Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKasárenské blues
Autor
Alenakar
Kasárenské blues
Zdi nasákly tu lampasáckým řevem
Na obnažených cihlách roste mech
Mží - krovy straší obnaženým dřevem
a lesklé houby rostou na trámech
Na seřadištích leží haldy suti
Dál padá na ně listí z platanů
Pár nábojnic snad odsud donesu ti
když přes bránu se dovnitř dostanu
Do černých oken občas vlétnou vrabci
a na římsách se krčí holubi
a nikde žádní vyjukaní chlapci
a žádní frajtři s pěnou u huby
jen mrtvé ticho divné "jiné doby"...
Čas dobyl to tu - změnil na hřbitov
Ač mladé břízky už tu kótu zdobí
čas vzpomínkami má tu nabito
Hádanka X
Čas bojů střídá nekonečný spánek
tři meče na zdi čtvrtý na rakvi
Tím příběh končí ? - Nejspíš - kdopak ví
zda spící rytíř v budoucnosti vstane
a vrátí se zas do krajiny Svárů
či bloudit bude zemí Bolesti ?
Vždyt' číslo čtyři jest jen Rozcestí...
Zde v kapli nikdo nemodlí se k Zmaru
Po dlouhé noci slunce do vitráže
snad zlaté šípy jednou namíří :
Je Ráno - vzbud' se - vstávej rytíři
at' Osud činy s Odvahou tvou sváže !
42 názorů
Jene,
někdy se mi daří líčit i atmosféru prostředí, které bych neměla znát. Třeba to bude tím, že jsem původně psala prózu.
Oleandre,
čas trhl oponou a spící rytíř právě vstává. Pravda je: morituri te salutant.
Malá nápověda pro luštitele mé hádanky v daleké budoucnosti :
...A listí za okny
nahrazuje vitráže
dnes ještě zelení
ale už zítra skla zkrášlí
snad všechny odstíny rudé
jak toumí jen javor
Musaši : For sale
Richarde,
jsem velice ráda, že ses tady po dlouhé době zase objervil. Alenakar už nic nepíše. Odpočívá v pokoji. Za to Umbratica v dubnu 19 vstala z mrtvých a celkem se od té doby činila. A činila se často vázaně.
tvoje tarotové se mi skoro vždycky líbí;
ta první má skvělou atmosféru - ale ruší mě "změnil na hřbitov" - měníš něco "v" něco, ne "na" něco, takže "změnil ve hřbitov" :) mám chuť tě změnit v žábu, ne na žábu :)
Morticia Adams
14. 10. 2017K tomu bych se chtěla někdy "nachomejtnout"! By mě lákalo též.
Karpatský knihomoľ
09. 10. 2017mňam
Radovane,
určitě je takových zpustlých kasáren po republice povícero. Konkrétní objekt,o kterém zde píšu je ještě zajímavý tím,že po jistou dobu v něm bylo ubytované vojsko "dočasně umístěné na našem území".
Richarde,
díky za chválu a za típek.
Richard Hrob
30. 09. 2017Krásné jako vždycky. Tipuji*
Radovan Jiří Voříšek
29. 09. 2017Připomíná mi to naše ústředí v Židenických kasárnách. Máme to tam pronajaté. Dosti přesná podobnost
Můro,
děkuji za příznivou kritiku. Ano - máš pravdu. Se slabikou "tu" jsem jsem to nejpíš hodně přehnala.
Mám nutkání (alespoň obrazně) vydávat se do různých opuštěných objektů. Na příští týden mám na toto téma přichystanou básničku "Továrna". Samozřejmě mě bude zajímat tvůj názor.
Čudlo,Evženie,srozumení,Knihomole,Lilie,Fialko,
moc děkuji za tip i za chválu a vážím si toho,že mě pořád čtete. Od října budu zveřejňovat svoje básničky opět pod jménem Umbratica a budu ráda,když se vás moje básničky zaujmou.
Morticie,
trošku se zajímám o výtvarnou fotografii. Jedním ze současných trendů je fotografování opuštěných budov,kam je vstup zakázán,a to hlavně v noci. Fotografují se většinou opuštěné továrny.
Muamarku,
děkuji za básničku. - Ano - různých zborů a vyhořelých stavení nebo taky prázdných opuštěných budov je kolem nás pořád dost. - Mě třeba k fotografování ale i ke psaní inspirují staré opuštěné továrny. Příští týden chci zase zvřejnit jedno "tovární " dílko.
Yane,
jen zpočátku jsi mi připadal jako velký militarista. Ale to bylo asi kvůli tomu,že já jsem byla militaristka ještě větší.
