Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKousek za nádražím
Autor
Umbratica
Kousek za nádražím
Je listopad a prší na koleje
kavky ty kaňky tuši
se rozpíjejí v mlžné prázdnotě
a vzdálené zvuky
se rozbíjejí o rezavý vlak
jak o vozozou hradbu
Už zase útočí splín
se splihlým praporem z deště
S vlajícím praporcem z kavek a vran
vítězí na všech frontách
- Rezavé vagony v dlouhé řadě
jako dny v podzimním kalendáři...
Nač celé týdny nakládal vítr
na korby starého náklad'áku
servané listí saze a šelest kapek ?
Je naloženo
a mašina nikde
Kousek za nádražím II
Je listopad a prší na koleje
a kaňky - kavky vpíjí piják z par
mží na vagony občas hustě leje
svět bez obrysů - všechno ztrácí tvar
Déšt' bubnuje na zrezavělé vozy
rez rozežírá na nich nápisy
- Čas na světobol na stesk na korozi
na neurčitý smutek jakýsi
Je naloženo : saze mokré listí
a mokrá pírka kavek vran a strak
- Déšt'...mlha zhoustla...vlákna lze z ní přísti
vlak neodjíždí - trčí tu jak vrak
36 názorů
Kaji,
někdy jsem realistka a prostě jen popisuji to co vidím. Kolem tohohle vlaku jsem chodila celou jednu zimu. Stál na odstavné koleji malého nádraží několik měsíců. Nejspíš na něj zapomněli a nikdo ho nepotřeboval.
Jednička se mi líbí o trochu více než dvojka (na rozdíl od Kolobajdy). Nabízí se, jak by jsi toto psala, kdyby všechny vagóny byly natřené a nádraží opravená. Na nové omítce nelze hledat boudníkovské fantazie.
Máme podobnou zálibu v železnici a snad i v periferii, kterou bych čekal spíše u muže.
Kolobajdo,
na podzim budu nejspíš reagovat na svou aktuální četbu současné poezie. Čtu dost a dělám si poznámky.
Nevím, jak mohou tyto subtilní básně připadat někomu drsné. Asi nic opravdu drsného nikdy nečetl.
Svět bez obrysů - dobrý postřeh - v dešti a mlžném oparu se ztrácí 3D... první je dobrá, druhá je lepší... ale: Co budeš psát na podzim? /**
returne,
trochu jsi mě donutil zapřemýšlet o tom,jestli tu už pomalu nejsem za drsňačku,za punkerku a tak jsem ti napsala malý cyklus snad trochu jemnějších básní : Listopadové akvarely.
Muamarku,
máš mou básničku plně k dispozici.
Safiáne,
děkuji za obranu z konstrukčního hlediska a jsem ráda,že tě básnička zaujala i jako náladovka.Ve čtvrtek ještě jednu vázanku vložím a pak si dám zas pauzu.
Můro,blackie,qíčalo,zuzulinko,kočkodane,
vaše chvála měpotěšila natolik,že čas od času zase nějaké vázané verše vložím.
Ta druhá se mi líbí víc. Beru ji tak, jak je, bez upejpání. Rýmy se mi zdají dobré, i v tak melancholické básni jsou motorem. Diskuze o vhodnosti toho či onoho slova by byla velmi subtilní, pro mne zajímavá, ale obávám se, že by nudila.
Jinak bych si přál, abys alespoň půlkou střevíce zůstala u vázaného verše. Určitě se jednou vrátí. Záleží to jen na básnících. Vím dokonce o překvapivém případu, kdy vázané verše, kterých si sám autor, naprosto neznámý básník píšící převážně volně, příliš nevážil, došly překvapivého ocenění.
Já se nikoho nezastával, jen jsem chtěl vědět, podle čeho posuzuješ. Předpokládám, že víš, že cochcát znamená cokoli chcete, tedy svévoli,
V tom je právě ten problém, že dnes, a už drahnou dobu, je i v literárních časopisech kriteriem pouhé "jak se mi to líbí". Tvoje poznámky vypadaly, že vycházejí z hlubšího poznání. Tím nemyslím teorii, ale osobní pojetí poetiky.
return-of-ca-2
14. 07. 2016Milý Safiáne, to máš těžké. V první řadě jsem psal autorce a nikoli Tobě. Ve druhé jsem si dovolil napsat vlastní názor a může se Ti jevit, jako absolutní soud. A ve třetí je to stejné, jako bych Tě požádal, aby jsi mi definoval důvody, proč je můj názor "cochcát". Ale je hezké, že ses autorky zastal, ocení to.
blacksabbath
14. 07. 2016mám ráda. podzim, déšť i nádraží...tady je v jednom balíčku.....*/***
Milý returne, když už tak absolutně soudíš, bylo by hezké uvést, co je na těch kritizovaných obratech "objektivně špatně" Tvé tvrzení "Závěr strak-vlak-vrak prostě není konstruktérsky zdařilý. A není to ani expresivní ani drsné. Je to nezdařilé." mi přijde jako cochcát. A že je to odbyté, také není argument, prvoplánový rým to rozhodně není.
