Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCESTA ČASEM (1) PRVNÍ CESTA VLAKEM . . .
Autor
blacksabbath
Červený, papírový kufřík s poklady má na víku namalovanou holčičku s copánky.
Cestu vlakem znám, ale dnes jedu poprvé sama. Usedám na dřevěnou lavici. K oknu, abych mohla koukat na krajinu. Vždycky běží proti vlaku. Pan průvodčí mi udělá kleštěma dírku do lístku. Když se přes ní chci podívat, musím zamhouřit druhé oko.
Jen pár zastávek. Přes řeku zvedám nohy. Aby mi nenateklo do botek. Černý Dub, Vrábče. Mříčí. Tady vystupuju.
Zamávám panu mašinfírovi, který se vyklání z obrovské lokomotivy. Stoupá z ní kouř. Netrpělivě hrabe obrovskými koly. Asi se bojí jízdy po Holubovském mostě. Brr. Už jsem přes něj jela, ale dolů jsem se raději nedívala.
Hvízd. A pan výpravčí zvedne plácačku. Má krásně červenou čepici. Skoro stejně krásně červenou jako je můj kufřík. Sevřu jeho držátko. Ne, nezapomněla jsem ho ve vlaku, maminko. Zbytečně ses bála.
Chvilku jdu za nějakou paní. Jela se mnou ve vlaku. Pak odbočím ke kravínu.
Když je hezky jsou krávy venku. A dnes je. Bůůů. Zdravím stračeny. Některé odpoví Bůůů. Některé ne. Bůůů. Pokouším se znovu. Zase nic. Jen přežvykují. Asi jsou nevychované.
Čeká mě ještě kus cesty. .
Napravo je lesík Probošt. Tam se propadl i se svým koněm kníže Bohuš. Tomu patřila vesnička Bohouškovice, kam mířím.
V duchu si přeříkávám další pohádky, které mi vždycky čte babička před spaním Sepsal je její bratr, Karel Pinc. Učitelskej v Praze.
Ještě, že nemusím jít kolem Božích muk. Tam čekává černý pes s ohnivýma očima .
Ale musím projít Vlčí jámou. Cesta je tady jako nora. Trávu mám až ve výši očí. Ale koukám raději pod nohy.
Je to tady samá díra a kámen.
Uf. A mám to za sebou. Teď už zpomalím. Vedle cesty rostou jahůdky. Utrhnu stéblo a navlékám jednu za druhou. Donesu babičce korálky.
Už vidím první chalupu U Maznů. A statek U Němců. Tady mají ve dvoře zlého psa. Má natažený drát přes celý dvůr. Ale také tu mají na verandě telefon. Sem mi může maminka zavolat.
Horní rybník, kaplička. Slyším štěkat Azora. Je to poloviční vlk. Nemůže vědět, že jsem to já. Tak štěká a štěká.
Babička vychází, nazouvá si dřeváky.
Rozpřahuje ruce. Vbíhám do její náruče. "Já jsem to zvládla babičko".
"Tak jsi přece přijela, děvenko moje".
50 názorů
asi sa budem často opakovať, ale dá sa napísať iné ako - krásne?
Naviac, keď Tvoje spomienky vyvolávajú aj moje podobné...nepamätám si prvú cestu, okolo nás viedla hlavná trať a vlakom sme cestovali stále, od 6. triedy do okresného mesta do školy, rodičia do práce, všetci k lekárom, na veľké nákupy..pamätám si parné rušne s množstvom iskier v hustom dyme, drevené lavice, sťahovacie okná, v lete sme v nich radi chladili hlavy...neskôr vlaky s elektrickými lokomotívami, cesty rýchlikom do Prahy...
blacksabbath
08. 03. 2021Jarmilo.......ale stejně co?....jsou to krásné vzpomínky.....
Mně se to nepovedlo. Já jsem byla pyšná, že pojedu sama a chtěla jsem si i sama koupit jízdenku. Pokladní řekla, že zavolá příslušníka VB :)). Maminka s tím počítala a našla ve vlaku cizí osobu, která jela do stejné vesnice, aby souhlasila, že je můj dozor. Musela vystoupit z vlaku a potvrdit to pokladní. Potom jsem to už měla jednoduché - žádný lesík, kde se propadl kníže :)
blacksabbath
03. 02. 2021není za co ...:-)))))))))))))))))))))))))))
Krásná imprese! Poetická, plná obrazů, dost prostotu na prožívání, na chutě, na vůně na obrazy. Děkuji Červená karkulko!
