Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seŠedivý den
Autor
patricia w.
Šedivý den, stejně šedivého, propršeného a studeného léta na Moravě. Autobusové nádraží se tváří nevlídně a kiosky opuštěně zívají do plížící se tmy. Nudný den balí šedivým plédem stejně nudný večer. Šedá přechází v černou a černá se uhnízdila v mé prázdné duši, jako kukaččí mládě v cizím hnízdě. Nemilosrdně vyhodila růžovou barvu bezstarostného mládí, zelenou barvu naděje a modrou barvu nesplněných tužeb a očekávání. Černá je noc a černá je myšlenka, černou má zoufání, beznaděj i doufání.
Popíjím vlažný slabý grog, s odpornou chutí vymáchaných prázdných sáčků čaje a vztekle kopu do zmačkaných cárů novin na zemi. Nic se nedaří už od rána, kolo štěstí se zadrhlo a Země se točí opačným směrem. Nekonečné pleskání kapek deště mě dohání k ještě většímu vzteku. Zapaluju si cigaretu a zuřivě potahuju, známá příjemná chuť a vůně kouře mě pomalu sází do pohody. Znechuceně hledím do špíny kaluží, ve kterých se zrcadlí celý můj dnešní zbytečný den.
Setkání v novém zaměstnání dopadlo špatně. Víc slíbili, než chtěli splnit. Setkání s holkou, která se mnou sdílela můj byt, auto, moje tělo i sny a plány po celý rok, dopadlo špatně. Nechtěla se mnou sdílet už nic. Víc slíbila, než mohla splnit. Aspoň, že setkání s kamarádem nedopadlo špatně. Nekonalo se totiž vůbec. Slíbil víc, než chtěl i mohl splnit. Neměl čas. Vyrůstali jsme spolu, rozbili spolu okno v kostele, tahali holky za copy, spali pod širákem, klepali se trémou v tanečních, spolu jsme maturovali a na vysoké podpírali jeden druhého po prohýřené noci cestou na koleje.... Měli jsme čas. Pro život i pro sebe. Típnu cigaretu a sleduju oharek, jak si zvolna a bezstarostně plave v kaluži. Házím batoh na záda, vykročím do deště a málem zakopnu o drobounkou postavičku.
Zvedá hlavu a obrovská černá kukadla se mi zapichují až do srdce. Sjedou mě zkoumavým dlouhým pohledem od kapuce mikiny až po promočené boty a vážný hlásek mi rozhodně sdělí – Nemáš gumáky! – Postavička si sundá kapuci pláštěnky a já udiveně zjišťuju, že je to děvčátko, s tou nejkrásnější tvářičkou, jakou jsem snad u dítěte kdy viděl. Kombinace rozverného čertíka s nevinným andílkem. K tomu zplihlé černé kudrlinky a kapka vody u nosíku. – Čekáš dlouho? A zlobíš se? Maminka říkala, že asi budeš! – Brebentí a bere mě za ruku. - Tak pojď už - Táhne mě za sebou. Dříve, než se zmůžu na to, přerušit ten příval roztomilého odhodlání, utne ho rázně mladá žena, blížící se k nám.
Co to děláte s mou dcerou?! – Její oči metají nepřátelské blesky. – A kam ji vedete?! - V úžasu zapomínám zavřít ústa a nevyvalovat oči. Asi v té chvíli moc inteligentně nevypadám, protože do mě prudce strčí a vytrhne drobnou ručku z mé tlapy. – Tupče! – Sykne po mě na rozloučenou a vleče dítko sebou. Zírám. Stojím a v hlavě mám kolotoč. Na jeden den by to snad stačilo. Netuším, že den má pokračování ještě mnohem podivnější. Večer přinese mnohá překvapení a noc se rozsvítí tisíci jiskřičkami ohňostroje, aby ráno smetlo všechno na jednu hromádku zklamání a utopilo v kaluži těžké kocoviny.
