Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZákon prérie
Autor
MartinBurget
Kraj se ponořil do tmy. Hvězdy svítily, měsíc vycházel.
V prérii hořel oheň. Osvětloval tváře tří mužů. Jeden z nich vstal a odešel. Opodál stáli dva koně. Patřili zlatokopům Jamesi Jacksonovi a Rolandu Andersonovi. Vraceli se z naleziště do civilizace, kde hodlali zlaté valouny náležitě zpeněžit.
Třetí muž se nepředstavil, jen řekl, že je lovec kožešin, má srub nedaleko a přišel se podívat, kdože tu táboří. V rukou svíral pušku, ani na okamžik nepolevoval v ostražitosti.
Odchozí se vrátil. Ve tváři měl rozčílený výraz.
,,Ze sedlové brašny se mi ztratilo zlato!’’ stěží zadržoval hněv. ,,Někdo z vás ho šlohnul!’’
,,Já to nebyl pane Jacksone. Mě můžete věřit.’’ řekl lovec. ,,Pokud prohlédnete naše zavazadla, zloděj se jistě najde.
,,Přísahám, že já zlato neukrad’’ dušoval se Roland Anderson. ,,Neprochlastal jsi ho někde cestou, Jamesi?’’ Zachechtal se a když viděl, že se nikdo nesměje, zmlkl a zatvářil se rozpačitě.
,,Máte někdo něco proti prohledání zavazadel?’’ Jackson se pátravě zadíval do Rolandovy tváře.
,,Ne’’ Anderson se snažil dívat Jamesi do očí.
,,Ne’’ lovec sevřel ještě pevněji svoji pušku.
,,Začnu vámi’’ obrátil se na lovce.
,,Nemám žádná zavazadla’’ zazubil se.
,,Máte kapsy’’ namítl Jackson. Prošátral mu je. Lovec se zatvářil útrpně, takové ponížení už dlouho nezažil. James nahlédl i do hlavně pušky. Nic nenašel.
,,Jsi na řadě’’ obrátil se k Rolandovi. ,,Podívám se do tvých brašen, máš je pověšené na koni.’’
,,Nechápu, proč mě podezíráš. Musel jsi se zbláznit, Jamesi.’’
,,Drž laskavě klapačku a běž k té své herce. Vás prosím, abyste mi dělal svědka’’
James přistoupil k Rolandovu koni. Otevřel sedlovou brašnu. S vítězoslavným výkřikem vytáhl váček se zlatem.
,,To je můj podíl’’ podotkl Roland.
,,Nevadí’’ odsekl Jackson a hodil váček na zem. Zašmátral v brašně a prohlásil: ,,nic’’
,,Jamesi, doufám, že se mi omluvíš’’
Jackson se podíval Rolandovi do očí a pomalu pronesl: ,,Máš ještě druhou brašnu’’ otevřel ji a vytáhl ukradený váček. ,,Ty pse!’’ Zařval. ,,Okradl jsi mě o můj podíl!’’
,,Přísahám, Jacksone, já to nebyl. Nevím, jak se tam to zlato dostalo, asi náhodou, já opravdu nevím’’ Anderson měl na krajíčku. Nechápal, co se stalo.
,,Náhodou?! Mám sto chutí tě za ten hnusný podraz zastřelit!’’ Vytrhl z opasku revolver. Lovec mu srazil ruku dřív, než stačil vystřelit.
,,Tak to teda ne. Když souboj, tak čestný’’ rozhorlil se lovec. Jackson se uklidnil, vrátil zbraň do pouzdra a řekl: ,,Proč ne? I zloděj má právo zemřít čestně.’’
,,Nejsem zloděj!’’ Vykřikl Anderson.
,,Žádné hádky! Dvacet kroků od sebe’’ rozkázal lovec. Soupeři stáli proti sobě. Ruce volně spuštěné podél těla.
Anderson si v duchu opakoval slova, která ho naučil jeho otec: ,Neboj se smrti, nenech se ovládnout strachem. Pak budeš mít ruku jistou, nemůžeš zemřít.’ Anderson si urputně vpaloval do podvědomí: ,,Nemůžu zemřít, nemůžu zemřít, nemůžu…’’
Jackson nemyslel na nic. Věděl, že přežije.
