Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZAMYŠLENÍ V PODZIMNÍ KRAJINĚ
Autor
Jindra Fiala
ZAMYŠLENÍ V PODZIMNÍ KRAJINĚ
V tanečním sále
hradu Krakovec
uhasly petrolejky
Mladičká komtesa
na měkkém polštáři
s hebkým peřím čejky
nemůže spát
Má rozpálené srdce
rozpálené dlaně
rozpálenou tvář...
Na nočním stolku leží
černým písmem psaný
starodávný snář
a on má modré oči!
Oči modré...
„Jak při tanci mi
sevřel pas!“
Na obálce snáře
nad tůní letí
konipas...
– – –
To bylo již dávno
Dnes spí na jednom loži
pod černou deskou z mramoru
na níž vytesán je nápis:
„Kdo dolů jednou vstoupíš
již nevrátíš se nahoru!“
Z těch dávných věků
zbylo tu jen ticho
Vzácné ticho moje milá
jehož je dnes málo
málo jako času
jenž pozvolna rozemílá
v troskách Koberského mlýna
i mlýnské kameny
14 názorů
Jindra Fiala
04. 10. 2016Milý Ádvojko, díky, věcné kritiky čtu nejraději. Pro mne je to vždy souboj mezi tím, co vypustit v rámci zachování rytmu a co ještě nechat v rámci zachování myšlenky, nálady.... Starodávný snář - dvě dlouhá áááááá, to je zasnění. Nakonec si řeknu, že nejsme roboti a že drobný hříšek nevadí. Jinak příběh je pravdivý. Nejsem moc fantazijní typ. Je to krásný kraj: https://mapy.cz/turisticka?x=16.9804832&y=49.5905658&z=14&source=base&id=1701895
Jindro, přečetl jsem si všechny tři tvé básně a zdá se mi, že generačně tíhneš k formě, která ve vázaném verši platila před možná i sto lety. Je to trochu škoda, poněvadž obsahově je to niterné, upřímné, to jistě každý vnímá, ale aby to bylo sdíleno čtenáři, je třeba nepsat věci tak napřímo a vyhnout se veršům, které jsou tam spíše pro okrasu, přitom máš co říct a také to říkáš. Také je třeba dbát na rytmus, např. proč psát ....starodávný... snář, když to je jen okrasa a sloku vyvádí z rytmu, stačilo by prosté snář. Podobně to rytmicky utíká ve sloce končící nevrátíš se nahoru. Co však musím uznat, ve všech svých básních těch tzv. genetivních vazeb, prázdné vaty máš minimálně a tady v této básni máš i krásný závěr, který jakoby vyvěrá z konkrétního prožitku, tím pádem má i věrohodnou atmosféru, ale díky kamenům je současně i metaforou.
Nejde mi o to, zda tudy vede současná vývojová cesta, tu svou si najde později sám, ale o to, je-li schopen uchopit lyrické téma. A to, na rozdíl od těch progresivnějších, zvládl docela dobře.
Velmi pěkné. Nějaká ta nešikovnost by se jistě našla, ale sílu to má.Diptych má přesně tolik motivů a slov, kolik je třeba. Motivy jsou přitom účinné a jsou dobře sezazeny. Závěry korunují dílo.