Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PF nčb 2015 poprvé

01. 01. 2016
16
15
1964
Autor
Lyryk

PF nčb 2015 poprvé

 

Já bych se tím nijak nezabýval, ale mám takový výroční úkol. Úkol těžký i příjemný, sehnat pro dceru tu nejlepší poezii, kterou si lze za rok představit. Minulá léta mi to usnadňoval rodinný mechanismus dědění darů. Já jsem vždycky k vánocům dostal od Ježíška Nejlepší české básně daného roku, do konce ledna jsem je přečetl a prvního února je daroval dceři k narozeninám. Nyní se zdá, že to skončilo. Všechno bude jinak.

Vlastně se přiznám, že letos jsem jaksi nestihl koupit vhodný dárek pro dceru k vánocům, a tak mi přišlo vhod, že jsem ji od sestry dostal již den před vánoci a mohl ji použít jako vánoční dar pro dceru. To jsem netušil, jaké drama tím vyvolám.

Proč zrovna poezii? No to je shoda náhod. V nějaké příručce jsem si přečetl, že poezie je pro mladou osobnost do dvaceti let důležitým formujícím faktorem. Chci být moderní a udělat alespoň pro nejmladší dceru něco, co jsem u předchozích dcer mohl zanedbat. Tak pěkně se to hodilo, že moje sestra vytušila, že má pro mne zaručeně praktický dárek každý rok. Všechno nám to se sestrou procházelo do chvíle, kdy dceři bylo patnáct a začala sama za sebe samostatně diskutovat o svých potřebách a plánech do života. Dříve zařadila darovaný spisek do knihovny, zřejmě aniž by ho četla, a všichni jsme měli splněno. Letos knihu otevřela na straně 53 a začetla se. Po přečtení mi přinesla knihu do pracovny se slovy: „Promiň tati, ale tohle snad nemyslíš vážně.“ A položila ji otevřenou na můj stůl a šla si po svých.

Začetl jsem se do veršů nějakého Luboše Svobody s pocitem člověka, který přece proti té holce snadno najde v básni skrytý smysl a obhajoba poezie bude opět triumfální, jako všechno dosud v našem životě. Ale ouha. Ani mně se úsporné verše nezdají být dostatečně reprezentativní na takovou ročenku a tak jsem začal pátrat v úvodu a doslovu knihy po návodu k pojetí letošní ročenky. Vlastně jsem hned na protější stránce básně

-------

polož ten svícen z chvojí na hrob

ale hlavně sem

 

a když někdo další přinese

nebude možné dát ho doprostřed

 

našel vysvětlivku autora, jak báseň vnímat. No jasně, děsivě symetrické hroby. Symetrické hroby, asi vojenské pohřebiště, pravidelnost těch hrobů je děsivá, je to protiválečné, triumfoval jsem si vnitřně. Nejde se přes ně dostat. No to nevím. Staticky pečovatelský groove… groove, groove, to je holandsky? Ale ne, Balaštík z Hosta přece nabádal -> pište anglicky, tak to bude anglicky. Takže Google, Seznam, Slovník, Entr. Aha. Groove je drážka na gramodesce, žlábek, rýha, rytmus hudby, paráda, nádhera, (příjemný či vzrušující zážitek). Chm. Takže tím myslí stereotyp? Ale pročpak nádhera? Ta angličtina je nějaká moc rozevlátá a nepřesná. Jak vlastně vědí, co zrovna dotyčný tímhle mnohomluvným slovem říká a ještě uvnitř jinak české věty. No tak dál. Astry rostou po pravítkách. Hladiny v petrolejkách zarovnané. Aha. Tak ten doprovodný text je tou básní. Ona báseň je jenom mistrnou záminkou toho mnohovrstevnatého vysvětlujícího textu! Položit svícen. Položit autenticky. Položit s myšlenkou na člověka, ne s myšlenkou na prostor. Odvážil se umístit … mimo mřížku. To si nechám rozležet. Ha, Lubošovi je, kde mám kalkulačku, 2015 mínus 19 set kolik? To stříbro není moc k přečtení. 29 let. Básník studoval literární akademii a pak fildu na ÚKáčku. Aha. Vydal: Vypadáme, že máváme. To bude asi o zdánlivosti. Loni. Cena Ortena. Aha, jen nominace. Strašně se to leskne.