Sled událostí nabývá na intenzitě. Nevím, co bude následovat, ani to nechci vědět ale nějak začínám tušit, že já budu hlavním hrdinou v dramatu, které právě začíná. Capartík má svá práva a umí se za ně prát. Příšerný jekot doprovází čvachtání v kalužích, následný pád a v křiku rozeznávám jednotlivá slova – Je to můj nový táta a je, mě se líbí, chci, aby šel s námi! Čekal tady přece! - Není! Je to omyl, ten pán nepřijel. - Křičí rozzlobená matka a zvedá neposlušné dítko z kaluže. Holčička ji celou smáčí špinavou vodou, vysmekne se a utíká ke mě. Zablácená, uplakaná a šťastná svým malým vítězstvím, objímá vděčně moje kolena a odmítá se pustit. Rázně ji plesknu po zadečku a zvedám si ji do náruče. Tiskne se ke mně zoufale tou svou špinavou a mokrou pláštěnkou, usoplený nosík otírá o mou neholenou tvář. – Škrábe to – Vzlykne a usmívá se. Bezradná matka si kouše ret a já se začínám taky usmívat. Už to nevydržím. Řehtám se na celé kolo, jako blázen a točím se s děvčátkem v dešti. Jsem blázen. Kdybych nebyl, postavil bych děcko na zem a šel pryč. Jako každý normální chlap. Jsi blázen, říká rozum v mé hlavě a směje se. A směje se děvčátko v mé náruči, směje se její máma a točíme se v dešti, jako ti, kteří se dlouho neviděli, čekali na sebe a konečně se dočkali.
Dívenka už dávno spinká, vykoupaná, jako voňavý andílek, obdarovaná smyšlenou pohádkou ode mě a spoustou pusinek od maminky. Šťastná ve svém dětském světě spravedlnosti, lásky a dobrých konců pohádek.
Sedíme proti sobě, popíjíme Cabernet po dobré večeři a já si užívám útulné teplo domova s vůní té nádherné mladé ženy. Poslouchám její pohnutý a neradostný příběh života svobodné matky, se všemi peripetiemi prožitého zklamání, bolesti, opuštěnosti i nové naděje. Finančního zajištění, opory. Má před svatbou se starším mužem, nemiluje ho a on sám hledá spíše hospodyni do svého opuštěného domova, s dětmi moc nepočítal. Dívám se na ni a vnímám její křehkou krásu zraněného motýla. Jaký je to rozdíl mezi ní a mou bývalou. Cítím k ní náhlý příval něhy a touhy. Tuším, že ji zraním ještě mnohem víc a bráním se silou své vůle, pokud ještě nějakou mám. Máme mnoho společného, rozumíme si a její dcerka si mě sama vybrala..... naznačuje. Popíjíme a kolotoč v mé hlavě se točí čím dál rychleji. Večer už dávno překročil práh noci a my sedíme blíž a blíž. Cítím její drobná pevná ňadra na své hrudi a její vlhké rty na svých hladových ústech. Náhle mě zprudka odstrčí, rychle vstane a odchází do koupelny. Hlasitý přerývavý pláč maskuje proudem tekoucí vody. Vstávám, hledám svoje věci a držím kliku, když tu tichý roztřesený hlas říká – Zůstaň - Bojím se otočit. – Zůstaň, aspoň do rána – Zaprosí opět tichým hlasem. – Zůstanu, jedině, když se zamkneš! - Otáčím se a sám se divím tomu nesmyslu, co říkám. Jediný pohled a těch pár metrů jsem překonal snad rychlostí světla. Kolotoč vášně a touhy zastavilo svítání. Nedokázal jsem to říct, ani nemusel. Věděla to moc dobře. Pochopila to z mého vyprávění. Loučili jsme se dlouho a mlčky. Zavolám ti – Milosrdná lež. Zbytečná. – Neznáš číslo – Zasměje se a mě po zádech přejíždí motorová pila. Doprovází mě před dům. Naposledy se dívám do té milé tváře, kterou nesmáčí jenom déšť.
....... Hovoří k vám kapitán letadla, posádka se s vámi loučí a přeje pěkný den. Pod vámi čeká letiště Houston. Poslouchám angličtinu, jinou, než znám ze školy a kámen, kolem žaludku tlačí.
