Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Co pro vás znamená Bob Dylan?

13. 10. 2016
5
77
3849
Autor
K3

"Dívám se, jak teče řeka"

Dostal Nobelovu cenu za literaturu. Již předtím byl několikrát nominovaný. Povedlo se to letos. Ovlivnil folk, country, rock. Stál u zrodu videoklipu, rapu, psychedelické písně, protestsongu, povýšil písňový text na vrcholné dílo. Vždycky hledal nové cesty a staré dokázal reinkarnovat, při jeho koncertě se hlediště poprvé rozzářilo zapálenými svíčkami, každá jeho deska je jiná, každý jeho koncert je jiný, dokázal tolikrát změnit hlas k nepoznání, první pirátské nahrávky byly Boba Dylana...


77 názorů

K3
24. 03. 2018
Dát tip

Kdysi jsi mě odtřihl od mojich komentářů. Zbytečně, myslím si. Tak bys mohl svou válečnou sekyru zahrabat a pustit mě k sobě. Protože se s některými tvými texty dost ztotožňuju a nemám ti to kam napsat:).



papouch
13. 11. 2016
Dát tip

žereš


K3
13. 11. 2016
Dát tip

Já to nežeru ani to nijak neprožívám, jenom mě zajímá co si myslí ostatní, pokud je to taky zajímá.


papouch
13. 11. 2016
Dát tip

nežer to tak


K3
11. 11. 2016
Dát tip

On se těžko překládá. Doporučil bych vypůjčit si knihu textů: "Bob Dylan - Lyrics/Texty 1962-2001.

Ahoj a dík za zmínku.


Já ho neznám téměř vůbec, ale až si přeložim jeho texty...


K3
26. 10. 2016
Dát tip

Zajímal by mě Tvůj pohled hudebního kritika.


K3
25. 10. 2016
Dát tip

ogoti - máš pravdu. Celý jeho život je zahalen rouškou tajemství. Záměrně o sobě napovídal spoustu nejasností a nepřesných informací, počínaje datem narození a zvolení pseudonymů... Vznikaly fámy a tajemství, což je jejlepší pro vznik popularity a zájmu o něj...  Kolikrát se zachoval špatně vůči některým hudebníkům a přátelům, což ale dokázal přiznat. Na druhou stranu se zachoval úžasně, ke svým i nemanželským dětem a nejen k nim. Prostě rozporuplný člověk plný protikladů... Dík za zastavení.

 


ogoti
25. 10. 2016
Dát tip

dobrý pesničkár, jeho moralný koncept podrobne nepoznám, myslím že sa aj vyhýba tomu aby ho formuloval...


K3
25. 10. 2016
Dát tip

Já mám smysl pro humor, ale tuhle diskusi beru vážně. Jde o to; buď se zajímáš o hudbu, nebo ne.


Tož su vyhledala, chtěla su pustit ale vypustila su sa. Lůža jak máchovo jezero.


K3
24. 10. 2016
Dát tip

Vyhledej, pusť, poslechni, přečti. Ďík.


Tutok Dylinu neznám.


Lakrov
22. 10. 2016
Dát tip

Pro Big_George: Sdílim tenhle názor, jen Arafarovi ji nepřeju.  Ať žijí symboly, jež utvářely(jí) náš svět!


K3
22. 10. 2016
Dát tip

Děkuji Big George, za komentář. Já si ale myslím, že je víc než symbol. Je vzorem a ukazatelem cest všemi možnými směry pro hudebníky bez rozdílu věku, napříč žánry. Stejně jako dřív. Ano, pominula histerie, ale ostatní zůstalo.


StvN
20. 10. 2016
Dát tip

Právě proto jsem psal ten svůj první příspěvek. Já nemám představu o tom, jestli to je dobře nebo ne, dávat nobelovku za písničky nebo za básničky. 


K3
20. 10. 2016
Dát tip

StvN - ještě bych se chtěl zmínit. Možná zakroutíš hlavou, ale některé Tvoje povídky mi silně připomínají BD. Třeba Vernisáž..., Studna? Je to zvláštní.


K3
20. 10. 2016
Dát tip

Aleši - Tak to vyjádření mi uniklo. Ale přesně to vystihuje. Cohena mám rád ale Dylana ještě víc. Vystihuje to tuhle diskusi. Diskutujem o něčem co je samozřejmé. Ale podstata nám uniká. Dík.


líbilo se mi včerejší vyjádření Leonarda Cohena:

Dávat Dylanovi Nobelovu cenu za literaturu je podobné jako dávat Mount Everestu medaili za to, že je nejvyšší hora... 


K3
20. 10. 2016
Dát tip

Však jo. Eseje se právě zabývají těmi texty. A nobelovku nedostal za to, kdo ovlivnil jeho a koho ovlivnil on, ale právě za literární úroveň textů. Mě nepřísluší ho hodnoti protože nejsem literární kritik, ale můžu ho obhajovat jako konzument jeho díla. A pokud si někdo myslí, že si to nezaslouží, tak by měl dílo konzumovat a teprve potom hodnotit konkrétní texty. Ty napíšeš, vždyť to jsou jenom písničky. Zrovna tak bych mohl napsat, vždyť to jsou jenom básničky. A když hodnotit, tak by se měl hodnotit celek. Celé dílo. Abych řek pravdu, odezva na můj pokus o diskusi mě zklamala. Nevím co si mám myslet o celém literárním servru. Při vší úctě k Janině. Posuzovat někoho podle jedné písničky a nazvat ji odrhovačkou, je málo. Já bych si představoval, že budem hodnotit třeba jednotlivá alba, co se komu líbí a co ne. Nebo jednotlivé texty. Šmahem někoho odsoudit je stejně scestné jako ho šmahem korunovat. Myslíš si že bez znalosti díla dá někdo někomu nobelovu cenu?


StvN
19. 10. 2016
Dát tip

Co tak vím, tak Nobelovka se nedává za to, jaký je kdo člověk, nebo co dělal, nebo kolik o něm bylo napsáno esejí, ale dává se za dílo. To, co píšeš, je nekritická adorace člověka, ne jeho tvorby, to se na mě nezlob, ale je to tak. Studovat Prousta a psát jako Proust, to jsou tak odlišné věci, že ani nemá cenu o nich vůbec mluvit. Nemůžeš dostat ocenění za to, že jsi někoho četl přece :) 


K3
19. 10. 2016
Dát tip

StvN: vyhledej si koncert "The Great MusicExperience" /22.5.94/ z japonské Nary. Tady zpívá úžasně s velkým symfonickým orchestrem. Mj. "A Hard Rain's A-GonnaFall" znáš text? Apokaliptické ztvárnění zničené krajiny. Zpíval to i  v Hirošimi. Tu píseň původně nahtál jen s kytarou. Prousta studoval, byl to jeden z jeho vzorů, ale i Eliot, Pound, co se týče básní. Spolupracoval s Ginsbergem a ovlivnili ho i jiní Beatníci. Jenže to bys musel znát těch textů víc, nejlepší všechny. On měl totiž různá, úplně odlišná období, jak k textům přistupoval. Např. naprosto přímočaré srozumitelné; abstraktní, téměř nesrozumitelné-ty se jejvíc luští, on tvrdí že ta slova mu přišla shůry, on že byl jenom prostředník Na druhou stranu básnivé poetické, kde texty skládal jako mozaiky, pod vlivem Normana Raebena, malíře, profesora umnění. Od něho se naučil jak "skloubit hlavu, mysl a oči, aby člověk dokázal vizuálně zpracovat to co je skutečné" Odborníci tvrdí že třeba podle písně "Tangled Up in Blue" by se dal natočit celovečerní film. Ale stejně by to nevystihl tak jak je to v písni. A takové je celé album "Blood on the Tracks."

Ale abys chtěl poznat BD, musel bys o něm něco přečíst, třeba životopis. Kdybych měl říct já, co mi dal, tak řeknu, že bych nikdy nezačal psát a že ovlivnil všechno, co jsem napsal.


unisex
19. 10. 2016
Dát tip

podle mě je to zpěvák.. jinak nevím.. zeptej se careful, ta ví šecko


StvN
18. 10. 2016
Dát tip

Nevim no. Pořád jsou to jenom písničky. Není to žádná symfonie. Pokud se literatury týká, tak podle mě nesrovnatelné například se Sartrem nebo třeba Proustem. Já to tam prostě nevidím.


