Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKonec podzimu
Autor
Umbratica
Poslední barvy
Mosazné modříny
a opadaný ojíněný les -
Dřímej dál červenko
mezi rudými šípky
mezi bílými trny
Slunce a kovový lesk
žlutavých jehliček které mží z větví
slunce a kovový lesk
havranních perutí - hejna co opouští hřad
Po ostří mrazu
kráčí dnes vratké světlo
špinavým oblakům vstříc
- - Zchudlý kraj bez barev
přichází o to poslední
když sypké štíhlé zadumané stromy
ted´ svlékají svou šafránovou žlut´
jak budhističtí mniši
před dlouhou předlouhou meditací
Konec podzimu
Dětský křik
věší se na křídla vran
ne na ocasy papírových draků
- Nejzazší výspa podzimu
po které doběhneš k moři mlhy
v němž hledat budeš bílou velrybu
jak melancholik Achab...
Pod nízkým nebem vysoké cíle
v hrsti už brzy jen tající sníh
v hrsti jen vrabec doručený
nebeskou holubí poštou
a na střeše jen kouř
a nad střechou jen rozvířené saze
Dětský křik
věší se na křídla vran
co zatemňují svítání
na cestě z hřadu
na cestě z hradu v temné pohádce
z níž do tvých slov se vkradl strach
...Za každým křížem v poli
už tušíš Zimní královnu
každý střep zrcadla z ledu
v přejeté louži uprostřed cesty
ti připomíná její smích
Už tušíš Zimní královnu
za každým slůvkem co uvízne v krku
jak rybí kostička
Předměstí II
Na černé tyči tleská podzimu
fóliový prapor
V zahrádkách kvetou jen barevné boudy
vyhřezlé z houští bez listí
vytrysklé ze zryté hnědi
Jen ploty a psi
jen vycházkáři s romantickou šálou
bláto a stavební sut´
tlačená koly aut do škváry cesty
Letí to :
jehličky z modřínů
dny v předpokojích Zimy...
Havran je třešničkou na dortu
když si tu ze svídy kráká
svůj pochmurný žalm
22 názorů
Elizabetě,
se zájmem jsem si přečetla tvůj komentář.Dokládá,že se řídíš
naprosto jinou poetikou,jinak myslíš,jinak cítíš.
- Např. v první básni musí být slovo "poslední".Název by dokonce měl
znít spíše Poslední barva,protoře mi šlo hlavně o temnou žlut´
opadávajících modřínů. - Metafora o rouchu budhistických mnichů je v
básni nejdůležitější,vznikla jako první a zbývající text ji plánovitě
obestavěl.
- Já jsem měla v rukách tohle roucho (ten dlouhý pruh šafránově žluté
látky) budhistickéh mnicha. Ty asi ne.
Autorky,které mi doporučuješ,poměrně dobře znám.Jsou pro mne
zajímavé a někdy inspirativní,ale psát jako ony bych rozhodně
nechtěla.Celkově bych opravdu nechtěla psát jako současný li -
terární mainstream. - To ani omylem.
Oldjerry,
v poezii mi připadá poněkud úsměvné dělit autory na profesionály a
amatéry.Kdyby šlo o výtvarné umění,tam je to na místě. - Ale já
neznám básníka,který by se uživil poezíí. Výtvarníků na volné nouze
znám fůru.
haijine,
ani nevíš,jak velkou radost jsi mi udělal svou poznámkou,resp. citací.
Velmi souvisí s tím,co píšu a jak chci psát.
Kolobajdo.Lnice,Won Ume.
díky za přízeň a tip a jsem ráda,že vám mohu občas udělat radost.
Znovu děkuji všem za komentář a kritiku.Potěšilo mě,že aspoň jedna
má báseň dokázala po čase vyvolat větší diskusi.
slunceblunce
27. 11. 2015Libí se mi komentář Elizabety. Ano někdy jsou básně přecpány adjektivy, všechno musí být za každou cenu nějaké, jakoby autor měl potřebu do mrtě popsat svůj krásnej pocit. Je umění napsat parádní báseň bez nich. Tohle umění hledám, ale moc málo nacházím. Sama mám potřebu adjektiva používat
v básni se mi líbí hodně obratů, některé jsou exelentní - moc mě oslovilo Předměstí
Elisabeth je vyzbrojena teorií poezie jako málokdo a přesto si myslím, že nemá tak zcela pravdu. Kdyby ty úpravy proběhly, tak by se z přírodně-meditativní poetické úvahy stala víceméně rytmicky zpracovaná zpráva... nebudu to rozebírat po jednotlivostech, taky nemám rád přeadjektivizované a přespojkované verše, jen se musí přiznat, že je báseň poškozená zbytečným patosem, naštěstí nikoli celá. Já tip dám, myslím si, že nelze brát na amatéry profesionální měřítka. Tady se nejedná o záležitost profesionální a snad karierní, jsou to verše osobní radosti a tak je nutné je brát...