Zbraně vytáhli skoro současně, přesto lovci neušlo, že Anderson zamířil o něco dříve, snad i zmáčknul spoušť, to už nestačil postřehnout.
Třeskl výstřel, Roland Anderson se zhroutil k zemi. Jackson znovu natáhl spoušť a do umírajícího Roland střelil podruhé. Lovec mohl jen bezmocně přihlížet, neměl právo zasahovat do souboje. Třetí výstřel. Anderson zemřel. Lovci se cosi nelíbilo. Něco tu nehraje, řekl si. Čtvrtý výstřel. Jackson s divokým výrazem ve tváři pálil do mrtvého těla. Vždyť to není možné, přemýšlel lovec, viděl jsem, že Anderson tasil o něco dřív. Pátý výstřel. V Jacksonově pohledu bylo cosi děsivého. Lovci najednou došlo, co se stalo. Pušku sevřel pevněji. James vpálil do těla v tratolišti krve nemilosrdně šestou ránu.
Lovec odjistil a zamířil.
,,Jamesi Jacksone! Tohle nebyl souboj, ale vražda. Ruce vzhůru!’’ Zařval. James se na něj překvapivě podíval.
,,Povídám, ruce navrch, nebo tě rozstřílím, že tě vlastní máma nepozná.’’ Přešel k mrtvému. Vzal mu z ruky revolver.
,,No samozřejmě, prázdný zásobník. Roland neměl nabito, protože jsi vyndal náboje. A ten váček v brašně, další laciný trik. Teď tě vyzývám na souboj já. Jdi dvacet kroků ode mně.’’
,,Ale já nemám nabitý revolver’’ zablekotal Jackson.
,,A komu to vadí? Dám ti dokonce náskok, můžeš tasit dřív’’ ušklíbl se.
Jacksonovi povolily nervy, dal se na útěk.
Lovec zamířil, odjistil, prst se mu chvěl na spoušti. ,Vždyť je to vražda, odstřelení zezadu’ ozvalo se jeho svědomí. ,Ale houby vražda’ namítl ,jen spravedlnost, odplata.’
Pak si uvědomil, že pokud Jackson zemře, bude mu po právu patřit všechno zlato i koně.
Vidina bohatství a smysl pro odplatu zvítězili. Stiskl spoušť. Jackson se s výkřikem zhroutil k zemi.
Lovec uhasil oheň a se dvěma koni a váčky zlata se vydal zpátky ke srubu.
7 názorů
Drsný příběh z drsného prostředí nebo aspoň pokus o něj. Trochu zmatek ve jménech; uvádět křestní jméno a příjmení je -- zvlášť u cizích jmen ze stejného prostředí -- asi nepraktické, pokud navíc užiješ někdy příjmení a jindy křestní jméno...
Zápletka začíná být jasná již ve chvíli, kdy je naznačena. V té odloučené skupině lidí se vlastně nabízejí jen dvě řešení -- toho "pdstrčení lupu" se mohl dopustit lovec, nebo sám "okradený" zlatokop. Dál je to poněkud schematické, dočíst se to dá, ale se slovy "laciný trik" nemůžu než souhlasit.
No vidíš, a to jsem si ještě dodatečně uvědomila, že si Roland před soubojem ani nezkontroloval revolver... ach jo, co ho ten tatík učil?!
Uvozovky piš jak chceš, ale za větama uvnitř těch uvozovek dělej tečky, čárky, vykřičníky, prostě to, co se tak za větama dělává. Příklady: "Ne?" "Ne." Nebo výraznější zápor: "Ne!" Případně, když tam chceš mít nějaký dodatek: "Ne," odpověděl. "Ne" rozhodně ne :-)
Z cupování povídky si nic nedělej, kdyby ten text nestál za zamyšlení, tak bych si ho vůbec nevšímala. Ty máš talent, vymýšlíš zajímavé situace, ale ono se prostě stává, že co skvěle pobaví třeba spolužáky v tramvaji, nad tím se zkušenější čtenář zamyslí a řekne si, hele, ale ono mi tam něco nesedí. Až to budeš s psaním brát vážně, tak potom stojí za to všechno líp promýšlet. Většina spisovatelů si dokonce nejdřív dělá takový průzkum, "studuje" svoje téma, prostředí, dobu, o které chce psát a podobně. Potom vidíš ve fantasy knížce v úvodu poděkování dvaceti lidem z různých oborů, s kterými autor konzultoval kdeco, od středověkých zbraní až po rychlost větru při tajfunu. Je to docela fuška, napsat něco uvěřitelně :-)
MartinBurget
16. 10. 2015S těmi stereotypními úvody to dělám úmyslně. Asi je to chyba, ale dělám ji s dobrou vůlí :)
Nad lepším vykreslením postav popřemýšlím, děkuji za nápad.
