Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePoezie noci
Autor
Gora
Houpavá zrezlá lucerna
načrtla vitráž okenní
měsíci lehce nevěrná
Vyplouvá maják úsvitů
příbojem v rytmu inferna
Vyhlížím větu poslední
v tvé poezii živelna
a veletočích návratů
kdo z koho kdo z koho
53 názorů
Radovane, děkuji, zkoumala jsem - v prvním roce své , na starší kolena, nenadále vypuknuvší psavecké vášně, jaké jsou v poezii možnosti, a dle komentářů je jasně vidět, že mi pomáhala valná část Písmáků... děkuju i tobě, ale je to přehnané - slovo krásná:-)
Radovan Jiří Voříšek
20. 03. 2019houpavá zrezlá lucerna
zasvítila do černa
můra slintá
zahynu
a to nejdu do plynu
PS
jen rádoby vtipná asociace, kterou se nikterak nesnažím umenšit krásu tvé básně
Safián: děkuju! K tvým slovům se budu vracet :) V této básničce mi hlavně šlo, jak píšeš, o zachycení jistého pocitu melancholie.Mrzí mne, že onen nutkavý pocit zůstal kdesi v zádveří:( Děkuju.
Problém posledního verše není v nedostatku nebo přebytku slov, je prostě v porušení metra. To je porušeno v poloze, kde čtenář, očekávající doznění melodie, je vyrušen její poměrně drsnou přerývkou. Melodie je rozvinuta v osmislabičném českém jambu zakončeném vždy mužským rýmem. Závěrečný verš ale metrum porušuje a je navíc zakončen žensky. Obávám se, že žádné přeskupení slov tady nepomůže.
O rýmování bych řekl, že nic neplatí absolutně. Rým rodí rým a ovlivňuje hybnost básně. Proto je důležitý jeho vztah k veršovému nebo větnému přízvuku. Jsou-li v souladu, báseň zní naléhavěji a je svižnější. Tady může najít dobré místo i gramatický rým (může být echem, stupňováním atd)
Často se stává, že básníci dobrého rýmování a hledači neotřelých rýmů na tento vztah zapomenou (nebo o něm ani neví). Výsledkem je, že báseň neběží k cíli, ale začne se rozlévat. Pro vykreslení nálady je to dobré, ale jinak to básni obvykle příliš neprospívá. Tady se ovšem báseň rozlévá díky důkladnému rýmování gramatickými rýmy. A to už tak pěkné není. Kdyby se ti podařilo udržet náladu ( k zachycení nevyslovitelného a vyvolání nutkavého pocitu, že stojím na prahu, je přece jen daleko) i v závěrečném verši, někteří by ti to, se zdviženým prstem arci, odpustili.
Všiml jsem si genitivek. Dnes se odsuzují, ale básníci usilující o stručnost je často používali (např. Závada). Tady mi znějí trochu nepatřičně, jako závan zcizujícího abstraktna.
Je stále na čem pracovat. Jen tak dál.
J.P. a já byla na ty veletoče tak hrdá:) Vážně, díky za rady,,,ten střídavý verš tedy raději nee?
Evženie Brambůrková
23. 06. 2016I mně se líbí. /T
Jaroslav Popelínský
23. 06. 2016tak ono je to i tím, že přerývanej rým (abcb nebo abac)
mě vyloženě nerajcuje, a když v něm pak navíc k uvidění
obraty typu majáky úsvitů/ veletoče návratů,
mám vystaráno
a co s nima? pryč s nima, když to jen trochu jde :)
Kolobajda: hohoho...ani mi Ho nepřipomínej:))) chci mít klid...ale vtipně jsi mi poradil, díky:)))
Kdo z koho - HOHOHO... no a co se tak zeptat na hodnocení - radu - posouzení R.L ??? Ten by to určitě rozčísl... : -))
Jardo, děkuju za nahlédnutí:). Jednou mi pod něco psal Safián, že i velcí básníci běžně používali/jí/ gramatické rýmy:)))
Jaroslav Popelínský
22. 06. 2016ty gramatický rýmy věc žerou
agáta:) celý život je vlastně kdo z koho, je mě trvalo tak třicet let, než jsem to pochopila:(
kdo z koho kdo z koho
šustí
srdeční echo
obúder
kdo z koho kdo z koho ...
jsem vítěz!!!!!
Stázka: tak ještě mne napadlo ukončit takhle: ko-ho ale to si dělám bžundu:))) a tobě, Stázi, díky:)
aleš-novák
22. 06. 2016ta kratší verze má v sobě silněji zachycené to nekonečné kývání lucerny... hlasuji pro tuto variantu.
v delší verzi došlo zřejmě k návratu. Nebo k jednomu z návratů...
aleš: původní verze je v prologu: hlasování bez účasti státního notáře může začít:-)
aleš-novák
22. 06. 2016jak můžeme hlasovat, když si nepamatujeme tu původní verzi? dej ji do prologu, třeba...pro porovnání...nebo do komentu :o)
Asi jsi měla pravdu. No a pokud se ti na mém výtvoru nelíbilo jen jedno slůvko, je to pro mne velká čest.
já si to čtu vždycky nahlas... prostě mi tam přijde to poslední slovo navíc :) čtu znovu a pořád hihi
agáta5: děkuju, žes početla:))) to poslední tam mám hlavně kvůli počtu slabik /8/v dílku a jako nedořečenou otázku:)
ten konec je jako ozvěna... čeče, mě se to moc líbí :) (poslední "koho" bych mázla)
blacksabbath
21. 06. 2016.........................líbí se mi............*/***