Mám všechno, o čem jsem snil, co jsem si přál. Kariéru, peníze, velký dům, jenom ne ženu, děti, jenom ne lásku. Navštívil jsem místa, po kterých jsem toužil a koupil si všechno, co jsem chtěl mít. Mládí už dávno spláchly deště a já stále nejraději chodím v šedém obleku a mou oblíbenou je černá košile.
Dívám se do kaluže, ve které se zrcadlí jasné modré nebe Texasu a náhle vidím tu drobounkou tvářičku s obrovskými kukadly. Z malého děvčátka vyrostla žena a já se nikdy nedovím, jak se jí daří a jaký život vede. Neznám ani její jméno. Ten osudový večer jsem jí říkal „Beruško“, stejně, jako její máma. Ta nádherná, citlivá a vnímavá žena. Nikdy se nedozvím, jak se tenkrát, v tu osudovou noc rozhodla, když znaveně a trhaně usínala v mé náruči.
Prší. Procházím se ulicemi města a pozoruju lidi. Milenci, líbající se v dešti. Už je to bezmála 30 let a mě, při tom pohledu, jímá podivný tklivý pocit a opět cítím ten kámen, tam někde hluboko v sobě.
20 názorů
Příběh mě zaujal. Má vnitřní náboj. Dost se divím, že tady každý z kritiků doslova pitvá a snaží se najít cokoliv podle něj nevhodného. Říkám podle něj. Copak někdo má patent na psaní povídek ? Jen se stále dokola blábolí cosi o používání klišé a floskulí a kdesi cosi... Myslím si, že výrazové prostředky prezentují a pro čtenáře dotvářejí člověka, který píše. Není třeba ho předělávat. Leccos změní čas s on sám. To je jeho výsostné právo. Tady není ve škole a tyhle kritiky si nevybral jako své učitele. Nelíbí se mi, jak se projevuje snaha někoho mírně řečeno utlouct čepicí.
patricia w.
24. 05. 2018Zdravím Lakrove a přeju krásný májový den :*)
Jsem moc ráda za tvé zastavení i názor a děkuju za to. Jsem taky moc ráda, že povídka vystihla tu náladu smutku a bezútěšnosti stáří opuštěného muže, který má všechno a vlastně nemá nic.
Je to moje autorská povídka z mého osobního blogu a psala jsem ji já podle vyprávění prožitého příběhu muže, který je mým přítelem a který mě dotlačil k vytvoření mého blogu. Dlouhá léta žil v Houstonu a nedávno se přestěhoval do Georgie. Je to vlastně psané pro něho. :)
Gora to nazvala "červenou knihovnou" :) To se hodně spletla. Protože tento příběh je smutný a skončí špatně i když se možná tak jeví při tom čtení.
Zvláštní čtení. Nečte se to sice moc dobře, ale vzbuzuje to zvědavost, která nutí číst dál a souvisle až do konce. Úvod je smutný, skoro až bezvýchodný, pak jde nálada nahoru -- jako by záblesk života -- a na konci se to vrátí k ůvodnímu smutku s pachutí rezignace. Nevím kdo to psal, proč to psal, tuším, že je to vymyšlené ale náladu to má.
Nevím, posuď: píšeš sama prožila, což je minulý čas:). Minulý čas prožíváš zrovna tak.
Můžu napsat: Přišel jsem ke dveřím a zaklepal. Otevřela mi krásná, mladá žena. Nebo taky: Přicházím ke dveřím a klepu na ně. Otvírá mi je krásná, mladá žena.
To druhé mi příjde takové statické, no jak myslíš.
patricia w.
13. 05. 2018ahoj "káčko" nebo "trojko", Káčkotrojko :)
dík za zastavení, názor i rady, všechno beru, ale divím se tomu - proč není nejvhodnější přítomný čas? mě se v něm nejlépe vypráví, moje povídky jsou příběhy - vyprávěnky a když to píšu v tomto čase, přijde mi, jakobych to já sama prožila, zní to tak autenticky
Kritiky ti nesmějí být ukradené, pokud ti na psaní záleží. Ale zkus si z nich vybrat. Já si myslím, že největší chyba tady, je, že to je jen tak jako odříkané. Jako když se někdo dívá na film, ty máš zavřené oči a on ti říká děj.