Um - jasný, to nemá spěch - a jak píšeš, až dozraje doba :-)))
Zítra si dám asi tu svou reakci na Tvé dílko na zeď i s odkazem na Tvou báseň, jestli neva...
Měj se hezky :-)))
return-of-ca-2
14. 07. 2016returne,
"čelní rým" jsi pochopil přesně. Oceňuji,že si stojíš za svým : jisté fragmenty z mé básně se ti prostě nelíbí. - To je tvoje svaté právo.Na to ti můžu říct jedno jediné : jiným čtenářů se ale líbí nebo jim minimálně nevadí.
Při této příležitosti tě možná pobaví,že dlouho po té,co jsem sem přišla, jsem byla prohlašována autoritami za kýčařku právě proto,že píšu moc "jemně".
return-of-ca-2
14. 07. 2016Nešlo mi ani tak o "vrak", jako o celou tu "trčící" konstrukci. Čelní rým, hm hm ... něco jako "pes neutíká, trčí tu jak ves?. Nevím, oprosti se od pocitu, že Tě prudím. Závěr strak-vlak-vrak prostě není konstruktérsky zdařilý. A není to ani expresivní ani drsné. Je to nezdařilé.
returne,
každý z nás to cítí jinak a já přece nejsem po těch letech tady tak naivní,abych si myslela ,že napíšu univerzálně platnou báseň,která se bude líbit všem.Občas jsem poněkud drsná a expresivní,tobě se to nelíbí a s tím já nic nenadělám.
Jen poznámečka "vrak" na konci je proto že v posledním verši tvoří tzv. "čelní rým" se slovem "vlak" na počátku verše. - Jsem totiž spíše konstruktérka verše než emotivní maniak,který už to chce mít hotové. Myslím,že kdybys mě četl pozorněji,přišel bys na mnohé,co ti zatím uniká.
return-of-ca-2
14. 07. 2016Podle mě kazíš konce. "servané", "mašina nikde" tam prostě nepatří a ač bych v předešlých dvou výrazech mohl pochybovat tak "trčí tu jak vrak" je naprostý zabiják. Přijde mi to, jak když už už to potřebuješ mít napsaný, tak tam vsuneš první rým, který Tě napadne.I tak *.
Díky,Muamarku,
jak víš - o dialog já vždycky stojím. - Vím,že jsem ti slíbila dva sonety,nejsem sklerotická,ale jsou to sonety ryze zimní,jsou to sonety o Zimní královně a tak s nimi ještě počkám.Podzim se na ochlazení uprostřed parného(jak kdy)léta hodí,ale zima - to už by bylo moc.
Agáto,
naprosto s tebou souhlasím,problém je ale v tom,že píšeme pro Písmák a naše básně "žijí" tady. Já jsem zatím nezaznamenala příklad,že by se moje básničky z Písmáku někam stěhovaly.
Um: Je věnován Tvé básni, respektive, určitým navázáním na ní, dialogem s ní...
Jsem rád, pokud potěšil :-)))
Goro,
jsem moc ráda,že to říkáš a že jsem dnes vložila právě tohle a ne něco jiného.
víš, já myslím, neuspět zde u čtenářů, neznamená, že je báseň špatná... chtělo by to víc zpětné vazby a ta tady je málo .. i když na druhou stranu, někdy stačí jedna dobře mířená rána :)))
rýmuj každopádně :)
Muamarku,
moc ti děkuji za sonet a pakliže je určený pouze mně ,tím více. - Nad zašifrovaný obsahem budu pilně uvažovat.
Je červenec - a všude zataženo
na nebi nápis - Inventura zboží
Jen zrezlou klec (jinou tu neseženou)
teď šedá zkrápí - svůj vzkaz do ní vloží
Již neslouží - je tady, osamělá
nikdo ji nechce - nikdo neposlouchá
Když do louží svůj pohled obracela
třásla se lehce, slabá, jako moucha
Trochu se přimkne ke stehnům popelnice
zakašle, znovu, pak ještě, dotřetice
slzavé oči zprávu zamlží
"Byla jsi celou, však také pevným bodem
byla jsi pouty - ovšem i doprovodem
Byla jsi propast - i plot nad strží"
Lilinko,
měla jsem na dnešek přichystané jiné básně.ale když jsem se podívala ven z okna,řekla jsem si : tohle bude ladit s dnešní atmosférou. - A - já děkuji tobě.
Agáto,
zkouší to se svým vá.v. znovu,protože zatím jsem s ním moc neuspěla.Zveřejním ještě jednu hlaváčkovskou variaci o dvou chrtech v obilí a pak uvidím. Zařídím se podle reakcí čtenářů.
Um, nálada přesně odpovídá propršené noci a ránu...sedlas mi do noty, díky:-)))
já osobně si myslím, že obě varianty mají své kouzlo... miluju vázaný verš a tvůj je neotrocký, volný a pro mý uši (jak si to tu recizuju nahlas) balzám... závidím - upřímně ten rozmach, který vlastníš ... nádhera, že můžu číst a odnášet si :)
čas na světobol na stesk na korozi ...