženě může stát, totiž že začala cítit vděčnost. Vděčnost, za sebemenší pozornost, které se jí od muže dostalo. A jestli chlap něco nesnáší, jestli ho něco dokáže od ženy odpuzovat, pak je to pocit, že je mu žena za vztah vděčná. Byl to začarovaný kruh, Amálka bloudila od ničeho k ničemu a život jí připadal prázdný. Ale potkala Václava.
"Nebyl tady ten pičus s vrtačkou?" zeptal se neoholený chlap Amálky, když stála před nějakou výlohou. Amálka si to nestačila v hlavě přebrat, chlap jí pomohl v přemýšlení: "Takovej kokot v modrákách, nebyl tady?"
I kdyby tam ten kokot byl, Amálka nevěděla, co to je a nezbylo jí, než zavrtět hlavou.
"Já se z něj poseru, z čuráka...," zvolal chlap. Potom si všiml, že Amálka je žena.
"Zajdem na kafe, vole?" obrátil se na ni. Kdyby Amálka nevězela hluboko v depresi, patrně by ji takové oslovení urazilo a odradilo, ale ten chlap působil tak nenuceně, že bez přemýšlení kývla. Usedli v blízké hospodě.
"Venca," řekl, když si rozložil cigarety, zapalovač a nějaké papíry na stole. Amálka přikývla. Chlap se na ni zadíval a asi vteřinu čekal. Potom hlasitě řekl: "A ty?" Amálka se však nerada představovala. Většinou, když řekla své jméno, muž na druhé straně stolu pracně skrýval překvapení a pobavení.
"A ty?" zeptal se chlap podruhé a vytřepával z krabičky cigaretu.
"Amálka," řekla Amálka a už zase se bála, co to udělá.
Václav pokývl a soustředil se na ohýnek, který žhavil koncec cigarety. Vyfoukl první kouř a rozhlédl se po sále. Někoho zahlédl.
"Hele, ty držko, koukej navalit ty gumy! A když říkám gumy, tak nemyslím šprcky, ty retarde!"
Václav se obrátil k Amálce: "Měl to navalit před tejdnem a hovno. Nenakopala bys ho do prdele?"
Amálka byla sečtělá, měla veliký přehled o barokní hudbě, rovněž v čínské kultuře třináctého století se dobře orientovala, ale na otázku nedokázala odpovědět. Ale ač se bránila sebevíc, opět pocítila vděčnost. Zhoubnou, vtíravou, destruktivní vděčnost, která spolehlivě odehnala muže všeho druhu. A ačkoliv to vypadalo, že Václav není žádný druh, Amálka byla smířená se svým prokletím. Navíc jí něco říkalo, že se k sobě nehodí. A byl to vlastně právě ten pocit beznaděje, nebo spíše pocit, že není co ztratit a tudíž není třeba být opatrný, který Amálce vnukl ohromující odvahu, neboť se zeptala:
"Nechtěl byste se projít?"
Václav vyplivl zrnko tabáku, zamáčkl cigaretu a zvedl se.
"Jdem. Ten zmrd je už stejně v prdeli."
Amálka netušila, kterého pana Zmrda má Václav na mysli, stejně jako předtím neměla ponětí, kdo je hledaný pan Kokot s vrtačkou. Ale úspěch ji příjemně překvapil. Dokonce natolik, že navrhla jako cíl procházky rozhlednu na kopci za městem. Bylo to místo nabité pozitivní energií a Amálka tam chodívala čerpat. Václav beze slova přikývl. Byl z lidí, pro které nic není problém a kterým nic nepřijde dost podivné, aby se nad tím museli podivovat. Vyšli společně.
Cestou se k nim přidala šedivá kočka, kráčela krok před nimi, občas se jim roztomile připletla pod nohy, sem tam otáčela hlavu, jestli jsou stále za ní. Amálka se chystala pohovořit na zajímavé téma: Kočka ve starověkém Egyptě, ale než stačila zahájit, Václav kočku nakopl pod ocas a nebohé zvíře popojelo s hlasitým zavřísknutím o několik metrů po chodníku. Poté zmizelo mezi auty.
"Automatický urychlovač koček," řekl Václav spokojeně a Amálka svou přednášku stornovala. Dolehla na ni známá beznaděj. Vůbec to nepřipomínalo procházku muže a ženy, Václav spíše působil dojmem, že jde s Amálkou natahovat vodu nebo elektriku někomu do baráku. Žádná žena by v takové procházce nepokračovala, ale tohle byla Amálka, o kterou žádný muž nikdy neprojevil zájem, žádný muž ji nikdy nevyzval, aby něco dělali společně, žádný chlap nikdy nestál o její názor. Pokračovala.
K rozhledně vedla lesní cesta. Vešli mezi stromy, kolem cesty se to hemžilo kopřivami a ostnatými šlahouny, bzučely zde mušky a komáři. Šli asi deset minut, když tu náhle Václav odbočil a brodil se porostem k jakémusi houští. Amálka zůstala bezradně stát. Už zase je tady přebytečná. Asi je opravdu prokletá. Václav si jí nevšímal, prošlapával si cestu býlím a cosi hledal. Amálka zoufale zavolala: "Pane Václave, vy něco hledáte?"
Václav odpověděl spíše pro sebe: "Převčírem jsem tady šel a přišlo na mě sraní. Tak se chci podívat, jestli tam to hovno ještě je!"
Amálka pocítila marnost a samotu. Už zase od ní nějaký muž odchází za svým hovnem, které je pro něj důležitější, než ona. Asi to tak musí být, snad je to nějaký vesmírný zákon, vztahující se výhradně na Amálku. Ani ji to příliš nepřekvapilo. Jen pocítila další nával prázdnoty. Ale vtom se zpoza křoví ozval vzrušený Václavův výkřik: "No jo, je tu! Ty... jak se... Amálko, pojď se podívat, je tady!" A k tomu přidal obdivné: "Ty vole!"
A právě toto pozvání, na první pohled nechutné, zažehlo v Amálce mocný oheň. Poprvé v životě ji nějaký muž vyzval, aby něco konali společně. Tedy něco, co pro ni mělo obrovský smysl, něco, po čem toužila jako po ničem jiném. A následně pocítila příliv čehosi, co se sama bála nazvat, a tak to nazveme místo Amálky. Ano, byl to pocit štěstí.
Štěstí má přemnoho podob, z nichž minimálně polovina vypadá velmi prapodivně. Amálka, estétka, milovnice haiku a orchidejí, vkročila do kopřiv a pichlavých šlahounů a šla se podívat na Václavovo hovno.
29 názorů
Promenlivynick
20. 05. 2015ty vole, je to fakt dobrý. jednoho či dva takhle přirozené lidi opravdu znám .. :-)
Nevím, jsem z toho rozpačitý. Na jednu stranu je to chvílemi opravdu vtipné, na druhou stranu dost schématické. Evidentní nadsázka mi především kvůli neustálému opakování toho, jak si Amálka sebe samé neváží, přijde nucená a nepřirozená. Určitě by to chtělo hodně pročistit a některé věty úplně vynechat.
Nicméně postava Václava je extrémně živelná a opravdu dobře napsaná. Až mi jí přijde škoda pro tak nedopracovaný text.
Tomáš Sedlačík
18. 04. 2015Tohle se nadá moc číst, sorry. Je to jak šaptně vyprávěná pohádka. Dal jsem tomu šanci, ale jak došlo na dialogy, tak byl konec.
Jako průnik do světa, který je dost realistický to jde..... čte se dobře, ač vulgarismy nejsou moje parketa.... Napsal jsi to čtivě...
Od začatku to na mě působí jako taková zvláštní parodie, kterou sice mohu bez nucení se číst, ale nemohu hned najít nic, čemu by se dalo smát. Mé rozpaky rozežene tepreve věta ...Potom si všiml, že Amálka je žena...; ne sice tak, že by mě další čtení nutilo zasmát se každé druhé řádce. Spíš začínám ten text chápat jako takový zvláštní pohled "odjinud", a když si (až na závěr) přečtu, kdo je autorem, začíná mi to celé dávat smysl. Úvod -- asi tak první "půlstránka" -- je možná trochu rozpačitým, těžkým rozjezdem, ale jinak se mi tahle suchá komedie celkem líbila. Tip.
Reitspieska
15. 01. 2015Skvělý. Přestože vulgarismy nemusím, sem prostě sedí. Jen je mi líto, že to bylo tak krátký. Moc bych si přála pokračování. Bude z intelektuálky holka s mluvou dlaždiče nebo ne?
sepotvkorunachstromu
13. 01. 2015..ach:))
Ať si o tom myslíme, co chceme, tak býtu urychlovačem Amálek je historická úloha Václavů. Zcela nezávisle na tom, jaká je jeho ústní a nonverbální komunikace. My, špičkoví básníci budeme dávno zapomenutí, když Václavovi potomci budou tvořit podstatnou část elektorátu budoucnosti.
Herr_Jaroslav
09. 01. 2015Prosecký: Jen aby se pak z Václava nestal automatický urychlovač Amálek
A nemůžou s nechat každý své? K tomu jedinému účelu, proč s ním Amálka šla, nepotřebují znalost architektury pozdní renesacne v Toskánsku.
Tip už jsem dal.
Herr_Jaroslav
08. 01. 2015Prosecký: Asi bude převýchova. Ale ještě se neví, koho od koho...
aleš-novák
05. 01. 2015...a pravděpodobně nešustila papírem...
Herr_Jaroslav
05. 01. 2015Zordon: A tudíž se to určitě stalo :)
baaba: Hlavně měla hodně much, abych tak řekl... :)
...jojo, Amálka to neměla jednoduchý. Hodně perliček (vztah po ní chtěl, všiml si že je žena, chystala se pohovořit) ještě víc zdobí už tak bleskavej text. Nakonec vyplývá jediná otázka ...pointa byla mělká, řídká, hluboká, či tuhá? :c)
Herr_Jaroslav
05. 01. 2015Diana: Taky nemám rád vulgarismy. Kdyby v povídce nebyly nezbytné, tak se na ně vyseru... :)
Herr_Jaroslav
05. 01. 2015Fruhling: s tou pointou máš naprostou pravdu, zvláště to úplně poslední slovo je doslova "z prdele". :)) Díky za přečtení a názor.
Kočkodan: Díky za koment. Příští kus snad už bude společensky a mravně méně ofenzivní... :))
Možná je to tím, že jsem mírně stříknutý, ale líbilo se mi to a to dost - pamatuji si tě totiž v pitvornějších podobách, takže mě zarazilo, že v mnoha místech text vykazuje příjemnou přímost: scéna s vlakem je správně černá, promluvy pana Václava se s ničím nepářou. Se stylovou afektovaností se pracuje jako se stavem hlavní hrdinky. Na druhou stranu pointa mi připadá tak trochu z prdele, ačkoliv chápu její význam.