Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHolub
Autor
Gora
Holub
Český Krumlov. Horký vzduch letního odpoledne se chvěje v rozpáleném prostoru výloh uvnitř místní samoobsluhy. Přejít silnici a smočit nohy ve Vltavě. Tak blízké a tak málo uskutečnitelné, alespoň v tento okamžik, přání slečny pokladní. S řekou, která plyne několik desítek metrů za jejími zády, přibylo do obchodu mnoho turistů – vodáků opojených svobodou dní své dovolené. Polonazí obklopili pokladnu, žabkami pleskají o podlahu a některým ještě kape ze šosu. V jedné ruce svírají kořist v podobě buřta na večer k táboráku, ve druhé láhev piva, a proč ne plastovou a velkou? V oku jiskru ohněm křesanou, v hrdle vychraptěné ahoj…hoj…oj
Další horda obnažených turistů, vždyť jen v tílku vyniknou tetování sluncem hnědých těl, se jala diskutovat o stavu svých zásob k večeři uprostřed samootvíracích dveří. Zatímco hromadně dumali a vybírali značku piva k večernímu hodokvasu v kempu, dlouhou pauzou ve východu a vchodu zároveň se dovnitř prodejny vloudil sivý holub. Šel, veden instinktem svého volátka. Dopochodoval k pultu se salámy. Dveře se mezitím zavřely. Nevěřícně zakroutil hlavou a zaklapal zobáčkem, jako by konstatoval: jsem v pasti!
Amy Winehouse, místní obsluha salámového bufé, zamrkala předlouhými řasami a v prudkém předklonu před chladící pult dala nakupujícím jasnou zprávu o push-up efektu svého vrchního spodního prádélka. „Holub,jééé…“ vyslovila rtíky zvýrazněnými konturkou. No prostě Amy v sámošce. „Co budeme dělat, vedoucí má dovolenou,“ odtušila další z prodavaček. Spartská královna Léda. Sklonila svoji labutí šíji, zdobenou jemným tetováním, směrem k holubovi. „Ale on má pupek, vedoucí, stejně by jej nechytil,“ pravila a dál krájela Herkules. Pak podala mladému zákazníkovi balíček s nonšalancí kněze, nabízející svatou hostii věřícím. Fronta na krájené salámy se ještě rozrostla. Dvě krásné zaměstnankyně vědí své. To ony jsou pokladem místní Jednoty. V oranžových zástěrkách hájí zájmy družstva.
Nezdárné děti vodáků začaly holuba nahánět. Rozvířil stojatý vzduch obchodu a vzlétnul. Obkroužil prostor a usedl na dlouhou zářivku,kde zřídil svoji pozorovatelnu. Teprve nyní vzbudil pořádný rozruch, neboť byl vidět ze všech stran. Nenadálý poplach v prodejně upozornil také zástupkyni vedoucího,rozjímající v zákulisí sámošky, na neobvyklého hosta. Korpulentní postava již řečí těla naznačovala, že by si to každý měl dobře rozmyslet, než ji vyruší z bohorového klidu. Pak spatřila holuba, který jako kolegové v horroru Ptáci, režírován snad samým Hitchcockem, začal narážel do zdi nad dveřmi.
,,Pomóc, volejte záchranku…“ kolabovala zástupkyně a statná postavou, křehká duchem se sunula k zemi .
„Mám alergii na prach z ptačích křídel,“ lkala. „Umírám. Řekněte vedoucímu, že jsem ho vždycky milovala, a taky že asi máme manko…,“ loučila se ta dobrá žena se světem.
Amy s Lédou ji zachytily a odtáhly do jejího separé vzadu. Povzbudila svoji imunitu lokem tuzemáku a odpadla docela.
