Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSapfó
Autor
Umbratica
Sapfó
Zdendovi
Už ani zrcadlo nepoznává
odmaskovanou královnu
která se na nic neptá
jen konečky zestárlých kloubnatých prstů
soucitně hladí
tvář odloženou do chomáčků vaty
- Verše jsou ostnaté dráty
verše jsou dráhy střel
co věčně hledají ztracený cíl
verše jsou zlomené dřevce
verše jsou úponky modrého svlačce
zvadlé na zhaslém paprsku
Mé básně - planoucí hromničky
obloze bez bouří nabízejí
signifikantní prostředníček
Fragment I
Jinovatovi
Proškrtáš báseň
a ve změti čar
se krčí tu a tam osamělé
zapomenuté slovo
Prý se mu dýchá líp
ted' mezi pomlkami
než druhdy za pochodu
v semknutém šiku
Verš který je ti volný
už nehledá přístav
jen vzedmutou plachtu
vítr co krade z pavučiny
křídlo mrtvého motýla
Fragment II
Ve tmě zima
v zimě tma
nepohostinný prosinec
ulic a parků
řeka a půloblouk mostu
půl těla pantera
v bezhlavě černém skoku
do mlhy na druhém břehu
- Tam kde sis včera ochočil racky
házíš dnes černým labutím
zbytečně bílý chleba
27 názorů
mperdiku,
Tvoje chvála mě velmi potěšila.Děkuji.Jsem ráda,když v některých lidech moje básně vyvolají takovou rezonanci. To si pak řeknu : nepíšeš zbytečně.
Jinovato,
beatnický princip automatického psaní,jaký uplatňují autoři "pásem",jako je Řehák,používám jen velmi málo. Asi to nejde natrénovat,musí to přijít samo.Posledním produktem takovéhoto způsobu psaní je Zámek. - Když umřel Cohen,půjčila jsem si jednu jeho sbírku. - Byla noc,už jsem nad jeho knihou usínala a najednou se mi v hlavě "ozvala" ta báseň. Jen jsem si ji zapsala a teprve postupně od té doby zjišt'uji,co ta báseň vlastně znamená.
brilántní. Vskutku vyzrálý básník. Nádherné obrazy, melancholie... Tip (nejlepší co jsem tento měsíc z poezie četl.)
Je to otázka - někdo, třeba Jakub Řehák, razí přístup zaznamenat proud jak přišel a nesahat. On si to může dovolit, i když je to zahrávání si s ohněm. Většina autorů ten první nálev nemá zas tak dobrej. A dost jich to umí revizemi rozepsat a vypracovat v dobré básně. Často s pomocí redaktora. Že se tobě nedaří básně vědomě zlepšit, znamená, že jsi asi spíš ten prní typ. V tom případě mou dávnou proškrtávačku ber jen jak kritiku podle mne slabých míst - bez doporučení zalátat to, když to tak neumíš dělat. Můžeš se to buď naučit a nebo se zlepšit v tom psaní na první dobrou - a nebo ignorovat mou kritiku jako pouze můj názor. Jak je libo.
Jinovato,
člověk ale přece musí vědět,kdy má pustit báseň z ruky. Často jsem dodatečně pilovala už zveřejněné básně tady na Písmáku a vždycky opravené básně dopadly hůř než "originál".
Není na tom nic divného, tak to dělá většina lidí. I já. Napíšu něco, co má v sobě dobré jádro, ale okolo nastelu balast. Ze začátku trpím tzv. autorskou slepotou, takže mi báseň připadá geniální i tak. No ale za týden už to tak jasné není - a hned vidím, tohle umazat, místo toho napsat tohle, tohle celé škrtnout a jejda, napadl mne celý nový verš či dva... no a je to mnohem lepší! Kdo tohle nedělá, tak je buďto nechybující génius a nebo jeho autorská slepota trvá.
Lyryku,
moc děkuji za výběr.
Jinovato,
vidím,že si nikdy rozumět nebudeme.Dopisovat seškrtané fragmenty znova "do celku" - to je tak překvapující rada,že už se tě raději nebudu nikdy na nic ptát.
Líbí se mi všechny. i když každá báseň má jiný charakter, nevybrala bych si. Povedlo se! ***
Ano,Muamarku,
mně se zase líbí,že přemýšlíví lidé jako ty si toho všimnou.
Díky haijine,
je pro mne celkem překvapivé,že právě báseň pro Jinovatu vzbuzuje takovou pozornost. Brala jsem Fragmenty jenom jako takový přívažek k Sapfó.
Karpatský knihomoľ
05. 12. 2016PS: ospravedlňujem sa Jinovatovi za preklep
Knihomole,
moc děkuji,udělal jsi mi radost. Přehodila jsem výhybku a píšu zase trochu v "minimal artu". Pokud se najdou i jiní spokojení čtenáři,něco v minimalartu časem přihodím.
Karpatský knihomoľ
05. 12. 2016Fragmenty sú úžasné, ten prvý, venovaný Jinvatovi podľa môjho subjektívneho pohľadu je najkrajšia báseň, akú som od teba čítal. Sapfó nebudem komentovať. /- /*** /*
Srozumeni,
je to taková balada o štrtání.
Goro,jsem autorka vázaného verše,ale ten už neletí,tak ,bohužel,musím psát veršem volným. - I tak připadám mnohým stále archaická a nesoučasná.
Díky Goro,
co je zbytečné a co není zbytečné ukáže až čas. Já většinou vůbec netuším,jak to s mými básněmi nakonec dopadne. To.o čem si myslím,že je dobré,neuspěje a to ,co považuji jenom za hříčku,úspěch má.
Úderné dráhy střel:-)
Nejvíc se mi asi zamlouvá závěr poslední...jak zbytečné věci mnohdy činíme:-)