Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMotýl
Autor
Mimiane
Motýl
Omámen jarem
toužil dotknout se duhy
zmáčený motýl
15 názorů
Moc pěkné haiku, připomnělo mi otakárky, kteří létají k vrcholům kopců, kde pořádají své svatební reje. Poprvé jsem je pozorovala na Lovoši.
Tip :-)))
Polomáčené mám ráda, páč na těch celočokoládových, bývá často sotva 40% kakaa..;-)Díky za koment, jsem ráda že jsi zavítal..
Pokaždé, když čtu stejnou báseň, nejen haiku, od jiného, dalšího překladatele, můj pocit z básně se mění. Snad proto se přikláním k názoru, že původní básně, nemůže na sto procent vyjádřit žádný překlad, páč přeložená slova mohou mít leckde pro někoho úplně jiný význam.
Nickův přístup k životu, se mi zdá báječným "je to tak jak to je",
Májový deštík, nádherná duha, foťák v rukou a najednou se třepetá před objektivem motýl, fotka se nepovedla, byla smazána, ale dojem zůstal.Vložen do sedmnácti slabik, směsi pocitů, představivosti a vcítění....
ne, nechci obhajovat, co třeba dělám blbě, je to prostě tak, jak to je, a děkuju všem:-)..
Pro Můru73- neboj budou..a děkuju :-)
Pro snake_01- nic není tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát ;-)
Promen...: Jedna věc je, že poesii nelze omezovat a formu lze narušovat a měnit, druhá věc ale je to (což se ovšem dnes moc nenosí), že než se začne forma proměňovat a měnit, je třeba se ji nejdřív naučit nebo ji dokonce ovládnout.
pokud jde o haiku, doporučuju knihu Haiku handbook - je to příručka s mezinárodním renomé...
Promenlivynick
18. 05. 2015Můra:
Když začneme gůglit najdeme milion rozporů nebo milion shod.
A v tom je právě krása toho výběru. Shoda nebo rozpor, je to na jednotlivci. Gůglit jsem začal první za což se omlouvám :-)
...
Nicméně dohnala mne k tomu matematická jistota tvých pochybností. K poezii ani k realitě dle mého názoru není dobré přistupovat s tím, že jsou tvořeny otázkami-jednoduše proto, že by byla založena nekonečná řada pochybností. Přístup k životu : "je to tak jak to je"
je méně konfrontační navenek i dovnitř, pro lidi, pro motýly,pro můry a pro nicky..
Proměnlivýnick:
jen čtyři řádky pod Tvým výtahem z poetikonu je tento:
Haiku by mělo být jednoduché, prosté, stručné, přímé a mimo dosah všech básnických triků
a právě toto sdělení bylo obsahem i mého komentáře. Dále se tam také píše, že haiku je umění bez umění, s čímž plně souhlasím.
Jinak je to ale dost rozporuplný článek. Jak si má ubohý čtenář vyložit například tuto pasáž:Něco o japonském haiku:Japonské haiku neexistuje. Existují jen jeho překlady. ?
Podobných "pozoruhodností" je v něm bohužel několik.
-----
Mimiane, těším se na Tvé další texty, tento má opravdu schopnost přenést emoce na čtenáře, jen právě poetična je v něm (z mého) pohledu na haiku příliš.
Promenlivynick
18. 05. 2015Nacházím zde emoční prožitek.
Při veškeré úctě k můrám, uvědomuji si , že v noci duha není realitou.
Výtah z poetikonu
Motiv haiku by měl být především pro autora bezemoční.
..............
http://poetikon.cz/viewpage.php?page_id=8
..........
Díky všem, pro Můra73 i snake_01, díky za kritiku a názor, obojí pomáhá a jsem za to ráda ;-)
Kromě toho, co napsala Můra, c čímž naprosto souhlasím, přidívím. já bych se v haiku neodvážil tvrdit, že motýl dovede toužit. Ke všemu mi vadí slovosled druhého verše, který (na mě) působí neohrabaně.
Motýl se chtěl dotknout duhy, jak to víš? A byl skutečně omámený jarem? A byl ten motýl opravdu?
Pozor, haiku by mělo být založeno na skutečnosti a přepisovat reálný obraz tak, aby byl zajímavý pro čtenáře. V tomto literárním útvaru má autor předložit čtenáři text tak, aby mu nechal prostor pro dotváření a nacházení vlastních závěrů a případně emočního prožitku textu.