Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSkutečná řeč není bez chvění
Autor
Movsar
To jižní místo
Šla Václavákem a svítila svým podbřiškem. Vtěsnán do krémových kalhot, klenul se světu navzdory. A ty by ses vydal k tomu jižnímu místu jejího těla jako pták k ostrovu hojnosti. Strávit tam pár lepších chvil.
Malá smrt
Těmi stehny bere dech. Kdekdo by si mezi ně leh, tak jako se lehá na koleje a čeká bídný konec. Rozervaného erótem odnesli by tě pak do chladné místnosti. Zbledlého okýnkem okukovaly by tě zvědavé děti a hleděly na sebe, jen o trochu starší.
Zpolívkovatění příběhů
Bufet. Vedle se usadila starší blondýna v tílku a sukni, naproti ní mladík v brýlích. Působili jako sehraná dvojka z jedné učebny nebo kanceláře. „Tak já začnu povídkou,“ zahlásila blondýna. Zaujalo mě to. Budou si nejprve předčítat? Jenže natáhla ruku k talíři s polívkou. Příběh náhle zevšedněl. Tak nějak zpolívkovatěl.
Skutečná řeč není bez chvění
Liják noci proměnil všechno ve stíny. Zmáčeni tmou vracejí se ulicí zpozdilci. Za dveřmi je pak někdo něžně osuší a nabídne povídání. Jen takové krátké, do usínání. A i trochu vratké, neboť skutečná řeč není bez chvění.
51 názorů
proč by ovšem poetické mělo být 1. krásné a za 2. pravdivé? to mi upřímně není vůbec jasné. vlastně u 2. mi ani není jasné, co máš "pravdouů na mysli. tím slovem se to tady hodně hýbá, navrhuju úplně ho vypustit, zapomenout na ně (jako na takovou zvláštní prot=zu) a nahrazovat ho vlastním sdělením.
bříza: jo a ať je někde jakékoli Ot... ať je sebeblbější a sebedelší, stejně nikomu nebrání vyjádřit se k dílu, nebo začít jiné Ot... není tu omezen počet kometářů...zatím:P (ha, to bylo krásně zlomyslné)
Movsare, nemluvil jsem o poetice (obecné - souhrnu prostředků, ani osobnostní - charakterizující autora jejich výběrem), kterou by měl znát každý, vždyť některé směry (např.čistou lyriku) bez její znalosti nelze vůbec pochopit,ale o poetickém, méně podařeném sourozenci krásného. Aby poetické bylo zároveň krásné, musí být pravdivé. Sama atraktivnost nestačí. Podobné platí o stručnočnosti. V tomto smyslu bych s a2a2 souhlasil.
Slova zpozdilý a opozdilý mohou znamenat (a kdysi asi znamenala) totéž, pro mne ale mají dnes zcela jiný význam.
Je pravda, že se mi tak 90% všeho nelíbí, nebo bych na tom něco vylepšila... ale důrazně se vyhraňuji proti tvrzení, že se musím proti někomu vyhraňovat a že jen v tom spatřuju nějaké hloubky...
problém identity je jistě velké téma, už tady o něm byla párkrát řeč a já uvítám, pokud někdo vnese do diskuse aspoň menší - startovní - článek.
neznáš? to je právě ono...:D
..nemusíš se tím trápit...když to vezmeš z určitého úhlu, neznáš vlastně nikdy nikoho ...ani sebe...
no ale nespoléhej na to, že si já něco přeberu, goro.
být mezi dvěma osobami, z nichž ani jednu neznám, jsou to pro mě virtuální entity, to je zvláštní topos.
... že budeš vždycky někde mezi na povrchu úspěšně vegetující Gorou a mnou:D
...tedy Gora je zvláštní případ... tu jsem použila jen jako ilustraci proto, že tak působí... ale ve skutečnosti je to vlastně jeden z lidí, co kterých nevidím... nejsem si jistá... buď je tím, co ze cebe dělá, nebo to tak úžasně hraje, že ani já nejsem tak dobrá, abych viděla, co je za tou důsledně budovanou maskou...
Movsar: ano,tak jsem to myslela:-))) jen aby to bylo chvění příjemné, svobodomyslné, z nějž nenaskakuje husí kůže, aby nebylo mrazivé a nevzbuzovalo bázeň :-) dobře sis to přebral.
mluvíš jako indiánský šaman, careful. skutečně nevím, co je to úplně otevřít oči. co bych měl, aspoň v tomto případě, uzřít?
Hele, Movsare, v určitém smyslu vnímáš věci podobně jako já... ale asi už jsi moc starej a zabedněnej pitomec plácající se na povrchu na to, abys někdy dokázal "úplně otevřít oči"...
již je jisté: skutečný literární server není bez chvění. nevím jak jinde, ale pismak se zdá být v tomto smyslu skutečný!
řeč ve formě hlasové promluvy. to je onen metafyzický fonocentrismus: ve zkratce víra ve větší váhu (autenticitu) hlasu, mluvené řeči než v řeč psanou. (nefyzikální) chvění v textu je ale podstatnější.
Gora: víš, že se vůbec nedivím.. ty bys si toho všimla možná tak kdyby byl Rom nebo napsal sprostý slovo jinak ne:D (jo, tohle je taky zlomyslný)
každopádně ať už tím kritikem myslel kohokoli (a na mě nepomyslel ani vzdáleně a ani ve snu ho nenapadlo, že by mě za tím mohl někdo vidět), už jen že to napsal, bylo zlomyslné...
aleš-novák
23. 09. 2016i z čistě fyzikálního pohledu se řeč bez chvění prakticky neobejde...
careful: nevšimla jsem si nikdy jakékoliv zlomyslnosti v hodnoceních a2a2a, v mých očích je navýsost kompetentní v posuzování lit.děl
movsar: po té, co zde bylo v debatě mnohé řečeno, politiku nevyjímaje, zcela souhlasím s naplněním názvu tvé miniatury: Skutečná řeč není bez chvění:-)
aleš-novák
23. 09. 2016termín "týpek, co málo umí a hodně mluví" se dá personifikovat celkem snadno...
a2a2a: Jo, pokud jsi myslel R.L. tak ten žádný kritiky nepíše (nebo minimálně)... je takové prázdné komenty jako většina borců a borkyň tady...jen občas obohaceno o nějakou tu sprosťárnu, ale technicky to není o nic větší "kritik" než ostatní tady... a tak ho prostě za kritika nepovažuju...to jsem spíš já, nebo třeba Zdenda...nebo třeba i ta Janina, nebo Lakrov co se prozy týká...tam se dá občas mluvit o kritice... takže slovo kritik používej pro ty, co kritizují... diskutujících kritiků tu je minimum a používat taková slova v pejorativním významu není dobrý nápad pokud nechceš vyvolet ot. a pak se děsně divit, že jsi ho vyvolal.
začíná to tady být tak ostré, že by namísto různých nominací povídek a redaktorů měl někdo přijít s návrhem zřídit tady soudní tribunál. navrhuji, aby byl, po vzoru klasické justice, dvouinstanční. zda si zřídíme i "třetí instanci" k revizi již pravmocných rozhodnutí nad autory a sjednocování stanovisek k sporným věcem, to už je věcí luxusu.
...prostě nemlž a kápni božskou...protože buď to můžeš říct přímo , nebo kecáš...navíc když se jednalo o výběr redaktora v topicu o výběru redaktora, tak si každý trouba pod "diskutujícím kritikem" představí mě... pokud ti ty souvislosti nedochází, tak bys se měl nejdřív dovtipovat ty, než napíšeš něco, co vyzní jinak, než jsi chtěl...