K3
18. 10. 2016
Dát tip

Určitě jo, protože rozbory, eseje, jeho písní se běžné vyučují na vys. školách. Literáti si s jeho textama lámou hlavy po celém světě. Po kvalitativní stránce změnil hudební svět. Svým rozsahem předčil Beatles i Rolling Stones. Oni se od něho učili a pod jeho vlivem napsali nejlepší věci. A nejen oni, Van Morrison, Neil Young, Lou Reed, Donovan, Neil Diamond, David Bowie a stovky dalších. A je obdivuhodné, že masově ho uznávají i mladí hudebníci napříč žánry... Na tom se schodne drtivá většina literátů i hudebníků. Mimochodem u nás nedávno vyšla esej "Mýtus Boba Dylana" od Jakuba Guziura, která se celá zabývá pouze písní "Desolation Row." Dík za zastavení.


StvN
18. 10. 2016
Dát tip

Bob Dylan je celkem fajn.

Pořád si kladu otázku, jestli je vůbec nobelovka za poesii, případně tento případ, vhodná.


K3
16. 10. 2016
Dát tip

Lakrov: To jsou právě ty co se nejvíc zpívají u ohňů. Třeba pomalá Zítřek nikdy neví "Tomorrow is a Long Time." Tu zpíval nádherně i Elvis. Oni se navzájem obdivovali... dík.

Unisex, oran dík.


oran
16. 10. 2016
Dát tip

poslouchám skoro všechno.


unisex
16. 10. 2016
Dát tip

myslím si, co si myslí careful, ona šecko ví, dávám jí tip


Lakrov
16. 10. 2016
Dát tip

> ...znáš písničky co zpíval už před vydáním první desky...

Myslím, že neznám nebo nevím, že jsou z tak rané doby. Koncem šedesátých let, od kdy si pamatuji, že někdo toho jména existuje, mi bylo skoro deset. To jméno se ke mně tedy zprvu dostalo spíš od rodičů. (Někdy se stavím v urnových hájích, a povím jim, jak významně byl oceněn.) Vydání desky v cizích zemích -- v těch, jimiž jsme bývali strašeni -- bylo u nás, i jako informace, přináseno s velkým zpožděním, takže seřadit si časově co bylo a co bylo předtím, je pro mě dnes dost obtížné. Pro mě byl B.D. tedy dlouhá léta tím, kdo umí hrát na kytaru a foukací harmoniku zároveň. Po domácku vyrobený držák, umožňující tuto "dvojnástrojovost" mám ještě někde ve sklepě :-)

Mnohé slouvislosti a jejich význam se dají hodnotit až s mnohaletým odstupem, možná nejlépe podle kritéria co přetrvalo a co bylo zapomenuto. Ti, co ještě nic nepamatují, mají tohle hledání ztížené.


K3
16. 10. 2016
Dát tip

To je právě ten věčný problém s našimi médii. Vyberou si od někoho nějakou nahrávku a tu omílají dokola. Od Dylana to jsou asi čtyři. Jenže on jich složil otextoval a zpíval na pět set. A zpíval další stovky zapomenutejch lidovek a tradicionálů. Takže hodnotit ho podle jedné písníčky nelze. Jinak třeba jenom tuhle jedinou zpíval v tolika naprosto odličných verzí... Ale dík.


Janina6
16. 10. 2016
Dát tip

Vybavím si tu jednu písničku. Tu o odpovědi někde ve větru... o muži, co musí projít plno cest, než si může říkat muž... V angličtině je to možná dobrý text, neodvažuju se hodnotit. To, co se zpívalo u nás u táboráků, je pokus o přebásnění, který se, myslím, moc nepovedl. Taková frázovitá odrhovačka to byla.


K3
16. 10. 2016
Dát tip

oran - smím vědět jakou hudbu posloucháš?


oran
16. 10. 2016
Dát tip

ten chlap mě už od pohledu strašně sral. a to jsem hudebně založený.