Hele Mimi, tak už jsem to přelouskal, pojď sem, probereme to! Ona z těch schodů se shora letí, že se jeden vyděsí. Tak hele, tys asi nečetla ten drobný text, který vysvětluje okolnosti vzniku, autorský výklad, poznámky o práci. Ten hodný pan redaktor s tím druhým redaktorem měli na paměti synergii. Syne coo? Neskákej mi do řeči. Synergie je, je, jéje, je … Google, Seznam, Hledej, Entr, ABZ, … součinnost, spolupráce, spolupůsobení. Triumfoval jsem jako za starých časů.

Hele Mimi … neříkej mi mimi, jsem Milena! … neskákej mi do řeči. No dobře Mimi, když čteš takhle důležitou knížku, musíš si přečíst všechny poznámky pod čarou a návody k použití. Tyhle věci v poezii jdou hrozně rychle dopředu, tak se napřed musíš předučit, abys měla to … to … Myslíš předporozumění? Tati, to snad nemyslíš vážně. Ty básně by měly mluvit samy za sebe. A kdo to říká? No tak to udělali letos jinak, je to příjemné osvěžení. Co ti na tom vadí, Mimi? Neříkej mi mimi. No dobře, co ti tedy vadí, kromě toho Mimi?

Vadí mi na tom všechno! Ňákej týpek napíše pitominu, kterou bych dala zpatra sama hned na místě. Ale je to zavedenej básník, tak prrr! Pak se v textu naproti, kterej pětkrát přesahuje báseń dovím banální zápletku, že je jako obtížný dát něco doprostřed. Že je to, sakra, snad nějakej problém. Ale Mimi, neklej jak zedník. Pojďme to v klidu probrat. Tak říkáš, že bys to dala spatra? Tak schválně …

 

uvaž ve vchodu do parku

psa k oběma stromům

 

a když přijde bezdomovec

bude muset přijít na novou cestu …   přes trávník

 

No jo, to je fakt dobrý … Hele, (Mimi jsem raději vynechal), no tak jedna báseň není úplně vrcholová. Třeba ty ostatní … Vadí mi na tom úplně všechno. Někdo z nás dělá pitomce. Podívej, ty odfláknuté okraje textů, proč to nezarovnali, asi uměleckej záměr, ale mně to připadá, že se na to vykašlali, jak to celý vypadá, jako nedodělek. Tohle by mi ve škole neprošlo. Nechci to ve svý knihovně, promiň tati. No tak jo, ty se nezlob. A četla jsi to celé? Četla. A co ty ostatní básně jsou lepší, ne? Jsou. No vidíš, … (triumfoval jsem jako vždycky). Co vidím? Jednu až dvě přijatelný básně! Vážně? …

Ale ta tvoje báseň s tím bezdomovcem je opravdu dobrá. Ale tati! Je stejně blbá jako ta v knize. Ty mě vždycky přeceňuješ. Myslíš tedy, … , že je to horší než loni? Nebo s čím to chceš srovnávat? Tuhle jsi mi poslal na mobil odkaz na takovej ten modrej server s básničkama. Najdeš tam kolikrát mnohem lepší věci než v tomhle škváru. Nezlob se, tohle mi do knihovny nesmí! Dobře, … , tak já to pročtu a ještě to spolu rozebereme. Víš co? Já oba ty redaktory znám. Jsem přesvědčený, že se snaží … No jasně, snaží se tam protlačit svý kámoše, nejspíš pijany, protože to je úděsně obtížnááá, až filosoficky osudováááá věc, dát něco doprostřed a pro ostatní to pak odsunout, když jim to překáží. A vůbec, mně se to dokonce jeví dost zlomyslný. Myslíš? … Tak jo.

 

Tentokrát jsem musel kapitulovat. Ale také mi došlo, že ten můj milovaný týnejdžr už má definitivně svůj rozum … a … nebude už tak jednoduché nad ním triumfovat. Co když právě tohle je geniálním posláním té básně? Dohnat nás k těmhle polemickým představám? Možná je to nějaký nový mezinárodní formát uvažování. To hájku … Ale ne. To snad ne. … Doufám, že ne.


