Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKuchyňské rozhovory - Zkouška historie
Autor
Gustavo
Zkouška historie
(25.8.2015, úterý poledne)
(účastníci debaty - MUDr. Benda, Josef Martinovský, t.č. čekatel na tercii, Ing. Martinovský. Na stole prázdné talíře po snědených meruňkových knedlících, káva, mléko.)
MUDr.Benda:"Pepo, dám ti test. Ráno, jsi říkal, že Mnichov jste nebrali, ale že jste u středověku. Tak mi řekni, kdy skončila Východořímská říše?"
Josef Martinovský:"No, nějak čtrnáct set něco..."
Ing. Martinovský se chce blýsknout: „Západořímská říše v roce 476!"
MUDr.Benda:"Správně. A Východořímská?"
Iing.Martinovský polichocen, ale zároveň přemýšlí nad další záludnou otázkou:"No, nějak, jak říká Pepa, čtrnáctset něco..."
MUDr.Bendan nespokojeně:"No?!"
Josef Martinovský:"čtrnáctset padesát šest?"
MUDr.Benda:"Skoro! Čtrnáctset padesát tři. No dobře,...a teď další... Kdy vymřeli Přemyslovci?"
Josef Martinovský:"No. To bylo nějak. Byli ti Slavníkovci, Přemyslovci, Arpádovci, Oráčovci....všechny ty rody, dynastie...."
MUDr.Benda posměšně:"Oráčovci?! Jakej Oráčovec, prosimtě...."
Josef Martinovský nahlas:"To byl Polský rod!!"
MUDr.Benda s úsměvem:"To jsem neslyšel. To je nějaký divný. Mno. Ale řekni mi ty Přemyslovce. Zatím jsem se nic nedozvěděl. Kdy, jak a kde?"
Ing. Martinovský mlčí.
Josef Martinovský:"1130?"
MUDr.Benda:"Špatně."
Josef Martinovský:"1330?"
MUDr.Benda:"Zase špatně. Tak třetí pokus."
Ing. Martinovský mlčí.
Josef Martinovský:"Bitva na Moravském poli."
MUDr.Benda:"To máš nějaký popletený. Tam byl Přemysl Otakar... Který?"
Josef Martinovský:"První..."
MUDr.Benda:"Špatně."
Josef Martinovský:"Druhý..."
MUDr.Benda se napije kafe:"No...dobře, Přemysl Otakar Druhý."
Josef Martinovský:"No, třetí asi ne, ha ha...."
MUDr.Benda nepochopí:"No, to ne..."
Josef Martinovský.:"Jó, už vím! Václav."
MUDr.Benda:"Ano... A který?"
Josef Martinovský:"Třetí...?"
MUDr.Benda:"Správně! No a teď kdy, kde a jak? Zatím jsem se toho mnoho nedozvěděl."
Josef Martinovský:"Jel do Ostravy a tam ho zapíchli."
MUDr.Benda:"No počkej,... nejel do Ostravy, ale do Polska. A nezapíchli ho v Ostravě, ale...."
Ing.Martinovský si chce šplhnout:"V Olomouci."
MUDr.Benda:"Správně.... A kdy?"
Ing.Martinovský mlčí
Josef Martinovský si mezitím přinese sešit dějepisu ze školy. Chvíli hledá:"1305...1306..."
MUDr.Benda netrpělivě: "No tak tedy kdy? 1305 nebo 1306?"
Josef Martinovský:"1306."
MUDr. Benda:"No..., dobře."
Josef Martinovský kouká do sešitu:"Jo a ti Oráčovci, jak ses divil, jsou Piastovci...volně přeloženo."
MUDr. Benda pokýve hlavou:"Hm, Piastovci, tak to jo." Napije se kafe.
Ing. Martinovský mlčí.