Sličné prodavačky si něco pověděly a šly do akce. V rozmanitém hadu z nakupujících, který obklopil salámový pult, vyhlédly dva statné vodáky. Naléhavě jim cosi šeptaly. Mládenci horlivě kývali a požádali zákazníky, aby vyklidili jeden roh prodejny. Pomocí dlouhých košťat navigovali holuba do této části obchodu. Poté, když manévroval mezi ruličkami toaletního papíru a prostředky na praní, neudržel stabilitu a byl mládenci polapen.
Hochům plály tváře hrdostí: dvě půvabné prodavačky s nimi vytančily jako oranžové baletky před sámošku. Zbloudilý holub byl teatrálním gestem vhozen do vzduchu a za potlesku vodáků odletěl k Vltavě.
Děvčata Amy a Léda na sebe mrkly a zaujaly svá místa. Ženy za pultem.
Od řeky byl slyšet křik vodáků, to věčné ahóóój….
38 názorů
Uvod na mě dýchne atmosférou letní řeky a ta akční scéna pak balancuje mezi poezií a groteskou. Tip.
Nemohla jsem si vzpomenout na jméno, jen že to byl Petr/jako ty/ a taky nesmělý:))
Jiřina měla docela fajn hlas.
Jestli myslíš nesmělého Petra Haničince, kterému nejdřív udělala pořádnou díru do peněženky, tak to jo, ten původní byl divnej od začátku :-)
Na Jiřince si ovšem cením toho, že až do konce zůstala pořád takovou, jaká byla, zatímco mnozí jiní zahodili rudé legitimace a tvářili se, že oni nic...
No jasně. hlavně tam byl charismatický ten její partner, tak se na to dalo koukat:))
Náhodou... když člověk skousnul Jiřinku, nebyla Žena za pultem tak strašné dílo, byly mnohem horší :-)
Hezky a vtipně napsané... a Petr Emkábéčko tomu nasadil holubí korunku.... : -)) /***
Jarmila_Maršálová
15. 07. 2016nene, teď víc maluju než píšu
Jarmila_Maršálová
15. 07. 2016Nemám Iro, jen típek a smajlík)))
Jarmila_Maršálová
15. 07. 2016Zuzulinka: díky za povídku v komentáři:) a počtení...holt přírodu /naštěstí/ ani z civilizace nevypudíme:)
nám jednou vlétl nějaký pták jehož jsme neindetifikovali, neboť personál, jímž byl viděn, se absolutně neshodl na popisu toho tvora (pro bezpečáka to byl nějaký malý černý ptáček a pro uvaděčky obrovské černé monstrum) do kina... objevil se jakmile se začlo promítat, narážel na plátno hnán instinktem uniknout tam, kde se objevilo světlo a způsobil pořádný rozruch...museli jsme tehdy zrušit vysílání, neboť by diváci byli zřejmě vystaveni ptačí sebevraždě... jak tam vletěl nevíme a vlastně ani, jak vyletěl... vzhledem k pozdní hodině jsme pozhasínali a kino opustili a rozhodli se to řešit na druhý den... ale to už jsme ho nikde nenašli
..náš Hradec je sice salón republiky, ale turistů sem proti Krumlovu přijede jen zlomek a to i v sezóně.
Horác: a hlavně naše sámoška, tam to žije hlavně přes sezónu a jsem tam po třiceti letech jako doma:-) tedy jako zákaznice a děkuji!
over: děkuji, chtěla jsem odlehčit předchozí závažné téma. Ráda se směju, když je čemu:-))
tak Evži mne předběhla...příjemné prázdninové počteníčko...opět výborně zpracované :)
Evženie Brambůrková
13. 07. 2016Tak jsem se zasmála. Škoda, že jsem to nezažila.*
blacksabbath
13. 07. 2016..tak............:-)))
blacksabbath
13. 07. 2016...............polapena........:-))).......do příběhu.......*/***
aleš-novák
13. 07. 2016to nevymyslíš!!! :o)
MKbaby: to je dobrej, ba výbornej fór...asi ano:-))))) a díky...tu sámošku znáš....