15 názorů


Fouraix
25. 02. 2016
Dát tip
báseň která nefachá i bez výkladu (jen svými obrazy), stojí za kokot. osobně tam nějaké zašifrované významy mít ani nepotřebuju

Zuzulinka
04. 01. 2016
Dát tip

:)... moje děti poezii nečtou...asi jim dámpřečíst tohle, třeba se něco dozvím:)


Ta báseň o svícnu nemusí mít úplně jasný, dohledatelný smysl. Stačí, žy vyvolá, nakope pocity.

Ovšem báseň Mimi si dle mého soudu nezadá. Možná měla štěstí výstřelu jen tak a v cestě byl kříž essa, nebo borová šiška.

A pokud nešlo o náhodu proč v nej. není Mimi, ale Svoboda, což se dostáváme k závěru rozmluvy...


careful: je potřeba rozlišovat profesionální svět od amatérského. jako profesionál se psaním realizuješ, jako amatér zabíjíš volný čas mezi pracovními směnami. Pokud zjistíš, že se realizuješ tak mizerně – ovšem jak píšu, zkušený tvůrce se do této pasti nechytí – tak mizerně, že nějaká marginální báseň je objektivně lepší než tvůj opus, potom je to jako vzpírat skálu. Nějaké okecávání, že to nic neznamená, je pouze lhaním si do očí. Musíš se proto naučit odpoutat se nikoliv od faktu vlastní snížené hodnoty – to nelze – ale od jeho účinků. To lze jedině tak, že ti to bude jedno. Tvá hodnota je snížená objektivně, což za rok může být zase jinak. Proto se ročenka dělá každý rok.

Já jsem to zobecnil na celého člověka, protože profesionál píše (realizuje svou hodnotu) celým tělem. :)


P. S. – Má to ještě další nuance, kterými bych nerad zdržoval. Především je po celý rok v literární společnosti více nebo méně otevřeně o čem hovořit. Existují všelijak propracované způsoby tzv. „vysmívání“, které tvoří souhrnný název pro různé stupně pohrdání, opovržení, falešného soucitu, svrchované lítosti, ostrakizace apod. a které se praktikuje podle toho, kteří autoři se právě sejdou. Lze to dělat i o samotě doma, ale tam to není ono. Ideální je namíchaná skupina zúčastněných a vyčlenených, kdy lze do hovoru přidávat vycizelované narážky, které mnohdy nezkušený diskutér ani nerozpozná, a je pak terčem ještě intenzivnějšího posměchu. Z opačné strany to v soukromí funguje víc než dobře. Hovořil jsem s autory-kolegy, kteří mi vzrušeně vyprávěli o tom, jak si doma živě představují, kde se jim kdo a jakou technikou právě vysmívá. Kultura rafinovaného vysmívání patří vedle publikační kultury k pilířům profesionálního života. Zapomněl jsem uvést, že zúčastnění autoři mezi sebou ještě hrají dodatkovou hru nazvanou prostě „kolikrát tam seš?“, která bývá příčinou nejednoho sladkého úrazu. Často musí rozhodovat tzv. rozstřel, při němž jeden autor druhému dává najevo, že právě jeho báseň je v knize omylem, na rozdíl od té vlastní, bez níž by se to samozřejmě neobešlo… Ale to jsou jen takové střípky pro pobavení, většiny holek a bratrů písmáků se to týkat nikdy nebude, mohou v klidu tvořit. (Ne deníčky, prosím!)


careful
01. 01. 2016
Dát tip

"kterým je jedno, za co stojí jako lidé, a ti jsou též v klidu"....tahle věta zní, jako by se hodnota člověka odvozovala od nějakého pofiderního úspěchu... budu doufat, žes to buď blbě formuloval, nebo myslel jako hyperbolu:D... jinák dík za objasnění části názvu... a ano...taky si myslím, že by to mohla být spíš povídka... 


Na mě to působí spíš jako povídka než recenze.

Nicméně k tématu „Nejlepších českých básní“ (nčb – pro careful), se rozhovořím rád. Na mě titul té knihy působil vždy podezřele. Jde hlavně o to, že když tam člověk nemá svou báseň, měl by si správně myslet, že nepíše zrovna nejlíp. A potom, když tam navíc uvidí text, který nevypadá moc dobře, i když by jako autor neměl soudit své kolegy, tak si musí myslet, že píše ještě hůř… Pak má pocit, že klesl hodně hluboko a že jako člověk za moc nestojí, což někdo těžce nese. Mluvím teď o profesionálních autorech, amatérů se to netýká, ti se realizují jinak. Prakticky to vypadá tak, že každý profesionál čeká, zda mu v posledních říjnových týdnech přijde vytoužený email… Jsou však také tací, a není jich vlastně málo, kterým je jedno, za co stojí jako lidé, a ti jsou též v klidu.