Taky to chce psát správně živou řeč, oddělit odstavci a uvozovkami. To se můžeš naučit z běžné knížky a uvidíš jak se to změní a oživí. Je to přehlednější a čtivější. To je základ. Živé řeči by tam mohlo být klidně víc. Přítomný čas asi taky není nejvhodnější. Škrtat se dá vždycky, ale na druhou stranu, někde je dobré děj rozvést...Jo a teď vidím, že nechceš být spisovatel. Ale když píšeš, tak jím nutně jsi. Mně se to oslovení taky moc nelíbí, ale pisálek je mnohem a mnohem horší:).
No a teď můžeš zdrbat pro změnu ty mě:).
patricia w.
10. 05. 2018Mě vyhovuje Karolína Světlá a dosti čtenářkám taky :)
To neznamená, že se tady nevyjádřily kladně. Píšou mi lidé jinam a soukromě na mail, do zpráv, na fs atd. vždy se někdo najde, kdo chválí a někdo kdo kritizuje a další, co mlčí a myslí si své a ti, co čtou, nebo nečtou vůbec.
Jde o to přece, že nás, pisálky to baví a děláme to rádi a hlavně pro sebe. Nechci být spisovatel. :)
Pat, nikdo to nemyslí ve zlém, určitě ne, a jaký máš vkus, je jen a jen tvoje věc. Zde však něco předkládáš čtenáři, a jak ten si zaslouží slova jako: a náhle vidím tu drobounkou tvářičku s obrovskými kukadly a podobná?
V životě jsem přečetla asi jen jednu knihu z tzv.Červené knihovny, a tvůj styl mi ji hodně připomíná.Píšeš, že ženám se to líbí. Na Písmáku je jistě dost žen, a žádná se zatím v tomto smyslu nevyjádřila.
Raději mám také tvoji poezii:-)
patricia w.
10. 05. 2018Irčo - a co mě překvapuje na tvém názoru? Mám prý používat svoje vlastní slova? Co píšu, jsou přece moje vlastní slova, moje vytvořená zvukomalebná spojení a kouzelná atmosféru vytvářející vyjádření dějů a stavů věci a událostí. Žádná klišé a kdovíco mi tu přisuzujete. Asi to tak neumíte a to vám vadí. :)
patricia w.
10. 05. 2018Zdravím Irčo :) jsem ráda, že ses zastavila a přečetla a dík i za tvůj názor.
Víš dobře, že mě jsou celkem kritiky ukradené :)
Píšu si jak chci a budu dál. Mě se to tak líbí a některým lidem taky. Proto to čtou. Je to malebné, kouzelné, milé a hlavně čtivé. A proč? Pro to všechno, co mi tu, jakožto znalci písma vytýkáte. A protože já jsem naprostý laik, je mi ti fuk. A k tomu příběhu - je pravdivý. Všechny moje povídky jsou převyprávěné příběhy lidí, které se opravdu staly. Co je na tomto příběhu tak "nepravděpodobné"? S tím pánem si píšu a nedávno se přestěhoval z Texasu do Georgie. :)
Taky si vybírám, co budu číst, strohé a nic neříkající věci mě odpudí prvním řádkem. Napiš mi do zprávy, jak se ti daří a jak žiješ. Někdy mi je po tobě smutno a po tvých krásných verších. Pa
Kdyby ses, Pat, dovedla oprostit od těch výrazů, které ti dával kvaj příkladem, já vypichuju první na ráně - Nudný den balí šedivým plédem stejně nudný večer. a to o tmě je podobného ražení, a vyprávěla svými slovy, která jako autorka vybavená dobrou slovní zásobou máš, vzniknul by sice málo pravděpodobný, ale čtivý příběh.
Fruhling má pravdu v těch adjektivech, koukni jen na tuhle větu: Nemilosrdně vyhodila růžovou barvu....tam je pět - šest "upřesňujících" slúvek, v jiné zas zdrobnělin jak naseto - andílek, čertík, kudrlinky...