a2a2a2: Hmmm... koho si tecy myslel...když tvrdíš, co tvrdíš a všlo o výběr redaktora... jako přesně, koho myslíš? Já tu znám pár sprostejch, nebo drsnejch, ale ti něco umí... a pak tu znám spoustu kecků, často hloupejch, ale ti mažou medy...sprostýho, co nic neumí, si nevybavuju... takže mě "dovtip", prosím
milá carafeul, na to mohu říct jediné: Kdo se cítí, ten se vtípí. Má poznámka vůbec nezmiňuje redaktory, ale kritiky, což jsou zde potenciálně všichni, kdo hodnotí. A mysli si co chceš, ale zrovna tebe jsem na mysli neměl, ani jiného redaktora, ale týpky, kteří málo umí a hodně mluví (navíc často vulgárně). Nicméně, tvá reakce tehdy byla příznačná a k tobě mám, věru daleko. Jestli se domníváš, že tvá přímost tvé chování omlouvá, já si to nemyslím, třebaže obecně přímost je pozitivní, pokud není důsledkem přehnaného sebevědomí. Toť vše, nereagoval jsem tehdy a více se již nebudu vracet ani nyní.
tak už tady máme druhé souhlasné přikyvování. stejná otázka jako pro goru: s čím to vlastně souhlasíš?
a2a2a: tvá zmínka o diskutujících redaktorech byla zlomyslná a vzápětí jsi zas vytáhl, jak si nepřeješ Ot...býváš zlomyslný dost často...každopádně s tvou kritikou souhlasím...tedy až tvůj obdiv k lacině lascivním textům, které si spojuji s primitivy... ale je mi jasné, že ty a Movsar jste v tomhle zhruba na stejné úrovni (což je zlomyslné zas ode mě, ale já to umím přiznat:D)
Je samozřejmé, že ve skupině čtyř miniatur se bude zdá některá lepší... já je vnímám jako celek. Mozaiku ze čtyřech kamenů s neurčitou spárou... *
První a poslední se mi líbí úplně bez výhrad. Druhá je ok, jen nemohu dostat z hlavy všechny ty přejetiny, které musím na chatě (vechtru) uklízet...(ale to je jen můj nedostatek). A nakonec polívková - ta mě moc pobavila. Ale je to spíš jako záznam do databáze přeslechů nebo přežblebtů...
Celkově je to zase příjemná mini...
já se ptal, s jakým pojetím literatury se ztotožňuješ (ne, zda to tam muselo, nebo nemuslo být), goro. s takovým, co si bere za příklad politiku předminulé vlády škrtů? nebo buďme konkrétnější: s takovým, které z řeči odsunuje veškerou nahodilost a redukuje ji na sdělování nutného? anebo tě fascinovala ta odvaha k cenzurnímu zásahu? jak jsi tu poznámku a2 pochopila?
sváděni, safiáne, jsme všichni. pokud jsme sváděni slovy, je to dobré. horší je současné svádění moderními technologiemi.
k druhé věci, čím nebo jak je poetika nebezpečná? je nebezpečná třba jako odjištěný granát? nebo čím?
k třetí, úspornost je obecně ctnost, askeze.
břízo, s polívkou to byla jen malá radost nad záměnou vzniklou z šumu bufetu. u jižního místo to byla o něco větší radost nad tím, že ani na konci léta podbřišky ještě nejsou polovičaté, ale stále zralé. na rozdíl od melounů, kterým už odzvonila sezóna.
a díky za čtení všem a za názory.
aleš-novák
23. 09. 2016tentokrát i diskuse je téměř literárním dílem...děkuji, pánové a dámo, za to vančurovské ráno...
Pochopil jsem to tedy správně. Nechal ses svést. Poetické neznamená samo o sobě nic, je to nebezpečná odnož krásy. Věta asi měla být formulována trochu jinak. Ale právě to, že ja taková, jaká je, donutilo mě zamyslet se nad ní.
Úspornost je sice v poezii první velká ctnost, ale zraje se k ní dlouho. A každý ji vidí trochu jinak. Mně třeba tílko nebo sukně nevadí, ale určitě bych ve třetí miniatuře škrtnul poslední dvě věty.
Počtářství v literatuře, pravda, trochu jiné, než o jakém je tady řeč, vydalo před léty v tzv. čisté lyrice skvělé plody.
