Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePřikázání desáté: Vše vyfoť
Autor
Movsar
Desáté přikázání je vepsáno do systému každého mobilního telefonu: Vše vyfoť. Fotografie je důkazem o tom, že současný kosmopolita ještě žije, ještě je tady a chápe se světa. Důkaz je třeba předložit veřejnosti, a tak bezprostředně poté, co je fotografie pořízena, je vyslána na oběžnou dráhu sociálními sítěmi.
Přikázání „Vše vyfoť“ je instrumentálním prvkem všech ostatních přikázání, neboť nese zprávu o tom, že ta byla naplněna. A tak víme, kdo byl a kdy na kokosových ostrovech, kdo v neděli připravoval s přáteli v hypotečním bytě sushi, kdo si pořídil nový německý vůz a nakonec z toho všeho můžeme dovodit to, že sice ztratil řeč, ale je on-line.
Od doby, kdy se fotoaparát stal součástí i toho nejběžnějšího telefonu, lze u lidí pozorovat nutkavou potřebu vše fotograficky zaznamenat. Kdo nehledí na okolní svět skrze hledí přístroje, stává se člověkem minulosti. Je mu to snad všechno jedno? ptají se možná v duchu (nad)uživatelé techniky, a namísto odpovědi stisknou spoušť.
K pořizování otisků reality, k nimž, jak poznamenal Baudrillard, nelze nic přidat, patří dva další fenomény: musí toho být moc a musí se to sdílet. „To je úpně nomání, Úďo,“ řekl by jistě ošetřující lékař kosmopolitovi, který si z dovolené přiveze dva tisíce snímků. Má je totiž na kartičce menší než nehet, hehe. A stejně tak je nezbytné se o své zážitky, objevy, výtvory a vůbec vidiny podělit s ostatními. Již nelze zvát přátele do bytu a promítat snímky v zešeřelé místnosti na zeď, neboť by jejich promítání trvalo několik let. Chytří lidé zbudovali kanál, kterým lze v horizontu minut odeslat tisíce snímků po celé planetě.
Kdo by se ptal po tématu, musí se opravit, příkaz totiž nedává pochybovat: vyfoť vše, nic nesmí uniknout. Je ovšem několik privilegovaných témat, nelze je pominout. Jsou jimi vlastní tváře a u dívek a žen i celé postavy; jsou jimi kuchařská díla, ať už vlastní či nevlastní; jsou jimi také pláže. Příliš se toho o tom nenamluví, ale jsou jimi i genitálie, byť úložiště těchto homemade fotografií bývají přísně oddělena klíčem vstupní otázky „18+?“.
Vstoupili jsme do éry neustávajícího záznamu. Svět se nekonečně množí, každý okamžik lze prožít nesčetněkrát znova. Mluvil právě o tomhle filosof Nietzsche, když tajemně meditoval nad „věčným návratem téhož“?
10 názorů
Snadnost -- ať už pořízení obrazového záznamu nebo přístupu k dalším, ve tvých předešlých přikázáních zmiňovaných požitků -- tahle snadnost a z ní plynoucí množství, přebytek, zahlecení je zároveň také zabijákem úrovně, kvality, soudnosti. Popsat něco slovy na papír (tak aby to papír snesl) nebo třeba nakreslit vyžaduje přece jen o něco víc zamyšlení a soustředění, než zmačknout spoušť čehosi, čemu se kdysi říkalo fotoaparát, nebo naklepat z vícefunkční destičky, nahradivší někdejší klávesnici psacího stroje, pár smajlíků (nebo šmajchlíků?)
Nechápu, proč v tom je kámen úrazu.
Jinak ty žádný dialog nevedeš. Ty definuješ nějaký předsudek a v textu ho jenom prohlubuješ. Mně osobně u tebe schází právě ten dialog, ten pohled z druhé strany.
akorát předtím na film. ano, přesně jsi to vystihl. a v tom je celý kámen úrazu.
jinak k tvému pojetí předsudku. vyvedu tě z omylu: předsudky má samozřejmě každý. v podstatě se s nimi rodíš, resp. vyrůstáš a nidky se jich nezbavíš. jde jen o to, předsudky pochopit a pracovat s nimi. třeba i prostřednictvím dialogu. takže je to přesně naipka: úvaha vždy vyvěrá z předsudku a jejím smyslem je vejít v dialog, jehož cílem je dospět k něčemu novému, co předsudek v sobě nezahrnoval.
Lidi fotili vždycky. Akorát před tím na film. Teď je to dostupnější, tak akorát fotí víc lidí. Je ale zajímavé, jak je tvůj pohled černobíllý a plný předsudků. Já jsem se vždycky učil, že předsudky jsou zlo a prakticky znemožňují člověku myslet, protože většinu myšlenek má dopředu daných. O to je zajímavější, když se někdo, kdo se pohybuje v diskrétních krabičkách předsudků, snaží o úvahu. To je přece předem odsouzeno k nezdaru. Nicméně i tak máš dost patolízalů, což ukazuje na fenomén internetu, že každé byť sebvětší blbosti někdo zatleská. To je zase parafráze básníků.
malej_blazen
13. 03. 2015Zaver se mi libi, i pekna citace kaisera s labusem; ostatne vzdy me pobavi rozlicni exhibicioniste, kteri ukazuje nekomu fotky z dovolene na mobilu, nahodou najednou i na fotky prave svych genitalii s provinilym: "uppps tos nemel videt", ovsem odecitaje z vyrazu tvare, ze prave to si videt mel, bo to to je upne noumani, Udo.
aleš-novák
13. 03. 2015přesně tahle mánie mě přivedla k tomu, že na protest prakticky nic nefotím...