Já osobně sem dávám např.povídky hlavně proto, abych se dočetla, co dělám dobře a co špatně. Pokud možno hned ty své nedostatky, které mi ostatní vytknou, opravím, a jim poděkuju za bedluivé čtení a názor.
Po této povídce jsem už vložil čtyři další, dvě básnička jednu recenzi. Vyber si.
patricia w.
09. 05. 2018ctím každý názor :) a myslím si své
tak vlož další srandičku, ať se zasmějeme :)
Ta moje povídka, o které píšeš, byla jen taková srandička. Kdyby ji Lakrov nevytáhl do výběru, nikdy by sis ji nepřečetla. Ale jak už jsem napsal, nesrovnávám se s tebou a nic to nemění na skutečnosti, že tato tvoje povídka není dobrá.
patricia w.
09. 05. 2018no jo no, kvaji a co by zůstalo z té tvé povídky o nosatém záletníkovi, kdybych ji proškrtala já, to se ani nepokouším hádat, od písmenka a si nic moc, spíše nic, než moc :)
Vystihla jsi to přesně. Kdybys vyškrtala všechna klišé a všechny floskule a věci, které do povídky nepatří, nezbylo by z ní téměř nic. A ono téměř nic je také vše, co jsi čtenáři sdělila. Já ale nemám zase nic porti tomu, že ti to tak vyhovuje. Nesnažím se tě použovat ani narovnávat a rovněž se s tebou neporovnávám. Napsal jsem, co o tvé povídce soudím, a co si z toho vezmeš, nebo zda vůbec něco, je čistě tvůj boj.
patricia w.
09. 05. 2018zdravím kvaji :)
kdybych vás poslechla a vyškrtala to všechno, povídka ztratí duši a bude pouze nudným popisem sledu událostí, jakou může být míchání těsta na buchty, nebo výměna prasklé pneumatiky na autě, tím, že jsem to napsala Frulingovi, neznamená, že to taky udělám :) bylo to myšleno ironicky, mám dobré vyjadřovací schopnosti a dokážu věci popsat poutavě a vůbec žádné klišé tam nemám, právě naopak! a zkostňatělé?! cha cha
jsem romantik a moje povídky jsou pocitovky a pohodové vyprávění u kafíčka a tak mi to i vyhovuje
přesto - dík za zastavení, přečtení i tvůj názor, chtěla jsem, abys viděl, jak píšu já - moje povídky mají to všechno, co tvým tolik schází, proto se tak dobře čtou a čtenářky jsou spokojené :)
"Školometský" (což měl Fruhling asi na mysli) je pedantický, puntičkářský, úzkoprsý či zkostnatělý. Nevím, jestli je to správné slovo, které by vystihovalo tvou povídku, avšak s těmi přívlastky má naprostou pravdu. Já bych dodal, že ten příběh, postavy i prostředí líčíš pomocí spousty klišé a floskulí. Uvedu pár příkladů: "černá se uhnízdila v mé prázdné duši", "sleduji oharek, jak si zvolna a bezstarostně plave v kaluži", "oči metají nepřátelské blesky", "večer přinese mnohá překvapení", "rozsvítí se tisíci jiskřičkami ohňostroje", "ráno smetlo všechno na jednu hromádku zklamání a utopilo v kaluži těžké kocoviny", "sled událostí nabývá na intenzitě"... Mohl bych pokračovat dále, ale to bych přepsal téměř celou povídku. Takže ještě z konce: "když tu tichý roztřesený hlas říká", "kolotoč vášně a touhy zastavilo svítání", "mládí už dávno spláchly deště"... Kromě toho jsou první téměř celé první tři odstavce zbytečné. Kdybys začala až větou "Házím batoh na záda, vykročím do deště a málem zakopnu o drobounkou postavičku.", čtenář by nepřišel vůbec o nic, naopak by povídka určitě získala.
Je mi líto, že pro tebe nemám lepší zprávu.
patricia w.
09. 05. 2018ahoj :)
dík za zastavení i kritiku, nevím, co znamená slovo "skolometství", ale ty přívlastky omezím, nechci připravit čtenáře o tu fantazii :)