Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKomu hrana
Autor
florian
Společně mlčíme slova hřejivá
když jenom za sebe kráčíme životem
zrazeni ptáčetem
které už nezpívá
Nejsi v mém vědomí
nejsem-li já v tom tvém
Lhostejnost klade nám prsty na ústa
nemohu
nechci
v myslích zarůstá
Že prý lidské srdce víc ke zlu se kloní
Je-li tomu vskutku tak
komu hrana
26 názorů
Radon - to určitě není; to tě - zřejmě v prvním momentu - jen trochu neočekávaně dostalo téma textu, kterému jsi na okamžik podlehl; ale děkuji ti moc, potěšilo.
Tak nějak to asi bude, ale nakonec - je to jeho věc, má na to právo; a těm začínajícím, mladým a nadaným, může být tento přístup prospěšný, pokud budou mít dost pokory.
Díky za návštěvu a vůbec, Oldjerry.
Miroslawek je fakt dobrý, jenže nějak neuznává, že na amatérském serveru si autor může dovolit nějaké ty nedokonalosti. Možná, že si toho ještě nevšiml, že jsme amatéři...
LL - děkuji za návštěvu, přečtení a vůbec.
Použila jsi slovo "některých", a to je slovo rozhodující; pokud jej použiješ i v prvním řádku svého komentáře, a vložíš mezi "v" a "lidi", samozřejmě ve správném tvaru, nikdo, ani ti "někteří", nemohou říci, že jsi naivní :)
a mne se to libi i kdyz verim v lidi
ale ja jsem podle nekterych naivni
Miroslawek
24. 05. 2015Za málo.
A jak praví východní moudrost: cesta je důležitější než cíl...
Básník - bohužel? - nejsem, a s odvahou, jak stárnu, je to stále horší :)
S tímhle textem už zřejmě nic neudělám, mám ho již příliš zažitý; nanejvíš snad poopravim rytmus. Spíš se pokusím v příších vázaných verších řídit tím, cos mi zde naznačil.
Jinak se obávám, že už mi nebude darováno tolik času, abych postavil dům až k májce, když začnu zakládat teprve první šár :)
Ale děkuji ti; to v každém případě.
Miroslawek
24. 05. 2015Básník se musí rozhodnout. Po všech lidech chce osud neustálé rozhodnutí v banalitě a v řádu zanikavosti. Na básníkovi vymáhá však jako po žádném jiném rozhodnutí absolutní, odvahu projít komnatami skučivých příšer, pocákán hovny, chce po něm skok do tmy. Proto je tak mnoho talentů, ale tak nepatrně těch, kdo odvedli šár, na němž další vyroněná krev utmelí další šár, dokud nestojí dům.
Myslím, že jsem trochu pochopil, a zatím nevím, jak s tím naložím, aby prospěšně (zda to dokáži); mám na mysli tvoje (Divišova) slova o vztahu poezia a tajemství; nemýlím se?
Miroslawek
21. 05. 2015florian: chceš-li, pak k tomu prospěchu pamatuj, že text není špatný kvůli rytmu, to je jen symptom
Promenlivynick
20. 05. 2015chvilka byla spíše silná než slabá..
..........
podívej, některý rytmus lze nazvat třesem.
takže klídek..
Děkuji za detailní rozbor, vrátím se k textu a pokusím se něco udělat v jeho prospěch.
P.S. Vím, píšu impulzívně, málo na textech pracuji; a literární teorie je mi vzdálená, prostě diletant :)
Miroslawek
20. 05. 2015Problém bych malinko viděl v konceptu výpovědi...
Poezie nepřichází tajemství vysvětlit, poezie přichází na tajemství upozornit.
( Ivan Diviš: Poslední básně)
... a pak samozřejmě v rytmu:
X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná
S - silná pozice, W - slabá pozice (těžká / lehká doba)
T - trochej (SW), J - jamb (WS), D - daktyl (SWW)
Společně mlčíme slova hřejivá
Xxx Xxx Xx Xxx = néni daktyl, néni, slabika to mění
zrazeni ptáčetem které už nezpívá
Xxx Xxx Xx x Xxx = 4D
---------------------------------------------------- špatně
když jenom za sebe kráčíme životem
x Xx X xx Xxx Xxx = 4DNejsi v mém vědomí nejsem-li já v tom tvém
Xx x Xxx Xxx X x x = 4D
----------------------------------------------------- OK
Lhostejnost klade nám prsty na ústa
Xxx Xx x Xx X xx = néni daktyl... (DDTD)
nemohu nechci v myslích zarůstá
Xxx Xx Xx Xxx = néni daktyl, ani daktylotrochej výše (DTTD)
---------------------------------------------------- špatně
Že prý lidské srdce víc ke zlu se kloní
X x Xx Xx x X x x Xx = TTDDT
Je-li tomu vskutku tak komu hrana (zvoní)
Xx Xx Xx x Xx Xx (Xx) = TTDTT(T)
---------------------------------------------------- špatně
Vidíme tedy, že pouze jediná veršová dvojice ze čtyř má odpovídající rytmický průběh.
Myslíš tedy, Evženie, že je to jen takové brnění, které si oblékáme do společnosti, abychom nesklidili posměšky; a že nám to zůstalo jako jizva po pubertě :) Tak to by ještě šlo.
Děkuji ti za přečtení a komentář, pěkný den ti přeji.
Evženie Brambůrková
19. 05. 2015Je lehčí nechat vyvěrat zlobu než se nechat nachytat při tom, že jsme vlastně hodní a laskaví. *
To jsem tedy nechtěl, vyvolat až takové pocity.
Děkuji za přečtení a vůbec.
blacksabbath
19. 05. 2015uf.......................................proběhla mnou husina..../***