Bohužel, nebo bohudík – záleží na tom, zda email přijde, nebo ne – titul knihy nelze okecat a je absolutní, přestože se jej každý rok pokouší kde kdo zpochybňovat. Básně v knize jsou nejlepší z definice, nemá význam o tom diskutovat. Probírat lze jejich povahu, interpretaci, smysl, vyznění apod., nikoliv však jejich status. Kdyby se kniha jmenovala např. „Jak šel Pepek na vandr“ a byly v ní tytéž texty, měla by snad menší hodnotu? Kupovalo by si ji (potažmo četlo) méně zájemců? Myslím, že ne, že by to dopadlo stejně. Nejde totiž o titul, nýbrž o náplň. Pořád by to byly nejlepší básně, a komu se to nelíbí, má smůlu. :)

Náklady na realizaci knihy činí 155 000 Kč, soudě podle státní dotace, která tvoří polovinu, tj. 77 000 Kč, s tím, že přepokladem pro udělení dotace je prodělečnost projektu. Za takové peníze to musí být nejlepší. Je sice pravda, že za stejnou částku by se daly udělat 4 samostatné prodělečné sbírky, ale kdo by je četl? Sbírky s nějakým usmoleným názvem se nečtou, natož aby je někdo kupoval. A navíc, každý autor dostane dva výtisky zdarma, což je při zastoupení několika desítek autorů, výjimečně i šedesáti, docela dost knih na rozdávání. Takže co lepšího si přát? Asi nic. 


Příval omáčky, pohltil malinkou porci masa (


Lnice
01. 01. 2016
Dát tip

Já tedy souhlasím s careful, s tim jejím posledním komentářem.-) pro mé pocity dost výstižné:-)


careful
01. 01. 2016
Dát tip

...čtu znova a stále mi ten začátek připadá nějaký zmatený a možná i zbytečně natažený...všechno to vysvětlování o tom, kdo co komu kdy dával, pak nedával...autor, sestra, dcera, letošek, minulá léta...pro mě je to prostě zmatené... ale jinak se mi na textu líbí, že pojednává o vztahu otec-dcera a dospívání a zároveň v druhé rovině je kritikou prázdných básní, které autor složitě dovysvětluje a většina čtenářu si říka "ha, obrovské  umění, co nechápu" a pak příjde někdo s tím, že je císař nahý a ten, co si říkal ono "ha, umění" náhle váhá a nejspíš se přiklání k oné nahosti...je to tedy nenásilné a přitom se u toho dá přemýšlet...

 

 


Oldjerry
01. 01. 2016
Dát tip

Já si myslím, že každý autor má okno - jednou za čas. Ale podvědomě  chce psát - i když nemá o čem. Vypotí něco, co se octne v tisku jen proto, že vydal jednu celkem zdařilou sbírku, nebo tři... to je jedno... nesledoval tím dát návod pro komunikaci s potomky (:-D

Jednou jsem v lednu vynášel popel... sklouzl jsem a trochu popela se octlo na chodníku. Šel jsem pro smeták... Mezitím se kodrcala sousedka s taškou a sklouzla na témž místě, jako já... ale naštěstí se  zastavila  na ropzsypaném popelu. .. a vyrovnala krok.

Příčiny někdy souvisejí, někdy nesouvisejí s důsledky a někdy!! dokonce i obojí zároveň...

*


careful
01. 01. 2016
Dát tip

...ještě jeden komentář:D...nějak nechápu ani název...asi jsem brzda... už jdu radši spát...


careful
01. 01. 2016
Dát tip

Jen ten začátek nemůžu dešifrovat, už jsem asi opilá, ale nejdřív to zní, jako událost letošních Vánoc (to, že dcerta dostala knihu "náhodou" pod stromeček) a pak zas, že to léta procházelo...


careful
01. 01. 2016
Dát tip

...no, celkem mě to pobavilo, takže tip.:)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru