Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePamětník
Autor
Umbratica
Vrata
(Emilia Medková : Železná vrata , 1956)
Do věčně zavřených vrat
vsakují otázky
všech kolemjdoucích snílků
když půlnoční vítr
objímá hlasitě neznámý strom
na pouze tušeném dvoře
a přesýpací listí
jako by znělo z bezčasí
Ulice má své průchody
do jiných světů
ulice má své labyrinty
pro odpoutané myšlenky
které si vlají ode zdi ke zdi
Ale jen budoucnost
otevře cestu do světla
Pamětník
Zhasínám lampu
a rozvírám knihu
v slepeckém písmu
Otisky vlastních prstů
mě vedou od konce k počátku
kouř k ohni
a hořící kříž k benzínu
Těch černých vzpomínek !
Stačí jen do tmy
otevřít bílé oči
29 názorů
Dodolo,
každé takovéto "bezčasí" je ale dočasné. Má svůj začátek a konec.
Radovane ,
děkuji za chválu a jsem ráda,že ses díky mojí maličkosti seznámil s výbornou fotografkou.
Kočkodane,
chybička se vloudí,ale jen zcela vyjímečně,protože zatím se ti to nikdy nestalo.
Štírko,
kdysi mě ke zveřejňování fotek a obrázků inspiroval guy. V roce 14 a možná i dříve jich tady zveřejňoval docela dost.
Safiáne,
pár lidí mi poděkovalo,že jsem je seznámila se skvělou fotografkou a já jsem jen ráda,pokud je třeba E.M. zaujala víc než já.
Evženie,
moc děkuji za chválu a za tip.
Evženie Brambůrková
05. 02. 2018Básní vystižená fotografie. A vydařeně. /T
Obě básně jsou krásné. Druhá mě oslovila víc. Jak je vidět z ohlasů, přiznání inspiračního zdroje situaci spíše zatemnilo. Asi by bylo lepší o inspiraci nemluvit.
Díky všem... s těmi info navíc je to super-super... Tato podoba je hodna nápodoby... :-) A na fotky už se těším ... jak mrknu...
Tu nájdeme aj Železná vrata - obrázok https://kultura.zpravy.idnes.cz/surrealistkou-byla-hlavne-o-nedelich-ds7-/vytvarne-umeni.aspx?c=A011016_234433_vytvarneum_kne
Radovan Jiří Voříšek
05. 02. 2018k oběma básním mě napadají tři slova:
kvalita
kvalit
kvalita
PS
díky prologu jsem objevil fotografie Emily Medkové a nelituju, dík
znal jsem dosud jen dílo jejího muže Mikuláše, před jehož oltářním obrazem v Jedovnicích jsem vystál dolík
no a koukám, že před fotografiemi Emily, se dá taky vystát důlek
zvedavec,
děkuji moc. Hledala jsem to asi pět minut a pak jsem to vzdala. Jsi hodný,žes měl větší trpělivost. - Do prologu jsem dodatečně napsala aspoň pár informací o Medkové.
Goro,
dodatečně jsem tedy k Vratům připojila pár základních informací o Medkové. Určitě jsi měla pravdu v tom.že takto se čtenáři v básni lépe zorientují.
Tu nájdeme aj Železná vrata - obrázok https://kultura.zpravy.idnes.cz/surrealistkou-byla-hlavne-o-nedelich-ds7-/vytvarne-umeni.aspx?c=A011016_234433_vytvarneum_kne
Kočkodane,
nevím ,co přesně se stalo,ale ve tvé kritice se toho zobrazilo asi trochu víc, než jsi původně chtěl.
Básničku "Pamětník" jsem dala na závěr určitého svého tvůrčího období i proto,že to bylo jediné moje dílko,které se líbilo blešaté zpěvačce. Napsal mi něco v tom smyslu , že všechny mé ostatní básně jsou sice amatérské a nevyzrálé , jen tahle jediná se mi ale prý povedla. Takže mám jednu hvězdičku i od svého největšího odpůrce. Původně jsem tu básničku smazala,protože se kromě blešky líbila jen asi pěti lidem,ale dnes jsem ji zase dala znovu na panel,at' je tam i něco pro náročné čtenáře.
Kočkodane, vyjmenoval jsi všechny pamětníky i nepamětníky na Písmáku...ale dnešní den je obzvláště vypečený, nic si z toho nedělej:-), Um to jistě nevadí...
zvedavec,
já ale nepíšu,že už nikdy nic nevložím. Mám ráda své čtenáře a taky jsem ješitná jako každý druhý a tak mám ráda výběry a tipy. Jen si musím dát na nějakou dobu pauzu. Jak dlouhá ta pauza bude,to nevím.Budu ale samozřejmě tady,budu se bavit s lidmi,jen nebudu nic zveřejňovat.
Štírko,Knihomole,
zabrosila jsem tedˇna chvilku na Google,abych se pokusila najít tu fotku,která mě inspirovala. Já ji znám z monografie o Medkové. Tu fotku samotnou jsem tam nenašla ,ale když si zadáte Emilia Medková a obrázky,uvidíte tam jejích fotek dost a aspoň si můžete udělat o té fotografce celkový obrázek.
Umbratica - nesľubuj, že nebudeš vkladať - ak sa tak rozhodneš, nebudeš, a ak zmeníš názor, vkladaj, nechaj to otvorené, prosím
Karpatský knihomoľ
05. 02. 2018vždy sa teším na tvoje verše
Goro,
to já jsem ten pamětník,který si nevidí na špičku nosu. Vůbec mě nenapadlo,že bys to mohla vztahovat na sebe. Některé moje výtvory jsou asi až přiíliš složité jinotaje a já budu muset psát v budoucnu srozumitelněji.
Markel,
jako dítě jsem chodívala kolem takových vrat ,jaká jsou na fotografii od Medkové. Některá ta omšelá vrata vedla do průjezdů,jiná patřila krámkům snad ještě z ze starého Rakouska. Některá z těch vrat zůstala zavřená celých čtyřicet let.
Ulice má své průchody
do jiných světů
ulice má své labyrinty
pro odpoutané myšlenky ***
Je možné, že si nevidím na špičku nosu...proto jsem nepochopila, že je to podle fotografie:-) a vzala jsem vše doslova...
Také mě trochu zmátlo autorství prvé básně a řekla jsem si, že Medková píše krásně. Období zdí, za které mohly jen myšlenky. Ale možná také období přemýšlení při možnosti řešit jen uvnitř...
Goro,
ulice i nevidomý jsou v tomto případě jen metafory. Ulice tady symbolizuje veřejnost ,která třeba dvacet nebo třicet let chodila netečně kolem vrat malých krámků živnostníků z první republiky(to asi vyjadřuje fotografie E.Medkové) a nevidomý je ten,kdo si nevidí ani na špičku nosu.
zvedavec,
pochopil jsi všechno přesně tak,jak jsem to zamýšlela a já mám radost, že nemusím dále nic vysvětlovat nebo dodávat. - Tím ale nechci říct,že bych se už nechtěla bavit o básničkách. Právě naopak.
pre mňa zaujímavé básne s výzvou premýšľať, cítiť, vďaka
pre mňa jedna vedie od prítomnosti do budúcnosti, druhá od prítomnosti do minulosti, hľadá príčiny
nie som si istá, že slepecké písmo myslíš doslova, ja si to prekladám podľa seba a mojich "slepých" období tak, že niekedy nevidíme na príčiny ani na dôsledky dejov, ktoré práve prežívame
cesta do svetla - poznanie? Aj tak dokážem báseň pochopiť
Aha, takže je to název a inspirace fotografií - připsala bych to tam, tahle aspoň ve mně vzbudilo dojem, že tu báseň napsala E.Medková:-)/, promiň:-),
Zajímavý pohled - jak na svět ulice, tak vhled do světa nevidomých...
Delší dobu už nic dalšího vkládat nebudu,takže vrata zůstanou zavřená a já budu zvědavá,jestli je vůbec ještě někdo bude otvírat. A jinak budu zpytovat svědomí jako můj Pamětník.
Jinak básnička "Vrata" byla napsaná pod dojmem jedné moc pěkné fotografie od Emilie Medkové. Jsou na ní vrata,která se v padesátých letech asi už upravdu dlouho neotvírala.