K3
16. 10. 2016
Dát tip

Lakrov: znáš písničky co zpíval už před vydáním první desky? Ty různé tradicionály, blues, lidovky. To všechno koluje na pirátských deskách už před Krylem. BD je ofic. označován s prvními pirátskými deskami. Ale na tom tak nezáleží... měj se.


K3
16. 10. 2016
Dát tip

Máš pravdu, je to asi tím, že čas plyne jako ta voda v řece, co o ní Bob zpívá. Ale budoucí generace ho budou znovuobjevovat jako on znovuobjevoval staré bluesmany. Podobné to je bohužel třeba s Václavem Haavlem.

Bob je můj guru asi od čtrnácti let. Tehdy jsem poprvé slyšel Blowin'. Zcela mě uhranul. Projevem, zpěvem, hudbou i textem. Tenkrát v šedesátých letech se desky těžko scháněly a když něco vyšlo, bylo to jako poklad. Teprve vlastně zásluhou VH nám bylo umožněno se k těmhle ikonám dostat. Dnes mám doma všechny knihy co u nás vyšly, včetně všech textů. Všechny alba co dodnes natočil, filmy, koncerty, pirátské desky aj. Ale mě třeba už fascinujou písničky co zpíval před tím než nahrál první album. Mám jich doma snad sto a když mě to chytne, poslouchám je pořád dokola. To se nedá popsat, na to je tenhle server krátký...


K3
15. 10. 2016
Dát tip

carefu: tak je to v pořádku.


K3
15. 10. 2016
Dát tip

careful, já nic nemažu, proč bych to dělal. Já se jen ptal, co pro koho ten člověk znamená. Stačí napsat NIC nebo NĚCO.


careful
15. 10. 2016
Dát tip

Dík, K3... tak trochu jsem se cpala:D..on StVn mě neprosil...ale on by neprosil asi nikoho (což je možná i trochu problém)

...jinak jsem si z Bobíka střílela jen kůli těm trapným a téměř nic neříkajícím komentářům...mně je fakt volnej, nic proti němu nemám a nepochybuju, že nějaký ten vliv měl.


K3
15. 10. 2016
Dát tip

Berte to tak, každý může mít svůj názor. Nemusíte se hned urážet. Abych se zastal careful a to nemusím s jejími názory souhlasit; ona se tam necpala. Tohle hádání sráží všechno na kolena.


hynajs
15. 10. 2016
Dát tip

nic


careful
15. 10. 2016
Dát tip

(Jen aby to nevypadalo, že si tu povídám pro sebe, tak R.L., nebo K3 několik komentů R.L. smazal)


careful
15. 10. 2016
Dát tip

..na redakci poezie se lidi cpou, protože přečíst pár básniček je dost nenáročný... a jejich práce, kdy klidně výběrují diskuzi (o jaký umělecký skvost) a naopak často nekomentují básně se žádostmi i když je jich tři zadele, je poměrně špatná... ale to nikdo nevidí, nechce vidět...

soráč za OT...ale stejně jsou tu jen prátdný adorační plky, ze kterých jsem se něco dověděla akorát od Zordona, kterého Bobík paradoxně taky moc nebere


careful
15. 10. 2016
Dát tip

R.L.: Máš pravdu, že ho tady může dělat každý, ale nikdo nechce...akorát všichni blbě kecaj, když někdo redaktorem je... Zdenda tu byl jeduný aktivní redaktor... a že by mu někdo poděkoval...jen samý stížnosti a kecy je sprostej atd.

Na adminy taky furt jen nadáváte, ale že by to chtěl někdo dělat...když jsme u těch velikánů, tak ti povím, kdo zabil Kryla...to nebyli "zlí komunisti"...ale prostě stádo kreténu...úplně přesně jako tady... nechápali, že si doviluje být furt s něčím nespokojený, když je ta kýžená  "svoboda".

Siráček, že vám kazím dníky a ještě si dovoluju se ti producírovat s nápisem a snažím se (občas) něco  dělat.

.


careful
15. 10. 2016
Dát tip

Ti do toho nechci kecat, ale víš, že sám jsi pěkný úchyl... ale tvá péče o Písmák mě dojímá.

