Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePostmoderní jeptišky
Autor
Movsar
Pro ženu předmoderní éry existovala k biopoliticky preferované cestě sňatku a mateřství společensky stejně přijímaná alternativa: klášter. Být jeptiškou nebylo ostudou, a přestože život v odříkání a pod přísnými regulemi řádů nemohl být snadný, jistě – a možná právě proto – poskytoval smíření.
Pokročili jsme v čase až k netušeným technickým možnostem, ale zákoutí našich životů jsou stejně komplikovaná, jako byla před staletími. Kláštery sice zůstaly, ale jen jako podivná muzea, jejich dříve samozřejmý význam zanikl. Co nezaniklo, jsou ženy vzdorující nárokům přírody a státu. Ať už je to tak, že chtějí namísto správy domácnosti cestovat kolem světa, hodně lyžovat, zkrátka bavit se až do konce, nebo jim jejich rozhodnutí nadiktoval temný tribunál nevědomí, cesta tímto směrem vede mimo hlavní společenské trasy. Řeholní život byl alternativou, život v modu single je alternativou tolerovanou jen zdánlivě, neboť je považován jen za přechodné období. Čtyřicetileté ženy v diskotékách, na plážích s kamarádkami či milenci v roli věčných milenek ovšem dávají tušit, že nejde o kategorii dočasnou. Z fotografií, jimiž se prostor zaplnil, se zdá, že je jim ta situace libá. Je to tak ale opravdu?
Nezřídka jsme svědky podivuhodného efektu, kdy taková postmoderní jeptiška bez kláštera na přelomu svého věku uskuteční závod s časem, v jehož cíli má být dítě. Je podružné s kým a v jakých podmínkách, podstatný je jen samotný výsledek, protože ten si žena spojuje se svým společenským závazkem. Pokud by znovu existovala instituce podobná klášteru, která by takovým ženám dala pocit společenského uznání, možná by ubylo naléhavosti a frustrace, které s sebou zmíněné závodění nese.
Spolu s tradičními symbolickými rámci, jimiž byli Bůh, rodina (po které zbyly už jen ruiny sedmdesátiprocentní rozvodovosti), umění, veřejný rozum ad., zanikly i instituce, v nichž se pečovalo o jejich udržení a v nichž mohl jedinec hledat útěchu a nalézat své místo ve společnosti. Sociálně jsme se vydali hluboko za středověk, možná připomínáme první lidi toulající se osaměle pravěkou krajinou sestavenou z digitálních sítí, množství odkazů a pixelů. V nepřehledné krajině se utvářejí krátkodobé svazky mezi jedinci, ať už za účelem praktickým nebo citovým, sem tam se ještě objeví větší tlupy, ale čím dál více lidé volí osamělou cestu. A mezi nimi ženy svírané soukromými tendencemi a veřejnými zájmy. A na obzoru žádný klášter.
5 názorů
aleš-novák
13. 02. 2017"Statistici uchovávají záznamy od roku 1949. Do roku 2014 proběhlo 4 799 250 svateb, z nichž 1 588 846 skončilo rozvodem, což je přesně třetina. Negativní čísla zvedá ale hlavně porevoluční období. „Po rozpadu Československa během několika málo let rozvodovost vzrostla téměř o 20 procent. Dnes dosahuje zhruba 60 procent..."
statistika je založena na poměru počtu sňatků vs rozvodů. ty nemáš na nic, yozame, což tady dokazuješ trvale.
haha Statistika věda je - má však cenné údaje.
To, že Ty ses rozvedl pětkrát, neznamená, že se rozvádí sedm z deseti. Jsem si myslela, že máš na víc. Ale jsi jen kecálista.
Výborné, už dlouho jsem neviděl tak zajímavě a zcela v zásadách mužského šovinismu rozvedenou větu "Zasranej liberalismus." Byť s premisou i se závěry zásadně nesouhlasím přečtení mi vyčarovalo úsměv na tváři. Díky T.
Možná, že jen žiješ v nějaké pražské bublině-velkoměsta, kde je poměrně velká koncentrace přehnaně ambiciózních žen ze všech koutů nejen Česko-Slovenska.