Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePervitin
Autor
Radovan Jiří Voříšek
Děti
příliš brzy odpoutané
od pupečních šňůr
Letci
na spálených křídlech
nočních můr
Pěvci
krátkých trylků
jepičího života
A kdo to někdy rozmotá
10 názorů
Radovan Jiří Voříšek
29. 04. 2021Jistě, znám spousty takových.
Jepičí život se dá vyložit i takto: velmi brzy vyměnit život (svobodnou existenci) za závislost či živoření - těch znám taky spousty.
Těch, kteří zemřou ročně v přímém důsledku zneužívání drog, není skutečně moc, je to řádově ve stovkách.
Čeho umírá víc, jsou vztahy.
Báseň je pěkná, ale s tím jepičím životem mi to nesedne. V devadesátých letech jsem se pohyboval ve skupině lidí, kteří šňupali ostošest, a ani jehlou nepohrdli. "Čumáčkama čucháme, bez přestání to samé, do pěti, do pěti, musíme být ve feťáckém doupěti!" notovali si ironicky na melodii známého večerníčku o čmelácích. Já jsem nešňupal, protože jsem se závislosti panicky bál, otec alkoholik, já problémy s obezitou, další problém jsem nepotřeboval, dal jsem si s nimi jen občas papír nebo jointa. Ale jejich společnost mi byla milá, řekl bych, že to byli vesměs velmi citliví lidé, a každý z nich v něčem "přečníval" oproti průměru.
Dnes už je nevídám, ale pokud mě informační kanály neklamou, neumřel ani jeden z nich. Jeden se stal dokonce blízkým poradcem současného premiéra a někdo tvrdí, že mu vyhrál celé volby... Takže si myslím, že se to s tou úmrtností uživatelů přehání. Rozmotávání klubek je ovšem něco jiného, ale tomu se nevyhneme ani my neuživatelé.
Tip dávám za celkovou koncepci básně. Nesedí mi druhá sloka - Letci spálených křídel můr. - To bych nějak přeformulovala.
No tak - trochu neobvyklé to je, Radovane, ale třeba přirovnání o pupeční šňůře se mi fakt zamlouvá, dobře to vystihuje ty důvody...
Radovan Jiří Voříšek
29. 10. 2017no, ale Honza Nedvěd by tam měl parádní slova a spojení - stánky, levná krása, holku co nemá kam jít ...
Každá ze tří strofek ten problém charakterizuje beze zbytku. Za mne dobré, formu neumím zhodnotit.