Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePlešivecké stráně
Autor
Gora
Ráno.
Stopy ve sněhu jako kaz na bílém koberci.
Hladová straka usedla na větvičku višně. K zemi se snáší zlatý pyl, sněhový prach podsvícený prvními paprsky, které dopadají na jižní svah. Stopy noční zvěře téměř zmizely, jen na povrchu luštím zápisky ptačích nohou.
Zpustlé zahrady s pláňaty, šípky a rozrostlými šeříky jsou již roky územím nikoho. Zídky, nasucho skládané, pocházejí ještě z předválečných časů. Staly se spolehlivým úkrytem zajíců a srnek.
Zasněžené keře mi připomínají dřinou shrbené postavy původních obyvatel kopce. Pro vodu museli chodit s konvemi ke studánce v Krásném údolí. Kameny na stavbu domků a precizně skládaných tarasů tahali v nůších do vrchu, strmou uličkou (nyní Strmá). Živobytí jim poskytovaly řemeslnické služby pro panstvo na zámku.
Korunou vrchu Plešivce je zámecká zahrada. Otáčivé hlediště se přes zimu stává jen kulisou, odpočívající ve vzrostlých staletých kaštanech.
Svolávám zvířata z farmy na ranní krmení. Kupodivu nepřicházejí směrem od chlívku, ale soukají se z hromady balíků slámy. Vyležela v nich pelech, kde společně nocují. Dokonce i věčný buřič a agresor, kozel Eman, vzal zavděk teplem před půtkami. Zvířecí chování má logiku.
Dívám se, opřená o zábradlí, dolů. Most, Vltava se zmrazky v březích, protější kopec a svatyně na Křížovém vrchu.
Dnes ráno bolí každé nadechnutí.
Mrzne.
114 názorů
Hugo Ramon
18. 01. 2017Gori, je to hezká momentka. Když se bejk neumí na chvíli zastavit a nezištně nadechnout, stane se časem jen volem :-))) a to je škoda i pro nabubřelinky
Jarrdo, díky...popravdě, jemného v celé sérii komentářů mnoho není, o to víc mne těší, žes našel i něco hezčího ...díky
Dzravím.
Je to hezky poetické. Na začíátku mne zmátl zlatavý pyl s kombinací sněhu. Přelétl jsem to jen očima a neuvědomil si, jak je to myšleno. Po druhém čtení jsem uzřel a zalíbilo se mi. Jemné čtivé opojení. Tipuju to na tip. :))
V Plešivci na Slovensku je psychiatria Bol som tam navštíviť kamaráta Hih
Karle, děkuju...tady na kopci, když se lidé potřebovali koupat nebo prát, šli také dolů do Krásného údolí a naložili na kárku konve s vodou, a to ještě tak před čtyřiceti lety. A Strmou uličkou, cca metr širokou, nahoru. Děkuju, jestli s rodinou někdy přijedete, uvidíš sám:-)
Je to hezká pohlednice. Jako když se vyloví ze starého albumu. Příjemné zastavení, jen nechápu ten humbuk kolem, jaksi už ze setrvačnosti. Ale to je v pořádku. Špatné doporučení bývá dobrá reklama. Jenom k té vodě: my jako děti jezdili pravidelně k tetě ke Mšenu. Pro pitnou vodu se chodilo cca půl kilometru z prudkého kopce do velkých mlékárenských konví a pak se to táho zpět plné do toho kopce. Na dřevěném žebřiňáčku. My, děti to měly o prázdninách na starost. Byla to dřina, ale pro nás romantika. Dík, připomělo mi to tu dobu.
Marcela.K.
14. 01. 2017Movsare, nemusíš mi posílat avíza od každého tvého vejšplechtu. Vím o co ti jde a už se jen opakuješ...trapně.
dělám tak charitu. třeba jsem napsal marcele, že je hloupá, když parafrázuje píseň s pohnutým příběhem, aby si zchladila žáhu, a na to ji hned dva moulové (pan cau a ještě nějaký slovák) napíšou, jak je to krásné, logické a vůbec geniální. no a ubožačka má hned radost, jak jí to jde. je to charita.
kdyby to šlo sdnadno, nebyla by to pravá cesta. každá taková musí být úzká a trnitá. ale oni projdou.
nic se nestalo. to totiž není o ní, ale o celé té ekipě, co z ní udělala frankensteina. vlastně to dělám pro její dobro. pomáhám a chráním.
ach, dnes to četl dvanáctiletý kvítek. a polehl smutkem. teď krůpěje slz stékají po jeho umrlém stvolu, ještě lístky vítr rozfouká. (gora by si mohla založit živnost plačky.)
Zdendo, fór víkendu, minimálně:-))
Měla jsem včas smazat ty sposťárny, dnes to bohužel četla dvanáctiletá dívka...nikdy jsem nic nesmazala /v komentářích/, tak mne to netrklo...
Lokalita: BrdyVzdálenost od Prahy: 65 km
SKI AREÁL Plešivec
ad posl. věta:pozor, já to do souvislosti nedával. takže i tady výstřel vedle.
tak pokud takto, jakkoli laicky, vnímáš pojem "jiná těžká újma", tak žiješ v totálním právním bezvědomí. zkus tento test, ptej se: chtěl bych, aby byla policie zatěžována právě takovými případy? nic jiného by pak nedělala, existuje kromě formální stránky trestného činu ještě i materiální: nebezpečnost činu pro společnost. tady chybí obě stránky. tak už se na obranu gory neztrapňuj.
tak malá ochutnávka zdendo: byl jsem - křivě - obviněn z vydírání. aniž by si dotyčná uvědomila, že nutným znakem skutkové podstaty vydírání je pohrůžka násilí nebo jiné těžké újmy, rozhodla se mě takto obvinit. skutečně nikdy jsem nikoho k ničemu nenutil násilím nebo pohrůžkou jakékoli újmy (je předchozí zpráva o žánru dokumentu taková? myslet si to může vskutku jen idiot.) je to velmi, velmi urážející způsob, jakým se tento malý človíček rozhodl tady diktovat, co kdo udělá se svým vlastnictvím - doručenými dopisy.
hele, Movsar, neser uz svejma avi, jo..: A ted slova, ktery mi jdou jen tezko pres patro ..: tahni uz konecne do prdele...!
ale goro, skunk? víš, že existuje v litertuře žánr korespondence? to se pak zveřejňují dopisy, jsou to obvykle díla, třeba pěkná je fried - skácel. ale někdy to je taky pěkný dokument, taky žánr. a za skunka bys byla ty. snad přímo krysu, co tady svádí zákulisní pikle, do kterých se snaží namočit druhé, třeba mě. ale protože já to tady tak neprožívám, aspoň tipy a přízeň nen, tak jsem se nenechal. tys, vidno, dosáhla svého. jsi - krysa. a myslím, že nebudu sám, kdo tohle v archivu zpráv eviduje.
Zdendo, za nejsilnější apel své přírodní mini považuji skromnou větu: i chování zvířat má svoji logiku /kozel Eman, věčný agresor, v těchto mrazivých nocích neútočí na zbytek stáda a přidal se k nim/. Možná, že teď oceníš můj ostrovTIP, hodný Zdendo, děkuju...
má to sound, viď že jo? básník musí mít cit, sluch pro větu. a ty ho máš, zdendo. to, že se neorientuješ ani v notoricky známých politických kauzách a situaci nevadí.
jinak všimni si, jak okamžitě vytahuje vylučování. už tu prý na mě donášel. to je taky svého druhu styl. z jaké sorty se rekrutují udavači? z té nejubožejší.
ty obecně nemáš na víc, tak si to přizenj. jeden coming out už máš za sebou, běž do druhého!
Pro aleš-novák a vesuvanka: Děkuji za doplnění zeměpisných mezer. Zdá se, že ten název je nějak chytlavý :-)
jojo, tohle jsem slyšel tady už hodněkrát. je to skoro jak na novinkách. to nemáš na víc?
Evženie Brambůrková
12. 01. 2017Nejenom, že vykouzlíš kouzelnou chvíli, ale dokáži se tam díky tobě i přenést. /T
Lakrov, Aleši a Goro, další Plešivec je v Českém středohoří, poblíž Litoměřic.
Jo: díky za čtení, v této mini píšu o svém bydlišti, o vztahu k němu i k minulosti, a o svých zvířatech, propojování mne míjí. Díky.
Je to hezký obrázek jihočeské krajiny s odkazy do historie; není to sice literatura s tolik proklamovaným propojováním vysoké a nízké literatury, ale je to jen miniaturka přírodně lyrická (čtenáři často přehlížejí autorem uvedenou kategorii), zažívám obdobné výhledy při toulkách krajinou a tvůj přípis mě potěšil. K Movsarovi - asi mu jednak nejspíš chybí chápající babička, ale je i ryze městský moderní muž kafkovského typu, který touží po vybočení z harmonie i v literatuře, má vysoké nároky, na vše a vždy, chtěl by stále něco originálního, a netuší, že se tím taky stává omezeným konzumentem literatury.
aleš-novák
12. 01. 2017Lakrov: Plešivců je v Česku víc...sám znám osobně dva, jeden v Jincích (Brdy) a jeden v Abertamech (Krušné hory)
V krátké mini se Ti podařilo skloubit historii s přítomným prožitkem. Český Krumlov má úžasnou atmosféru nejen v létě. Moc pěkné...
Rozmrzej rychle, než přijde jaro, protože pak už bude pozdě psát o zimě...
Jméno Plešivec znám z úplně jiného kraje, takže mě jeho počáteční spojení s Českým Krumlovem překvapuje. Hezky zachycená nálada místa i zimního rána. Možná až moc krátce. Tip.
agáto, někdo má sebevědomí na rozdávání a cílí neomylně na toho, kdo ne...díky moc za hezká slova:-)
je zvláštní jak někoho normální lidský text rozžhaví doběla... zůstává mi rozum stát.. jakoby je vzrušovalo jen zlo a zesměšńování...
tvoje miniatura je skvělá, dobře napsaná... a že není pobuřující, vtipná nebo k nasrání? To skvěle zastoupí někdo jinej. ty piš jak umíš, většina lidí, která tě čte, jdou za tím klidem, který trousíš. myslím, že jsi ušla kus cesty a kdo to zesměšňuje má se sebou těžkej problém.
Hugo Ramon
12. 01. 2017Fakt mrzne :-)
Už večers mně rychlým přečtením zvedla náladu, teď ráno jsem si jí v klidu vychutnal.
Šmodrcho, mám radost, že se ti líbilo....a to ticho jsem fakt zaslechla cinknout, ale dám to pryč, díky , kolego, za radu, a dobrou:-)
Místo morseovky máš kulturní vložku s kozlíkem, no:-) a k tomu nevyžádaný smajlík, díky ti
Marcela.K.
11. 01. 2017Na tvých textech se mi líbí to, že mě baví je číst od začátku až do konce, i když jsou třeba jen popisem zimního rána. Někomu se mohou zdát příliš jednoduché, ale v jednoduchosti je právě ta jejich síla. K té člověk dojde časem...ne každý, ale díky za ty, co umí najít krásu a kouzlo ve všedních dnech.
Piš a nenech se otrávit rádoby "odbornými" komentáři lidí, kteří si nevidí na špičku nosu.
nezapomeň vždycky přiťukat smajlíka. měla bys je dělat i do těch idiotských textů, abys sdělila něco podstatného.
inu, rozhodl jsem se tady dělat to, po čem se tady volá: víc číst texty druhých a komentovat.
inu, každému, co jeho jest:-), nikdo tě nenutí opotřebovávat atlas či jiný obratel:-)
tak pokud mou pozornost chápeš v pozitivním ohledu, tak jsi ještě hloupější, než se zdáš. pozornost tady získáváš dvojího druhu: pozornost těch, kterým jsi natlačila tolik lichotek, že propadli domnění dluhu; a pak pozornost těch, kteří kroutí hlavou nad těmi pitomostmi.
a připadáš si alespoň vtipná? mluvit k tobě s jistou nadsázkou, v abstrakci, nemá smysl: ve svém tragickém sebepojetí všechno považuješ za útok a zlo. a protože nic jiného nesvedeš, pokusíš se bránit obrácením ironie proti sobě. vtipné to není, trefné už vůbec ne. je to trapné.
blackie..Neumětelové zažili, že se v nikoho nemusím převtělovat...prostě je to tak:-) a tobě díky moc:-)
blacksabbath
11. 01. 2017Hezky vymalovaný obrázek.....jako bych tam byla s Tebou.....*/***
aleš-novák
11. 01. 2017nebo dokonce babička čtenářky?
je to takový hybrid: sebevtělení do sv. františka, nemotorný bedekr se selankovitou korunkou adorace zámecké dobré paní kněžny. jsi čtenářka babičky?
Karpatský knihomoľ
11. 01. 2017Pekný svet Gora.
aleš-novák
11. 01. 2017od přírodní lyriky k životu na farmě...všechno souvisí se vším.
Realistický obrázek s elegancí romantické všednosti modulované prvním sněhem. Hned má všecko trochu jiný rozměr, deformovaný zimou... je to jedlé *