Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSocha Sv. Jiří
Autor
Umbratica
Zdvižené kopí
se draka pod kopyty
nikdy nedotkne
16 názorů
Můro ,
žádné pokusy o faul si neužívám. Dokonce by mě ani nenapadlo,že to tak můžeš chápat. Nebud' tak nedůtklivá. Chci ti ukázat jaké "haiku"bylo vybráno do nejlepších českých básní 2014 jako jediné a chci se tě zeptat,jestli bys mu dala tady na Písmáku tip. A ten dotaz na "haikařský Parnas" byl smrtelně vážný. Může přece existovat např nějaký web,o kterém já nevím.
Jak divoce mává
bělásek křídly
jako by chtěl políbit sám sebe
(Ivo Hucl)
Pokud si zvoliš formu, která je zatěžkána pravidly, předpokládá se, že jsi připravena je dodržovat. Vybrala sis formu haiku, proto byl komentář napsán z čistě "haikařského pohledu" a samozřejmě s mojí optikou na tuto formu... jestli si z toho něco vezmeš, je jen na Tobě. A jinak hezký pokus o faul, užil sis to? :)
Můro,
znovu uznávám,že z čistě haikařského hlediska máš naprostou pravdu.Tvoje kritiky nebo kritiky ga jakoby předpokládaly jakýsi haikařský Parnas,kde by mělo být všechno dokonalé. Už samotná pravidla,o která se opíráte,jsou pro mne ovšem velmi diskutabilní. Ale i kdybych je akceptova úplně,ptám se : kde je ten haikařský Parnas ? Současná kritika(Olga Stehlíková) vás všechny totiž vůbec nebere na vědomí a jediný skutečný haikař současnosti je pro ni jen a pouze Ivo Hucl. A pokud Ivo Hucl má být ten jediný dokonalý,pak já už vůbec ničemu nerozumím.
V haiku jde o zachycení okamžiku... "nikdy nedotkne" není osobním prožitkem autora. Pokud by k textu chyběl onen vysvětlující název, drak by byl z pohledu možnosti osobního prožitku také velmi problematický - ostatně, psala jsem k této části komentáře... pokud zcela odhlédnu od nadpisu...
Darmo-šlap
01. 11. 2016To nevíš - že se nedotkne. To je úvaha - bronz, kámen.
Můro,snake,
jakožto ortodoxní haikaři máte ve všem,co mi píšete zajisté plnou pravdu.Akceptovatelná by pro mě byla i varianta s "bronzovým kopím".
Já ale samu sebe neberu nikdy příliš vážně a tohle byla okamžitá improvizace během dialogu s Gorou.Chtěla jsem tímto haiku pouze vyjádřit základní ideu básničky "Barokní soumrak". - S tím ,že (dejme tomu v miniatuře) není můj osobní prožitek ale,Můro,souhlasit nemohu.Mám spoustu osobních prožitků z jednoho starobylého města,kde pod barokním morovým sloupem popíjejí a povalují se opilci,díleři nabízejí své zboží atd .atd. - a nad tím ten barokní pathos !Je - li drak personifikací zla,pak se dneska zlu daří líp a líp a zůstává nezraněno.
Kočkodane,Lnice,Evženie,Markel,backu,kate,
díky za típek a za zájem.
Můra má pracdu v tom, že je tam několik problematických prvků. Také nesouhlasím s přižazováním názvů a většinou od nich (u haiku) odhlížím, tady by ale například mohla být vhodná varianta - jede o to, aby vyšlo najevo, že je to socha a zároveň se eliminoval název, co třeba:
bronzové kopí/ se draka pod kopyty/ nikdy nedotkne
Problém je samozřejmě i v tom, že v téhle výpovědi není kde udělat předěl. Ale pokud by první veš znel "bronzové kopí", přišel by mi ten obraz tak statický a na zbytku textu částečně nezávislý, že bych tento prvek opominul.
Poslední komplikací je prezentování času. Samozřejmě že z perspektivy současného momentu nelze konstatovat, že kopí se draka nikdy nedotkne. Zároveň ale chápu, že ten budoucí tvar slovesa je základem pro vytvoření klíčového přesahu textu (a proto je tam budoucí čas nenahraditelný).
Zaškrtla jsi, že stojíš o vážně míněnou kritiku...
Tvůj text naoko budí dojem, že dodržuje předepsanou sylabičnost formy haiku 5-7-5, jenže jej opět doplňuješ nadpisem, do kterého jsi vložila to, co se Ti do samotného textu nevešlo.
Pokud zcela odhlédnu od nadpisu a budu posuzovat jen samotný text... nejedná se o haiku, protože tato forma vyžaduje osobní prožitek autora. S tím, že tato kategorie má postihovat jen to, co je postižitelné pomocí smyslů. Nic víc, nic míň. Text nemá žádný předěl, místo které by zdůraznilo zlom v plynutí myšlenek, což je další z podstatných náležitostí haiku. Naopak tu přebývá Tvůj osobní postoj - závěry, kterých má být tato forma prostá.
Pak je tu ještě kategorie senrjú. ke které by tento text měl blízko, ale i u té zůstává problematický nadpis.
Všechny moje uvedené připomínky ale znáš. Nerozumím, proč si žádáš o vážně míněnou kritiku, když (jak také píšeš níže v komentářích) o ni nestojíš.
Dlužno dodat, že pokud bys tento text prezentovala jako miniaturu, pro kterou je tu vlastní kategorie, výběrovala bych.
Evženie Brambůrková
25. 10. 2016/T
CarverIsBack2
25. 10. 2016*