Jinak proto Bobíkoj nic nemám, jen je mi dost u zádi a příjde mi vtipná vaše adorace... furt nějak nevím, co tak ukrutnýho dpkázal, že ho musím povinně milovat.


careful
15. 10. 2016
Dát tip

Já si vybrala zvíře, pro tebe je pozdě.R.L. vyber si rostlinu ...to ostatně i Lakrov.. ať máte něco pěknýho na hrob, nebo do tvého oblíbeného urnového háje.

Můžete vybírat podle Dylena, nebo jiného středověkého a děsně přitažlivého barda...

Příště, až dostane za něco nobelovku Michael Jackson (on ji poslední dobou dostává kde kdo za kde co), tak tu o něm napíšu něco krásnýho...jako že byl přitažlivý a děsně moc toho ovlivnil...abych zapadla do davu a poklekla jak před učitelem národů Leninem, co toho taky spoustu dokázal a mnoho ovlivnil... protože takové velikány prostě musíte mít nutně rádi a psát o nich jen hezky.

Myslím, že přečíst si článek na wiki, tak o Bobíkoj vím víc než vy všichjno dohromady...chytrolíni..pokračujte v adoraci. Já jedu nakuponat...holt jsem (dnes) dítko konzumu.


K3
14. 10. 2016
Dát tip

 Gora, aleš-novák, Zordon, papouch, careful, Lakrov, Whitesnake, dík za zastavení. 


Whitesnake
14. 10. 2016
Dát tip

hudební i literární nestor, který všude byl a všechno viděl, zažil - myšleno samozřejmě v dobrém. Spojniće mezi předpotopní dobou folku a roku a současností, aniž by ztratil tvůrčí pel. 


K3
14. 10. 2016
Dát tip

careful: To, že si někdo někoho váží přeci není klanění. Jde o to, jestli posloucháš hudbu jako celek a jestli ji máš ráda. Jestli ji opravdu vnímáš.  Nejde o to někoho vyzdvihovat, za sebe mluví on sám. Mě jenom udělala radost ta "maličkost" že dostal nobelovu cenu. Že ji dostal někdo, kdo si ji zaslouží.

Papouch: nemusíš mít strach z ničeho, stačí to nečíst. Nevím co ti na tom tak vadí.

careeful: je vidět, že sis to nastudovala, ale možná jenom pro písmák. Vizionáře, proroka, revolucionáře, vůdčí osobnost a spoustu dalšího z něho udělali předevšim novináři. On chtěl skládat písně a zpívat. To mluví za něj. Jestli je plagiátor? Kdo dnes není v té záplavě hudby?Nesrovnatelně mnohem víc hudebníků napodobovalo a napodobuje jeho.  To, že ovlivnil hudbu všemi možnými směry je nepopiratelné. Mimochodem už jeho znovuobjevování dávno zapomenutých lidových písní je obdivuhodné. Jistě, jseš asi mladší ročník, už Ti ti tolik neříká. Ale když začal hrát a zpívat, byl opravdu zjevení a on si tu vysokou laťku udržel dodnes.


careful
14. 10. 2016
Dát tip

Gora: ...to se dá říct i o Putinovi...:D

jinak hezký den a pokračujte v klanění...už nebudu rušit, tak mi nedávajte avíza (stejně bnych je ignorovala)


Gora
14. 10. 2016
Dát tip

careful: vzhled je pro mne hlavně charisma, Bob by mohl rozdávat, není to o fyzické kráse:-)), je to zajímavý, zvláštní, talentovaný muž,  a přínos v mnoha oblastech se nedá oddiskutovat:-)


careful
14. 10. 2016
Dát tip

Lakrov ..no, já bych brala koně... 

jinak soráč, ale já mám ráda třeba Valfara...fešák to sice taky nebyl (ale furt lepší jak Bobík)... pro mě Dylen jako Molavcová...pokud to uráží tvůj jemnocit, tak si trhni.