blacksabbath
22. 12. 2020Zatoulal jsi se v čase????.....Jsem moc ráda, že jsi zde pobyl......:-))))...díky
Sil.......moc děkuji.....tahle Cesta je moje srdíčkové napsání.....přeji hezkou 1. adventní neděli....D Í K Y
blackie, ach jaj, už jen pro půvab místních názvů jsem tu ráda byla, cennost v osobní rovině samozřejmě neoddiskutovatelná. Děkuji za zážitek.
blacksabbath
19. 08. 2020děkuji za kukýnko Zuzu.....měj se krásně
blacksabbath
19. 08. 2020Zdravím Jiří........tady tě obzvlášť ráda vidím......děkuji za návštěvu a přeji hezký den
to je nádherné, zpomněla jsem si na dětsví... ty jahůdky na stéblo navlékám dodnes
Hezky se četlo, určitě nám, co pamatujeme dřevěné lavice ve vlaku a plošinky a třeba, např. na nádraží v Hranicích na Moravě čekárnu s postýlkami pro maminky s dětmi. To vyprávění je pro mne básnička.
blacksabbath
19. 08. 2020tak to ti přeju šťastnou Cestu časem...........:-)))))))))
no tak tím spíš si je budu chtít přečíst, ale ten font v dalším pokračování, to je teda něco
Díky za návštěvu Aru.....jj každý to má podle sebe.....tahle moje doporučená jsou moje srdcovka
bůů mě dostalo :)
to je dobrý si to dát do doporučených, někteří mají úplně nekonečný seznamy textů
blacksabbath
11. 09. 2016ta holčička měla jít po prázdninách do školy......děkuji za návštěvu...přeji hezkou neděli
Moc pěkná vzpomínka. Škoda, že nevím kolik je holčičce let, asi bych se snadněji ztotožnila...
Protože například já jsem poprvé jela sama vlakem až když mi bylo čtrnáct, :-( ale zase jsem musela třikrát přestupovat. :o)
Taky na krávy bučím... dodnes b:-)
blacksabbath
26. 07. 2016Lakrov...děkuji za milý koment a tip....přeji hezký večer
Od samého začátku z toho dýchá radost z prázdnin s trochou těch dětských obav z obyčejných, nezáludných nebezpečí. Bohužel taky punc minulosti a nevratnosti těch časů, kdy bylo vše tak průzračné a bez nebezpečí. Kéž by se ty časy mohly vrátit... Myslím, že leckdo (možňá nejen ten, kdo je zažil) by je vyměnil i za takový poklad, jakým je třeba internet. Tip.
blacksabbath
25. 07. 2016husy byly taky hrozné..ale se mnou chodil Azor...toho se bály....děkuji
blacksabbath
23. 07. 2016posílám úsměv na oplátku .......a děkuji......přeji hezký víkend Petr333
blacksabbath
22. 07. 2016děkuji......přeji vše dobré
blacksabbath
22. 07. 2016RUZIGEL......děkuji moc...přeji krásný víkend
blacksabbath
21. 07. 2016NANI........děkuji...................krásný den :-)))))))))))
blacksabbath
20. 07. 2016ano...nosila...:-)......v zimě se v nich dalo klouzat po dvoře...:-)....hezký den Kolobajdo
Tak Karkulka šla za babičkou - místo košíčku červený kufříček... a místo polopsa polovlk. A babička opravdu nosila dřeváky? Roztomilé... /**
blacksabbath
18. 07. 2016Benetka.......:-)))................děkuji......krásný večer
...tak veršovánky už Ti nestačí,co?!Ty jedna grafomanko!!! :-)
***NÁDHERA!!!***
blacksabbath
17. 07. 2016Čudlo...děkuji za přízeň...............krásný den
blacksabbath
17. 07. 2016MK....děkuji............čas nevrátíš.......pohodovou neděli
blacksabbath
16. 07. 2016.:-)))
okoloidúci
16. 07. 2016... nápad, ku ktorému sa vydáš v ústrety, môže byť aj o kroku v čase späť :)
blacksabbath
16. 07. 2016.......tohle byl krok v čase zpět....:-)))...........
okoloidúci
16. 07. 2016... nápadom sa dá aj vydať v ústrety :)
blacksabbath
16. 07. 2016no...kdo to ví....?..........když nějaký nápad zaťuká .....pozvu ho určitě dál......
okoloidúci
16. 07. 2016... dúfam, že nie posledný :)
blacksabbath
16. 07. 2016ou ne........jen takový pokus.......díky okolku........
okoloidúci
16. 07. 2016... a máme tu ďalšiu prozaičku :) *
blacksabbath
16. 07. 2016Děkuji Luboši......hezký sobotní večer přeji..............
blacksabbath
16. 07. 2016díky za empatii Goro......přeji krásný večer
Ta místa, o nichž píšeš, znám:))) Pohled dítěte s přítomností pohádkových postav se mi zamlouvá.