Některá povolání se nejspíš nedají bez chlastu ani vykonávat. Doufám ale,že to dnes v armádě nevypadá tak jako v sedmdesátých nebo osmdesátých letech.
Dříve bývala snaha dostat se přes bránu ven, tahle inverze se mi moc líbí. Nálada první básně je výjimečná. Je v ní celá řada pěkných momentů. Mám jen drobné výhrady k už vyřčeným výplňovým slovíčkům, "tu" mě ruší nejvíc - v obou případech. Jako celek je blues hodně povedené.
Karpatský knihomoľ
26. 09. 2017Poznám jedny kasárne s podobným osudom. Pekne si to.
Morticia Adams
25. 09. 2017Prázdné objekty mají něco do sebe. Jsem blázen, co chce vždycky dovnitř!A rytířů máme sakra málo...
Evženie Brambůrková
25. 09. 2017/T
Také znám místo - vlastně restauraci
kde místo hostů plevel usedá
a kde trs kopřiv hledá souseda
Bývalo čisto - v prachu se teď ztrácí
Praskly jí žíly, vrásky bez retuše
zdobí jí čelo, jež se rozpadá
kolem ní schlíple stojí ohrada
Kde je duch doby? Nejspíš právě ušel
Vzkazy tam vítr ťuká v morseovce
spálené trámy, schody k minulým
ústa již nejsou. Duše? Zahynuly?
Jedna z nich žije - v parku ve Stromovce...
Já jsem zažil kasárna v 90 letech a přišlo mi, že je tam spousta lidí, která nedělá nic a hodně se u toho chlastá. Tehdy již byli "frajtři" ale poměrně krotcí. Takže za mně dobrý. Myslím, že militaristický sklony nemám.
Dávám tip, ahoj Y.
Ano - to "tu" jsem v poslední sloce nakupila schválně,jenže do prvního verše se mi dostalo až dodatečně. Pořád jsem chtěla nějak zdůraznit,že jsem na místě,v terénu,že stojím před objektem,který je jakousi "křižovatkou",respektive dobytou kótou na bojišti. Sice jsem to s tím "tu" přehnala,ale to,že si toho lidi všimnou,má taky svůj význam.
Díky za kritiku,gabi,
s tím "na" máš asi pravdu. Píšu jambem už spoustu let a protože český jamb je trochej s předrážkou,pořád se mi do textu cpou nějaké předložky.Snažím se to hlídat,ale asi to pořád nehlídám dost. - Zajímavé je,že najvíc tipů na mé stránce dostala báseň v daktylu,kterým píšu zřídkakdy. Tam nejsou předrážky potřeba.
gabi tá istá
25. 09. 2017rovnako "tu" mi bije do očí
ale možno je to len moja precitlivelosť na opakovanie rovnakých slovíčok, sú tu iní odborníci cez poéziu
gabi tá istá
25. 09. 2017ku Kasárenskému blues
viazané verše sú pre mňa sviatočnými, ak ich niekto ovláda, ako ty - príjemná melódia, rytmus
jediné, čo by som vytkla, je časté opakovanie "na"
mohla by som poukázať aj na opakovanie"a", ale to tu má svoju funkciu
Moc děkuji,a2a2a,
jak za výběr,tak za příznivou kritiku. Ani nevíš,jak mě potěšilo ocenění bývalého vojáka. Ještě jsem velmi zvědavá,jak zareaguje Yan,protože on je snad jediný otevřeně militaristický typ,který se tu v poslední době objevil a tohle je tak trochu básnička pro něho.
První mě oslovila, protože jsem ve věku kdy nostalgie spojená s kasárnami a se současným pohledem na jejich prázdnotu mne nenechá chladným.Navíc je v textu mnoho z toho, co jsme kdysi prožívali.
Ale to asi píšeš o Rakousko - Uhersku,Kočkodane....
Trubka ? - To je ovšem dobrý nápad. Mohla jsem ji tam nějak zakomponovat. Třeba by to znělo krásně nostalgicky.
Díky Diano,ten zpustlý objekt o kterém píšu,je pro "kasárenské blues" jako stvořený.
Zase moje oblíbené, vázané! Ty umíš krásně namalovat i to smutné, ošklivé...*****
Díky, Goro,
i když první básnička je vlastně taky jakási hádanka,zároveň píšu o jednom blízkém městečku,kde se radní nemohli tak dlouho rozhodnout,co s kasárnami,až se objekt prakticky rozpadl a bezdomovci ho "vybydleli".