Omlouvám se: step = střep... (jedno písmenko - a už jsem v brambořišti)
Aniž bych četl rozbor Elizabety a Lyryka - ale doberu se k tomu, už jenom výstřižek z veršíku: ...každý step zrcadla z ledu v přejeté louži uprostřed cesty... stojí za Tip top /**
"je to logické, že funkční minimalismus, který je dnes mainstreamemve všech oborech a žánrech"
To si nemyslím - básně soudobé tvorby naopak spíše překypují slovy, obrazy, obraty, ale cestu k jejich vzájemnému fungování - to je cesta, jíž je třeba ujít sám, a to i zde v těcho básních a je jedno, zda budou mini nebo maxi :-)
Blahopřeju k výběru. Ještě: četla jsem, že tě inspirovaly modřiny.to by nebyla veselá inspirace. Ve slově havranní máš úmyslně dvě N?
Já si nemyslím, že by autorka byla nepoučená a nečetla soudobou pooezii. Vím, že čte a přemýšlí o tom, polemizuje s těmi vyjmenovanými pojetími poetik. Samozřejmě je na každém, zdali přistoupí s důvěrou k té jaké poetice. Mě ta hra s adjektivy a rytmickými vycpávkami baví, protože jsa muzikant cítím tu muzikálnost melancholie na pozadí těch veršů. Když se to přečte nahlas, tak to zřetelněji vystoupí. Vedle rytmizovanosti a melodik i ty popisy jsou rafinované; jistě, jsou to nefunkční akvarely, kde ta adjektiva funkčně zakládají právě tu rozpitost každé započaté čáry. Já tomu prostě rozumím jinak, líbí se mi představa stromu coby meditujícího mnicha, předlouhý zímní život stromu. A je to logické, že funkční minimalismus, který je dnes mainstreamemve všech oborech a žánrech, postoj vynucený nedostatkem času, musí odmítnout takovou rozmáchlou poetiku. Myslím, že autorce na druhou stranu neuškodí slušný jiný názor, který upozorňuje správně na to, jak je to uděláno; lea zdali je to správná cesta, to si jistě určí autorka sama. Vím, že to dokáže.
Vzala jsem si jako ukázku pro rozbor jednu ze zde uvedených básní, k celku, který je na Písmáku viz níže:
Poslední barvy
– proč je v názvu adjektivum, je to až pobízivé, stačilo by Barvy a čtenář by např. přemýšlel o tajemnu, které může očekávat ve verších
Mosazné modříny
a opadaný ojíněný les –
- verše jsou vstupem do básně, fungují dobře, vypustila bych „a“- je nadbytečné, není potřeba čtenáři dávat vše tř. na lopatě, je lepší dát mu volnost
Dřímej dál červenko
mezi rudými šípky
mezi bílými trny
- sloka vykazuje úsilí pro hortativní výzvy, ale komu..., má zaujmout, ale ztrácí se v patosu, opět ruší nadbytečná adjektiva - sloku bych vyškrtla
Slunce a kovový lesk
žlutavých jehliček které mží z větví
slunce a kovový lesk
havranních perutí - hejna co opouští hřad
- sloka se jeví jako tělo básně, oprostit od adjektiv, spojek – které jsou vnucenou doslovností
Po ostří mrazu
kráčí dnes vratké světlo
špinavým oblakům vstříc
sloku bych vyškrtla – vykazuje podobné jako druhá
- - Zchudlý kraj bez barev
přichází o to poslední -
když sypké štíhlé zadumané stromy
ted´ svlékají svou šafránovou žlut´
jak budhističtí mniši
před dlouhou předlouhou meditací
Sloka je těžkopádná, opět zahlcená adjektivy a vcelku nelogická, proč najednou z podzimu skok k mnichům, ona asi zamýšlená meditativnost ve srovnání s podzimem sice je do jisté míry funkční, ale ve výsledku působí neobratně.
Přečetla jsem několik básní i z předešlých publikací a jsou zatíženy mnohoslovností (zvláště adjektivní vazby, spojky) a doslovností, která se projevuje v ne příliš působivém patosu (ten sám o sobě není v básních na závadu, mnohdy naopak), který ve výsledku působí křečovitě. Zkusila bych psát obyčejně a bez snahy o využití „velkých příměrů“. Ku prospěchu by jistě bylo čtení současné poezie, třena Fišerová Viola i Sylva, Kateřina Rudčenková, Jitka B, Srbová atp.
Kočkodane,
železničáře si zatím nechávám v rukávu jako svůj (možná) tajný trumf.
Lyryku,
moc děkuji za výběr a chválu.
Já ale ani nevím,jestli jsem moderní autorka ,neb nejraději píšu
alexandrínem a některé archaismy si přímo vychutnávám.
Havran je třešničkou na dortu
když si tu ze svídy kráká
svůj pochmurný žalm
hejna co opouští hřad
//no to je radost, číst v básni moderního autora hřad .)
Díky Goro,
železničářské náměty jsem zatím odsunula,protože jsem napsala
během úterka a středy tohle.Inspirovaly mě hlavně ty modříny.