Nelogičnosti se svěšenou hlavou víceméně uznávám :)
Tu ironii v závěrečné větě cítím a dal jsem ji tam úmyslně. Opět, asi chyba, ale s dobrou vůlí.
S chybami v zápisu v přímé řeči si pořád nevím rady. Nepřišel jsem na to jak psát správně uvozovky v Text Editu. Ještě nad tím zahloubám.
Za komentář děkuji, pomohl mi, sice naprosto dokonale rozcupoval povídku, ale alespoň vím, kde dělám největší chyby.
Je to takové... naivní. Ale líbilo se mi to. Mám dojem, že je to psané dost "zkratkovitě." Myslím, že by neuškodilo trochu popisu, možná i o jednotlivých mužích... Protože mám rád divoký západ, dávám tip. Jen tak pro zajímavost, nečetl jsi náhodou Hvízdavého Dana? Možná by tě to inspirovalo.
Je to dost krátké a akční, takže přečíst se to dalo. Nechci ale jako někteří chválit, že na tvůj věk je to skvělé. Naopak si myslím, že v patnácti má člověk celkem dost času a energie na čtení a hlavu plnou nápadů, takže je ideální čas se učit a zlepšovat. Nevím, co čteš ty, ale asi by to chtělo trochu rozšířit záběr. Už jen začátky tvých povídek jsou stereotypní (Svítalo, obzor krvácel. Na krajinu se snesl soumrak. V horách zavládla noc. Kraj se ponořil do tmy.) Postavy jsou lidově řečeno odfláknuté. Dáš jim jen jména a zbraně do ruky, to je málo, aspoň pokud chceš psát skutečné povídky. Čtenář si je musí umět představit, jistým způsobem je poznat, aby měl chuť s nimi prožívat příběh.
Jamesova lest je z psychologického hlediska zajímavá, to ano. Jenže čtenáři je velmi brzy jasné, a v reálu by určitě bylo jasné i Rolandovi a lovci, jak se věci s „krádeží“ mají. Rolandova reakce je nesmírně naivní. Kromě toho si neumím představit, jak by mu James mohl nepozorovaně vyndat náboje. Zlatokopové vedli nebezpečný život, pochybuju, že by svou zbraň nechali někde jen tak ležet. Zvlášť, když vezou zlato. A zvlášť, když se kolem potuluje nějaký neznámý ozbrojený chlápek. Takovýhle James by nepřežil ani tak dlouho, aby nějaké zlato vůbec našel, natož vezl domů...
Další nelogičnost je v tom, že lovec, který souboj pozoroval, by si přece uvědomil okamžitě, že vystřelil jen jeden z mužů. Takový výstřel nadělá dost hluku, a poznáš snad, z které strany přišel. Proč Jackson pálí do mrtvého dál a dál, mi taky přišlo divné, ale pak jsem si uvědomila, že to měl přece od tebe napsáno ve scénáři :-) Aby měl na konci prázdný zásobník. Jinak mi připadne, že celé to divadýlko vůbec nemuselo být, protože kdyby James chtěl, mohl naivního Rolanda zabít kdekoli cestou. Aspoň co jsem četla o zlaté horečce, přepadení a vraždy byly na denním pořádku a nikdo je ani neměl šanci pořádně vyšetřit. Závěrečná věta „Vidina bohatství a smysl pro odplatu zvítězily“ mi přijde srandovní. Necítíš tu ironii? Ideální stav, když se spojí „svaté právo“ s možností se obohatit, že? Možná, že kdyby se lovec netvářil tak strašně spravedlivě, ale cynicky situaci zhodnotil a vybral si snadné obohacení, bylo by na té povídce aspoň něco k uvěření.
O gramatice a chybách v zápisu přímých řečí se rozepisovat nebudu, už jsem to udělala u jiné tvojí povídky, zbytečně.