Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTsunami
Autor
Umbratica
Den po vichřici
30.10. 2017
Pomalé káně
kreslí své ospalé
letokruhy
na pařezy z par
Hvozd pokácený vichřicí
má větve už za kopcem
a kořeny ještě
v mé hlavě
Z krajiny vyrvaný
kus horizontu
vrátí zas do dětství les
i moje oči
Tsunami
Vichr se převalil přes vesnici
jako tsunami
a pěšiny jsou zaváté
listím habrů a buků
co jindy šelestí nad střechami
až do pozdního jara
Ted' je však mátožné ticho
v němž zní jen rýžový zpěv
košt'at nad pískem
V soumračném bezvětří
se jiskry zmítají v řídkém dýmu
jako má slova
která se zatřpytí a chviličku žhnou
než zmizí z očí i z paměti
42 názorů
Děkuji za tip Whitesnake. - Čtenáři ode mne chtějí hlavně volné verše a tak poslední dobou ani nic jiného nepíšu. Poptávka po vázaných verších je tady velmi nestálá. Velmi záleží na tom,kteří milovníci vázaných veršů jsou právě na Písmáku a kolik jich je.
Whitesnake
06. 12. 2017za oddíl Tsunami jednoznačný tip - volné verše neumím, a tyhle proto obdivuji.
Lerak12,
děkuji za tip i za přehnanou chválu a budu moc ráda,kdyš tě i v budoucnu některá moje básnička zaujme.
Díky,Markel,
je to ze života,ale o příjemnějších zážitcích bych přecejen psala raději. Lepší je asi psát balady jako zábavný trochu horrorový žánr,tak jako to dělal Karel Jaromír Erben,než psát balady o tom,co jsme sami prožili.
Nejsem škodolibá,Kolobajdo, a svoje zážitky ti nepřeju. Viděla jsem z okna padat stromy jeden za druhým a už bych to znovu zažít nechtěla.Pak jsme měsíc tu zkázu likvidovali.
No a u nás (na chatě) se nemůžeme dočkat ani vichřice, ani tsunami... Byla tady jenom taková malá vichřička... Jinak je mi jasné, že není co závidět... /**
Už za komunistů se do lesa sázely jírovce a černé jeřáby. Sázely se ale jen do jeleních obor. Jírovce na úpatí kopců ale arónie(černé jeřáby) i na hřeben.
Dnes je i v lesnictví tendence vracet krajinu do původní podoby a ovocné stromy v lese původně rostly. Zatímco peckoviny a hrušně ,které pěstujeme ,jsou vyšlechtěné ze stromů většinou domácího původu,odrůdy jabloní,které pěstujeme ,jsou velmi složití kříženci. Zplaňují ovšem i tyto ušlechtilé odrůdy. Záměrně ale jabloně do lesa nikdo nesází,aspoň pokud je mi známo.
Umbratico,
děkuji za velmi zajímavý komentář. Vysazování ovocných stromů v lese je pro mě novinkou. Les bude tak nejen zdravější, ale i pestřejší (potrava pro zvěř a ptáky). Nevím, o které polesí se jedná, ale podle komentáře pro Dodolu, kde popisuješ i druhy stromů, nejspíš na horách nebo v podhůří.
Lyryku,a2a2a,Zboro,
moc děkuji za vaše výběry a jsem ráda,že vás moje básničky baví.
Dodolo,
s odstupem asi měsíce už ale vidím i pozitivní stránku události. Nový les bude vypadat jinak. Budou v něm převažovat buky a jedle a budou se tam vyskytovat i ovocné stromy(viz koment pro vesuvanku). - Les se začne trochu podobat původnímu pralesu,který zde rostl. Jen škoda,že se toho nedožiju. Ale možná ten les navštívím v příštím životě.
vesuvanko,
polesí,o kterém píšu,má svou vlastní školku,takže bude mít čím zalesnit budoucí holiny.Protože máš ráda přírodu,napíšu ti takovou zajímavost : dnes se vracejí do lesa ovocné stromy- třešně ptáčnice a krajové druhy hrušní a dokonce též jedlé kaštany. Sazejí se jako vysokokmeny k dubovým kůlům.
Nedivím se, že ten kus horizontu nemůžeš vykořenit z hlavy. Zatímco mraky a bouře můžou být inspirativní, víchr se dá jen přetrpět. Tě obdivuju, že o tom dokážeš takhle psát.
Obě básně jsou krásně napsané, výstižné a smutné. TIP
Z krajiny vyrvaný
kus horizontu
vrátí zas do dětství les
Pravděpodobně jednou z prvních rostlin, která svými růžovými květy rozveselí to smutné místo než začne růst nový les, bude vrbka úzkolistá...
Yan se mě před chvilkou ptal,jak by mělo vypadat punkerské senrjú. Když kominík zjistí že komín ucpal jeho kolega,který tam spadl loni - no to by mohlo být pěkné punkerské senrjú.
jdu mu raděj zavolat.. prej senrjú :) možná ho jednou zkusím .. ale já potřebuju víc slov, takže to asi nebude nic pro mě hehe
To by bylo pěkné senrjú. Obvykle bývá v komíně holub,u depresivnějších lidí případně i havran.
Aleši,
naše zahrada ted' vypadá jako pyramidové pole v Gíze. Rádi bychom se co nejdříve těch pyramid zbavili. - Větší větve a nařezané kmeny komínem proletí ale až za dva roky. Až vyschnou.
aleš-novák
20. 11. 2017velké větve proletí komínem, malé se postupně naštěpkují...však není kam spěchat...
Díky,Diano,
s těmi emocemi máš pravdu. Někdy se mi stává,že psaní tak nějak "odpustí páru v kotli".
Agáto,
přeju ti,at' se všechno brzo vyřeší. Třeba do toho komína něco spadlo. Menší větev například.
jj, postihla... až laťky lítaly... ale přežili jsme.. jen mi divně teď kouří komín.. musím si pozvat kominíka :))
Yane,
díky za pochvalu.
Agáto,
na čem se obecní rada usnesla s tím nikdo nehne. My nesmíme pálit nic. Štěpkovač máme,ale jenom takový malý. Na tom bychom štěpkovali až do jara. Je to strojek tak na běžnou údržbu zahrádky ne na kalamitu.
Goro,
Agátu postihla vichřice taky a možná mi porozumí i víc podobně postižených.
obecní vyhláška zakazuje pálit na zahradě větve? to bydlíš ve městě? U nás pálíme, co hoří... ale většinou to odvezu na skládku, protože to občas moc kouří, když je pořád mokro.. štěpkovač není špatný, aspoň budeš mít mulčovačku pod stromky a kytky :)
Skvělá ? - To jsou básničky z konce října. Vichřice se mnou tehdy řádně zamávala a - moc povzbudivé básničky to nejsou. - Lesáci jsou na tom ale podstatně hůř než my zahradníci. Zatím jen odklidili popadané stromy z cest a opravují oplocenky. Sotva ukončili jednu kalamitní těžbu,už začne další. A pak,jestli to stihnou do jara,výsadba. Každopádně kus horizontu,o kterém tady píšu už bude vypadat do konce mého života jinak než dřív.
Um, jsi ve formě:-) - myšlenka tsunami skvělá, kořeny v tvé hlavě ovšem taky!
Díky Agáto. Pomalu dokončujeme úklid zahrady. Jen nevím,co s těmi haldami posekaných větví,protože obecní vyhláška zakazuje jejich pálení.Budu muset někde sehnat velký štěpkovač.