Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTovárna IV
Autor
Umbratica
Továrna IV
Továrně vládne prach
když průvan - poslední úderník
z betonu podlahy tisíckrát zvedá
zatoulaný list břízy
V oknech se zrcadlí
silniční obchvat a déšt'
blýskavé kapoty a mokrá kola
jakoby kdosi promítal na sklo
plechový večerníček
Šarlat svíd objímá březovou žlut'
leč s úbytkem barev
to žhavé objetí povoluje
Severák lomcuje řetězem v bráně
nikdo ho ale nevpouští dál
Až zmizí obrysy
zbudou jen kapky a reflektory
a postmoderní šapitó
vyplní artistní světelná show
úchvatnou monstrózní performancí
25 názorů
Ano - ten Hrabě to vystihl úplně přesně. Myslím si,že opuštěné staré továrny jsou něco jako chrámy zaniklé víry. At' už to jsou fabriky z 19.stol.kdy se věřilo v pokrok a rozum,nebo at' jde o továrny komunistické,kdy se věřilo vlastně pořád v totéž - v radostné zítřky. Tentokrát ale bez zlých továrníků.
Tak jsem se zas něco dověděla. Netušila jsem, že existuje nějaká Industria. A tím svým přirovnáním jsi mi připomněla jednu báseň Václava Hraběte o historické budově pražského hlavního nádraží, kde by podle něj "měly být, jako v každé katedrále, instalovány varhany". Když jsem tam po letech znovu zavítala, pochopila jsem proč.
Zboro,
moc děkuji za výběr. - Moje předchozí dílka Továrna I a Továrna III byla více zaměřená na "lidský faktor" a minulou éru pracovního patosu. - U čtverky jsem měla spíš obavu,že ohlas mít nebude,protože je tak nějak odlidštěná. Opírá se jen o fotky Václava Jiráska a současný trend vidět v průmyslových stavbách nezamýšlenou,bezděčnou estetiku.
Diano,Lnice,Čudlo,
díky za tip a jsem potěšená tím,že se může líbit i takovéto chladné industriální dílko.
a2a2a,
moc děkuji za výběr a kladnou kritiku. Ten "úderník" - pouze pomyslný chaplinovský dělník,který tisíckrát zvedá z podlahy list, spojuje Tov IV s mými předchozími dílky Tov I a Tov III.
Dodolko,
velmi dobře ti rozumím. Občas se ráda rouhám a tak říkám,že Jiráskova Vaňkovka je srovnatelná s chrámem sv. Víta od Josefa Sudka.
Není zase tak jednoduché vykreslit náladu okolo takových záležitostí, jako je továrna na konci své životnosti. Snad bych vyměnil v první sloce slova úderník, tak trochu mi nesedí k listu břízy. Ale znovu oceňuji splývavý verš a celkovou nenásilně vemlouvavou atmosféru textu navzdory nostalgickému tónu.
Industriální poetika, fakt fascinující. Kdysi vyšla kniha fotografií o Ostravě, apokalyptické obrazy hald, vytěžených měsíčních krajin, smogu nad střechami a věžemi, opuštěných polorozpadlých továrních hal, cikánských čtvrtí. Míst, o kterých jsem vůbec netušila, že existují. Ta kniha měla být obžalobou, ale byla fantastická, přeneseně i doslova.
Kočkodane,
musím jít s dobou,nemohu přece pořád psát v alexandrínu. A pak - celý můj pobyt na Písmáku je vlastně svým způsobem taky jedna velká performance.
gabi tá istá
05. 10. 2017vďaka, um, mrknem
Ano,i videoklip ze staré opuštěné továrny by mohl být zajímavý. - V současné fotografii se ve starých opuštěných továrnách fotí taky akty. Nikdy jsem tak úplně nepochopila význam toho počínání. Asi to vytváří jakýsi pozoruhodný kontrast. - Někdy to vypadá podivuhodně esteticky.
Víš,gabi, trochu jsem se dřív zabývala výtvarnou fotografií. Docela významnému směru v současné fotografii se říká Industrial. Jsou to fotky starých opuštěných továren bez strojů a lidí. Nejkrásnější fotky v tomto oboru fotí i můj nejoblíbenější současný fotograf Václav Jirásek. Nevím jestli ho znáš. Kdyby ne,má na internetu krásný profil.
Právě fotky Václava Jiráska mě inspirovaly k téhle básničce.
gabi tá istá
05. 10. 2017v tomto prípade by bolo asi výstižnejšie - videoklip, než obraz
gabi tá istá
05. 10. 2017netušila som, že odhalím preklep, myslela som, že neznáme české slovo
svída - svíb - ker, tak som zasa o niečo múdrejšia
a teraz k básni - sú básníci, ktorý slovami dokážu maľovať, ty si jedna z nich - obraz, ktorý možno zarámovať *
Díky,Yane,
a za to ,že jsi na mě tak hodný,mám pro tebe možná dobrou zprávu. Řekla jsem si,že aspoň jednu vázanou básničku si můžu dovolit. A tak jsem si trufla na anglický sonet z venkovského prostředí. Jmenuje se to "Vyhnálovské blesky". Do konce měsíce to dám na panel.
Goro,
o tom jako by ještě popřemýšlím. Jinak jsem ráda,že zaujalo.