Konkrétně s tím, že ní a sukně a ulice tam nemuselo být...tak jednoduché změny a bylo by to perfektní:-)
souhlasíš, goro, ale s čím? s tím vulgárním pojetím jazyka jako čiré ekonomie slov, počtářstvím v literatuře? anebo s čím?
zpozdilci mi přijde poetičtější, safiáne.
Hezké čtení, vytříbené:-) a souhlasím s názorem a2a2a ohledně "polívkové".
Přemýšlím nad slovem zpozdilci. Mívalo poněkud jiný význam, než jaký tady nabízí první plán. Jsou to snad opozdilí zpozdilci?
jako profesionálním hercům na scéně, a2a2a, je nám souzeno dohrát své role až do konce.
Ach jo, raději toho nechme. Opravdu se mi těžko věří, že to myslíš vážně. Jako bys se bavil tím, že provokuješ, ale to je jedno.
nevydržel jsi tedy a přiznal: šlo o mstu "jiného". mohla být ovšem i "hezčí a důslednější", ale abychom nebyli nepřesní: přiléhavější.
Zlomyslnost občas chovám ve své duši, ale nepamatuji se, že bych ji používal. Nemám ji rád a vyhýbám se ji třeba už jen proto, že ji od jiných velmi špatně snáším. Až se mi nechce věřit, že ty, který jinému vytýkáš nedostatek sebereflexe, odmítáš mou kritiku. Samozřejmě máš pravdu, že se jedná o naprosté prkotiny ve vztahu k obsahu, který je nosný a rozhodující.
nedostatky se jistě dají najít, "z chyb mám ukován pevný štít". ovšem ve škrtání, natož těch dvou slov z textů, to není. proto jsem tě obvinil ze zlomyslnosti jen nedbale ukryté do pláště korektnosti.
myslím si, že ano. Soudím jiné podle sebe. Jsem zastáncem hezkého důsledného jazyka, který miniatura vyžaduje spíše než povídka a mi, když takto někdy poradil, tak jsem to nejen akceptoval, ale i napříště jsem měl ctižádost být jazylově co nejčistší. Kdybych zmínil jen tyto dva nedostatky, nebylo by to fér, ale důraz jsem položil na obsah, takže to za sebe vnímám jako ne korektnější ale korektní kritiku.
nu, dobrá, co ještě mám proškrtat?
ale vážně. naposled mi tady podobně radil whitesnake k trvalé (na hlavě) a jak se chtěl blýsknout latinou, kterou viděl maximálně na obalu desky karla kryla (všimni si, že všechny biblické a latinské citace čerpá vždy jen z názvu jeho písní), tak se zesměšnil. tys to nemístné rádcovství pojal korektně a úsporně - "důsledně miniaturisticky", tedy jsi prošel bez škobrtnutí. ale jinak - má cenu někomu radit, aby vynechal v textu sukni a ulici?!
Ta polívková, myslím si, se nepovedla, je to jistě obrázek, ale jaksi rchle prchající z rámu. Zajímavé jsou prví dva textíky, maně si vzpomínám, že erotické podtexty jsi už napsal, ale tyto dva mají jakýsi přesah i kontrast a nebály se šlápnout tam, kde to je, ale nahlas se to neříká. Poslední je znovu taková lyrická tečka.
Jen technická připomínka. Když už se ti daří psát hezké miniatury, pak by jim i slušel důslednější jazyk, který by miniaturu činil miniaturou. Mám na mysli například dvě věci, a sice:
Vedle se usadila starší blondýna v tílku a sukni, naproti ní mladík v brýlích. (sukně nemá žádný význam, zatímco tílko navozuje představivost, krom toho mladíka charakterizují jen brýle. A pak to zbytečné i nehezké "ní").
Zmáčeni tmou vracejí se ulicí zpozdilci. (Ulice je zbytečná, poněvadž miniatura je něco skoro jako báseň, kde genetivní vazby ruší)