(no ne, mužský rod:D)


Lakrov
14. 10. 2016
Dát tip

Pro mě znamená hodně. S jeho jménem se mi vybaví 60. léta, ale taky fakt,  že Bob Dylan v nich (jeko jeden z mála) neskončil.  S tím, co uvádíš, ve všech bodech souhlasím; zvlášť s větou  ...povýšil písňový text na vrcholné dílo...;  leckteré kvůli tomu jdou tězko přeložit, pochopit.  Jen v poslední větě se nenalézám  -- mé první pirátské nahrávky byly Karla Kryla.  

O Nobelově ceně jsem se dozvěděl až odtud. Zaslouží ji.  

Když napíšeš do Googlu bo, nabídne na prvním místě Bob Dylan,  ale neuráží mě to, jako třeba Papoucha :-)  Snad mu tedy tu cenu (skoro) všichni přejou. Dík za upozornění i zde.  

Plus poznámka pro careful:  Vyber si zvíře a uváděj jeho jméno před svým jakožto titul, když už je sbíráš.  


careful
14. 10. 2016
Dát tip

..co čtu komentáře: Gora asi nemá moc velké nároky na vzhled:D

aleš-novák..jo, ono se to zpívá u táboráku...tak to se nedivím, že mi to nic neříká:D...


careful
14. 10. 2016
Dát tip

..jo, a Bob je hrozně pitomý jméno...vždycky když chci zlobit syna, tak mu říkám Bobe:D


careful
14. 10. 2016
Dát tip

..hmmm.. . asi nic...moc hezkej nebyl...co zpíval ani nevim...jo, von ještě žije... už měl radši umřít:D..nebo snad dneska skápnul...??

na wiki je toho o něm dost, ale nějak se mi to nechce číst

Někteří kritici nesouhlasí s tím, aby se na Dylana pohlíželo jako na vizionářskou postavu populární hudby. Nik Cohn ve své knize Awopbopaloobop Alopbamboom namítá: „Nemůžu přijmout pohled na Dylana jako na věštce, jako na dospívajícího mesiáše, jako na cokoliv, za co je uctíván. Já v něm vidím ne až tak talentovaného člověka s obrovským darem pro sebepropagaci.“[278] Australský kritik Jack Marx připisuje Dylanovi změnu stylizace rockové hvězdy: „Nedá se popřít, že Dylan vynalezl arogantní, falešně intelektuální pózu, která od té doby v rocku převládá, a všichni od Micka Jaggera po Eminema se učí z Dylanovy příručky.“[279] Joni Mitchell v rozhovoru z roku 2010 v Los Angeles Times popsala Dylana jako „plagiátora“ a jeho hlas jako „podvod“, když reagovala na poznámku, že jsou si podobní, protože si oba nechali změnit jména.[280][281] Její komentář vedl k diskuzi o Dylanově využívání cizího materiálu, která vyvolala podpůrné i kritické hlasy.[282]


papouch
13. 10. 2016
Dát tip

Rozevřu noviny - Dylan. Zapnu rádio - Dylan. Pustím televizi - Dylan. Otevřu facebook - Dylan. Vlezu na písmáka - zase Dylan. Navíc s hrubkou. Bještě doprděle, fakt.Teď mám strach se jít vysrat, co na mě vybafne, až otevřu dveře od záchoda.


K3
13. 10. 2016
Dát tip

Omlouvám se za pravopisné chyby v textu. Gora: dík za upozornění, psal jsem to narychlo ale vím že mě to neomlouvá.

Křesťan i Kalandra výborní. Sametový hlas mežná někdy. Teď je to pěknej drsňák...


guru folku, bůh folkrocku, mistr i v blues...

u nás mistrovsky interpretován Křesťanem a Kalandrou. Spousta lidí ani neví, že zlidovělé písně, co se zpívají u táboráku, pocházejí od Dylana...


Zordon
13. 10. 2016
Dát tip

Bob Dylan originální šel vždycky spíš mimo mě, ale mám rád geniální Křesťanovy překlady dylanovek.


Gora
13. 10. 2016
Dát tip

Výrazná osobnost, projevem vždy o krok vpředu před jinými interprety, sametový hlas, příjemný vzhled:-) To je pro mne Bob Dylan, Karle:-) Dík za anketu.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru