Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRozsvíceno
Autor
Gora
Pod víčky zákal jinovatky
stáří jako daň životu
Ospalý pohled do zahrádky -
další noc zívá u plotu
Věty snad stokrát dovyřčené…
Potěší ztvrdlé mozoly
kočičky sotva ochmýřené?
Kulhavá slova o holi
svátečně s krajkou na ubrusu
klimbají v dusném pokoji
Hrst díků zapít sklenkou džusu!
Ať zhasne kdo se nebojí
109 názorů
Al Jale, díky, že sis u mě četl, měla jsem jednou "noční" u ležící /již/ tchýně a těsně nad ránem jsem ji začala psát, babi spala vedle v pokoji... inspirace nadosah.
Milá Goro, mám z toho husí kůži a to znamená, že je to fakt síla! První dojem byl : jé, vždyť je to valčík! (dokonce jsem si to i zkusila zazpívat na náhodnou melodii), a pak jsem se v diskuzi dočetla, že se tam řešil rytmus... No já v tom mám jasno od začátku.
Musím ti říct, že pokud jsi ještě nikdy neměla těsně před zhasnutím, tak jsi to vystihla neuvěřitelně přesně. Umíš se vcítit... Krása, dávám tip.
Teda dnešní, ne včerejší :-) jak sem slezla z kola, nevím ani, co je za den :-)
Došla jsem sem vlastně náhodou, po stopách komentářů... ale nelituju. Báseň se mi líbí. A zaujalo mě, že nechápu tady už jednou byla a nechala tu tenkrát velmi nadšený komentář (18. 4. 2017). A tak věřím, že ani ten včerejší neměl vyznít negativně... Někdy je těžké si rozumět, když si nevidíme navzájem do očí. Jedna z nevýhod on-line setkání...
Nikdy jsem nic podobného netvrdila a nechápu, vlastně chápu, že nejjednodušší argument je hledání/poukazování ve tvorbě kritika... což mne od tebe mrzí. Měj se.
Zeanddrich E.
15. 11. 2020velmi hezé pro mne :)
Děkuju, jsem ráda, že se líbilo, i když je básnička již starší! Díky za padesátý tip.
Ve výběru se mi u některých básni, ač jsou dobre hodnoceny, nelíbí jejich jednoduchý strohý jazyk a přijde mi, že jediným ukazatelem je myšlenka. Tato báseň mě přesvědčila, že jsou ve výběru i takové, které si mohu oblíbit. Pěkné, děkuji a rád jsem četl.
Ve výběru se mi u některých básni, ač jsou dobre hodnoceny, nelíbí jejich jednoduchý strohý jazyk a přijde mi, že jediným ukazatelem je myšlenka. Tato báseň mě přesvědčila, že jsou ve výběru i takové, které si mohu oblíbit. Pěkné, děkuji a rád jsem četl.
Ano, můj manžel je jeden z "capartů"... tchyně se narodila na Rumunsku - slovenští reemigranti /po 2.sv. válce/ - návrat do vlasti... přečti si moji povídku Ve službě, jestli chceš, nebo Agneša...
Puzzle XX: tchýně pocházela z tak nuzných poměrů, že džus byl pro ni něco jako nebeská ambra. Mohla si jej občas dopřát, až když vychovala - jako vdova od svých padesáti roků - svých deset dětí. Proto zmiňuji džus. Měj se.
Jsem obyčejný čtenář a nezkoumám rytmus, jamb či daktyl. Tato báseň je natolik působivá, že se k ní vracím a těším se slovy jako melodií písně. Díky Goro!
atkij, nevadí, jsem ráda, když se u mých děl diskutuje - a samotné četné komenty téměř u všeho jsou toho dokladem...píšu teprve dva roky, tak se stále mám čemu učit...díky i za rady ohledně gramatických veršů:-)
Děkuji za dovysvětlení. Pokud stačí rozdílnost v pádu, tak v poho.
Pro sebe jsem si nastavila - alespon gramatickou rozdílnost v rodu, když už nejde v rozdílném slovním druhu. Ale vím, že to vždy nejde a pokud obsah převáží, lze použit i tak.
tak je tam je jeden, jinak jsou v jiném pádu... obsah předčil ten jeden ochmýřené-dovyřčené s přehledem :)
atkij, v případě této básničky byli čtenáři tak velkorysí, že preferovali obsah a mým neobratným gramatickým rýmům a jiným nedostatkům se až na logina naštěstí nikdo nezabýval. Děkuju - žes hledala a našla:-)
Radovan Jiří Voříšek
14. 11. 2017Rytmus, jasně toho znám, ten chodí s Darinkou Rolincovou
Radovan Jiří Voříšek
14. 11. 2017tak to mně nedošlo, tak to je ještě dokonalejší
RVJ, děkuju, v celé básničce střídám devět slabik s osmi, a asi by nebylo dobré, jen v jedné sloce, střídat devět a šest:-))
Moc dík-
Radovan Jiří Voříšek
14. 11. 2017Váborná!
PS
Napadle mě rytmická změna (ne že by to bylo třeba)
Pod víčky zákal jinovatky /stáří daň životu /Ospalý pohled do zahrádky /noc zívá u plotu
zvláštní, jak se nikdo nepozastaví nad rytmickou odchylkou v druhým verši...
Karle, loučení je těžké. Já si někdy uvědomím, jak mi na někom záleželo, až když odejde...dnes jsem po"noční" u babičky, které občas řeknu "mami". Má k dobru další den. Děkuju, že sis udělal čas, a hodně sil!
Moji tchýni říkám babičko, protože spolu máme hezký vztah. Teď ji zbývají poslední dny... Potěšilo mě to.
Já moc děkuju, ani nevím, jak se to seběhlo...v noci u babičky se nedalo spát, tak jsem o ní psala:-)) Dík, cením si toho...
Aleši, je mi až nějak stydno:-) - jsou tu o moc lepší. Děkuju i tobě za trvalou pozornost.
aleš-novák
10. 04. 2017panečku... gratulace ke zlatému výběru...
patricia w.
20. 03. 2017tak takhle nějak to bude?!
patricia w.
17. 03. 2017zdravím Kočkodana a přjeu krásné jaro :)
blbjenko, jsem přímočará, s tím asi nic nenadělám:-), jinak psát nějak nejde...
Děkuju za vlídný komentář...
blacksabbath
17. 03. 2017......................babičky........................není co dodat................*/********
Šmankote, já a talent? Dobrý vtip na noc...rozhlídni se, dítě, kolem, a uvidíš skutečné talenty...jsem jen příštipkář:-))), ale slušně vychovaný, proto děkuji:-) fakt - dojalas mne, dík.
SoStrangeForNormalLife
16. 03. 2017Můžeš být, prosím, trochu míň talentovaná? Děkuji. *<3
patricia w.
16. 03. 2017smutný, moc :( nevyhnutelnost, pomíjivost, ale pěkně podaná
Evženie Brambůrková
16. 03. 2017Budu nad tím chvíli dumat. :-)
:) hm, privodila si mi zamyselnie o tom, ako nám život plynie, ten istý človek čím všetkým prejde (ak mu to čas života dovolí), aké rozdiely vo výzore, v problémoch aj v tom, ako vníma seba a ako ho vnímajú iní
Gogi, dobrý nápad...byla by slabika navíc a musela bych změnit nadpis...ale jinak díky:-)
Dobrá, dobrá...
Já vím, že je to neslušné přepisovat někomu text
ale řeklas to v podstatě sama - takže:
"ať odejde, kdo se nebojí"
Gogi, díkes:-)...psáno noční optikou...a odchody ze světa docela jinotajné /aspoň pro mne/ bývají...nevíš dne ani hodiny...dík
dost dobrý text - ten poslední verš tam sice rytmicky zapadá - ale jako by byl z jiné básně - takže na mě tam působí spíš jako nějaký ornament - jinými slovy - na tento poměrně konkrétní text se mi zdá až příliš jinotajný
nicméně určitě TIP
Karpaťane, má je na stole:-))) a dík moc za přání naší rumunské babičce:-)
Karpatský knihomoľ
16. 03. 2017S prianím nech potešia kočičky sotva ochmýřené. /*
Hugo Ramon
16. 03. 2017Ahoj Gori, dnes jsem psal také o babičkách :-) to je na Slunci veselo :-)))) jdu to zveřejnit
Poslední verš dává celé té básni zváštní dvojsmysl,takže se najednou stane čímsi jiným . Tip.